Ik heb een vriendin met een pc, die zowel zij als haar broertje gebruikt, die wel eens langskomt.
Probleem is dat zij toestaat dat haar broertje vreselijk veel warez downloadt via p2p, en haar winxp erg vervuild raakt met zooi. Ze ergert zich wel aan dat alles zo STRONT(!)traag gaat, maar denkt ach, laat hem maar.
Ik dacht waarom zet je er niet twee windowsen op, op aparte partities. Een voor het broertje en een voor haar. Met een gratis bootloader:lilo.
ik heb het in een virtuele machine geprobeerd als volgt, maar het lukte niet echt:
hda1 windows zus
hda2 (extended partitie)
hda5 swap zus
hda6 windows broertje
hda7 swap broertje
hda8 mini linux om lilo te installeren op MBR
hda9 de daarbij behorende verplichte swap
hda8 en hda9 zijn dus heel klein, alleen om lilo te installeren.
lilo.conf ziet er zo uit:
eerst installeerde ik linux op /dev/hda8.
Ik draaide lilo -F, omdat de bootsectoren van hda1 en hda6 er nog niet op staan, maar daar binnenkort wel zouden staan.
Toen installeerde winxp op /dev/hda1. swapfile heb ik eerst op die partitie laten staan.
Toen rebootte ik in linux, en draaide:
Ik dacht als lilo die disc0/part6 als C presenteert, moet windows zich hetzelfde gedragen als wanneer het op hda1 zou staan, en zou windows hda1 zien als e: ofzo. Maar nee hoor.
als ik nu in lilo zus of broer kies, ik krijg dezelfde windows tevoorschijn: hda1 waarschijnlijk.
Windows heeft ben ik bang dat ergens in staan ofzo, dat hij keihard op de eerste partitie moet kijken.
de vraag is nu dus: Hoe krijg je wat ik wil , voor elkaar ?
Probleem is dat zij toestaat dat haar broertje vreselijk veel warez downloadt via p2p, en haar winxp erg vervuild raakt met zooi. Ze ergert zich wel aan dat alles zo STRONT(!)traag gaat, maar denkt ach, laat hem maar.
Ik dacht waarom zet je er niet twee windowsen op, op aparte partities. Een voor het broertje en een voor haar. Met een gratis bootloader:lilo.
ik heb het in een virtuele machine geprobeerd als volgt, maar het lukte niet echt:
hda1 windows zus
hda2 (extended partitie)
hda5 swap zus
hda6 windows broertje
hda7 swap broertje
hda8 mini linux om lilo te installeren op MBR
hda9 de daarbij behorende verplichte swap
hda8 en hda9 zijn dus heel klein, alleen om lilo te installeren.
lilo.conf ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| boot=/dev/discs/disc0/disc
default=zus
lba32
timeout=50
prompt
other=/dev/discs/disc0/part1
label=zus
other=/dev/discs/disc0/part6
label=hendrik
boot-as=0x80
image=/boot/vmlinuz16
root=/dev/discs/disc0/part8
read-only |
eerst installeerde ik linux op /dev/hda8.
Ik draaide lilo -F, omdat de bootsectoren van hda1 en hda6 er nog niet op staan, maar daar binnenkort wel zouden staan.
Toen installeerde winxp op /dev/hda1. swapfile heb ik eerst op die partitie laten staan.
Toen rebootte ik in linux, en draaide:
code:
1
| dd if=dev/hda1 of=/dev/hda6 |
Ik dacht als lilo die disc0/part6 als C presenteert, moet windows zich hetzelfde gedragen als wanneer het op hda1 zou staan, en zou windows hda1 zien als e: ofzo. Maar nee hoor.
als ik nu in lilo zus of broer kies, ik krijg dezelfde windows tevoorschijn: hda1 waarschijnlijk.
Windows heeft ben ik bang dat ergens in staan ofzo, dat hij keihard op de eerste partitie moet kijken.
de vraag is nu dus: Hoe krijg je wat ik wil , voor elkaar ?