Ik heb net een hele lange post in elkaar getypt, maar ik heb per ongeluk na een rare actie van windows op het kruisje gedrukt (ik wilde iets anders sluiten), en nu is ALLES WEG :(! Ik heb mijn hele temp internet folder doorgekeken, maar hij slaat de tekst niet op (logisch ook), dus hier de nieuwe poging:
Die 2x 100 Watt is niet zozeer het probleem denk ik. Maar als iemand om 4:00 nog maar eens een zwiep geeft aan de volumeknop om nog meer dB'tjes te knallen, kan het wel eens einde feestje betekenen (meerdere keren meegemaakt). Ook kan het zijn dat je stereo een langzame dood aan het sterven is, en dat hij langzaam kuren begint te vertonen, zonder dat je het doorhebt. En dat is nou het mooie aan proffesionele PA systemen, die zijn echt tegen alle ellende beveiligt:
overhitting, subsonische freqs, kortsluiting of andere vormen van te lage impedantie, DC spanning (symtoom: je ziet een rondje op de gril

), en heel belangrijk: clippen (square waves doordat de versterker zijn max spanning bereikt --> vervorming plus beschadiging). Bovendien hebben PA speakers een heel hoog rendement: 100 dB bij 1 Watt op 1 meter, of nog veel meer. Dan kan je met jouw 100 Watt de 120 dB halen! Alleen al dat moois heb jij niet. Jij moet het doen met een amp die heel goed kapot kan door overbelasting, en speakers die de door de versterker met veel moeite geproduceerde Watts verknoeien, en die er al de brui aan geven bij 10 Watt als de freq maar laag genoeg is. Daarom een aantal tips:
- zet iemand achter de knoppen die niet (zoveel) van het bier achterover werkt
- monitor de spanningen die over de speakers staan met een multimeter (10,- bij elektrozaak), en laat de pieken niet boven de 20 Volt komen
- test ff van te voren, en markeer de stand van de volumeknop
- ga niet teveel aan de toon regeling draaien, dus ook geen loudness. Dat is echt funest voor je amp/speakers
- zorg dat je iets hebt om over je versterker kan leggen als het gaat regenen
- zorg dat je de versterker niet hermetisch afsluit ivm overhittingsgevaar (zal wel meevallen)
- waarschuw je buren ff van te voren, voordat de politie/buren het feestje verstoort
Het is jammer dat ik nog niet genoeg geld heb voor mijn nieuwe versterker (een Crest Audio Power Amp, welke ben ik nog niet over uit) die ik ga kopen. Dat is namelijk een versterker die je gerust voor een feestje kan gebruiken, daar is ie namelijk voor bedoeld.
En vertel ff over hoe het gegaan is,
Jag