Ik lees in diverse threads over gebruik van VoIP om goedkoop of zelfs gratis te bellen. Nu ben ik niet specifiek op zoek naar een gratis oplossing, maar goedkoop naar het buitenland (Canada) bellen én gebeld kunnen worden klinkt erg goed. Wat ik in de lopende topics heb gelezen, zijn de ervaringen wisselend, soms werkt bellen niet stabiel, dan weer kan je niet gebeld worden...
Ik heb een @Home abbonnement via de kabel (5Mbit ongeveer), maar geen KPN lijn. Omdat de situatie nu zo is veranderd (vriendin in Canada
) dat ik toch weer wil kunnen bellen naar het buitenland zonder een fortuin uit te geven via mijn mobiel, wil ik kijken of VoIP een oplossing. Ik wil proberen dat te doen zonder weer een dure KPN lijn aan te vragen (installatiekosten + 19 euro per maand als je gebruik wil maken van andere carriers is best een hoop geld). Ik wil echter niet afhankelijk zijn van mijn computer om te kunnen bellen of gebeld te worden. Ik ben dus op zoek naar een hardwarematige oplossing. Omdat ik verder eigenlijk graag een draadloze (DECT) telefoon wil kunnen gebruiken in het huis, vallen AFAIK VoIP telefoons af. Ik heb al een router (linksys) die prima functioneert, maar eventueel kan deze vervangen worden door een router die VoIP ingebouwd heeft als dat de beste oplossing is. Een ATA die ofwel tussen mijn kabelmodem en de router in gezet kan worden (en dus QoS kan doen voor mijn VoIP) of een die behoorlijk kan functioneren achter een router heeft dus een (lichte) voorkeur.
Nu ben ik op zoek naar advies.
1) Werkt VoIP via het @home netwerk, of heeft @home beperkingen opgeworpen in deze? (Beantwoord)
2) Welke service provider die ook een telefoonnummer kan leveren is een aanrader?
3) Is er verschil in geluidsqualiteit tussen de providers?
4) Met welke hardware zou ik e.e.a. het beste kunnen doen? Ik hoorde dat de veelgenoemde DrayTek router geen AIX ondersteund terwijl dat voor sommige providers wel nodig is?
5) Zijn er ook mogelijkheden om een tweede nummer in bijvoorbeeld Canada te krijgen waarop je ook gebeld kan worden, zodat de kosten voor de bellende partij lager uitvallen?
Elk advies in dit kader is welkom, inclusief een verwijzing naar een goede FAQ (die ik zo snel niet gevonden heb)! Nogmaals: ik ben best bereid een acceptabel bedrag uit te geven voor een abbo of bijvoorbeeld per gesprek, als ik daarvoor een betrouwbaarder service en minder gedoe krijg.
Edit: Eerste vraag is beantwoord.
Ik heb een @Home abbonnement via de kabel (5Mbit ongeveer), maar geen KPN lijn. Omdat de situatie nu zo is veranderd (vriendin in Canada
Nu ben ik op zoek naar advies.
1) Werkt VoIP via het @home netwerk, of heeft @home beperkingen opgeworpen in deze? (Beantwoord)
2) Welke service provider die ook een telefoonnummer kan leveren is een aanrader?
3) Is er verschil in geluidsqualiteit tussen de providers?
4) Met welke hardware zou ik e.e.a. het beste kunnen doen? Ik hoorde dat de veelgenoemde DrayTek router geen AIX ondersteund terwijl dat voor sommige providers wel nodig is?
5) Zijn er ook mogelijkheden om een tweede nummer in bijvoorbeeld Canada te krijgen waarop je ook gebeld kan worden, zodat de kosten voor de bellende partij lager uitvallen?
Elk advies in dit kader is welkom, inclusief een verwijzing naar een goede FAQ (die ik zo snel niet gevonden heb)! Nogmaals: ik ben best bereid een acceptabel bedrag uit te geven voor een abbo of bijvoorbeeld per gesprek, als ik daarvoor een betrouwbaarder service en minder gedoe krijg.
Edit: Eerste vraag is beantwoord.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant