Toon posts:

Maxtor Powermax

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maxtor schijf van 30 GB die ik niet vertrouw, gezien het geluid wat ie produceert, een hoge joelende pieptoon.( voorheen niet)

Ik heb 4 test van Powermax gedaan :

1. Installation test
2. Basic Quick
3. Advanced Full
4. Burn in ( 6 passes)

Ik vind het onduidelijk wat de uitslag is, maar ik neem aan als ik 'passed' krijg zonder verdere melding dat alles ok is
Mijn vraag is echter of dit programma betrouwbaar genoeg is om nu te stellen dat de schijf echt 100% ok is?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jah dan is de schijf gewoon nog bruikbaar
Powermax is erg betrouwbaar... heeft bij mij nog nooit een verkeerde diagnose gedaan iig...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Misschien dat je wat hebt aan deze link Identifying and troubleshooting hard drive noise issues

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
hmmm...
Ik vertrouw het zaakje toch niet.
Dit geluid maakte ie voorheen niet.
En
High-pitched whining sound can be an indication of abnormal function.
Dat is dus het geval..

Maar ja, Powermax geeft aan dat alles ok is?
Waar moet ik nu vanuit gaan is dé vraag

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:39:
Dank voor de reacties.
hmmm...
Ik vertrouw het zaakje toch niet.
Dit geluid maakte ie voorheen niet.
En

[...]

Dat is dus het geval..

Maar ja, Powermax geeft aan dat alles ok is?
Waar moet ik nu vanuit gaan is dé vraag
Indien garantie => RMA aanvragen.
Geen garantie => nieuwe kopen.

In ieder geval; data veilig stellen zolang het nog kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
jaja, image is al klaar.
het is de C schijf.

Maar dus je denkt ook dat ie bijna dood gaat?

Verwijderd

Grote kans dat dat gebeurt

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afhankelijk van het soort geluid kan het "Maxtor-slijtage" (ze worden met de maanden luider en luider) of "bijna-dood" zijn.

Zolang het geen schrapende of tikken geluiden geeft dan is het nog ok. Je kan ook programma's zoals hdtune draaien, normaal krijg je een mooie STR grafiek dat van boven naar beneden gaat. Als de schijf niet-meer-gezond is, dan kan je STR grafiek hebben met veel pieken (die zo hoog zijn als de normale waarde) en veel dalen (wanneer de schijf niet kan lezen). Testen doe je uiteraard zonder OS op die schijf, want OS'en durven de schijf te gebruiken tijdens de test => meetfouten.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afhankelijk van het soort geluid kan het "Maxtor-slijtage" (ze worden met de maanden luider en luider) of "bijna-dood" zijn.
Aha..
toch blijft mijn 'kern'vraag of de uitslag van Powernax( schijf is in orde) Betrouwbaar is?
Maw: moet ik nu uitgaan van de verdachte geluiden of de uitslag van Powermax?

Zit ik er ver naast als ik beweer dat Powermax beginnende fouten niet kan herkennen?

Verwijderd

Lagers kunnen slijten tot een punt waar ze inderdaad erg lawaaiig worden, vooral Maxtors D740X staat bekend om notoire bearing noise. Dat kan een indicatie zijn dat hij achteruit gaat maar in de regel zit er nog wel een periode tussen het beginnen van een pieptoon en het daadwerkelijk vertonen van fouten. Als ook herhaalde burn-in tests niets raars laten zien dan zou ik niet direct aan een overlijden binnen een week denken ofzo. :)

Verwijderd

Topicstarter
ok dank.
Gisteren 20 'passes' burn in test nog es gedaan( Halve dag bezig geweest)

Met als uitslag in groen: 'passed'

Het is me onduidelijk wat de uitslag nu is...
Betekent geen bericht goed bericht? ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Passed" is de uitslag :) Dat is Engels voor "Goedgekeurd". De kleur is ook nog groen. Dat is allemaal toch wel vreselijk logisch? ;)

• Matthe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Neen,
Bij mij was ook alles ok, maar ik kreeg toch blauwe schermem met m'n schijf, terwijl alle tests 'passed' waren,
probeer als ie leeg es ook de low level format, daar zat 't m bij mij in.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:08:
Ik heb een maxtor schijf van 30 GB die ik niet vertrouw, gezien het geluid wat ie produceert, een hoge joelende pieptoon.( voorheen niet)

Ik heb 4 test van Powermax gedaan :

1. Installation test
2. Basic Quick
3. Advanced Full
4. Burn in ( 6 passes)

Ik vind het onduidelijk wat de uitslag is, maar ik neem aan als ik 'passed' krijg zonder verdere melding dat alles ok is
Mijn vraag is echter of dit programma betrouwbaar genoeg is om nu te stellen dat de schijf echt 100% ok is?
Pagina: 1