Toon posts:

PC3200 geheugen even snel als PC2700 geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een strookje PC3200 geheugen in mijn PC bij gezet als vervanging van een PC2700 strookje. Ik heb nu 2x DDR400 512mb PC3200 geheugen in mijn PC zitten. Ik heb mijn geheugen getest met Everest Home en dit waren de resultaten:

Memory Read: 2207 mb/s
Memory Write: 714 mb/s
Memory Latency: 130.9 ns

Dit is ongeveer precies hetzelfde resultaat als toen ik nog 1 strookje PC2700 geheugen in mijn PC had zitten. Everest Home geeft ook dit aan:

Asus A7V8X KT400 PC2700 DDR SDRAM 2.5-3-3-7 130.9 ns

Waardoor komt het dat mijn geheugen op een lagere snelheid draait? Mijn moederbord ondersteunt 2 strookjes PC3200 geheugen. Ik denk dat het komt omdat mijn CPU (AMD Athlon XP 3000+) op 333mhz FSB draait (max wat mijn mobo aan kan). Maar dat vind ik ook raar want dan lijkt me dat mijn moederbord dan zou vermelden dat PC3200 wel wordt ondersteunt maar dat het qua snelheid niet uitmaakt. Weet iemand of het idd aan mijn mobo ligt of dat het miss aan mijn setting kan liggen?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je geheugen loopt gelijk met je FSB, die staat op dit moment op 166MHz (333 DDR). Je PC3200 (400MHz DDR) geheugen schakelt dus terug naar PC2700 (333MHz DDR). Je kan je geheugen sneller laten lopen dan je FSB, maar dat is niet aan te raden, je CPU kan je data dan toch niet snel genoeg verwerken zodat je geheugen elke keer moeten wachten. Uiteindelijk zul je dan zelfs lagere performance hebben.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is jammer maar als ik een nieuwe CPU ga kopen en dus ook nieuw mobo komt het nog wel van pas, ik kan dan ook nog dual channel gebruiken omdat het 2 dezelfde strookjes zijn.

Nog bedankt voor de snelle reply btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 15:57 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Het PC3200 geheugen hoort op 400Mhz te draaien, maar aangezien je een FSB van 333Mhz hebt, loopt het op de snelheid van PC2700. DDR geheugen is vaak goed uitwisselbaar. PC3200 is bijv. ook downwards compatible met PC2700, maar lager niet. Maar vermeld je moederbord dan (hoe eigenlijk?!) dat PC3200 niet wordt ondersteund? Het wordt toch gewoon ondersteund, alleen draait het gewoon op de snelheid van je FSB, 333Mhz dus. Dat is toch logisch? Ik bedoel, ik had vroeger een moederbord met een FSB van 100Mhz, terwijl ik er PC133 geheugen in had zitten. Het draaide toen wél op 133Mhz, maar die snelheid zou het toch nooit kunnen halen, omdat de FSB niet snel genoeg is. Het zou alleen maar trager gaan, omdat de FSB en het geheugen niet meer synchroon liepen en het geheugen dus af en toe moest wachten. Bedoel je dat soms?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo handleiding zegt dat er niet meer dan 2x PC3200 in kan. Ik dacht dus; dan kan dat geheugen ook wel op volle snelheid draaien. Ik dacht dat dat anders zou dat wel vermeld worden maar dat is dus niet zo :'( .

Verwijderd

Toen ik deze topic las wou ik even mijn systeem bekijken en zag dit:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neoproject/cpu.JPG

Mijn FSB draait op 133Mhz, Mijn geheugen op 200Mhz. Ik heb een AMD XP 2400+ die op zijn normale snelheid draait. Is het dan beter om mijn geheugensnelheid terug te schroeven tot hij gelijk is aan die van mijn FSB?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 16:37:
Toen ik deze topic las wou ik even mijn systeem bekijken en zag dit:

[afbeelding]

Mijn FSB draait op 133Mhz, Mijn geheugen op 200Mhz. Ik heb een AMD XP 2400+ die op zijn normale snelheid draait. Is het dan beter om mijn geheugensnelheid terug te schroeven tot hij gelijk is aan die van mijn FSB?
Ja, je extra bandbreedte wordt nu niet benut omdat je CPU het niet aankan. Sterker nog, doordat je CPU je je mem elke keer moeten synchen gaat er kostbare bandbreedte verloren aan timingsignalen.

Over het algemeen kan je echt als beste aanhouden : FSB speed == mem speed.

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 14-07-2005 16:43 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

KneoK

Not in a million lightyears

AtleX schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 16:43:
[...]

Ja, je extra bandbreedte wordt nu niet benut omdat je CPU het niet aankan. Sterker nog, doordat je CPU je je mem elke keer moeten synchen gaat er kostbare bandbreedte verloren aan timingsignalen.

Over het algemeen kan je echt als beste aanhouden : FSB speed == mem speed.
Dit kan ik beamen. Heb voor de rest geen resultaten meer ofzo, maar heb het een keer uitvoerig getest. Heb ook een 3000+ en heb ooit de stap genomen om 'm op 200MHz FSB te proberen. Toen ben ik eerst eens wat gaan proberen.

PC3200 op 166MHz was iets sneller of even snel als PC3200 op 200MHz en FSB op 166MHz, na een aantal SiSoft Sandra benches.
Andersom, FSB op 200 en geheugen op 166 (tsja, als je test, dan gelijk maar alles :P ) was dramatisch en het snelst was uiteraard FSB en geheugen op 200MHz, maar aangezien de TS met een KT400 zit zal dat er niet in zitten.

The__Virus >>>
PC3200 is bijv. ook downwards compatible met PC2700, maar lager niet.
Da's niet helemaal waar. Wat downwards compatibiliteit betreft wel, maar ik kan rustig mijn PC3200 latjes op PC1600 laten lopen als ik wil hoor. Die grens ligt helemaal niet vast op 333MHz DDR...

[ Voor 15% gewijzigd door KneoK op 14-07-2005 17:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Dit is zelf makkelijk te beredeneren. Geheugen 'draait' zelf niet op een bepaalde snelheid, het wordt gewoon vanuit het moederbord aangestuurd. De PCxxxx rating geeft aan tot hoe snel het gegarandeerd werkt, dat is dan ook het enige verschil tussen PC1600-2100-2700-3200 etc...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.