Stiller systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Hallo beste mede tweakers,

Ik wil graag een stiller en koeler pc hebben.
Ik wil dit omdat ik me soms nogal stoor aan de herrie die mijn pc maakt, vooral als hij 's nachts aan staat. Het enigste wat ik ermee doe is internetten, chatten, office, af en toe een potje C&C Generals of UT2004 en leechen.
Omdat ik nu een vakantiebaantje heb wil ik van het geld dat ik daarmee verdien een vooral stiller en koeler syteem maken. Zolang het maar niet te veel geld kost. Mijn budget weet ik nog niet precies.

Specs:

Asrock K7S8X rev3.
AMD Athlon XP 2600 @ 2013Mhz
512 MB (DDR SDRAM)
XFX GeForce FX 5600 (128 MB)
Maxtor (40 GB)
MAXTOR (20 GB)
SONY DVD RW DRU-530A
standaard voeding

temps idle: mobo:35,CPU:51

Cooling:

1x 120mm casefan (LEDS)
Zalman CNPS5100-Cu

Ik heb een beetje op tnet zitten rondsurfen en dacht zelf aan deze koelingsproducten.
Ik heb gekeken voor papst fans maar ik weet niet precies wat het allemaal inhoud, er zijn namelijk veel verschillende soorten papst fans.
Misschien dat ik nog een andere voeding wil kopen maar dat licht aan m'n budget.
Hij moet iig niet erg duur zijn maar wel stil.

CPU: CNPS7000A-AlCu
Case: 2x 80mm papst, 1x 120mm papst
GPU: Zalman ZM80C-HP (passief)
Als m'n budget het toelaat nog een stille voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-07-2005 13:09 . Reden: typfoutjes ]

Verwijderd

Ik zou ook overal al een beetje een kwalitatieve thermalpaste (zoals Arctic Silver 5) gebruiken, scheelt een paar graden bij dezelfde koeling of maw je kan de fans terugschroeven in snelheid en och eenzelfde koeling als vooraf behouden.
Misschien ook een fancontroller ovrewegen.
De zalman ZM80C-HP is natuurlijk een goede stille oplossing maar als je je grafische kaart wil gaan overklokken zou ik toch voor de actief gekoelde oplossing gaan: de VF700 op 5V laten draaien, dit koelt beter en isnog heel stil.
CPU koeler is goed.
Qua case fans zit je voor stilte heel goed bij Papst maar je gaat er wel voor betalen...
In de stilste klasse van 80mm zijn 3 soorten:

- PAPST 80mm 8412 N/2GL
Size : 80x80x25mm
Power consumption : 0.6W
Fan speed : 1500rpm
Noise : 12dBA
Air volume : 33m³/h = 19.4 CFM
Sintec sleeve bearing

-PAPST 80mm 8412 N/2GML
Power consumption : 0.9W
Fan speed : 2050rpm
Noise : 19dBA
Air volume : 45m³/h = 26.5 CFM
Sintec sleeve bearing

-PAPST 80mm 8412 N/2GM
Power consumption : 1.3W
Fan speed : 2600rpm
Noise : 26dBA
Air volume : 58m³/h = 34.1 CFM
Sintec sleeve bearing

Voor een 120mm raad ik je de volgende aan:
PAPST 120mm 4412F2/GL
Size : 119x119x25mm
Power consumption : 1.25W
Fan speed : 1600rpm
Air volume : 94m³/h = 55.3 CFM
Sintec sleeve bearing

Prijzen van deze fans kan je volgens mij makkelijk in de pricewatch terugvinden.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 13:20 ]

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:18:
Ik zou ook overal al een beetje een kwalitatieve thermalpaste (zoals Arctic Silver 5) gebruiken, scheelt een paar graden bij dezelfde koeling of maw je kan de fans terugschroeven in snelheid en och eenzelfde koeling als vooraf behouden.
Misschien ook een fancontroller ovrewegen.
De zalman ZM80C-HP is natuurlijk een goede stille oplossing maar als je je grafische kaart wil gaan overklokken zou ik toch voor de actief gekoelde oplossing gaan: de VF700 op 5V laten draaien, dit koelt beter en isnog heel stil.
CPU koeler is goed.
Qua case fans zit je voor stilte heel goed bij Papst maar je gaat er wel voor betalen...
In de stilste klasse van 80mm zijn 3 soorten:

- PAPST 80mm 8412 N/2GL
Power consumption : 0.6W
Fan speed : 1500rpm
Noise : 12dBA
Air volume : 33m³/h = 19.4 CFM
Sintec sleeve bearing

-PAPST 80mm 8412 N/2GML
Power consumption : 0.9W
Fan speed : 2050rpm
Noise : 19dBA
Air volume : 45m³/h = 26.5 CFM
Sintec sleeve bearing

-PAPST 80mm 8412 N/2GM
Power consumption : 1.3W
Fan speed : 2600rpm
Air volume : 58m³/h = 34.1 CFM
Sintec sleeve bearing

Voor een 120mm raad ik je de volgende aan:
PAPST 120mm 4412F2/GL
Size : 119x119x25mm
Power consumption : 1.25W
Fan speed : 1600rpm
Air volume : 94m³/h = 55.3 CFM
Sintec sleeve bearing

Prijzen van deze fans kan je volgens mij makkelijk in de pricewatch terugvinden.
Op m'n casefan heb ik al een fanmate die ik van buiten de kast van regelen.. hiermee kan ik hem dus stiller zetten als hij 's nachts aanstaat... maar de CPU en Voeding hoor ik alsnog.. en niet zo'n beetje ook.. de CPU koeler ga ik niet lager zetten omdat mijn CPU is overgeklokt en gaat hij instabiel lopen. De videokaart kan ik niet eens overklokken.. als ik maar 10Mhz omhoog ga dan geeft hij al artifacts dus ik ga liever voor de passieve zalman. en voor de papst fans moet ik even gaan uitzoeken welke ik neem... ze zijn idd nogal prijzig en daarbij komt ook nog verzendkosten.
iemand die ervaring heeft met andere stille fans..? van zalman of coolermaster ofzo..?
iig bedankt..

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-07-2005 13:37 ]

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
k heb zelf de volgende casefans:

Nexus / Yate Loon 120mm Real Silent Case fan
Model: D12SL-12
Dimensions: 120x120x25mm
Rated Voltage: 12 Volts
Voltage Range: 6.5 ~ 13.8 Volts
Input current: 0.30 Amp Max
Input power: 1.8 Watts Max
Rotation speed: 1000 RPM
Acoustic noise: 22.8 dB(A)
Airflow: 36.87CFM

Is de stilste 12cm case fan die er te koop is, en is ook niet duur (in ieder geval goedkoper dan Papst).
Ben tot de aanschaf van deze fan overgegaan na het lezen van veel (internationale) forum's, waar deze fan de hemel in geprezen wordt.

Nexus 80mm Real Silent Case fan
Model: SP802512L-03
Dimensions: 80x80x25mm
Rated Voltage: 12 Volts
Operation Voltage: 10.2~13.8 Volts
Input current: 0.15 Amp Max
Input power: 8 Watts Max
Rotation speed: 1500 RPM
Acoustic noise: 17.6 dB(A)
Airflow: 20.2 CFM

Is stil en goedkoop.

Verwijderd

Ik heb zelf op m'n proc de zalman 7000B-AlCu zitten, op de langzaamste stand heerlijk stil, maar voor gamen in de zomer is de koeling niet goed genoeg dus dan moet 'ie wat hoger (wat mij persoonlijk niet boeit tijdens het gamen, de game maakt veel meer herrie dan de koelers van m'n pc ;)). In m'n kast heb ik 2x de zalman ZM-F1 hangen, deze 80mm fan is spotgoedkoop (ik haalde 'm voor 7 euro hier in de buurt, op het internet is 'ie vanaf 5 euro te krijgen). Er zit een weerstandje bij waarmee je 'm op lage snelheid kan laten draaien, daarbij is 'ie erg stil. Zie ook onderstaande tabel van de zalman site.

ModeModel No.Voltage (V)Current (A)AirFlow (CFM)Pressure mmAqSpeed (RPM)Noise (dB)Weight (g)
NormalPS80252H120.2536.54.04300034.276
NoiselessPS80252H5.50.1220.61.3517002076

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 14:14 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De laatste jaren is dit zo vaak aan de orde geweest dat het niet al te moeilijk is topics hierover te vinden.

Dempingsmaterialen zoals kurk, rubber of tapijttegels in je kast, alle fans vervangen (ook die van de voeding als het een mindere kwaliteit betreft), waar mogelijk passieve koeling toepassen, etc. etc.

ARME AOW’er

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

ik vind een 7000b niet stil,maar dat is persoonlijk (passief watergekoelde pc gewend) , je zou als je echt geld genoeg hebt een tgaan voeding kunnen kopen, die vind je zo rond de 50 euro, die zijn echt fluisterstil (echt waar, je hoort ze niet, 80 mm fan op 600 rpm). je zou ook de huidige fan in je voeding kunnen vervangen door een stiller type (wel je garantie op je voeding kwijt dan). Als je de zalman cpu koeler wil kopen moet je wel kijken of je gaatjes hebt in de buurt van je socket, anders kan je de koeler niet vastzetten :+

http://specs.tweak.to/16495

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:04
Ik denk dat je al heel goed op weg bent.
Ik heb een vergelijkbaar systeem: Athlon XP2800 (niet overklokt) en een FX5700 videokaart.

De FX5700 (of jouw 5600) kan je inderdaad prima passief koelen. De processor heb ik zelf met een Thermalright koelblok en een 9cm fan gekoelt, maar die Zalman 7000 zal minstens zo goed zijn.

Wat casefans betreft heb ik er maar 1: een 12cm uitblazend, ik meen een Nexus, en dan met een fanmate langzaam draaiend. Nou speel ik geen spelletjes dus ik denk dat dit daarom voor mij voldoende is.Mogelijk dat bij jou iets meer kastventilatie nodig is - kwestie van uitproberen.

Voeding: dat was daarna m'n volgende ergernis. Heb ik vervangen door een Nexus voeding met een 12cm fan. Ideaal ding, hoor je niets van.

Als je echt, zoals ik, dan ga je daarna die Maxtor vervangen door bijvoorbeeld een Seagate. Maxtors, onbetrouwbare herrieschoppers... :(

Echter, heb je al onderzocht wat nu met je huidige systeem de belangrijkste herriebron is? PC openmaken en een voor een de ventilators een seconde stilhouden (en daarna eventueel aanzwengelen), zodat je weet waar de herrie vandaan komt. Als dan blijkt dat juist de voeding het meeste lawaai maakt, moet je je plan toch wel aanpassen...

• Yofresh
  • Laatst online: 06-02 18:54
Ikzelf zou niet voor 80 mm fans gaan maar voor 120 mm. Een 80 mm fan heeft kleinere bladen, verplaatst daardoor minder lucht en zal harder moeten draaien dan een 120 mm fan voor hetzelfde resultaat. Harder draaien resulteert in meer geluid

Verder: Misschien is waterkoeling, met een iets groter budget, wat? Het kost een paar centen maar het houdt je systeem wel koel en stil!

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Ik denk dat ik Nexus / Yate Loon 120mm Real Silent Case fan neem op uit te blazen en een Nexus 80mm Real Silent Case fan om in te blazen koop. Zijn idd niet erg duur en zijn zo te zien erg stil.
Ik weet nog niet helemaal zeker of ik mijn Zalman CNPS5100-Cu wil vervangen voor een ander maar een CNPS7000A-AlCu is niet heel erg duur en hij koelt goed.
De zalman Zalman ZM80C-HP (passief) neem ik zeker omdat zo'n klein fannetje gewoon een heel hoop herrie maakt. Misschien koop ik er nog een 80mm fan bij om voor mijn voeding.
Iemand die nog een goedkoop idee heeft voor een stillere hd..? want een nieuwe kopen zit er denk ik niet in.. ookal wil ik ooit nog een seagate halen... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-07-2005 15:58 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:58

Wildfire

Joy to the world!

Dj-sannieboy schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:24:

[...]

De videokaart kan ik niet eens overklokken.. als ik maar 10Mhz omhoog ga dan geeft hij al artifacts dus ik ga liever voor de passieve zalman.
Als 'ie met actieve koeling al artifacts geeft bij een magere 10mhz hoger dan vraag ik me af of een passieve koeling wel een goede oplossing zal zijn. Passieve koelers zijn allemaal leuk en aardig, maar vaak wordt een kaart dan wèl warmer dan met actieve koeling. En gezien die supernauwe marge van slechts 10mhz zou dat extra beetje hitte best wel eens een probleem kunnen gaan vormen.

Probeer dan iig nog een Papst-fan een luchtstroom over de passieve koeling te laten sturen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Wildfire schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:22:
[...]

Als 'ie met actieve koeling al artifacts geeft bij een magere 10mhz hoger dan vraag ik me af of een passieve koeling wel een goede oplossing zal zijn. Passieve koelers zijn allemaal leuk en aardig, maar vaak wordt een kaart dan wèl warmer dan met actieve koeling. En gezien die supernauwe marge van slechts 10mhz zou dat extra beetje hitte best wel eens een probleem kunnen gaan vormen.

Probeer dan iig nog een Papst-fan een luchtstroom over de passieve koeling te laten sturen.
het kan ook gewoon zijn dat de core al aan zijn maximum zit, en al zou je hem met dry-ice of stikstof koelen dat ie niet verder wil..poep gebeurd :P

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Indien je NorthBridge ook door zo'n irritant klein fannetje gekoeld wordt, kan je daar die passieve NB koeler van zalman op zetten voor een paar euro, en het scheelt een hoop herrie. Verder zou ik tussen elke heatsink en elke chip ook een kwalitatieve thermalpaste gebruiken: is ook goedkoop met een goed resultaat!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:13:
Indien je NorthBridge ook door zo'n irritant klein fannetje gekoeld wordt, kan je daar die passieve NB koeler van zalman op zetten voor een paar euro, en het scheelt een hoop herrie. Verder zou ik tussen elke heatsink en elke chip ook een kwalitatieve thermalpaste gebruiken: is ook goedkoop met een goed resultaat!
Volgens mij hebben Socket A moederborden nooit fans... De northbridge wordt namelijk helemaal niet zo zwaar belast als bij nieuwere systemen.
---------------------------------------------------------------
Verder zou ik niet de fan uit je voeding vervangen maar een nieuwe voeding kopen. En dan iets zoals een tagan 380 watt. A-merk, stil, krachtig. Aangezien je overclockt is een A-merk voeding wel beter als zo'n standaard nameless geval.
Over je videokaart koeler moet je zelf beslissen. Ik heb zelf een vf-700 cu. Hij is goedkoper dan de andere zalman koeler die jij voorstelt,lijkt me makkelijker te installeren en op 5 volt hoor je hem ook niet. :)

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een stil systeem zit in meer dan alleen de fans van je systeemkast, cpu en gpu. Je voeding is zoals hierboven gezegd wordt ook een belangrijk punt. Een goede stabiele voeding die voldoende power levert, wordt minder warm dan jouw standaard voeding (tenzij dat er een is uit een antec kast bijvoorbeeld). Minder warme voeding levert minder snel draaiende fans op, dus minder lawaai.

De zalman cpu en gpu koeler heb ik bijna dezelfde van, de cpu koeler kun je goed regelen en op 2000 toeren is ie zo goed als onhoorbaar. Houdt mn p4 2.6@3.2 op een graadje of 36 idle en 46 stressed.

Papst fans zijn een goede investering, let er alleen wel ook op hoe je ze monteert. In mijn kast, Antec Sonata, zitten ze met rubbers vast, dit scheelt veel vibraties en geleiding van geluiden in je kast. Luchtverplaatsing is bij de langzaamste fan hoog genoeg, je krijgt als je je fans goed plaatst een goede luchtstroming in je kast. Ik heb zelf 1 120mm voorin mn kast en 1 achterin, de warme lucht wordt zo uit mn kast geleidt.

Wat ik net al zei, fans zijn niet het enige onderdeel in je kast die lawaai maakt. Wanneer je eenmaal stille fans hebt, ga je ongetwijfeld je harde schijven horen.. Zeker als je, in jouw geval ook oudere schijven hebt die al wat minder soepel draaien maybe, etc. Koop een stille grotere schijf voor de 2 die je nu hebt en je zult ook al verschil merken. Minder gezoem :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Ik heb vandaag eens m'n pc schoongemaakt.. oftewel al het stof eruit geblazen..
Ik heb m'n complete cpu cooler uit elkaar gehaalt en het stof eruit gehaald.( er zat behoorlijk wat stof in) natuurlijk ook wat nieuwe zalman coolpasta erop gedaan. Ook m'n gpu cooler heb ik eraf gehaald en daar wat zalman coolpasta onder gesmeerd. M'n 120mm fan heb ik omgedraait zodat hij nu de kast inblaast.

temps idle: cpu:41 case: 34.
Ik denk dus dat ik m'n cpu fan gewoon hou en niet vervang door een andere. Hij loopt nu wel op z'n hardst maar ik kan hem natuurlijk altijd wat langzamer laten draaien.
Ik weet dat de zalman vf-700 erg goed koelt.. m'n pa heeft die namelijk ook.
Maar een passieve lijkt me toch voldoende voor een fx5600 en die hoor je helemaal niet.. waarschijnlijk kan ik wel een passieve goedkoop op de kop tikken.
De voeding wil ik denk toch vervangen door een andere. ik denk een tagan voeding.
Voor de rest wil ik ook nog een andere kast.. ik heb nu namelijk een mid tower waarvan de case niet goed dicht gaat en er zitten veel luchtgaten enzo in.. ik wil graag een big tower... heb ik meer ruimte.
iig bedankt voor de reacties en tips..;)
Pagina: 1