2 audio-installaties op 1 CD-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Hallo!

Binnenkort ga ik met een paar lui een groot tuinfeest geven. Daar moet natuurlijk ook vette muziek zijn, dus dacht ik eraan om 2 installaties op 1 CD-speler aan te sluiten. Kan dit op een of andere manier?
Of kan ik anders 1 installatie op de front en de andere op de rear van mijn SB-live Player? Krijg je dan hetzelfde geluid?

bvhd

Verwijderd

een splitter lijkt me niet echt bevordelijk voor geluidskwaliteit, maar je SB Live kan dit klusje mooi opknappen...gewoon in SurroundMixer instellen dat over zowel het front- als het rearkanaal het zelfde signaal gestuurd wordt...

Beste oplossing: neem een standalone CD-speler, sluit deze digitaal op je SB Live aan (S/P-DIF) en doe het bovenstaande (front/rear).
Minder goeie oplossing: gebruik je cd-rom speler....

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
OK thanxz! Dat zal ik doen...

meer tips?

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Sluit CD aan op versterker 1.
Gebruik Tape line-out van versterker 1 en plug 'm aan Tape line-in van versterker 2.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hee verrek! D'as nog eens mooi bedacht, dat kan natuurlijk ook!

Thanxz...

Verwijderd

hee ja, idd goed id...

ziet er nog simpeler uit ook...tenzij je ook mp3tjes ofzo wilt draaien....

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Mp3'tjes hebben een mindere geluidskwaliteit... Maar bij zo'n feest gaat het meer om volume...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh ja, ik heb nog een kast met een speaker van 35 cm doorsnee... Kan ik die gebruiken als subwoofer? Hoe moet ik die aansluiten en wat voor spoel moet ik hebben? Ik heb al op internet naar info gezocht, maar heb nix kunnen vinden...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 19:37

Jag

TB, dat zal ik maar vergeten als ik jou was. Feestjes zijn in mijn herrineringen dodelijk voor audio apparatuur (overbelaste versterkers/speakers).
Maar als je overweegt om toch een sub te bouwen, daar heb je een filter voor nodig die alles boven de 80Hz (ongeveer, afhankelijk van andere speakers) eruit filtert. En dan kan je hem gewoon op je eindversterker aansluiten (speaker out dus).

En die mp3'tjes is niet zo erg. Mp3'tjes hebben namelijk een lagere dynamiek, en daardoor kan je op hogere volumes spelen zonder de boel te overbelasten. Dat wordt zelfs wel eens in de proffesionele audio versterking gebruikt. Dan verlagen ze met zogenaamde compressors de dynamiek, als het PA systeem ontoereikend is.

Wat voor versterkers en speakers heb je trouwens (just curious)?

Edited:
Het is trouwens ook een goed plan om tijdens het feest met een multimeters de spanning over de verschillende speakers in de gaten te houden. Dan kan je met de volgende formule: P=V^2/R het vermogen bepalen. Ook zijn er kitjes te koop van Velleman die met LEDjes het vermogen aangeven (40,-).

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Tja, goed zal het zeker niet zijn... 't is in de open lucht en dan klinkt alles VEEEEEL zachter..

Zulke verschrikkelijke hoog-vermogens systemen zijn het nou ook weer niet, ik verwacht ook niet dat we de buurt wakker kunnen houden. En zo'n hoog budget hebben wij 15-jarigen nou ook weer niet dat we een leuke set kunnen huren.

specs:
Ikzelf
- Technics 2x100 watt versterker
- 2 x 150 watt zelfbouw-speakerboxen
In hoeverre deze wattages kloppen weet ik niet.

Andere:

Torentje van 170 watt, maar ik weet zeker dat mijn setje wel ietskes meer kan hebben.

Dat subwoofertje weet ik niet

Het is allemaal niet zo professioneel, maar ik wil wel graag het maximale halen, ook al is dat weinig.

iig bedankt voor je reactie JAG.

p.s. Ik moet dus die subwoofer gewoon bij mijn andere speaker aansluiten ofzo? wat heeft dit voor gevolgen voor de impedantie?

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

gebruik wel je compu want dan kan je ook nog mixen.Is wel leuk anders heb je steeds van die irri stiltes.Die crossfade van winamp doet het wel "redelijk"(tis maar wat je gewent bent).

En ga gewoon naar de lokale muziek boer want daar huur je voor FL150 een prima setje die ff wat meer kan dan 2 x 100 watt tisechtnix.

Je zal toch wel een hoop drank halen dus die FL150 kan er dan ook wel vanaf.

Tip set ff een potje neer voor donaties....

Greetz Jur

Verwijderd

Jur, ten eerste zullen 15jarigen nou niet zoveel uitgeven aan booze. Ten tweede lijkt me een technics versterker echt wel voldoende voor een tuinfeestje.

• Jag
  • Laatst online: 28-08 19:37

Jag

Ik heb net een hele lange post in elkaar getypt, maar ik heb per ongeluk na een rare actie van windows op het kruisje gedrukt (ik wilde iets anders sluiten), en nu is ALLES WEG :(! Ik heb mijn hele temp internet folder doorgekeken, maar hij slaat de tekst niet op (logisch ook), dus hier de nieuwe poging:

Die 2x 100 Watt is niet zozeer het probleem denk ik. Maar als iemand om 4:00 nog maar eens een zwiep geeft aan de volumeknop om nog meer dB'tjes te knallen, kan het wel eens einde feestje betekenen (meerdere keren meegemaakt). Ook kan het zijn dat je stereo een langzame dood aan het sterven is, en dat hij langzaam kuren begint te vertonen, zonder dat je het doorhebt. En dat is nou het mooie aan proffesionele PA systemen, die zijn echt tegen alle ellende beveiligt:
overhitting, subsonische freqs, kortsluiting of andere vormen van te lage impedantie, DC spanning (symtoom: je ziet een rondje op de gril :)), en heel belangrijk: clippen (square waves doordat de versterker zijn max spanning bereikt --> vervorming plus beschadiging). Bovendien hebben PA speakers een heel hoog rendement: 100 dB bij 1 Watt op 1 meter, of nog veel meer. Dan kan je met jouw 100 Watt de 120 dB halen! Alleen al dat moois heb jij niet. Jij moet het doen met een amp die heel goed kapot kan door overbelasting, en speakers die de door de versterker met veel moeite geproduceerde Watts verknoeien, en die er al de brui aan geven bij 10 Watt als de freq maar laag genoeg is. Daarom een aantal tips:
- zet iemand achter de knoppen die niet (zoveel) van het bier achterover werkt
- monitor de spanningen die over de speakers staan met een multimeter (10,- bij elektrozaak), en laat de pieken niet boven de 20 Volt komen
- test ff van te voren, en markeer de stand van de volumeknop
- ga niet teveel aan de toon regeling draaien, dus ook geen loudness. Dat is echt funest voor je amp/speakers
- zorg dat je iets hebt om over je versterker kan leggen als het gaat regenen
- zorg dat je de versterker niet hermetisch afsluit ivm overhittingsgevaar (zal wel meevallen)
- waarschuw je buren ff van te voren, voordat de politie/buren het feestje verstoort :(

Het is jammer dat ik nog niet genoeg geld heb voor mijn nieuwe versterker (een Crest Audio Power Amp, welke ben ik nog niet over uit) die ik ga kopen. Dat is namelijk een versterker die je gerust voor een feestje kan gebruiken, daar is ie namelijk voor bedoeld.

En vertel ff over hoe het gegaan is,

Jag

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nee, huren is echt te duur. Het kost al zoveel geld aan drank e.d.

Ik was sowieso van plan om zelf achter mijn set te gaan staan, 't is mijn lust en mijn leven :) en dat wil ik niet door een halve gare dronkenlap laten verpoeren.
Ik zal er wel een multimeter tussenzetten, lijkt met toch wel beter ja.
Loudness zit er bij mij niet op, dus.
Warmte heeft de versterker geen last van, er zit een 8 cm fan in en hij wordt in de open lucht geplaatst.

Mijn versterker die kan volgens mij aardig wat hebben, 't is niet zo'n ding als je over de helft van de volumeknop bent nix harder gaat, maar alleen nog maar gaat vervormen. (heb ik dus gehad, tweeters opgeblazen :( )
De versterker van mij is trouwens wel beveiligd tegen overbelasting. Ik hab al een keer kortsluiting gehad in mijn speakers (foutje oeps), toen kwam dat wel van pas.

Dat feest is trouwens half juli, duurt nog wel ff, maar ik vertel wel ff hoe de apparatuur (en wijzelf >:) ) zich gehouden hebben.

Maar bedankt voor de reacties! Ik heb er veel aan!
Pagina: 1