Ik zit in de computercommissie van mijn studentenvereniging, en nu hebben mijn collegaatjes daar het plan om een eigen server te bouwen. Ik heb hier wat rondgezocht omtrent dat onderwerp, en ik krijg de indruk dat het compleet in elkaar draaien van een eigen server met meerdere e-mailadressen e.d. nogal een klus is. Ze mogen het doen van mij, maar volgens mij kan het nooit zo goed werken als wat we nu hebben.
Bovendien zouden we van Versatel ADSL Family moeten overstappen naar het 20mbit abonnement.
Gezien de voorlopige reacties daarop (zeker qua administratie) sta ik daar niet om te juichen, maar ja, men maakt reclame bij Versatel en dat komt blijkbaar aan... Ik vraag me dus serieus af of we van onze huidige situatie, die prima werkt afgezien van een wat lage snelheid, moeten overstappen op iets anders.
We hebben nu:
- intern netwerk waar 6 comp's aan hangen
- server draait op Windows 2000, geheugen 130 MB, harde schijf van 20 gig
- Versatel ADSL Family a 19,95 per maand (1024/320, vast ip-adres)
- webhosting bij yournamewebhosting.nl (20 gig aan webruimte, 99,95 per jaar en zeer stabiel)
- 20 e-mailadressen via de webhoster (onbeperkt aantal mogelijk)
Kost je 360 per jaar. (edit)
De rest wil:
- intern netwerk moet intact blijven
- server op Linux, meer geheugen nodig waarschijnlijk
- Versatel 20Mbit a 39,95 per maand (maar 1Mbit upstream, dynamisch ip-adres)
- eigen site hosten (incl. MySQL, PHP, CGI e.d. wat opzich niet heel moeilijk moet zijn)
- 20 e-mailadressen en evt. nog meer (hoe doe je dat uberhaupt met Linux?)
Kost je 480 per jaar. En redelijk wat moeite qua opzet.
Onze huidige situatie werkt prima, en we doen echt niet meer dan 'normaal' internetten en e-mail. Downloaden van muziek, sja, dat doen de mensen thuis wel omdat we hier toch zo'n supersnel universitair netwerk hebben.
Ik zeg dus nee tegen een overstap. Hebben jullie meer argumenten tegen om de rest van de comcie over te halen het niet te doen? Argumenten voor om mijn ongelijk te bewijzen uiteraard ook welkom
Alvast bedankt!
Bovendien zouden we van Versatel ADSL Family moeten overstappen naar het 20mbit abonnement.
We hebben nu:
- intern netwerk waar 6 comp's aan hangen
- server draait op Windows 2000, geheugen 130 MB, harde schijf van 20 gig
- Versatel ADSL Family a 19,95 per maand (1024/320, vast ip-adres)
- webhosting bij yournamewebhosting.nl (20 gig aan webruimte, 99,95 per jaar en zeer stabiel)
- 20 e-mailadressen via de webhoster (onbeperkt aantal mogelijk)
Kost je 360 per jaar. (edit)
De rest wil:
- intern netwerk moet intact blijven
- server op Linux, meer geheugen nodig waarschijnlijk
- Versatel 20Mbit a 39,95 per maand (maar 1Mbit upstream, dynamisch ip-adres)
- eigen site hosten (incl. MySQL, PHP, CGI e.d. wat opzich niet heel moeilijk moet zijn)
- 20 e-mailadressen en evt. nog meer (hoe doe je dat uberhaupt met Linux?)
Kost je 480 per jaar. En redelijk wat moeite qua opzet.
Onze huidige situatie werkt prima, en we doen echt niet meer dan 'normaal' internetten en e-mail. Downloaden van muziek, sja, dat doen de mensen thuis wel omdat we hier toch zo'n supersnel universitair netwerk hebben.
Ik zeg dus nee tegen een overstap. Hebben jullie meer argumenten tegen om de rest van de comcie over te halen het niet te doen? Argumenten voor om mijn ongelijk te bewijzen uiteraard ook welkom
Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Tiffanylampje op 14-07-2005 15:55 ]