Ik heb 't document van MS (Optimizing Storage for Exchange Server 2003) hierover al doorgelezen en aan de hand daarvan heb ik wat vraagjes.
Server heeft 2GB geheugen, 6x 72GB 15k5 schijven en een Xeon 3.4Ghz CPU.
Er komen zo'n 300 mailboxen op te staan. Die nemen op dit moment zo'n 40GB inbeslag.
In de eerste instantie dacht ik van dat word RAID 5 en klaar.
Na het lezen van 't document heb ik toch m'n bedenkingen. RAID 10 (1+0) schijnt toch veel beter te zijn. Zeker als je nog met een diskpart je cluster size aanpast. (Hoe gaat dit dan eventueel met disaster recovery?).
Ik had gedacht om 3 partities te maken, 1 voor 't OS, 1 voor de Database en 1 voor de Logs.
Echter vraag ik me dan af hoe 't handigste dit te configureren.
1 Array en dan alles in stukken hakken? Of meerdere array's?
Zelf dacht ik 't volgende:
Array 1: 2x 72GB (RAID 0 (mirror) voor OS + system files. e.d.
Array 2: 4x 72GB (RAID 10) voor DB + Logs
Of kan ik beter 3 array's hebben van elk dus totaal 72GB?
Wat ik eigenlijk zonde vind van de ruimte. Maar of je dan nog RAID 10 kunt fixen?
Wat is nou 't beste?
Server heeft 2GB geheugen, 6x 72GB 15k5 schijven en een Xeon 3.4Ghz CPU.
Er komen zo'n 300 mailboxen op te staan. Die nemen op dit moment zo'n 40GB inbeslag.
In de eerste instantie dacht ik van dat word RAID 5 en klaar.
Na het lezen van 't document heb ik toch m'n bedenkingen. RAID 10 (1+0) schijnt toch veel beter te zijn. Zeker als je nog met een diskpart je cluster size aanpast. (Hoe gaat dit dan eventueel met disaster recovery?).
Ik had gedacht om 3 partities te maken, 1 voor 't OS, 1 voor de Database en 1 voor de Logs.
Echter vraag ik me dan af hoe 't handigste dit te configureren.
1 Array en dan alles in stukken hakken? Of meerdere array's?
Zelf dacht ik 't volgende:
Array 1: 2x 72GB (RAID 0 (mirror) voor OS + system files. e.d.
Array 2: 4x 72GB (RAID 10) voor DB + Logs
Of kan ik beter 3 array's hebben van elk dus totaal 72GB?
Wat ik eigenlijk zonde vind van de ruimte. Maar of je dan nog RAID 10 kunt fixen?
Wat is nou 't beste?