[D70] 'afstoppen'

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
<newbie alert>

Ik ben nu net met een D70 aan het spelen, en doe dat primair op stand 'S' (shutter priority), waarbij dus het diafragma automatisch bepaald wordt.

Nu lees ik her en de dat een lens het vaak beter doet, als je 'm afstopt. Ik klink nu vast heel dom, maar hoe doe ik dat ? Als ik 'm op M zet, dan moet ik voor elke foto aan m'n diafragma knop draaien, om de belichting goed te krijgen. Is dat dan echt de bedoeling ? Of kan ik op één of andere manier aan het ding uitleggen dat ik gewoon één stop boven de maximale opening wil blijven ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
op A zetten, kan je diafragma instellen.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
je zou hem natuurlijk op 'a' (aperture priority) kunnen zetten, maar waarschijnlijk is het nog beter om een boek over de basis beginsellen van fotografie te lezen.

• StevenK
SteAlthmAn schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:44:
op A zetten, kan je diafragma instellen.
Maar dat schiet niet echt op als je met langsflitsende auto's bezig bent en je dus controle over sluitertijd wil houden. Had ik in de OP erbij moeten zetten :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19

YellowCube

Wait...what?

dan zet je 'm op M en zoek je de balans op tussen afdoende diafragma en sluitertijd.
Dat is dus echt de bedoeling.

[ Voor 19% gewijzigd door YellowCube op 14-07-2005 11:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• StevenK
YellowCube schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:50:
dan zet je 'm op M en zoek je de balans op tussen afdoende diafragma en sluitertijd.
Dat is dus echt de bedoeling.
Okee, dan had ik 't dus al goed begrepen. Ik had gehoopt dat daar een automatische functie voor zou zijn, net zoals ik dat ook graag voor de beperking van de auto-iso zou willen zien.

• lateef
dan kan je hem net zo goed op 's' laten staan :/ bij dit weer en met de D70 (die minimaal ISO 200 heeft, toch?) moet je wel hele korte sluitertijden hebben, wil de lens niet 'afgestopt' worden...

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

Sabbi

je denkt aan mij.

wat is dit nou voor een rare vraag? je wilt 1) altijd het diafragma op een bepaalde stand hebben staan (in dit geval max - 1 stop) en ook nog 2) vrije keuze hebben voor een sluitersnelheid, in dit geval iets heel kleins.
Dat kan jammer genoeg niet, sluitertijd en diafragma zijn aan elkaar gerelateerd, je kan er niet zomaar twee 'leuke' uitkiezen. Ik zou je willen suggeren je met een basis-fotografie boek in te lezen, en vervolgens je eigen keuze te maken...

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 14-07-2005 12:16 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De meeste objectieven zijn het scherps rond f/8. Let wel, ik zeg meeste. Als je het betere glaswerk gebruikt, dan zijn ze soms al scherp vanaf de grootste diafragma-1. Zo zijn veel f/2,8 lenzen als scherp bij f/4.

Nu is dat natuurlijk handig om te weten, maar waar het uiteindelijk om draait, is de compositie van de foto zelf. Een foto kan nog zo scherp zijn, als de compositie niet goed is, zal niemand het een mooie foto vinden. Ik zou me daarom eerst eens verdiepen in wat het diafragma voor je compositie betekent. Lees eens iets over DoF (scherptediepte) en hoe je dat in een foto kunt gebruiken om nadruk op iets te leggen. Die techniek is al moeilijk genoeg. Daarna zou ik me pas zorgen gaan maken over de scherpte van de lens en op welke diafragma's een bepaalde lens het beste presteert.

Als je trouwens veel auto's fotografeert, is het niet persee nodig om een korte sluitertijd te gebruiken. Sterker nog, als je een lange sluitertijd gebruikt en met de auto meedraait, panned, dan blijft na wat oefening de auto scherp, terwijl de achtergrond een lange streep wordt. Dat brengt beweging in je foto's. Dat maakt de compositie een stuk sterker. Ik zie dan ook niet het probleem van een dichtgeknepen diafragma. Probeer deze techniek dus ook onder de knie te krijgen.

Uiteindelijk is je D70 maar een hulpmiddel om de foto te maken. Jij zult uiteindelijk de keuzes moeten maken. Als je techniek niet goed genoeg is, worden deze keuzes automatisch beperkt en zal het zeer moeilijk worden om composities te maken waarvan de meesten zullen zeggen, wauw, dat is een mooie foto. Werkt dus aan je techniek. Wees niet bang om honderden foto's te schieten, waarvan je er 99 moet weggooien omdat ze niet voldoen. Dat is heel normaal. Sterker nog, er zijn maar weinig beroemde fotograven die meteen 'on-the-spot' een foto kunnen maken die meteen goed is.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:47:
[...]

Maar dat schiet niet echt op als je met langsflitsende auto's bezig bent en je dus controle over sluitertijd wil houden. Had ik in de OP erbij moeten zetten :)
Damn... zo werkt dat gewoon. De belichting beinvloed je met 3 verschillende dingen. Het diafragma, de sluitertijd en de gevoeligheid van je rolletje (of sensor). Een flitser verandert niet zozeer de belichting als wel het licht en in het geval van auto's kan je die beter buiten beschouwing laten, denk ik.
Als je je lens een stop onder max opening wil hebben moet je wel de A-stand kiezen. En als het goed is dat werkt dat net zo goed als wanneer je je S stand gebruikt. Wat je camera namelijk doet is de lichtwaarde inschatten en aan de hand daarvan een combinatie sluitertijd en diafragma pakken. Met je voorkeuze bepaal je dus een van de twee van tevoren.
Wanneer je dus op S werkt en je stelt je sluitertijd in op 1/1000 dan zal je camera iets van f4 geven in het geval van een auto. Realistisch voorbeeld? Geen flauw idee :-D.
Als je nu je diafragma in zou stellen op f4 dan geeft je camera bij dezelfde lichtwaarde ook een sluitertijd van 1/1000. Dus als je bij je diafragma voorkeuze een voor jouw eisen te lange sluitertijd krijgt, dan zou je bij de sluitertijd die je graag zou willen in de S-stand waarschijnlijk een onderbelichting krijgen, omdat je lens niet zover open kan.

Zo, dat zijn een beetje de basics. En dan te bedenken dat ik nog old school analoog schiet. Sjah, 1600 ISO op je D70 ziet er gewoon ranzig uit, terwijl een neopan 1600 nog best mooi is. Maar met een digitale kan je inderdaad gewoon schieten en dan komt er vaak wel iets leuks uit. Haal gewoon wat boeken en lees over dat ding, want zelfs met een digitale camera leer je dan sneller.
Veel plezier met fotograferen.

blog
sow
eee

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:46

Garyu

WW

Sabbi, da's niet helemaal waar.. je kan nog wat met je ISO varieren natuurlijk :).

Misschien kan je toch wel bereiken dat je diafragma verder open gaat door je sluitertijd 1 stop langer te nemen? Voor eenzelfde hoeveelheid licht zal je camera dan het diafragma 1 stop kleiner maken, tadaaa! Dit is hypothetisch, maar voor mij klinkt het wel logisch ;).

[ Voor 22% gewijzigd door Garyu op 14-07-2005 12:22 . Reden: hrm, doel verkeerd-om geinterpreteerd, tekst aangepast. ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• StevenK
Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:15:
wat is dit nou voor een rare vraag? je wilt 1) altijd het diafragma op een bepaalde stand hebben staan (in dit geval max - 1 stop) en ook nog 2) vrije keuze hebben voor een sluitersnelheid, in dit geval iets heel kleins.

Dat kan jammer genoeg niet, sluitertijd en diafragma zijn aan elkaar gerelateerd, je kan er niet zomaar twee 'leuke' uitkiezen. Ik zou je willen suggeren je met een basis-fotografie boek in te lezen, en vervolgens je eigen keuze te maken...
Ik vind 't geen rare vraag :(. Het hele concept dat je met diafragma & sluitertijd, alsook met de lichtgevoeligheid van je objectief bepaalt hoe lang je film of sensor belicht wordt, was bij mij al aangekomen.

Ik vroeg me gewoon af of er softwarematige mogelijkheden waren om bepaalde 'limieten' in te stellen.

Antwoord is mij duidelijk :)

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

iso varieren in een digicam is net zo'n wassen neus als digitale zoom. Wat je camera feitelijk doet is een onderbelichte foto maken en die dan lichter maken volgens blij algoritme. Sorry, maar dat kan ik met photoshop ook, dat is geen fotografie.

(voor over/onderbelichten kan je beter de over/onderbelichten functie gebruiken ipv de iso-waarde instellen, kan je het later op de pc 'ontwikkelen', net als je bij een echt negatief soms een stopje meer of minder doet en daar het lab voor laat compenseren.)

[ Voor 36% gewijzigd door Sabbi op 14-07-2005 12:33 ]

• lateef
dus je gaat nu naar een boekenwinkel/bibliotheek voor een goed boek over de basisbeginsellen van fotografie?

• StevenK
Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:28:
iso varieren in een digicam is net zo'n wassen neus als digitale zoom. Wat je camera feitelijk doet is een onderbelichte foto maken en die dan lichter maken volgens blij algoritme. Sorry, maar dat kan ik met photoshop ook, dat is geen fotografie.
Ik heb altijd begrepen dat een hogere iso bereikt wordt door met een hogere spanning de gevoeligheid van je sensor op te voeren. En door die hogere spanning ontstaat daarbij ook meteen de ruis.

• StevenK
lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:30:
[...]

dus je gaat nu naar een boekenwinkel/bibliotheek voor een goed boek over de basisbeginsellen van fotografie?
Zodra ik een boek tegenkom waar iets in staat wat ik niet weet, dan koop ik 't. Voor de rest is het voor mij gewoon een beetje fotootjes maken van de kleine van mijn collega rallyrijders.

ps: beginselen :)

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 14-07-2005 12:40 ]

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:28:
Dat klopt dus niet.... Dat geld alleen voor de zogenaamde high-ISO-modes, die niet meer worden aangeduid met ISO1600, maar met hi16-ISO of iets dergelijks.

Een sensor bestaat uit een groot aantal fotogevoelige dioden of transistors. Door een bepaald voltage over deze diodes of transistors te zetten, gaat er onder invloed van licht een grote of kleine stroom door de diode of transistor lopen. Deze stroom wordt gebruikt om een condensator op te laden. Nadat de foto is genomen, worden al deze condensators uitgelezen. Er wordt dus gekeken hoe ver deze gevult zijn. Als je het voltage over een diode of een transistor verhoogt, zal deze meer stroom doorlaten. Het varieren van de ISO op een digitale camera is dan ook niks anders dan het varieren van het voltage over de diodes of transistors. Ruis wordt veroorzaakt door lekstromen (die groter zijn bij hogere voltages) en de warmte van de sensor (die hoger is bij hogere voltages). Vandaar dat ISO200 op een D70 zo goed als ruisvrij is, terwijl je op ISO1600 last hebt van ruis.

[ Voor 4% gewijzigd door Ralph Smeets op 14-07-2005 12:40 ]

Mestreechs volksleed:

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

wat is dan het verschil?
lange sluitertijd -> warmere sensor vs meer stroom op sensor -> warmere sensor ?

[ Voor 6% gewijzigd door Sabbi op 14-07-2005 12:43 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb de thread gelezen, en eigenlijk misschien niet helemaal begrepen wat je wil. Als ik het probeer samen te vatten:

Je wil altijd een diaframaopening een stap groter dan de minimale.
Je wil controle over de sluitertijd hebben, die moet laag zijn (langszoevende auto's)
(Dit komt overeen met de samenvatting van sabbi.)
Je schijft dat je softwarematig limieten wilt kunnen instellen, ik interpreteer dat als volgt:

D70+180/2.8

instelling die je voor de auto's wil hebben: st 1/1000s do 4
en daarbij dan een voldoende belichting.

Je wil dus eigenlijk een "iso-automaat" (heb je zelf natuurlijk ook al bedacht, is tenslotte de enige beschikbare variabele), ik weet niet of dat al bestaat, maar dat is natuurlijk wel interessant. Met de chemische fotografie van vroeger zat dat er niet in, maar tegenwoordig met de digitale natuurlijk wel. Het is misschien een idee om Nikon te schijven?

Je kunt als Tweaker natuurlijk ook de firmware modden B)

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2005 13:04 . Reden: even wat opgeschoond, foutje verbeterd (iso-priority) ]

• StevenK
Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:43:
wat is dan het verschil?
lange sluitertijd -> warmere sensor vs meer stroom op sensor -> warmere sensor ?
Nee, de sensor wordt lang niet zoveel warmer van een langere sluitertijd als van meer stroom.

• lateef
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:32:
Zodra ik een boek tegenkom waar iets in staat wat ik niet weet, dan koop ik 't.
dan zou ik maar flink gaan sparen, er zijn oneindig veel boeken over fotografie geschreven en in heel veel van die boeken staan echt wel dingen doe je vast niet weet...

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hoe ga ik dit uitleggen....

Stel dat je body in staat is 1W aan warmteproductie van de sensor per seconde af te voeren. Stel, dat een sensor bij ISO200 0,5Ws verbruikt. Deze 0,5W wordt omgezet in warmte. Die warmte kan de sensor via de body aan de omgeving kwijt. Als je een foto met een lange sluitertijd neemt, kan die sensor zijn warmte gedurende de hele tijd afgeven aan de body. Sensor wordt dus nooit echt noemenswaardig warm, waardoor je bij langere sluitertijden en ISO200 nooit veel last van ruis zult krijgen. Neem nu diezelfde foto op ISO1600. Hogere gevoeligheid, hogere spanning en een kwadratische toeneming van het energieverbruik en dus de warmteproductie. Stel dat een sensor bij ISO1600 2Ws aan warmte produceerd. De body kan echter maar 1Ws afvoeren. De sensor warmt dus steeds verder op met het nadelige gevolg meer ruis.

De getallen die ik trouwens heb gebruik zijn trouwens puur ter illustratie, hoe deze in de realiteit zijn, zou ik niet weten ;)

Mestreechs volksleed:

• StevenK
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 12:48:
[...]

Ik heb de thread gelezen, en eigenlijk niet helemaal begrepen wat je wil. Als ik het probeer samen te vatten:

Je wil altijd een diaframaopening een stap groter dan de minimale.
Je wil controle over de sluitertijd hebben, die moet laag zijn (langszoevende auto's)
(Dit komt overeen met de samenvatting van sabbi.)
Je schijft dat je softwarematig limieten wilt kunnen instellen, ik interpreteer dat als volgt:

D70+180/2.8

instelling die je voor de auto's wil hebben: st 1/1000s do 4
en daarbij dan een voldoende belichting.

Je wil dus eigenlijk een "iso-priority" (heb je zelf natuurlijk ook al bedacht, is tenslotte de enige beschikbare variabele), ik weet niet of dat al bestaat, maar dat is natuurlijk wel interessant.
Uiteraard heb iso priority (je stelt tenslotte een vaste iso waarde in, wanneer je 'm niet op auto-iso hebt staan), maar je zult toch eerst je belichting voor elkaar moeten hebben. Je kunt niet botweg het ding op een bepaald diafragma zetten, omdat je daarmee wel eens wat overbelichting zou kunnen krijgen.

Diafragma priority is geen optie, omdat pannen op een te korte sluitertijd alle snelheid uit je foto's haalt.
Met de chemische fotografie van vroeger zat dat er niet in, maar tegenwoordig met de digitale natuurlijk wel. Het is misschien een idee om Nikon te schijven?

Je kunt als Tweaker natuurlijk ook de firmware modden B)
Ja, goed plan :)

Er staat niet voor niets een newbie-alert bovenaan. De reden waarom ik trouwens de boel af wil kunnen stoppen ligt in de DoF, die wil ik onder controle hebben, maar ook m'n sluitertijd, zoals hierboven aangegeven.

En de oplossing is makkelijk, net zoals dat bij anderen vroeger analoog ging: zelf diafragma & sluitertijd bepalen, op basis van de hoeveelheid licht.

Enige probleem wat ik daarbij tijdens mijn eerste excercities op dit gebied heb gemerkt is dat je, behalve midden op de dag, rekening moet houden met constant veranderende belichting, terwijl je bij elke auto die langskomt maar heel weinig tijd hebt om überhaupt foto's te maken, laat staan ook nog een voor elke positie waarin je staat een uitgebreide belichtingsanalyse te maken.

Voor de rest kan ik het denk ik maar beter toch bij shutter priority houden, en daarbij hopen op genoeg licht, door bijvoorbeeld wat vaker een 50/1.8 te gebruiken ipv de kitlens.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Dan zou je dus minder ruis krijgen door een onderbelichte foto te maken (ipv een hoog-iso foto). Hier verlies je wel wat kleurdiepte door (wegens het ene voor/ het andere na de ad-conversie), maar dat zou dan pas echt bij hoge iso-waardes als 1600 gaan meetellen.

(zei vroeger nooit iso maar altijd asa... damn mijn digicam :P geef mij een firmware hack die overal iso door asa vervangt :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Sabbi op 14-07-2005 13:02 ]

• lateef
Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:00:
(zei vroeger nooit iso maar altijd asa... damn mijn digicam :P geef mij een firmware hack die overal iso door asa vervangt :) )
asa is al lang voor de digitale revolutie vervangen door iso, al mis ik de din normering natuurlijk ook... 8)7

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
StevenK ik heb maar even "iso-priority" in "iso-automaat" veranderd, foutje in de haast...

Ik had trouwens begrepen dat manual geen optie voor je is omdat :
Als ik 'm op M zet, dan moet ik voor elke foto aan m'n diafragma knop draaien, om de belichting goed te krijgen. Is dat dan echt de bedoeling ? Of kan ik op één of andere manier aan het ding uitleggen dat ik gewoon één stop boven de maximale opening wil blijven ?
een "iso-automaat" lijkt me dan de oplossing, of niet? Waarom werkt die van de D70 niet voor jou doeleinden?

Een andere optie is natuurlijk, een berg enorme lampen te gebruiken, waardoor je de zaak op dezelfde instellingen kunt laten staan.

Helaas is fotografie het optekenen van licht, uiteindelijk ben je dus daarvan afhankelijk :|, gelukking kun je met gevoeligheid, diafragma en sluitertijd nog wel wat regelen.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2005 13:22 ]

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:06:
[...]
asa is al lang voor de digitale revolutie vervangen door iso, al mis ik de din normering natuurlijk ook... 8)7
offtopic:
helaas ben ik van lang voor die revolutie, ben ook veels te veel geneigd m'n digi-compact tegen m'n oog aan te drukken. Filmrolletjes kan je gelukkig nog zonder moeite als 100 ASA kopen.. bij '27 din' gaan de wenkbrauwen al snel omhoog

[ Voor 16% gewijzigd door Sabbi op 14-07-2005 13:17 ]

• lateef
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:09:
een "iso-automaat" lijkt me dan de oplossing, of niet?
dat zou inderdaad een mooie vinding zijn; sluitertijd en diafragma instellen en laat de camera maar beslissen wat de juiste ISO waarde is, zo heel moeilijk moet dat bij een digitale camera niet zijn, lijkt me...

• StevenK
lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:16:
[...]

dat zou inderdaad een mooie vinding zijn; sluitertijd en diafragma instellen en laat de camera maar beslissen wat de juiste ISO waarde is, zo heel moeilijk moet dat bij een digitale camera niet zijn, lijkt me...
Die functie heeft een D70 ook wel. Maar daar heb je niet zoveel aan, want bij iso 200 houdt het aan de onderkant op, en als ik met dit weer m'n kitlens op f/8 zet, dan krijg ik daar hele mooie witte platen mee :(

Maar in de basis klopt het wel: het grote voordeel ten opzichte van film is dat je met je variabele iso een extra mogelijkheid hebt om lichtgevoeligheid te regelen, mits je de ruis op de koop toe wil nemen.

Wat ik dus eigenlijk zou willen, maar niet mogelijk is, is dat ik op shutter priority tegen het ding kan zeggen: doe met het diafragma wat je wil, zolang je maar x stops van de maximale opening vandaan blijft, en zodra je op die x zit, ga dan met de ISO variëren. Want zoals ik boven al zei: die DoF is nogal belangrijk wanneer je een auto (schuin) van voren of achteren wil pakken, om de hele auto er scherp op te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door StevenK op 14-07-2005 13:23 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vreemd, waarom houd het bij 200 op?

• StevenK
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:23:
Omdat 'ie maar van 200 - 1600 kan.

• lateef
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:20:
[...]

Die functie heeft een D70 ook wel. Maar daar heb je niet zoveel aan, want bij iso 200 houdt het aan de onderkant op, en als ik met dit weer m'n kitlens op f/8 zet, dan krijg ik daar hele mooie witte platen mee :(
tja, ik vind dat ook wel een nadeel van mijn digitale camera, die gaat niet lager dan ISO 100, terwijl ik analoog regelmatig met ISO 25 fotografeer. maar je zou natuurlijk 'neutral density' filters kunnen gebruiken...

• Garyu

Garyu

WW

begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:23:
Omdat die camera nu eenmaal niet lager gaat. Er zit eenvoudigweg geen iso-100 of iso-50 op...
Overigens bestaan er ook grijsfilters die je zou kunnen aanschaffen om ervoor te zorgen dat je foto niet overbelicht wordt. Maar een kleiner diafragma is toch ook niet zo'n ramp bij het meetrekken met auto's? De omgeving wordt vanzelf onscherp door het meebewegen...

• StevenK
Garyu schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:25:
[...]

Omdat die camera nu eenmaal niet lager gaat. Er zit eenvoudigweg geen iso-100 of iso-50 op...
Overigens bestaan er ook grijsfilters die je zou kunnen aanschaffen om ervoor te zorgen dat je foto niet overbelicht wordt. Maar een kleiner diafragma is toch ook niet zo'n ramp bij het meetrekken met auto's? De omgeving wordt vanzelf onscherp door het meebewegen...
Nee, dat is het zeker niet, maar <insert verhaal over bij elke auto opnieuw diafragma in moeten stellen>

• lateef
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:27:
[...]

Nee, dat is het zeker niet, maar <insert verhaal over bij elke auto opnieuw diafragma in moeten stellen>
sorry, maar zo snel veranderd het licht toch niet?

en als je bij ISO 200 te veel licht heb, met de door jou gewenste sluitertijd en diafragma moet je gewoon ND-filters gebruiken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:24:
[...]

Omdat 'ie maar van 200 - 1600 kan.
Ja dat is idd vreemd :+

Een grijsfilter kan dan idd een oplossing bieden, zoals door Garyu geopperd wordt. Of anders een F75 of F80 body, heb je wat meer mogelijkheden qua ISO.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2005 13:35 ]

• Garyu

Garyu

WW

begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:34:
[...]

Een grijsfilter kan dan idd een oplossing bieden, zoals door Garyu geopperd wordt. Of anders een F75 of F80 body, heb je wat meer mogelijkheden qua ISO.
Hrm, moeilijke keuze.. een paar pleuro's voor een filtertje of een enorme smak geld omdat je te lui bent om op M-stand foto's te maken? :+

• StevenK
lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:33:
[...]

Midden op de dag niet, maar aan het begin van de avond wel :(

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Sabbi schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:00:
Dan zou je dus minder ruis krijgen door een onderbelichte foto te maken (ipv een hoog-iso foto). Hier verlies je wel wat kleurdiepte door (wegens het ene voor/ het andere na de ad-conversie), maar dat zou dan pas echt bij hoge iso-waardes als 1600 gaan meetellen.

Het probleem is dat een diode of een transistor niet lineair is. Hij is dus veel gevoeliger voor veel licht dan voor weinig licht. Door onder te belichten beperk je de dynamic range. Dit krijg je bijna niet meer goed op de computer. Als ik het goed heb, geen zin om het op te zoeken ;), zijn er voor elk kanaal 12 bits gereserveerd, 4096 tussenliggende waardes dus. Echter, de helft hiervan wordt voor de highlights gebruikt. Onderbelichten betekent als snel dat je geen highlights meer hebt, waardoor je dus de helft van je dynamisch bereik weggooit. Dit geeft een aantal problemen.

Sensors zijn gevoeliger voor rood en blauw licht dan voor groen licht, terwijl een oog gevoeliger is voor groen licht. Om dit op te lossen, wordt elke beeldpunt in je foto opgebouwd uit de waarden van één rode, één blauwe en twéé groene sensors. Daarnaast zit er voor de sensor op zijn minst een IR-filter en soms een UV-filter om het rode en soms het blauwe licht wat af te zwakken. D70 heeft als ik het goed heb alleen een IR-filter. Deze filters doen hun werk goed, mits er gebruik wordt gemaakt van het gehele dynamische bereik. Gezien de sensor niet lineair zijn, krijg je bij onderbelichting veel minder groen licht binnen dan rood licht, ondanks het filter. Het gevolg is dat je een ander soort ruis krijgt dat vooral bestaat uit rode puntjes, omdat deze bij onderbelichting gewoon veel sterker aanwezig zijn. Dit wordt vooral zichtbaar als je met je computer de foto naar het goede dynamische bereik trekt. Persoonlijk vind ik deze ruis veel storender dan de meer egale ruis op ISO1600, waar storende rode, blauwe en groene punten veel egaler voorkomen, waardoor de ruis meer op de korel van film lijkt. Vooral als je binnenshuis met vooral warme lichtbronnen foto's maakt, moet je oppassen om niet onder te belichten om de ruis in het rode kanaal te voorkomen.

Mestreechs volksleed:

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

juistem, dat is inderdaad de verlengde weergave van 'minder kleurdiepte', en 'pas bij waardes als 1600 asa'. ;)

• lateef
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:42:
[...]

Midden op de dag niet, maar aan het begin van de avond wel :(
8)7 dat had je inderdaad al gezegd. maar ook dan gaat het toch niet zo snel dat je dat niet aan kan passen op je camera. volgens mij is de d70 een redelijk gebruiksvriendelijke camera, dus dat lijkt me geen probleem te zijn (de d70 heeft toch twee wieltjes, kan je die niet zo instellen dat, indien je camera op 's' staat, één van die wieltjes voor de sluitertijd is en de andere voor je iso waarde. dan kan je met twee draaien je camera op de gewenste instelling zetten. ik neem aan dat info over sluitertijd en diafragma in de zoeker te zien zijn, je hoeft dan niet eens je camera voor je ogen weg te halen)

• StevenK
lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:24:
[...]

8)7 dat had je inderdaad al gezegd. maar ook dan gaat het toch niet zo snel dat je dat niet aan kan passen op je camera. volgens mij is de d70 een redelijk gebruiksvriendelijke camera, dus dat lijkt me geen probleem te zijn (de d70 heeft toch twee wieltjes, kan je die niet zo instellen dat, indien je camera op 's' staat, één van die wieltjes voor de sluitertijd is en de andere voor je iso waarde. dan kan je met twee draaien je camera op de gewenste instelling zetten. ik neem aan dat info over sluitertijd en diafragma in de zoeker te zien zijn, je hoeft dan niet eens je camera voor je ogen weg te halen)
Op het moment dat zo'n hok voorbij komt rijden, heb je niet echt meer de tijd om nog de info in je zoeker te lezen. Zeker niet als je ook nog eens probeert meer dan één afdruk te maken, terwijl je een kwartslag draait, en dus ook je hoeveelheid licht ineens een heel stuk anders is.

Overigens: ja, in stand M heb ik één draaiknop voor diafragma, één voor sluitertijd.

(zoals ik al zei: het spelletje is redelijk nieuw voor me, ik moet nog veel leren en nog veel meer oefenen)

[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 14-07-2005 14:34 ]

• lateef
StevenK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:33:
Overigens: ja, in stand M heb ik één draaiknop voor diafragma, één voor sluitertijd.
maar dat zei ik niet. je zou in 'S' stand één draaiknop voor de sluitertijd en één voor de ISO waarde moeten hebben...

Verwijderd

lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:36:
[...]

maar dat zei ik niet. je zou in 'S' stand één draaiknop voor de sluitertijd en één voor de ISO waarde moeten hebben...
ISO op de D70 is alleen te veranderen door de ISO knop in te drukken (en ingedrukt houden) en het wieltje bij je duim te draaien (tenzij je de wieltjes omgedraait hebt).

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je tegelijkertijd een knop op de achterkant van de D70 indrukt en aan een van de wieltjes draait, verander je de diafragma. Helaas wordt deze, net zoals de meeste andere 'consumer'-dSLR's niet in de zoeker weergegeven..... Jammer, want dit zou juist een hele mooie toepassing kunnen zijn van het feit dat de ISO op de D70 met 1/3 stops is in te stellen.

Mestreechs volksleed:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:33:
[...]

en als je bij ISO 200 te veel licht heb, met de door jou gewenste sluitertijd en diafragma moet je gewoon ND-filters gebruiken.
Of pola-filters :)

Ik schiet zelf bijna altijd in de A-stand, soms in M bij lastige omstandigheden. En ja, avondlicht is het mooiste maar wel lastig, door de diepere schaduwen oa :) Expose to the right is aan te raden overigens: zoals eerder gezegd meer detail in de highlights dan wanneer je aan underexposure doet :) Zie ook hier.

Het is iig zeer fijn schieten rond the golden hour, overdag is het licht gewoon te hard eigenlijk:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foto/dsc_4786_600.jpg

LinkedIn
Instagram

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

lateef schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:36:
[...]

Misschien is de P stand wel iets...? Kan je on the fly je diafragma etc corrigeren en toch automatisch belichten? Of roep ik nu echt iets heel doms?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• SteAlthmAn
  • Niet online
in 'P' regelt de camera zelf het diafragma en de sluitertijd.

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Niet echt heel erg dom ;) Het enige probleem met de P-mode is, dat de D70 in dat geval zelf probeert te bepalen welk soort foto je wilt maken, waarna hij een f- en s-waarde kiest. Deze zijn in princiepe hetzelfde als de waarden die hij kiest in 'auto-mode'. Deze kun je dan handmatig veranderen door aan het wieltje te draaien, naar een grotere of kleinere f-waarde en bijbehorende langere of kortere sluitertijd. Het is dus eigenlijk een handmatig veranderbare auto-mode.

Mestreechs volksleed:

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ralph Smeets schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 16:26:
Niet echt heel erg dom ;) Het enige probleem met de P-mode is, dat de D70 in dat geval zelf probeert te bepalen welk soort foto je wilt maken, waarna hij een f- en s-waarde kiest. Deze zijn in princiepe hetzelfde als de waarden die hij kiest in 'auto-mode'. Deze kun je dan handmatig veranderen door aan het wieltje te draaien, naar een grotere of kleinere f-waarde en bijbehorende langere of kortere sluitertijd. Het is dus eigenlijk een handmatig veranderbare auto-mode.
Ja, dat meende ik me ook te herinneren uit de handleiding, maar ik wist het niet meer zeker aangezien ik deze modus eigenlijk nooit gebruik, toch maar es wat meer mee doen :+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

WhizzCat schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 16:17:
[...]

Misschien is de P stand wel iets...? Kan je on the fly je diafragma etc corrigeren en toch automatisch belichten? Of roep ik nu echt iets heel doms?
Yep, jij hebt gelijk. Met het duimwieltje kun je inderdaad de sluitertijd/diafragma op de vlieg veranderen.

• SteAlthmAn
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:10:
[...]

Yep, jij hebt gelijk. Met het duimwieltje kun je inderdaad de sluitertijd/diafragma op de vlieg veranderen.
heb je de vorige reacties wel gelezen :?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:34:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat een vooruitgang is qua ISO flexibiliteit, dan zit je 12/24/36 foto's lang aan 1 ISO waarde vast die je opzich wat kunt pushen, maar dat kan digitaal ook wel. Kortom: je kunt lager qua ISO, maar dat is maar in een paar situaties handig, zeker bij snelle sporten wil je juist geen lage ISO waarde omdat je sluitertijden bij de eerder genoemde f/8 dan te lang worden.

Overigens snap ik nog altijd het nut van de P-stand niet, da's gewoon Av en Tv gecombineerd: namelijk automatische belichting en keuze van je diafragma of sluitertijd (je kiest toch voor een bepaalde sluitertijd of diafragma bij de P-stand), dus dan zou de A stand al moeten voldoen voor de topicstarter, dan kies je een stopped down diafragma, f/8 bijvoorbeeld en kijk je wat de sluitertijd wordt. Mocht je het daarmee niet halen, dan kies je f/6.3 of f/5.6 ofzo, net zolang tot het wel wil. Na enkele shots heb je wel door welke ISO waarde het licht van je verlangt.

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 14-07-2005 20:09 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• SteAlthmAn
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:06:
[...]

Overigens snap ik nog altijd het nut van de P-stand niet.
het nut van 'P' tegenover de automatische stand, is dat je bij 'P' dingen zoals ISO en witbalans kan instellen, een meer geavanceerdere automaat dus.

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

SteAlthmAn schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:37:
[...]

het nut van 'P' tegenover de automatische stand, is dat je bij 'P' dingen zoals ISO en witbalans kan instellen, een meer geavanceerdere automaat dus.
Dat is niet helemaal het voordeel. In tegenstelling tot auto kan je met P kiezen tussen een paar verschillende combinaties van diafragma en sluitertijd, waardoor je dus nog enigszins invloed hebt op de scherptediepte.

blog
sow
eee

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:58:
[...]
\hier.

Het is iig zeer fijn schieten rond the golden hour, overdag is het licht gewoon te hard eigenlijk:
En zeer bedankt voor de link, weer een hoop geleerd wat ik morgen kan gaan proberen :)

• Grrrrrene
  • Niet online
SteAlthmAn schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:37:
[...]

Ja, dat snap ik, maar het gaat mij erom waarom ik de P stand zou gebruiken ipv Av of Tv?

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:54:
[...]

Ja, dat snap ik, maar het gaat mij erom waarom ik de P stand zou gebruiken ipv Av of Tv?
Op de Canon doet hij de belichting met de flitser dan anders, maar voor de rest... Ik knal eigenlijk alles op de AV stand, tenzij ik een poging tot pannen doe :)

• SteAlthmAn
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:54:
[...]

handig voor mensen die diafragma/sluitertijd nog niet helemaal snappen maar wel ISO en witbalans in willen stellen.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik schiet bijna al mijn tele-foto's op de 'P' stand. Het voorkomt dat de camera de flitser wil gebruiken, ik heb zelf de iso waarde in de hand en krijg het maximaal haalbare diafragma bij de sluitertijd die nodig is om de boel stil te houden.
Meestal is dat diafragma dan nog maar f/6.3 wat me dan nog een leuke scherptediepte en goede scherpte van m'n lens.

Bij Av of Tv moet ik dan bij elk shot een handmatige instelling van of sluitertijd of diafragma doen die met P niet nodig is.

Who is John Galt?

• StevenK
Heb iig vaal gehad aan de reacties in dit topic. En mijn (nieuwe) ervaring is dat hoewel bij daglicht stand S voor mij ideaal is, bij flitslicht stand A veel praktischer is, of iig lijkt te zijn, omdat het ding anders alle foto's wijd open maakt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Jaaa, inderdaad, met flitsen (en vooral het voorkomen van onmogelijke combinaties) is het wel prettig misschien, maar ik hou toch altijd de sluitertijd al in de gaten, dus voor mij biedt het weinig extra. Verder heb ik (nog) geen externe flitser :)

• StevenK
Zou je van Inca een nieuwe handleiding krijgen als je 'm stukgelezen hebt ?

Ik kom er net achter dat wat ik hierboven min of meer vroeg (diafragma voorkeuze, maar wel beperkingen aan sluitertijd) niet alleen kan, maar zelfs standaard ingesteld staat op maximale sluitertijd 1/60

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:41
StevenK schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 19:40:
Zou je van Inca een nieuwe handleiding krijgen als je 'm stukgelezen hebt ?
Die krijg je inderdaad.

Wel ff kopy van bon, en garantiebewijs mee zenden.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aan die posten hierboven te zien is het nogal lastig met die modussen, zo te zien wordt mijn overstap naar een DSLR nogal een grote stap. Mijn huidige ouwe (jaren 70) analoge SLR met manuele focus, diafragma instellen door aan de lens te draaien, knopjes om manueel aan te draaien is wat simpeler om te gebruiken...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

patrickt35, let even op wanneer je een oud topic kickt graag ;) Je post heeft niks met de originele TS te maken, dus deze gaat dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.