Toon posts:

Hardwarematige MPEG2 encoding-kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik ben op zoek naar een kaart die hardwarematig MPEG2 kan encoden. Veel topics hierover vind ik niet, en zijn sowieso vaak gedateerd.

Wat wil ik?
Ik wil van MiniDV bandjes DVD'tjes maken, met de hoogste kwaliteit (dus niet de encoder van Nero). Aangezien ik er zeer veel heb en het encoden nu nog 4 uur duurt voor 1 uur video, zoek ik naar een snellere oplossing. Ik ben bereid een specifieke computer hiervoor aan te schaffen, waarbij ik nog twijfel tussen Dual Core of gewoon een Athlon 64 3000+. Het gaat er mij om welke hardwarematige oplossingen ik kan gebruiken.

Ik heb er al een gevonden die kan wat ik wil: Matrox RT.X100 Xtreme Pro. Deze kan realtime MPEG2 encoden en renderen. De kaart kost ongeveer 750 euro. Maar er zitten veel nadelen aan deze kaart: hij ondersteunt bijna alle chipsets niet, hij werkt niet op nForce2/3/4 of VIA/SiS chips voor Athlon 64. Dus ik twijfel of deze kaart wel geschikt is, hij is daarnaast erg duur en ik mag hem niet omruilen als blijkt dat hij niet werkt in mijn nieuwe systeem.

Maar deze kaart kan veel meer, en eigenlijk zoek ik alleen een kaart die voor MPEG2 encoding geschikt is, meer hoef ik niet. Weet iemand hier meer over dergelijke kaarten en aanbevelingen? Ik zou erg graag een systeem gebaseerd op nForce4 willen kopen, en me niet beperkt voelen tot Intel chipsets.

Alvast bedankt. :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:53
alle "Hauppauge WinTV PVR" tv kaarten kunnen dat. Maar dat had je gewoon in het forum kunnen vinden met de de search.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet wat ik zoek. Die kaarten kunnen alleen via de analoge inputs videobeelden naar MPEG2 encoderen. Ze kunnen niet van digitaal DV (firewire) of een bestand op PC een MPEG2 bestand maken.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:34:
Dat is niet wat ik zoek. Die kaarten kunnen alleen via de analoge inputs videobeelden naar MPEG2 encoderen. Ze kunnen niet van digitaal DV (firewire) of een bestand op PC een MPEG2 bestand maken.
Je hebt daarvoor geen kaart nodig. Je hebt software nodig die via de firewire het videosignaal kunnen opnemen (adobe premiere, final cut, imovie) en software die van een dv bestand een dvd kunnen maken.

Een snelle cpu en redelijk wat geheugen is belangrijk. Het verhaal gaat ook dat Intel cpu's beter zijn in videobewerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Rob op 14-07-2005 13:42 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

MPEG-2 is sowieso al een compressie... en DV formaat ook.
Hardwarematige MPEG-2 encoding kaarten zijn naar mijn weten alleen bedoeld om de processor te ontlasten bij het omzetten van analoog naar MPEG-2. Je haalt er per definitie geen betere kwaliteit mee, zeker niet als je een digitale videocamera hebt met firewire. Dan is dit niet van toepassing.
hoogstens zit er nog een beetje kwaliteitsverschil in de beschikbare mpeg-2 codecs, maar zelfs dat is volgens mij te verwaarlozen.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 12:13
-Rob- schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:38:
[...]

Je hebt daarvoor geen kaart nodig. Je hebt software nodig die via de firewire het videosignaal kunnen opnemen (adobe premiere, final cut, imovie) en software die van een dv bestand een dvd kunnen maken.

Een snelle cpu en redelijk wat geheugen is belangrijk. Het verhaal gaat ook dat Intel cpu's beter zijn in videobewerken.
Klopt... HW-MPEG2 kaarten zijn nogal overbodig geworden door de veel snellere systemen op de markt, maar ook met zon kaart moet je software gebruiken.
Als je bijvoorbeeld Premiere neemt, dan kun je zelfs goed gaan voor een dual proc... Ook met een dual-core AMD gaat het erg rap.

(de P4 was sneller dan de AMD in videobewerking.. helemaal als je naar de dual-core gaatm is de AMD naar mijn inziens nu een betere keuze...)

Love Hardware!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Trax_Digitizer schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:07:
MPEG-2 is sowieso al een compressie... en DV formaat ook.
Hardwarematige MPEG-2 encoding kaarten zijn naar mijn weten alleen bedoeld om de processor te ontlasten bij het omzetten van analoog naar MPEG-2. Je haalt er per definitie geen betere kwaliteit mee, zeker niet als je een digitale videocamera hebt met firewire. Dan is dit niet van toepassing.
hoogstens zit er nog een beetje kwaliteitsverschil in de beschikbare mpeg-2 codecs, maar zelfs dat is volgens mij te verwaarlozen.
Er zijn zeker wel hardware-mpeg2 encoders die gewoon digitaal-in naar Mpeg2 out doen.
Denk hierbij aan studio toepassingen.

Als ik de topicstarter was, zou ik ook eens naar stand-alone spelers kijken. Deze hebben steeds vaker een firewire ingang.
Die Hauppauge PVR-kaarten maken -naar wat ik begrepen heb- niet de best mogelijke Mpeg2.
Je kunt het het best vergelijken met Mjpeg (dus een jpeg per beeldje) en dat gegoten in een Mpeg2-opbouw, in plaats van om de zoveel frames een volledig keyframe (vergelijkbaar met een Jpeg) en dan om de 3 frames een gedetailleerde omschrijving van de veranderingen tov de keyframe en daartussen een grove beschrijving van de bewegingen.

Kijk dus ook eerst even naar andere software-oplossingen, zoals TMPGenc (was gratis meen ik) om te zien wat er mogelijk is. Dan weet je ook beter waar je op moet letten bij het beoordelen van de verschillende encoders.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om Adobe Encore. De MiniDV-bandjes worden ingelezen en naar .avi (DV-codec) geschreven. Met Adobe Encore maakt hier een MPEG2 bestand van. Normaal duurt dat 4 uur voor 1 uur video, terwijl realtime encoderkaarten dat realtime (dus 1:1) kunnen doen, wat dus betekent dat het ook 1 uur duurt ipv 4 uur.

Dual Core zal sowieso een stuk sneller zijn. AMD Athlon 64 X2 is iig sneller dan Intel DualCore kijkende naar diverse reviews.

Maar de Hauppage kaarten kunnen alleen via de analoge inputs MPEG2 encoden, en niet via een bestand op de computer.

Het systeem dat ik voor ogen had:
AMD Athlon 64 X2 4400+ (2x1MB cache ipv 2x512KB, is maar €50 duurder en wellicht de moeite waard?)
Gigabyte K8NF-9 mobo
2GB (4x512MB) DDR/400
2x160GB in RAID0
en dan dus eventueel een hardwarematige MPEG2 encoderkaart.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 14:42 ]

Verwijderd

Er is 1 kaart die doet wat je wilt.

www.vmagic.de

Deze kan alles via de hardware encoder encoden.

• Sjeepee
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:41:
Het gaat om Adobe Encore. De MiniDV-bandjes worden ingelezen en naar .avi (DV-codec) geschreven. Met Adobe Encore maakt hier een MPEG2 bestand van. Normaal duurt dat 4 uur voor 1 uur video, terwijl realtime encoderkaarten dat realtime (dus 1:1) kunnen doen, wat dus betekent dat het ook 1 uur duurt ipv 4 uur.
Als Adobe encore dual processor ondersteuning heeft, dan pas heeft het zin..

Vraagje: met wat voor een systeem doe je dit nu dan? Dan kun je het een beetje vergelijken. Zou bij een nieuw systeem overigens voor 2x 1GB gaan: niet veel duurder, en je kan nog eens meer geheugen sjoppen :)

Die PVR-kaarten vindt ik geen echt hele mooie MPEG maken verder :X

Love Hardware!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

TD-er schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:32:
[...]

Er zijn zeker wel hardware-mpeg2 encoders die gewoon digitaal-in naar Mpeg2 out doen.
Denk hierbij aan studio toepassingen.
*KNIP*
Helemaal gelijk, daar had ik nog niet eens aan gedacht :) Maar hierbij gaat het dan toch voornamelijk om de snelheid of scheelt het ook nog eens heel veel in kwaliteit?

• TD-er
Trax_Digitizer schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:53:
[...]

Helemaal gelijk, daar had ik nog niet eens aan gedacht :) Maar hierbij gaat het dan toch voornamelijk om de snelheid of scheelt het ook nog eens heel veel in kwaliteit?
Puur om snelheid.
In software kun je hetzelfde doen als in hardware (en omgekeerd), dus hardware kaarten leveren niet per definitie een betere kwaliteit.
Sterker nog, software-encoders kunnen ook heel erg verschillen wat betreft de kwaliteit.

Een hoop hardware-Mpeg2-encoders willen echter zo'n laag mogelijke latency hebben (dus tijdverschil tussen ingang en uitgang), om verschillende redenen. (minder geheugen op de kaart nodig, of gewoon realtime verwerking voor een uitzending bijv).
Je kunt wel stellen dat hoe meer realtime (lees: lage latency) de encoder moet zijn (of is), hoe groter de Mpeg2-stream is voor dezelfde kwaliteit. Kortom je haalt dan niet het maximale mogelijke uit je Mpeg2 compressie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
De latency is niet belangrijk, het gaat om de snelheid van het transcoden (DV AVI naar MPEG2 tbv DVD). Dit terwijl de hoogst mogelijke kwaliteit nodig is, dus geen goedkope consumentenkaartjes met brakke kwaliteit.

Ik ben nog aan het zoeken naar benchmarks voor Adobe Encore. Misschien is een Dual Core 4400+ proc met veel geheugen al genoeg, dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Die VMagic staat helaas niet in de pricewatch. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 16:05 ]

• Sjeepee
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:54:

Ik ben nog aan het zoeken naar benchmarks voor Adobe Encore. Misschien is een Dual Core 4400+ proc met veel geheugen al genoeg, dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Die VMagic staat helaas niet in de pricewatch. :(
http://www.sharkeyextreme.com/hardware/cpu/article.php/3261_3514901__6

Alstu :+. Ze hebben hier, zo te lezen, een HQ AVI gebruikt... en 3 min doet 5min voor encoden... op een 4800+... puur op MPEG2 encoden komt een P4 D er goed uit btw...

(edit: het is geen adobe encore... maar wel vergelijkbaar gok ik...)

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeepee op 14-07-2005 16:51 ]

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is heel leuk, maar zegt niet zoveel. Het draait bij dit soort zaken erg om de software, die veelal geoptimaliseerd is voor Intel, alhoewel AMD Dual Core weer kan profiteren van de HyperThreading optimalisaties en daardoor soms stukken sneller is dan Intel. Dus om iets zinnigs te kunnen zeggen zijn echt benches van Encore nodig. En icm Athlon 64 X2 heb ik ze nog niet gevonden.

Verwijderd

Waarom koop je geen DVD-recorder met firewire ingang?

Ik had vroeger ook het idee dat ik het via de PC moest doen, maar dit is zoveel makkelijker. Je DVD-recorder doet al het werk, en je PC is vrij om andere dingen mee te doen. De opgenomen DVD's kan je eventueel weer rippen naar HD en bewerken, menu's toevoegen etc.

Ideaal...

• TD-er
Zonet heb ik onder Premiere 7 een 40 minuten DV-opname in DVD-formaat Mpeg2 geconverteerd.
1-pass dus het zou eventueel nog iets beter kunnen, maar met 7 Mbit Mpeg2 lijkt me alleen met explosies en water-rippeling nog verbetering haalbaar.
Mijn P4 1.6 (Northwood) deed hierover 55 minuten.
Dus net iets langer dan 1:1, maar met een actuele CPU zou dat best wel eens sneller dan 1:1 kunnen zijn.
Nadeel is natuurlijk wel dat je de DV-opname eerst naar de harde schijf moet kopieren, dus van tape naar Mpeg2 zal nog steeds meer tijd kosten dan het videomateriaal lang is.

Verwijderd

Topicstarter
Van het Adobe Encore-forum heb ik te horen gekregen dat Encore dezelfde transcoding engine gebruikt als Premiere Pro, dus zou de volgende benchmark een redelijk beeld moeten geven:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/athlon64-x2/premiere.png

Verwijderd

Topicstarter
TD-er schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 17:31:
Zonet heb ik onder Premiere 7 een 40 minuten DV-opname in DVD-formaat Mpeg2 geconverteerd.
1-pass dus het zou eventueel nog iets beter kunnen, maar met 7 Mbit Mpeg2 lijkt me alleen met explosies en water-rippeling nog verbetering haalbaar.
Mijn P4 1.6 (Northwood) deed hierover 55 minuten.
Dus net iets langer dan 1:1, maar met een actuele CPU zou dat best wel eens sneller dan 1:1 kunnen zijn.
Even denken hoor, je hebt 7m40s aan videomateriaal van DV naar MPEG2 geconverteerd, en dat duurde 55 minuten. Dat is dus 1:7 (1 minuut transcoden duurt dan 7 minuten). Of begrijp ik je verkeerd?
Kijk een Dual Core AMD zal natuurlijk stukken sneller zijn dan een P4 1.6 (wellicht met SDRAM?), maar de vraag is natuurlijk of het de 1:1 zal evenaren.
Nadeel is natuurlijk wel dat je de DV-opname eerst naar de harde schijf moet kopieren, dus van tape naar Mpeg2 zal nog steeds meer tijd kosten dan het videomateriaal lang is.
Ik heb twee computers hiervoor. Een leest via een externe DV reader de DV-bandjes in, de ander verzorgt het transcoden. Dus ze kunnen beide bezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
:D
Ik weer even een lolletje gehad.

Heb net die gasten van VMagic gebeld, om te vragen of hun hardware MPEG2 kaart compatbile is met Adobe Encore. Die gast sprak nauwelijks engels, maar naar enige minuten wist hij op het woord te komen: maybe. Ja dáár heb ik wat aan. :+

• Sjeepee
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:10:
[...]

Even denken hoor, je hebt 7m40s aan videomateriaal van DV naar MPEG2 geconverteerd, en dat duurde 55 minuten. Dat is dus 1:7 (1 minuut transcoden duurt dan 7 minuten). Of begrijp ik je verkeerd?
Kijk een Dual Core AMD zal natuurlijk stukken sneller zijn dan een P4 1.6 (wellicht met SDRAM?), maar de vraag is natuurlijk of het de 1:1 zal evenaren.
Geloof dat hij "In Premiere versie 7" bedoelt, en 40 minuten video :+ En das bijna 1:1

Dus 1:1 zou je moeten halen met een dual-core :?

Hoeveel seconden video werd gebruikt in die benckmark (waar de dual 135sec over doet?)
edit: die benchmark verteld ook niet echt alles :X

[ Voor 5% gewijzigd door Sjeepee op 15-07-2005 12:20 ]

Love Hardware!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:10:
[...]

[...]

Ik heb twee computers hiervoor. Een leest via een externe DV reader de DV-bandjes in, de ander verzorgt het transcoden. Dus ze kunnen beide bezig zijn.
Zoals ook al boven mij genoemd werd was die 7 het versienummer van Premiere.
Ontertussen is van Premiere pro ook al versie 1.0 en 1.5, dus ik ga er een beetje vanuit dat die mogelijk wat sneller zijn geworden.

Mijn PCtje heeft wel DDR geheugen (400 MHz bus) en de CPU-load zat meestal zo rond de 80 - 90 %, dus ik vermoed dat de IO inderdaad nog de bottleneck was. Mogelijk dus dat een 2x zo snelle CPU met dual channel geheugen dus 2x zo snel die boel kan comprimeren.

Als je op de ene PC inleest en de andere laat comprimeren, dan zou ik daar wel Gbit ethernet tussen leggen (onboard is tegenwoordig al gauw Gbit, en een cross-cable is zo gemaakt). 100 Mbit haalt in de praktijk amper meer dan 33 Mbit (of 66 Mbit als je verder geen verkeer op die lijn hebt) en aangezien die DV-stream al 28 Mbit is, heb je niet veel over.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, na navragen wordt gebruik gemaakt van de MainConcept encoder, dat is dus anders dan de standaard (?) encoders van Premiere Pro / Encore. Dat is wel jammer, want die ene benchmark waarin AMD Dual Core er erg glansrijk uit kwam maakt nu plaats voor iets als deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/pentium4-6xx/mainconcept.png

:/

Sowieso vrijwel geen profijt van SMP, alhoewel de MainConcept encoder wel multithreaded zou zijn. En zwaar geoptimaliseerd voor P4. Ik zou bijna denken dat ze geld van Intel krijgen. ;)

Maar een hardware-encoder maakt weer gebruik van zijn eigen encoder, want die MainConcept encoder kan niet gebruik maken van hardware-acceleratie, is mij verteld. Die MainConcept encoder is dus wel een stuk langzamer, 4:1 op een P4 3.0GHz. Dus AMD Dual Core zou zelfs langzamer zijn dan dat, en dus is een hardwarekaart zoals Matrox RT.X100 Xtreme weer aantrekkelijker. Maar die ondersteunt weer alleen oude chipsets (AMD 760 en SiS 745 :/ )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 14:27 ]

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 11:51

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Kijk ook eens naar Cinemacraft Basic http://www.cinemacraft.com/eng/basic.html.
Zeer goede kwaliteit en zeer snel, zelfs op mijn 'oude' P4 2.6.
Het bevat een standalone applicatie en een Plugin voor Premiere 6 t/m Pro.
Wat ik inderdaad wel mis is de mogelijkheid direct vanaf de firewire poort de encoden. Nu lees ik een stel tapes in en encode ze dat in batch.

Verwijderd

Topicstarter
[ Technical info ] - Sorry, under constraction.
:+

Maar ik zal deze eens proberen.
Pagina: 1