SLES9: file system rights

Pagina: 1
Acties:

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 10:18

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Achtergrond:
Ik ben een n00b op het gebied van linux:ik kom uit de NetWare hoek. Ik ben bezig voor het CLP examen, en probeer de file system rights reut te begrijpen. Dat lukt alleen niet helemaal...

Omgeving:
Ik heb 3 users gemaakt: 1, 2 en 3. Users 1 en 2 zijn lid van de groep projectA.
Als root heb ik een directory /prjA gemaakt, en ik wil dat alleen de leden van de groep projectA er in kunnen lezen en schrijven: de rest mag niets. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik als root:

-mkdir /prjA
-chmod -R root.projectA /prjA
-chmod 770 /prjA

uitgevoerd. umask is 022 (standaard).

Als ik inlog als user 3, en ik ga naar /prjA krijg ik een permission denied. Mooi, dat kan kloppen.
Als ik inlog als user 2, en ik ga naar /prjA kan ik een file maken met "touch test". Kan kloppen. Alleen: de rights assignments zijn rw-r--r--, in plaats van rw-rw----, wat ik zou willen.

Vraag 1: hoe krijg ik dat voor elkaar? (dwz: zonder als user of als admin van elke nieuwe file de rights te moeten aanpassen)

Als ik inlog als user 1, en ik ga naar /prjA kan ik de file van user 2 bekijken. Als ik met vi het bestand open krijg ik de terechte mededeling dat 't ding read-only is, alleen... met wq! (override) kan ik wel degelijk de inhoud wijzigen.

Vraag 2: Hoe kan dat?

Alvast bedankt!

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 20:49
Je Umask is verkeerd.

Uit de manual
The umask is used by open(2) to set initial file permissions on a newly-created file. Specifically, permissions in the umask are turned off from the mode argument to open(2) (so, for example, the common umask default value of 022 results in new files being created with permissions 0666 & ~022 = 0644 = rw-r--r-- in the usual case where the mode is specified as 0666).
je moet dus 002 006 hebben voor zover ik kan zien

vraag 2 zou ik zo snel niet weten. Je directory rechten misschien??

[ Voor 10% gewijzigd door Xiphalon op 14-07-2005 15:01 ]