Toon posts:

BIOS update wel verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Ik ben in het bezit van zon voordelige medion pc. P4 2,5mhz en 512 mb. Eeb sis 648 mobo met socket 478. Bij Aida 32 wordt de suggestie gegeven system en video bios te updaten omdat deze 2 jaar oud is. Ik merk zelf geen problemen hiermee.. Wat ziou nou mijn grote voordeel zijn als ik wel update... Zie het nl. gebeuren dat mn pc straks vast staat...

Voorbaat dank.

Hans

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
als je geen problemen hebt met iets.. NIET DOEN..

dont fix it if it aint broken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik adviseer je niet de bios te upgraden maar aida te downgraden. 8)

wie geloof je nu: mij, waar een dikke smile staat achter de regel,
aida, die een generiek advies geeft, of je eigen boeren verstand? of andreict, omdat?

affijn zonder dat je bios versies geeft, en welke bios versie die je voor ogen hebt, en mogelijke problmenen die je hebt kun je beter maar niet upgraden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk ff naar de changelog van de bios update. Dan zie je wel wat er allemaal veranderd is sinds jouw bios versie. Vaak is het alleen support voor grotere HD's, snellere CPU's e.d. Maar mocht er iets bij staan wat je wel nuttig lijkt dan zou je hem wel kunnen upgraden (als er een nare bug gefixt is bijv.).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

andreict schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:56:
als je geen problemen hebt met iets.. NIET DOEN..

dont fix it if it aint broken.
If it ain't broken, don't fix it ;)

Niet updaten als je er niets aan hebt. Alleen als het iets verhelpt en/of toevoegd waar je wat aan hebt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-04 19:12

RicX

Het leven is geen ponypark

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:56:
Hi,
Ik ben in het bezit van zon voordelige medion pc. P4 2,5mhz en 512 mb. Eeb sis 648 mobo met socket 478. Bij Aida 32 wordt de suggestie gegeven system en video bios te updaten omdat deze 2 jaar oud is. Ik merk zelf geen problemen hiermee.. Wat ziou nou mijn grote voordeel zijn als ik wel update... Zie het nl. gebeuren dat mn pc straks vast staat...
ik gok dat je 2,5GHz bedoelt? maar kun je misschien het type derbij schrijven, want medion heeft verschillende pcs geleverd... want bij sommige pc's gaven die bios-upgrades namelijk extra functionaliteit, of deden ze stabiliteitsproblemen hiermee oplossen... dus in sommige gevallen is een biosupgrade wel degelijk adviseerbaar...

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ik sluit me aan bij de rest: als je geen problemen hebt, niet doen.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:02

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Houdt wel even in de gaten dat zo'n update (wat ik overigens óók niet aanraad als het niet hoeft) bij Medion op eigen risico geschied!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bastiaan schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:16:
Houdt wel even in de gaten dat zo'n update (wat ik overigens óók niet aanraad als het niet hoeft) bij Medion op eigen risico geschied!
ELKE BIOS-upgrade doe je op eigen risico.

ARME AOW’er

Verwijderd

Misschien bedoelt hij dat bv Dell wel garantie geeft op BIOS updates? Ik weet het zelf niet ik doe niet aan OEM PC's maar misschien hebben bepaalde fabrikanten wel een soort van niet-goed-geflashed-nieuw-mobo-terug actie :)

Verwijderd

Ik ben ook bezit in een medion pc, had laatst een bios update gedaan en me pc zat toen vast (kwam omdat mijn heatsink een beetje kapot is en daardoor veel warmte naar mijn cpu gaat). Maarja voorderest ging alles wel goed .

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had problemen met denk ik dezelfde lichting van Medion PC. Ik had hier eentje van een klant. Die processor werd veel en veel te warm. Binnenin werd het ook best warm. Helemaal niets aan de luchtkoeling in die kast heeft Medion gedaan. Even gebeld en ze konden niet voor mij betekenen dus zelf maar even aan slag geweest en alle koelers inclusief de voeding vervangen. Toen heb ik wel een bios update gedaan omdat het bord heel erg instabiel was en toen was het wel nodig. Maar normaal gesproken niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Bij nieuwe moederborden die recht van de winkel/leverancier komen altijd meteen BIOS-update op doen. Niet alleen zijn vele kinderziektes snel verholpen na een BIOS flash, je hebt sowieso nog volledige garantie moest het fout gaan (BIOS updaten hoort bij de 'standaardtaken' van een moederbord en je hebt dus nog steeds je garantie als het fout gaat).

Bij oudere moederborden, zoals dit, is het niet nodig om een BIOS update te doen louter wegens het feit dat hij 'oud' is. WP5.1 is ook archaisch en toch is het een geniaal tekstverwerkingsprogramma :)

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:02

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Guardian Angel schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:18:
[...]

ELKE BIOS-upgrade doe je op eigen risico.
Dat is ook wel weer zo...

Dán zeg ik het maar in de trand van "Je kunt het niet vaak genoeg zeggen". :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 16:43:
Misschien bedoelt hij dat bv Dell wel garantie geeft op BIOS updates? Ik weet het zelf niet ik doe niet aan OEM PC's maar misschien hebben bepaalde fabrikanten wel een soort van niet-goed-geflashed-nieuw-mobo-terug actie :)
Ook Dell geeft geen garanties op BIOS updates, deze geven alleen garantie als ze tijdens een troubleshoot erachter komen dat er een BIOS update gedaan moet worden en ze dit dan expliciet aanraden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

racoontje schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:57:
Bij nieuwe moederborden die recht van de winkel/leverancier komen altijd meteen BIOS-update op doen. Niet alleen zijn vele kinderziektes snel verholpen na een BIOS flash, je hebt sowieso nog volledige garantie moest het fout gaan (BIOS updaten hoort bij de 'standaardtaken' van een moederbord en je hebt dus nog steeds je garantie als het fout gaat).
Faliekant niet waar :o

BIOS updaten is inderdaad een standaard handeling bij een moederbord, maar als het fout gaat is het 99 van de 100 keer te wijten aan user error. En ook al verpruts je het binnen een paar uur na aankoop, als je het zelf verprutst kun je niet garantie claimen. Garantie is tegen fabricagedefecten, niet user abuse :X
Bij oudere moederborden, zoals dit, is het niet nodig om een BIOS update te doen louter wegens het feit dat hij 'oud' is. WP5.1 is ook archaisch en toch is het een geniaal tekstverwerkingsprogramma :)
:?

Waar slaat dat nou weer op. Ook oude moederborden kunnen flink baat hebben bij een BIOS update (borden tussen 1997 en 2000 willen vaak alleen Win2K/XP goed draaien als hun ACPI support door een update, een K7S5A uit de eerste lichting met de notoire floppy data corruption bug moet gewoon geupdate worden (en is gelijk voorbeeld van waarom je echt niet van FDD moet flashen), of wat te denken aan de activering van SSE-support in nieuwere CPUs op een ouder bord).

Oslik blyat! Oslik!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dion_b schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:09:
[...]

[. wp.5.1 vergelijking..]

:?

Waar slaat dat nou weer op. Ook oude moederborden kunnen flink baat hebben bij een BIOS update (borden tussen 1997 en 2000 willen vaak alleen Win2K/XP goed draaien als hun ACPI support door een update, een K7S5A uit de eerste lichting met de notoire floppy data corruption bug moet gewoon geupdate worden (en is gelijk voorbeeld van waarom je echt niet van FDD moet flashen), of wat te denken aan de activering van SSE-support in nieuwere CPUs op een ouder bord).
Dan blijft het argument dat je niet een update moet doen louter en alleen omdat hij oud is, maar omdat je bepaald dingen verwacht. Je gaat toch ook niet wp 5.1 updaten nar wp 9.x ( bestaat dat? ach offtopic) enkel en alleen omdat wp 5.1 10 jaar oud is. Nee je doet het omdat je printer support nodig hebt voor een printer waarvoor nooit meer ondersteuning zal komen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:09:
[...]
En toch heb jij het hier over verbeteringen aan iets. In dit geval is er (nog) geen sprake van nieuwe features,bugfixes,etc. Ook zijn er absoluut geen problemen en functioneerd prima.
Ik kan enkel aanraden om niet het BIOS te flashen. Het is niet nodig en je loop dus alleen maar onnodig risico.

En WP5 is nog steeds geniaal ;)
* Ultraman aait zijn 286 en WP5.0 op 5,25 inch floppies >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 15-07-2005 12:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

leuk_he schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:37:
[...]

Dan blijft het argument dat je niet een update moet doen louter en alleen omdat hij oud is, maar omdat je bepaald dingen verwacht. Je gaat toch ook niet wp 5.1 updaten nar wp 9.x ( bestaat dat? ach offtopic) enkel en alleen omdat wp 5.1 10 jaar oud is. Nee je doet het omdat je printer support nodig hebt voor een printer waarvoor nooit meer ondersteuning zal komen.
cybersteef schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:43:
[...]

En toch heb jij het hier over verbeteringen aan iets. In dit geval is er (nog) geen sprake van nieuwe features,bugfixes,etc. Ook zijn er absoluut geen problemen en functioneerd prima.
Ik kan enkel aanraden om niet het BIOS te flashen. Het is niet nodig en je loop dus alleen maar onnodig risico.

En WP5 is nog steeds geniaal ;)
* dion_b aait zijn 286 en WP5.0 op 5,25 inch floppies >:)
Absoluut, het ging mij erom dat er vaak wel goede redenen zijn (vaak zelfs quantitatief betere redenen dan bij nieuwere borden zijn), maar als die er niet zijn, niet flashen idd.

Het verbaast me dat in de litigation-crazy VS niemand al SiSoft of consorten aangeklaagd heeft wegens advies dat hen ertoe leidde BIOS te verneuken als het werkelijk nergens goed voor is.

Offtopic/
WP 5.1 was een onnodig complexe onding, ik bleef tot ver voorbij 1995 WP 4.2 gebruiken

Oslik blyat! Oslik!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vroeger werd er simpel weg niet geflasht omdat de bios-chipjes dat nog eens niet ondersteunde. Tegenwoordig is bios flashen een standaardprocedure geworden en toch blijft het riskant, dus op eigen risico. Het lost meestal wat bugs op en er worden nieuwe processorsondersteuning en andere dingen toegevoegd.

Dus ervan afblijven als het goed draait, tenzij als je heel goed weet met wat je bezig bent.

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Thxs voor het advies... ik ga dus niet experimenteren en er achter komen dat mn pc het straks niet meer doet...

groet
Hans

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-04 19:12

RicX

Het leven is geen ponypark

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 17:43:
Ik ben ook bezit in een medion pc, had laatst een bios update gedaan en me pc zat toen vast (kwam omdat mijn heatsink een beetje kapot is en daardoor veel warmte naar mijn cpu gaat). Maarja voorderest ging alles wel goed .
itsalex schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:12:
Ik had problemen met denk ik dezelfde lichting van Medion PC. Ik had hier eentje van een klant. Die processor werd veel en veel te warm. Binnenin werd het ook best warm. Helemaal niets aan de luchtkoeling in die kast heeft Medion gedaan. Even gebeld en ze konden niet voor mij betekenen dus zelf maar even aan slag geweest en alle koelers inclusief de voeding vervangen. Toen heb ik wel een bios update gedaan omdat het bord heel erg instabiel was en toen was het wel nodig. Maar normaal gesproken niet.
veel voorkomend probleem... is dat die versie die een fanduct van de processor naar de zijkant van de kast heeft lopen?? wordt echt loeiheet binnenin... 1 of 2 fans extra zijn wel gewenst in dit model... eigenlijk schandalig dat ze zoiets durven te verkopen!

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

Pagina: 1