Exchange stuurt niet alle OUTBOUND mail

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Schizoveen
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2021
sinds kort wil mijn baas dat ik eens met exchange server aan de gang ga. aangezien ik nog nooit iets met mail servers heb gedaan, is het allemaal redelijk nieuw voor mij. ik heb op bol.com gezocht naar een goed exchange boek, maar dat is niet echt te vinden. dus ik ben er maar gewoon aan begonnen, en gekeken wat het schip strande.

nu hebben we hier SBS windows 2003. die staat ingestelt met de exchange server, en met wat 'connectors' zo ingestelt dat ik mail kan ontvangen en versturen. echter is de domein naam van de server gelijk aan ons email adres...
beter uitgelegt:
exchange domein = bedrijfsnaam.nl
mijn email bij xs4all = mijnnaam@bedrijfsnaam.nl

op het moment is het dus zo dat als ik een mailtje stuur naar naam@anderbedrijfsnaam.nl dat die prima verstuurd wordt. als iemand anders een mailtje stuurt naar mijnnaam@bedrijfsnaam.nl dan ontvang ik die prima.
echter als ik een mailtje stuur naar mijn moeder(als voorbeeld) , die ook een email adres heeft gekregen voor prive zaken maar niet als user aanwezig is op de server, krijg ik een mailtje terug over dat dit email adres niet bestaat.
mijn logica vertelt mij dus gewoon dat de exchange server het mailtje nooit doorstuurd naar xs4all, maar denkt van 'hey, dat domein ben ik zelf, en zo'n user ken ik niet' en daarom die fout terug stuurt.

mijn vraag: ik wil dat de exchange server ALLE mailtjes doorstuurt naar xs4all. ook de mailtjes die op zich intern afgehandelt zouden kunnen worden. waar moet ik zoeken om dat goed in te stellen?

De reden hiervoor is voornamelijk kennis op doen. De eerste redenen om exchange te gaan gebruiken was voor het agenda delen (dat werkt al), public contactpersonen(werkt prima) en de afwezigheidsfunctie.......dat laatste werkt dus nog niet.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:54
Zoiets heb ik ook eens bekeken en schijnt niet mogelijk te zijn vrees ik.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wel.

Gewoon zorgen dat alle niet-bezorgbare mail teruggaat naar je Smarthost (in dit geval XS4all.)

Wel oppassen voor mail loops.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Schizoveen
BackSlash32 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:38:
Gewoon zorgen dat alle niet-bezorgbare mail teruggaat naar je Smarthost (in dit geval XS4all.)

Wel oppassen voor mail loops.
zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat zou doen. want je zegt teruggaat naar de smarthost. maar aangezien het mailtje nooit bij xs4all komt, kan ie er ook nie naar terug gaan.
ik kan ook nergens een vinkje vinden waar zoiets soortgelijks bijstaat :/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Staat ook in je documentatie hoor.

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/smarthost.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Schizoveen
dit lost idd een oplossing op dat mailtjes die naar onbekende users gaan, wel via de smarthost gaan. thx daarvoor :)

echter werkt mijn baar nog niet met exchange, aangezien ik nog een hoop aan het testen ben. maar zijn useraccount bestaat wel al, dus nu worden allem mailtjes die naar hem worden gestuurd door mij, opgeslagen in de exchange mailbox.... en aangezien hij daar nog niet inkijkt, krijgt hij die mailtjes nooit. zou het kunnen dat ik ook die mailtjes naar buiten stuur?

P.S.: Documentatie??kheb 5 cd,s.. 3 boekjes en that's it.. en in die 3 boekjes staat vrij weinig over exchange....

[ Voor 8% gewijzigd door Schizoveen op 14-07-2005 14:16 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

rechter muisknop op system manager (exchange) start internet mail wizard...

Wanneer je al een smtp connector heb draaien moet je die even verwijderen (anders krijg je een foutmelding dat je geen meerdere bridgehead servers mag draaien). Door middel van deze wizard is het redelijk simpel om ervoor te zorgen dat je server internet mail kan ontvangen en versturen.

Dan geef je de smtp host op van xs4all en als het goed is wordt nu alles doorgestuurd naar de mail server van xs4all.

Mocht dit nog niet zo zijn dan moet je even je nieuwe smtp connector openen (properties scherm dus) en daar moet volgens mij een optie staan, om alles door te sturen..

ps. Er zijn wel degelijk goede exchange boeken.

Ik heb zelf een boek van sbs2003 administration... daar staat de basis over exchange in en daarnaast heb je een MSCE exchange boek (is niet echt van toepassing).

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28

Kabouterplop01

chown -R me base:all

dit lost idd een oplossing op dat mailtjes die naar onbekende users gaan, wel via de smarthost gaan. thx daarvoor

echter werkt mijn baar nog niet met exchange, aangezien ik nog een hoop aan het testen ben. maar zijn useraccount bestaat wel al, dus nu worden allem mailtjes die naar hem worden gestuurd door mij, opgeslagen in de exchange mailbox........
In outlook even de exchange server aan zijn mailprofiel toevoegen. dan krijgt ie de mail gewoon!

Als je die mail wizard hebt gedraaid, moet je wel goed opletten dat je geen open relay bouwt.
Pagina: 1