debian backup script, nu nog logging!

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:57
Ik ben redelijk nieuw in linux en scripting onder linux. Ik heb gegoogled en GoT search al geraadpleegd maar of ik vind iets wat niet volledig is of het gaat meteen te ver met een of ander mega script.

Wat ik wil is:
Mijn backup script werkt mooi hoop ik, tenminste alles wat ik wil wordt gebackupped. Maar net als op mijn Windows server wil ik een log hebben van de backup procedure, en het liefst wil dit gemaild krijgen.

Tijdens mijn zoekpoging ben ik het 1 en ander tegen gekomen dus het moet volgens mij wel mogelijk zijn.

Dit is mijn huidige script:

#!/bin/sh
#backup script

CVS_PATH="/var/lib/cvs"
relatiestest_PATH="/var/www/relatiebeheertest"
DB_PATH="/var/lib/mysql"
BACKUP_PATH="/mnt/backup"
DB_USER="root"
PASSWORD="****"

# databases
for DATABASE in `ls $DB_PATH`
{
mysqldump --add-drop-table -u $DB_USER -p$PASSWORD $DATABASE > $BACKUP_PATH/$DATABASE.sql
}

# fogbugz fileuploads
tar -cvzf $BACKUP_PATH/uploads_Fogbugz.tar.gz /opt/fogbugz/FileUploads/

# cvs
tar -cvzf $BACKUP_PATH/cvsbackup.tar.gz $CVS_PATH

# testversie van relatiebeheer(WIP) door Saskia
tar -cvzf $BACKUP_PATH/relatiestest.tar.gz $relatiestest_PATH

for FILE in `ls $BACKUP_PATH`
{
chown samba.samba $BACKUP_PATH/$FILE
}

Ideaal zou voor mij zijn wanneer ik de output van het scherm die dit script opleverd mooi in een txt bestandje had. En dan nog eventueel een 2e logje met foutmeldingen, dit 2e log moet dan gemaild worden.

Ik ga hier geen compleet script vragen, maar hoop een zetje de goeie richting te krijgen. Met welke commando's ga ik dit voorelkaar krijgen? En is er toevallig een site waarop dit een beetje simpel staat uitgelegd?

[ Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 14-07-2005 15:54 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:12

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Je zou de output van de commando's kunnen redirecten naar een file en die laten mailen.

Bv:
code:
1
2
3
4
tar -cvzf $BACKUP_PATH/uploads_Fogbugz.tar.gz /opt/fogbugz/FileUploads/ >> backup.log
tar -cvzf $BACKUP_PATH/cvsbackup.tar.gz $CVS_PATH >> backup.log

cat backup.log | mail -s "Backup log" user@domain.com

Om je foutmeldingen apart te loggen, zou je de STDERR filehandle naar een aparte log kunnen schrijven om ook deze te laten mailen.

bv:
code:
1
tar -cvzf $BACKUP_PATH/uploads_Fogbugz.tar.gz /opt/fogbugz/FileUploads/ 2>> backup-error.log

[ Voor 32% gewijzigd door smoking2000 op 14-07-2005 15:20 ]

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• borgdaville
bedankt voor de sneller reactie, de logfiles worden al netjes aangemaakt! _/-\o_

Alleen de mail functie werkt niet, wat vrij logisch is. Ik heb geen echte mail server hierop draaien. Allen die local only wat je op het einde van de debian configuratie kunt instellen(optie 4 geloof ik).

Mijn mailserver draait op de Windows server, kan ik hem via die server versturen. Heb gegoogled op het mail commando maar kan niet iets vinden of ik een mail server kan opgeven in de opdracht.

• Wilke
  • Laatst online: 22:54
borgdavile schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:39:
Mijn mailserver draait op de Windows server, kan ik hem via die server versturen. Heb gegoogled op het mail commando maar kan niet iets vinden of ik een mail server kan opgeven in de opdracht.
Tuurlijk, gewoon een commandline SMTP-client gebruiken. Het standaard-progje 'mail' kan dit denk ik niet, dat werkt AFAIK alleen lokaal.

Maar zoek even naar "Linux commandline SMTP client" en je vindt van alles, hier bv. deze perl-versie.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-02 19:40

Valium

- rustig maar -

borgdavile schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:39:
Alleen de mail functie werkt niet, wat vrij logisch is. Ik heb geen echte mail server hierop draaien. Allen die local only wat je op het einde van de debian configuratie kunt instellen(optie 4 geloof ik).

Je kunt je mailserver zo instellen dat alles naar een "smart-host" wordt toegestuurd. Da's optie 2 of 3 in dat keuzemenuutje (je mag opnieuw kiezen als je "dpkg-reconfigure <naamvanjemailserver>" doet).

Het handige is dat automatisch allerlei linux-programma's ineens kunnen mailen. Je hebt immers een werkende MTA. En programma's als "mail" doen het dus ook direct.

• borgdaville
Valium schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:47:
[...]

Je kunt je mailserver zo instellen dat alles naar een "smart-host" wordt toegestuurd. Da's optie 2 of 3 in dat keuzemenuutje (je mag opnieuw kiezen als je "dpkg-reconfigure <naamvanjemailserver>" doet).
Naamvanmemailserver weet ik niet. Dit is volgens mij Exim(standaard debian). Echter wanneer ik doe dpkg-reconfigure exim gebeurt er niets.

Wanneer ik doe dpkg-reconfigure exim4 of dpkg-reconfigure exim4-config zegt ie dat hij het niet kan vinden.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

borgdavile schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:10:
[...]

Naamvanmemailserver weet ik niet. Dit is volgens mij Exim(standaard debian). Echter wanneer ik doe dpkg-reconfigure exim gebeurt er niets.

Wanneer ik doe dpkg-reconfigure exim4 of dpkg-reconfigure exim4-config zegt ie dat hij het niet kan vinden.
apt-get install --reinstall exim

? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• borgdaville
DeMoN schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:18:
[...]

apt-get install --reinstall exim

? :)
helaas, hij instaleert hem mooi opnieuw maar kom niet in het configuratie gedeelte terecht!
En erna dpkg-recon.... exim levert nog steeds niets op, springt gewoon een regel geen foutmelding oid.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

dpkg -e exim
dpkg --purge exim
apt-get install exim

:P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

exim (her)configureren doe je beter met eximconfig
dan kom je wel in het keuze menu terecht.

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:12

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:51:
exim (her)configureren doe je beter met eximconfig
dan kom je wel in het keuze menu terecht.
eximconfig was voor exim3 onder Woody

`dpkg-reconfigure exim4-config` is de manier onder Sarge en Sid

Mogelijk dat je die pseudo-package eerst moet installeren

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• borgdaville
thnx mannen het is gelukt!

Pagina: 1