CPU speed na stroomstoring

Pagina: 1
Acties:

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 13:42
Een uurtje geleden starte er hier 2 PC's uit zichzelf opnieuw op. Ik vermoedde meteen problemen met de stroom. Toen ik het licht aandeed in de kamer brandde het maar half, en nameten leverde op dat wij maar 150 V hadden.

Ik heb beide PC's meteen uitgezet. Ze startte ook niet meer door, maar bleven blijkbaar hangen, want ik had geen beeld meer.

Inmiddels hebben we weer gewoon stroom. Bij het opstarten van de PC kreeg ik echter deze melding:

The system was not correctly shut down and now working in safe mode speed. please press "DEL" to BIOS setup table to set correct CPU speed.

Ik heb wat rondgekeken in het BIOS, maar ik kan nergens een instelling over CPU Speed vinden.

Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord met een AMD Athlon XP 2500+ erop (1833 Mhz).

Kort gevraagd... wat moet ik nu doen? Moet ik inderdaad de correcte snelheid nog instellen, en zo ja, waar moet ik dan precies in het BIOS wezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Katarn op 14-07-2005 12:25 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer eens te resetten naar optimised defaults of eventueel fail-safe defaults. Ik ken je BIOS ook niet maar die optie zit wel op elk moederbord :)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 22:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

gewoon bios in gaan en weer eruit gaan. dan pakt ie weer de standaard snelheid die je had.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

De Asus bordjes willen hun multipliers niet meer goed pakken als ze niet doorstarten. Dat is voor de zekerheid, die mededeling heeft er mee te maken. Je moet even goed kijken of je processor correct wordt herkent als een 2500+ en of je mp dus goed staat :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 21:06
'Advanced Chipset Options' moet je hebben (in het hoofdmenu onder 'Advanced'). Daarin vind je 'CPU External Freq.', die moet voor je 2500+ op 166 MHz staan. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Katarn
Volgens Central Brain Identifier (tabblad Mobility) is m'n huidige snelheid 1829,97 Mhz en de Clock Ratio 11

In het BIOS ben ik geloof ik nergens iets van 2500+ tegengekomen. Ik heb wel een instelling over multiplier zien staan, maar wat is de juiste instelling daar? Ik heb daar namelijk geen idee van, dus ik weet ook niet of deze wel of niet goed staat.

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 10:56

SilencerNL

No remorse

Je gaf in je startpost al aan dat de processor normaal op 1833 MHz hoort te lopen. Die 1829 MHz die jij in je BIOS ziet, komt daar wel erg dicht in de buurt niet? ;)

De instellingen staat dus gewoon goed.

Don't dream your life, live your dreams!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Katarn schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:35:
Volgens Central Brain Identifier (tabblad Mobility) is m'n huidige snelheid 1829,97 Mhz en de Clock Ratio 11

In het BIOS ben ik geloof ik nergens iets van 2500+ tegengekomen. Ik heb wel een instelling over multiplier zien staan, maar wat is de juiste instelling daar? Ik heb daar namelijk geen idee van, dus ik weet ook niet of deze wel of niet goed staat.
Volgens deze lijst, eind naar beneden doorscrollen:
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php

166 en mp 11, dus dat klopt. Er is maar één 2500+, namelijk met de Barton core. Je zit dus goed. De 2500+ zie je tijdens het booten langskomen, dus niet in de bios :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Katarn
Dan hier dus alles gelukkig weer in orde, bedankt allemaal !! :)

En nu maar hopen dat het aan de overkant van me huis ook snel in orde komt, komen nog altijd dikke zwarte rookwolken uit de schoorstenen van de Shell :/

edit:
Nog een extra vraagje, wat gebeurd er eigenlijk als PC opstart met 150V, is je PC daar tegen beveiligd?

[ Voor 22% gewijzigd door Katarn op 14-07-2005 12:51 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De voeding (en dus de hele PC) lijdt dan slechts aan stroomtekort. Dit hoeft geen ernstige gevolgen te hebben. Anders is wanneer je de schakelaar achterop de voeding op 110V zet en deze vervolgens op een netstroom van 220~230V aansluit. Dan zal het boeltje gewoonweg worden opgeblazen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Als je een Active PFC voeding hebt, dan kun je elk gewenst voltage tussen de 100 en 250 volt (meestal tussen die twee, kan iets afwijken). Zo'n voeding is vooral handig als je dus in een gebied leeft waar nog wel eens stroomstoringen zijn, hierdoor heb je namelijk geen UPS (Universal Power Supply) nodig. Maar waarschijnlijk heb je een Passive PFC voeding, met eventueel een schakelaar voor 110-240 volt modus. Die kan dus maar op een klein bereik werken (110-130V en 220-240V).
Pagina: 1