Toon posts:

2 winXP's op 1 bak met LILO wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vriendin met een pc, die zowel zij als haar broertje gebruikt, die wel eens langskomt.

Probleem is dat zij toestaat dat haar broertje vreselijk veel warez downloadt via p2p, en haar winxp erg vervuild raakt met zooi. Ze ergert zich wel aan dat alles zo STRONT(!)traag gaat, maar denkt ach, laat hem maar.

Ik dacht waarom zet je er niet twee windowsen op, op aparte partities. Een voor het broertje en een voor haar. Met een gratis bootloader:lilo.

ik heb het in een virtuele machine geprobeerd als volgt, maar het lukte niet echt:

hda1 windows zus
hda2 (extended partitie)
hda5 swap zus
hda6 windows broertje
hda7 swap broertje
hda8 mini linux om lilo te installeren op MBR
hda9 de daarbij behorende verplichte swap

hda8 en hda9 zijn dus heel klein, alleen om lilo te installeren.

lilo.conf ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
boot=/dev/discs/disc0/disc
default=zus
lba32
timeout=50
prompt
other=/dev/discs/disc0/part1
    label=zus
other=/dev/discs/disc0/part6
    label=hendrik
    boot-as=0x80
image=/boot/vmlinuz16
    root=/dev/discs/disc0/part8
    read-only

eerst installeerde ik linux op /dev/hda8.
Ik draaide lilo -F, omdat de bootsectoren van hda1 en hda6 er nog niet op staan, maar daar binnenkort wel zouden staan.
Toen installeerde winxp op /dev/hda1. swapfile heb ik eerst op die partitie laten staan.

Toen rebootte ik in linux, en draaide:

code:
1
dd if=dev/hda1 of=/dev/hda6

Ik dacht als lilo die disc0/part6 als C presenteert, moet windows zich hetzelfde gedragen als wanneer het op hda1 zou staan, en zou windows hda1 zien als e: ofzo. Maar nee hoor.
als ik nu in lilo zus of broer kies, ik krijg dezelfde windows tevoorschijn: hda1 waarschijnlijk.
Windows heeft ben ik bang dat ergens in staan ofzo, dat hij keihard op de eerste partitie moet kijken.

de vraag is nu dus: Hoe krijg je wat ik wil , voor elkaar ?

Verwijderd

Zomaar een kopie van de windows partitie naar de andere partitie maken gaat niet. In het register staan allemaal vermeldingen naar c: (waar hij oorspronkelijk is geinstalleerd) dus zal hij ten aller tijden weer van de c partitie de Windows versie laden.

Ik denk dat je dit alleen kunt voorkomen door de c partitie hidden te maken zodat de andere windows partitie automatisch c partitie wordt. Of zo iets in ieder geval, want zoals je nu wilt wordt hda6 nooit de c-schijf.

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of je zo 2 windows XP installaties naast elkaar kunt installeren, volgens mij niet nameljik, dus je zult wat trukjes uit moeten halen om het voor elkaar te krijgen. Je kunt natuurlijk voor het broertje wel Windows 2000 o.i.d. er naast installeren, want dat gaat wel :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:01:

de vraag is nu dus: Hoe krijg je wat ik wil , voor elkaar ?
De vraag is: Waarom niet gewoon de NTLDR van Windows gebruiken als bootloader als je alleen maar Windows gaat gebruiken :?

- Installeer WinXP
- Maak een exrta partitie aan
- Installeer een 2e WinXP, gewoon via de CD booten en install starten.
- Geef aan dat je hem wilt installeren op de extra partitie die je hebt aangemaakt.

Windows maakt nu een bootmenu voor ja aan mbv ntldr :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Sowieso zijn aparte swap partities onder windows onzin en hoef je hier ook geen linux voor te gebruiken.

Ik gebruik zelf deze bootloader, heel makkelijk te installeren en te configureren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

marcieking schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:42:
Sowieso zijn aparte swap partities onder windows onzin en hoef je hier ook geen linux voor te gebruiken.

Ik gebruik zelf deze bootloader, heel makkelijk te installeren en te configureren.
Swap partitie onder Windows kan wel, je zou je pagefile erop kunnen knallen. Echter is dit alleen maar langzamer omdat je hardeschijf elke keer van de andere partitie moet lezen als hij de pagefile wil benaderen. Kan je hem beter op een aparte hardeschijf zetten maar dat is weer overkill ;)

Overigens kan je ook gewoon met knoppix booten en dan een grub-install /dev/hda draaien om de mbr van de windows hardeschijf te voorzien van een grub install of lilo.. wat de TS wilt..
Dit is idd een erg overbodige situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 14-07-2005 11:52 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

helaas, je kunt niet zomaar een windows-installatie kopieren op die manier... als je dat soort intuitiviteit wilt moet je linux gebruiken op je desktop ;)

overigens: er is zoals eerder gezegd helemaal geen noodzaak voor een linux-install, daar heb je knoppix voor, en al helemaal niet voor een swappartitie, als je genoeg geheugen hebt (lees: 32MB+) heb je echt geen swap nodig. kun je gewoon verwijderen, en uit je fstab halen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Je kunt wel een mapping doen met lilo. Zo zou je voor je 2e installatie kunnen regelen dat hij zich voordoet als je eerste HD. Hierdoor komen de verwijzingen weer op hun plaats als het goed is. Zo heb ik windows geinstalleerd -nadat- linux al was geinstalleerd. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
other=/dev/hda6
label="Windows"
table=/dev/hda
map-drive=0x80    +-------- Deze regels gaat het om
to=0x81           |
map-drive=0x81    |
to=0x80           +

Probeer het 'ns zou ik zeggen. :)

--edit--
Ik bedenk me nu dat de index van hda6 wel 'ns iets anders zou kunnen zijn dan 0x81. Bovendien heb ik het met 2 schijven gedaan en zie ik dat jij het met 1 schijf gedaan hebt. Geen idee of het dan ook werkt. :)

[ Voor 27% gewijzigd door mOrPhie op 14-07-2005 13:05 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

mOrPhie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:02:
Je kunt wel een mapping doen met lilo. Zo zou je voor je 2e installatie kunnen regelen dat hij zich voordoet als je eerste HD. Hierdoor komen de verwijzingen weer op hun plaats als het goed is. Zo heb ik windows geinstalleerd -nadat- linux al was geinstalleerd. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
other=/dev/hda6
label="Windows"
table=/dev/hda
map-drive=0x80    +-------- Deze regels gaat het om
to=0x81           |
map-drive=0x81    |
to=0x80           +

Probeer het 'ns zou ik zeggen. :)

--edit--
Ik bedenk me nu dat de index van hda6 wel 'ns iets anders zou kunnen zijn dan 0x81. Bovendien heb ik het met 2 schijven gedaan en zie ik dat jij het met 1 schijf gedaan hebt. Geen idee of het dan ook werkt. :)
Volgens mij is dit hier niet van toepassing. Je zegt zelf dat je nu pas zag dat hij maar 1 Hd erin had hangen en daarom is dit niet nodig :)
Windows wil gewoon perse op de eerste HD worden geinstalleerd, staat hij dat niet, boot hij niet.
Daarvoor gebruik je mappings in je bootloader om Windows te foppen.
In dit geval staat hij wel gewoon op de eerste HD, maar wel op verschillende partities. Echter maakt Windows gelukkig niet veel uit.
Altijd zo heerlijk configureerbaar, dat Windows \o/ :P

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt voor de snelle reactie!~
Zomaar een kopie van de windows partitie naar de andere partitie maken gaat niet. In het register staan allemaal vermeldingen naar c: (waar hij oorspronkelijk is geinstalleerd) dus zal hij ten aller tijden weer van de c partitie de Windows versie laden.
Ja, dat dacht ik dus op te lossen door de boot-as parameter. Maar ik heb inmiddels begrepen dat dit over het schijfnummer gaat en niet het partitienummer.

De windowspartitie op /dev/hda6 deed het overigens wel vlekkeloos, maar hij haalde dus ook data uit hda1.
- Installeer WinXP
- Maak een extra partitie aan
Ooh, ik wist niet dat dat kon, ik dacht dat dat alleen wou als er al een andere niet-XP windows op stond, zoals win98 toendertijd. Maar, heb je heirbij niet het probleem dat als bijv. broertje een bootsectorvirus heeft, dat zusje dat ook heeft ? of laadt de NTLOADER vanuit het MBR weer een aparte loader vanaf elke bootsector ? Nee toch ? NTLOADER staat toch in de bootsector ? of heb ik dat fout..
Swap partitie onder Windows kan wel, je zou je pagefile erop kunnen knallen.
Dat wou ik ook, dan raakt die pagefile tenminste niet gefragmenteerd, omdat er niets anders met die partitie gebeurt.
Echter is dit alleen maar langzamer omdat je hardeschijf elke keer van de andere partitie moet lezen als hij de pagefile wil benaderen.
Maar, is de afstand die de kop moet maken dan groter dan wanneer het opd ezelfde partitie staat ? Ik bedoel het hangt er toch maar net vanaf waar de kop zich bevindt? De 2e partitie zit toch -vlak- naast de eerste ?
overigens: er is zoals eerder gezegd helemaal geen noodzaak voor een linux-install, daar heb je knoppix voor, en al helemaal niet voor een swappartitie, als je genoeg geheugen hebt (lees: 32MB+) heb je echt geen swap nodig. kun je gewoon verwijderen, en uit je fstab halen.
Ja uiteraard, was alleen even omdat ik lilo gebruikte en grub niet zo kende... wou gewoon ff snel kijken of het werkte. En dat swappen, die distributiewizard verplicht je min of meer een swap partitie aan te maken... kan idd later wel weg dan, lilo gebruikt tcoh niet meer dan 256MB nee.

Maar ik zat te denken.. als ik de windowzen nou op aparte primaire partities zet ? ik bedoel windows ziet toch maar 1 primaire partitie, de rest moet logisch zijn ? ff proberen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 13:44 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:41:

Ooh, ik wist niet dat dat kon, ik dacht dat dat alleen wou als er al een andere niet-XP windows op stond, zoals win98 toendertijd. Maar, heb je heirbij niet het probleem dat als bijv. broertje een bootsectorvirus heeft, dat zusje dat ook heeft ? of laadt de NTLOADER vanuit het MBR weer een aparte loader vanaf elke bootsector ? Nee toch ? NTLOADER staat toch in de bootsector ? of heb ik dat fout..
Een virus kan in de MBR en in de bootsector gaan zitten. Zit ie in je MBR zijn allebei de installs de sjaak, zit ie in je bootsector is de betreffende bootsector met bijbehorende install de sjaak, hoewel het ook wel zo kan zijn dat ie je andere partitie pakt denk ik.
Ik weet niet of NTLDR in je bootsector staat. Volgens mij laad je bootsector NTLDR.
BIOS -> HD -> MBR -> BOOTSECTOR -> NTLDR -> User krijgt bootmenu voor zijn neus.
Correct me if i'm wrong.
Dat wou ik ook, dan raakt die pagefile tenminste niet gefragmenteerd, omdat er niets anders met die partitie gebeurt.

Maar, is de afstand die de kop moet maken dan groter dan wanneer het opd ezelfde partitie staat ? Ik bedoel het hangt er toch maar net vanaf waar de kop zich bevindt? De 2e partitie zit toch -vlak- naast de eerste ?
Jah, maar ik denk toch dat als het op een andere partitie staat dat het iig verder is dan als dat op dezelfde partitie zou zijn. Zoveel maakt het verder niet uit denk ik..
Maar ik zat te denken.. als ik de windowzen nou op aparte primaire partities zet ? ik bedoel windows ziet toch maar 1 primaire partitie, de rest moet logisch zijn ? ff proberen...
Keep us posted :)

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 14-07-2005 17:19 ]

Verwijderd

Ik denk toch eigenlijk dat de eerste post van DeMoN de makkelijkste en beste optie is: maak gewoon twee partities aan en installeer windows op elke partitie en gebruik de NTLDR om te kiezen tussen de twee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gedaan met 2 primaire partities, maar XP ziet de andere primaire partitie wel. Dus de op hda6 geinstalleerde windows heeft alles op e: staan. Het werkt dus wel onafhankelijk, maar de gebruiker moet alles op e:\program files installeren... je kan uiteraard de C wel verbergen zodat je die iig niet meer ziet, maar wat ik wilde lukte iig niet...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Effe over de swapfile:
Op korte termijn is een swapfile op dezelfde partitie het snelst.
Op lange termijn gaat die toch fragmenteren en dan wordt een losse swap partitie toch sneller. Ik heb beide geprobeerd en een losse swap partitie geeft op lange termijn echt de beste resultaten met het minste gezeik.
Als je wilt kunnen hibernaten kun je om dezelfde reden ook een losse hibernate partitie aanmaken.

ieeeepppppp :P

Pagina: 1