[Gentoo] Compaq Armada 1500c Temp Probs

Pagina: 1
Acties:

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Hallo!

Ik heb gisteren op de oude laptop van m'n pa Gentoo Linux gezet. Het is een Compaq Armada 1500c Laptop met 366 mhz Celeron, 160 MB RAM & 4 GB HD.

De installatie van Gentoo ging goed (duurde alleen een uurtje of 24.. stage 0 install :x).
Alleen toen ik vanochtend de X-server wou installeren pleurde de laptop opeens spontaan uit na 5 minuutjes oid gecompiled te hebben...
Het viel me op dat het toetsenbord warm was, dus ik heb gekeken of er sensors uit te lezen waren.
En die heb ik gevonden:
code:
1
# cat /proc/acpi/thermal_zone/C105/temperature

Tot mijn grote schrik kwam er op mijn scherm "90C" te staan, geen wonder dat ie uitknalde want:
code:
1
2
3
4
5
# cat /proc/acpi/thermal_zone/C105/trip_points
critical (S5):   95 C
passive:         94 C: tc1=1 tc2=2 tsp=200 devices=0xc9fe19e0
active[0]:       84 C: devices=0xc117dd80
active[1]:       56 C: devices=0xc117dc60

Komt er (volgens mij) op neer dat hij naar slaap stand S5 gaat als de temperatuur boven de 95 graden uitkomt, en dat gebeurt dus heel snel :( Want ik heb de laptop ff uitgezet en een half uurtje later weer aangezet (laptop was redelijk afgekoeld) en het volgende scriptje uitgevoerd:
code:
1
# while true; do cat /proc/acpi/thermal_zone/C105/temperature && sleep 1; done

(Het scriptje print iedere seconde de temperatuur uit)
iig, de temperatuur begint begon bij 73 graden en steeg in zo'n 15 minuten naar de 85 graden ... ZONDER CPU belasting :(

Toen er nog Windows 98 op de laptop stond heb ik nooit problemen gehad met hoge temps. Dus waarschijnlijk heb ik (weer) iets fouts gedaan bij het configuren van de kernel :p

Kan iemand mij plz vertellen wat ik fout heb gedaan ?

BVD :)

edit:

En het word raarder... Na een reboot vind hij geen bootable media en gaat het beeld flikkeren... En als hij dan eindelijk een xtje Linux boot, dan is de ACPI support opeens helemaal weg :?

[ Voor 9% gewijzigd door c0deaddict op 14-07-2005 17:32 ]

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Hmm, vreemd
Heb de nieuwste BIOS opgezocht en geflashed...
En opeens vind Linux ACPI weer :X
De temperatuur stijgt nog wel :(

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je zou een nieuwe kernel kunnen compileren met hlt support. Dat betekend dat indien de laptop niets doet de idle-loops geen cpu tijd kosten en dus geen warmte genereren

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik denk dat de laptop vol stof zit, waardoor de heatsink niet meer voldoende gekoeld kan worden.

Ook kan de heatsink misschien niet meer goed aansluiten op de processor, maar aangezien je zegt dat het toetsenbord warm wordt, lijkt me dat niet het geval te zijn, tenzij het toetsenbord zéér plaatselijk (dus waar de processor is bevestigd) warm wordt.

Ik denk dat het iets hardwarematigs is, ik kan me niet voorstellen dat Compaq een laptop uit de fabriek laat rollen die last heeft van temperatuurproblemen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
@imdos: Er staat nu een 2.6.12-gentoo-r4 kernel (en voorzover ik weet gebruikt iedere 2.x kernel toch hlt @ idle-loops :?)

@Japie_17: Het toetsenbord word niet plaatstelijk warm, maar zowat in z'n geheel. Ik denk dat ook de harde schijf aardig wat warmte genereert en dat hij dat niet kwijt kan. Maar ik zal um is ff open halen en schoonmaken, misschien dat dat helpt :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

staat de fan wel aan? echo 1 > /proc/acpi/fan/nogiets

It sounds like it could be either bad hardware or software

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Jup, alhoewel ik niet zeker weet of je die ook handmatig aan/uit kunt zetten..

code:
1
2
3
4
# cat /proc/acpi/fan/C101/state
status:                              on
# cat /proc/acpi/fan/C103/state

Ik heb een poging gewaagd om de laptop uit elkaar te halen en van stof te ontdoen. Maar ik kreeg um niet helemaal open :X Maar, volgens mij issie aardig stof vrij want als ik achter de fan kijk dan zie ik geen stof.

Wat ook vreemd is is dat ACPI dus 2 fans ziet, terwijl ik er maar 1tje in de laptop kan vinden :p

Ghehe, ik zie net dat de fan in de laptop helemaal NIET aan staat :o :X
Ik zal is kijken of ik die handmatig aan kan zetten vanaf linux :)

[ Voor 12% gewijzigd door c0deaddict op 15-07-2005 11:03 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KLEI_j0s schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:00:
Jup, alhoewel ik niet zeker weet of je die ook handmatig aan/uit kunt zetten..

code:
1
2
3
4
# cat /proc/acpi/fan/C103/state

Ik heb een poging gewaagd om de laptop uit elkaar te halen en van stof te ontdoen. Maar ik kreeg um niet helemaal open :X Maar, volgens mij issie aardig stof vrij want als ik achter de fan kijk dan zie ik geen stof.

Wat ook vreemd is is dat ACPI dus 2 fans ziet, terwijl ik er maar 1tje in de laptop kan vinden :p

Ghehe, ik zie net dat de fan in de laptop helemaal NIET aan staat :o :X
Ik zal is kijken of ik die handmatig aan kan zetten vanaf linux :)
Weet je zeker dat het geen hardwarematig fan probleem is? Want ik kan me niet voorstellen dat die fan uitgezet wordt door de kernel :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Hmm, ik denk dat het niet hardwarematig is want onder Windows 98 draaide ie altijd goed (toetsenbord werd niet echt warm; en hij knalde zeker niet uit omdat ie te warm was) En net sprong de fan opeens aan, alleen niet op het juiste moment.

Ik was xorg-x11 aan't emergen/compilen (temperatuur stijgt tot 84 C) --> fan uit
xorg-x11 compilatie crashte om een of andere reden (temperatuur daalt)
en toen de temp zo rond de 74 C kwam ging de fan aan :s

Dus ik vermoed dat of ACPI niet deugd, of dat de kernel het verkeerd interpreteerd oid.

Btw, het handmatig aan/uit zetten van de fans werkt niet :S
code:
1
2
3
4
5
status:                         on
# echo 0 > /proc/acpi/fan/C101/state
status:                         on