begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:48:
[...]
Ik heb de thread gelezen, en eigenlijk niet helemaal begrepen wat je wil. Als ik het probeer samen te vatten:
Je wil altijd een diaframaopening een stap groter dan de minimale.
Je wil controle over de sluitertijd hebben, die moet laag zijn (langszoevende auto's)
(Dit komt overeen met de samenvatting van sabbi.)
Je schijft dat je softwarematig limieten wilt kunnen instellen, ik interpreteer dat als volgt:
D70+180/2.8
instelling die je voor de auto's wil hebben: st 1/1000s do 4
en daarbij dan een voldoende belichting.
Je wil dus eigenlijk een "iso-priority" (heb je zelf natuurlijk ook al bedacht, is tenslotte de enige beschikbare variabele), ik weet niet of dat al bestaat, maar dat is natuurlijk wel interessant.
Uiteraard heb iso priority (je stelt tenslotte een vaste iso waarde in, wanneer je 'm niet op auto-iso hebt staan), maar je zult toch eerst je belichting voor elkaar moeten hebben. Je kunt niet botweg het ding op een bepaald diafragma zetten, omdat je daarmee wel eens wat overbelichting zou kunnen krijgen.
Diafragma priority is geen optie, omdat pannen op een te korte sluitertijd alle snelheid uit je foto's haalt.
Met de chemische fotografie van vroeger zat dat er niet in, maar tegenwoordig met de digitale natuurlijk wel. Het is misschien een idee om Nikon te schijven?
Je kunt als Tweaker natuurlijk ook de firmware modden

Ja, goed plan
Er staat niet voor niets een newbie-alert bovenaan. De reden waarom ik trouwens de boel af wil kunnen stoppen ligt in de DoF, die wil ik onder controle hebben, maar ook m'n sluitertijd, zoals hierboven aangegeven.
En de oplossing is makkelijk, net zoals dat bij anderen vroeger analoog ging: zelf diafragma & sluitertijd bepalen, op basis van de hoeveelheid licht.
Enige probleem wat ik daarbij tijdens mijn eerste excercities op dit gebied heb gemerkt is dat je, behalve midden op de dag, rekening moet houden met constant veranderende belichting, terwijl je bij elke auto die langskomt maar heel weinig tijd hebt om überhaupt foto's te maken, laat staan ook nog een voor elke positie waarin je staat een uitgebreide belichtingsanalyse te maken.
Voor de rest kan ik het denk ik maar beter toch bij shutter priority houden, en daarbij hopen op genoeg licht, door bijvoorbeeld wat vaker een 50/1.8 te gebruiken ipv de kitlens.