VoIP advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26
Ik lees in diverse threads over gebruik van VoIP om goedkoop of zelfs gratis te bellen. Nu ben ik niet specifiek op zoek naar een gratis oplossing, maar goedkoop naar het buitenland (Canada) bellen én gebeld kunnen worden klinkt erg goed. Wat ik in de lopende topics heb gelezen, zijn de ervaringen wisselend, soms werkt bellen niet stabiel, dan weer kan je niet gebeld worden...

Ik heb een @Home abbonnement via de kabel (5Mbit ongeveer), maar geen KPN lijn. Omdat de situatie nu zo is veranderd (vriendin in Canada O+) dat ik toch weer wil kunnen bellen naar het buitenland zonder een fortuin uit te geven via mijn mobiel, wil ik kijken of VoIP een oplossing. Ik wil proberen dat te doen zonder weer een dure KPN lijn aan te vragen (installatiekosten + 19 euro per maand als je gebruik wil maken van andere carriers is best een hoop geld). Ik wil echter niet afhankelijk zijn van mijn computer om te kunnen bellen of gebeld te worden. Ik ben dus op zoek naar een hardwarematige oplossing. Omdat ik verder eigenlijk graag een draadloze (DECT) telefoon wil kunnen gebruiken in het huis, vallen AFAIK VoIP telefoons af. Ik heb al een router (linksys) die prima functioneert, maar eventueel kan deze vervangen worden door een router die VoIP ingebouwd heeft als dat de beste oplossing is. Een ATA die ofwel tussen mijn kabelmodem en de router in gezet kan worden (en dus QoS kan doen voor mijn VoIP) of een die behoorlijk kan functioneren achter een router heeft dus een (lichte) voorkeur.

Nu ben ik op zoek naar advies.
1) Werkt VoIP via het @home netwerk, of heeft @home beperkingen opgeworpen in deze? (Beantwoord)
2) Welke service provider die ook een telefoonnummer kan leveren is een aanrader?
3) Is er verschil in geluidsqualiteit tussen de providers?
4) Met welke hardware zou ik e.e.a. het beste kunnen doen? Ik hoorde dat de veelgenoemde DrayTek router geen AIX ondersteund terwijl dat voor sommige providers wel nodig is?
5) Zijn er ook mogelijkheden om een tweede nummer in bijvoorbeeld Canada te krijgen waarop je ook gebeld kan worden, zodat de kosten voor de bellende partij lager uitvallen?

Elk advies in dit kader is welkom, inclusief een verwijzing naar een goede FAQ (die ik zo snel niet gevonden heb)! Nogmaals: ik ben best bereid een acceptabel bedrag uit te geven voor een abbo of bijvoorbeeld per gesprek, als ik daarvoor een betrouwbaarder service en minder gedoe krijg.

Edit: Eerste vraag is beantwoord.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
1) ik maak gebruik van de voipdienst van http://www.voipbuster.com/en/index.html en zit bij @home. @home heeft geen beperking voor voip bellen.

2) voipbuster.com zit momenteel nog in een betatest. Hierdoor betaal je voor dus niks. Bellen met o.a. canada is gratis. Enige nadeel van voipbuster is dat je een account moet aanvragen en er met een creditcard 1 euro tegoed op moet zetten. Zolang je alleen free-rate landen belt gaat je 1 euro echter niet op. Op dit moment heeft voipbuster geen nummers beschikbaar in NL helaas

[ Voor 15% gewijzigd door bgrr op 13-07-2005 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
bgrr schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:32:
1) ik maak gebruik van de voipdienst van http://www.voipbuster.com/en/index.html en zit bij @home. @home heeft geen beperking voor voip bellen.
Dank, @home zou dus moeten werken...
2) voipbuster.com zit momenteel nog in een betatest. Hierdoor betaal je voor dus niks. Bellen met o.a. canada is gratis. Enige nadeel van voipbuster is dat je een account moet aanvragen en er met een creditcard 1 euro tegoed op moet zetten. Zolang je alleen free-rate landen belt gaat je 1 euro echter niet op. Op dit moment heeft voipbuster geen nummers beschikbaar in NL helaas
Maar hier heb ik dus niet zo veel aan momenteel, omdat er geen nummers zijn, en zoals gezegd is dat een voorwaarde. Een credit card is echter geen probleem, die heb ik een. Een euro uitgeven is ook geen probleem :). Ik heb echter in het grote "Gratis bellen naar vaste nummers" topic veel problemen gelezen met VoipBuster icm met hardware oplossingen, en ook op het gebied van disconnects tijdens gesprekken enzo.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39

lordsnow

I know nothing

Via @home telefonie kan je voor €5,95 per maand via de kabel bellen. Je krijgt ook een telefoon nummer.

Op het nieuwe modem sluit je gewoon je telefoon aan. Je zou daar ook een DECT basisstation op kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Heeft die vriendin ook breedband daar? Of moet er een koppeling richting het vaste net zijn?

Via bv Skype kun je natuurlijk prima bellen, en er zijn usb->rj11 adaptors voor op de markt zodat je daar je DECT toestelletje op kan hangen. Wil je niet bij je PC zitten of je hele PC nieteens aan hoeven hebben staan?

Een echte VOIP oplossing zul je een SIP provider voor moeten hebben, dat is het meest gangbaar zo'n beetje. Een Draytek router (bv) kun je hiervoor configgen zodat je dus je PC ook niet aan hoeft te hebben. Kost je dus wel een (andere) router, voordeel is dat je meteen ook QoS hebt. (Al is mijn ervaring dat VOIP op een beetje lijn wel gaat, of je moet druk zitten te uploaden)

Kosten hangen grotendeels af of je vriendin dus een vaste telefoon heeft of dat dat ook via VOIP gaat, in het laatste geval is het waarschijnlijk gewoon gratis (op abbo-kosten SIP provider/internet/hardware na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADMK
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2022
bgrr schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:32:

Kan het alleen via Credit Card? Ik zie namelijk ook dat ze het via paypal doen maar dat werkt momenteel dus niet blijkbaar. Maar als ik naar Indonesië wil bellen moet ik dus betalen?
iig, dat rates pagina: http://www.voipbuster.com/en/rates.html, dat zijn toch allemaal in centen hoop ik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28897

Kijk eens bij www.talkin2ya.nl

Ik heb een prepaid nummer bij ze, je kan ook een abonnement nemen.
Ik gebruik dit in combinatie met een Draytek 2200VG, en dat werkt perfect.

Telefoonkosten richting Canada zijn bij Prepaid 4 cent per minut, en bij een abonnement 2 cent per minuut. Kan je zelf uitrekenen wat voor jouw het goedkoopst is.........

Ik weet niet of jouw vriendin in Canada ook breedband heeft, maar dan kan je beide voor een Draytek 2900V kiezen. Je kan elkaar, zonder tussenkomst van een VoIP aanbieder, bellen. Je draait met je telefoon het IP-nummer van je vriendin en daar gaat dan de telefoon over...........geen gesprekskosten dus.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 28897 op 14-07-2005 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66854

Je kunt natuurlijk ook nog even wachten op InternetPlusBellen van de KPN
zie ook:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=993550/sc=0a5696
en
[rml][ KPN] nieuwe VoIP dienst[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ADMK schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 06:14:
[...]

Kan het alleen via Credit Card? Ik zie namelijk ook dat ze het via paypal doen maar dat werkt momenteel dus niet blijkbaar. Maar als ik naar Indonesië wil bellen moet ik dus betalen?
iig, dat rates pagina: http://www.voipbuster.com/en/rates.html, dat zijn toch allemaal in centen hoop ik? :+
Indonesie is idd 6,5 cent incl VAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133572

Er zijn draadloze telefoons voor VOIP die werke via WLAN. Dus misschien een alternatief vor je DECT setje? Ook handig om mee te nemen, lekker bij ieder AP kunnen bellen met VOIP. (zo ver ik het tot nu toe begrepen heb tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
lordsnow schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 03:06:
Via @home telefonie kan je voor €5,95 per maand via de kabel bellen. Je krijgt ook een telefoon nummer.
Dank voor je tip, maar @Home neemt momenteel geen nieuwe telefonieklanten aan, en de service is nog niet beschikbaar in mijn regio. Gaat helaas dus niet werken...
DJSmiley schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 04:43:
Heeft die vriendin ook breedband daar? Of moet er een koppeling richting het vaste net zijn?
Beide :-)
Via bv Skype kun je natuurlijk prima bellen, en er zijn usb->rj11 adaptors voor op de markt zodat je daar je DECT toestelletje op kan hangen. Wil je niet bij je PC zitten of je hele PC nieteens aan hoeven hebben staan?
Zoals ik al in mijn openingspost zei, wil ik niet afhankelijk zijn van mijn PC. Deze staat namelijk niet altijd aan (zeker niet 's nachts) en gezien het tijdsverschil met (west) Canada is overdag bellen niet altijd de beste optie...
Een echte VOIP oplossing zul je een SIP provider voor moeten hebben, dat is het meest gangbaar zo'n beetje. Een Draytek router (bv) kun je hiervoor configgen zodat je dus je PC ook niet aan hoeft te hebben.
Maar heb je om goed gebeld te kunnen worden niet ondersteuning voor dat AIX protocol nodig? Of is dat alleen met VoipBuster? In dat geval blijft de vraag: wat zijn goede SIP providers?
Kosten hangen grotendeels af of je vriendin dus een vaste telefoon heeft of dat dat ook via VOIP gaat, in het laatste geval is het waarschijnlijk gewoon gratis (op abbo-kosten SIP provider/internet/hardware na)
Vriendin heeft een vaste telefoon (gewoon nummer) en heeft momenteel ook een breedband, maar ik weet niet of ze daar VoIP over kan doen (is geloof ik een lokaal netwerk via de woningbouw ofzo).
Anoniem: 28897 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 08:14:
Kijk eens bij www.talkin2ya.nl

Ik heb een prepaid nummer bij ze, je kan ook een abonnement nemen.
Ik gebruik dit in combinatie met een Draytek 2200VG, en dat werkt perfect.
Prima tip! Dank je wel! Dat IAX probleem lijkt dus vooral een VoipBuster probleem... Ga ik naar kijken.
Anoniem: 133572 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 09:32:
Er zijn draadloze telefoons voor VOIP die werke via WLAN. Dus misschien een alternatief vor je DECT setje? Ook handig om mee te nemen, lekker bij ieder AP kunnen bellen met VOIP. (zo ver ik het tot nu toe begrepen heb tenminste)
Hmmm... Dat is natuurlijk ook wel grappig. Dat valt wel te overwegen.

Tot zover: bedankt voor alle tips! _/-\o_
Als mensen nog meer tips op punten 2, 3, en 5 van mijn openingspost hebben: graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op punt 2: Skype kan een nummer leveren die over de hele wereld geldig is, nl SkypeIn. Ik weet niet of dit is wat je precies zoekt, maar het is een goede optie:
zie ook:
http://www.skype.com/products/skypein/

Edit: Dit is misschien ook wle een beetje het antwoord op punt 5. De kosten zijn 30 euro per jaar geloof ik (of 10 per 3 maand)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 66854 op 14-07-2005 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Maar Skype werkt toch alleen via de computer? De nummers die Skype levert zijn voor zover ik gezien heb nummers in de VS. Da's een beetje duur bellen voor mensen in NL...
http://www.skype.com/products/skypein/
Of course people from everywhere in the world can call your SkypeIn number; but if your SkypeIn number is in the United States and they call from another country, they pay for the international nature of the call.
Het zou natuurlijk wél leuk zijn om een nummer in Canada én een nummer in Nederland te hebben: goedkoop bellen voor zowel voor vriendin als voor iedereen in Nederland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:14

Garyu

WW

Nouja, bellen naar een nummer in de VS is niet zo duur hoor, die prijzen zijn enorm gedaald de laatste jaren.

Er zijn ook handhelds die met Skype werken (PocketPC) en Skype is recent ook voor mobiele telefoons geschikt gemaakt via UMTS of GPRS.

Maar dat allebei terzijde. Ik ben ook wel benieuwd welke VoIP-providers nu een beetje okay en goedkoop zijn :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATS schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:18:
Maar Skype werkt toch alleen via de computer? De nummers die Skype levert zijn voor zover ik gezien heb nummers in de VS. Da's een beetje duur bellen voor mensen in NL...
De prijzen zijn idd niet zo hoog meer. Ik geloof al vanaf 4 ct/min. (Canada althans (ik heb er gewoond vandaar). Misschien is een dualphone wel wat voor je, kan je schakelen van vast naar skype eao.
zie ook:
http://www.dualphone.nl/a...?http://www.dualphone.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:30:
Ik ben ook wel benieuwd welke VoIP-providers nu een beetje okay en goedkoop zijn :+
Ikzelf wacht nog even op Internetplusbellen van de KPN
zie ook:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=993550/sc=0a5696

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Anoniem: 66854 schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 14:33:
Misschien is een dualphone wel wat voor je, kan je schakelen van vast naar skype eao.
Aangezien ik geen vaste KPN lijn meer heb (en ook niet meer wil), is naar een vaste lijn kunnen schakelen een beetje overbodig. Meer dan één SIP provider zou echter misschien wel handig zijn, als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28897

Nou....als je vriendin dus breedband heeft is het niet moeilijk meer......

Neem beide een Draytek 2900V, je DECT-telefoon daarop aansluiten en bellen maar........zonder SIP-provider of tussenkomst vaniemand, zonder kosten naar elkaar bellen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarsine
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 20:07
Ik heb nog niemand gezien die freeworlddialup heeft genoemd.

Zie http://www.fwd.pulver.com

Neem beide een fwd account, en je kunt elkaar via SIP gratis bellen.
Werkt natuurlijk met een ATA doos.

Daarnaast biedt XS4ALL een inbelgateway naar FWD; je belt een 020
nummer en kiest daarna het fwd account nummer, en klaar.

Overigens gebruik ik zelf Optibel (www.optibel.nl) voor NL nummers
(12,95/mnd flat fee incl gratis vast bellen binnen NL). Stabieler en toekomst
vaster dan Voipbuster. Voor niets gaat de zon op natuurlijk. Mocht je niet
kiezen voor migratie van je eventuele huidige vaste nummer dan krijg
je een 010- nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149504

Wel prijzig, dat optibel. Je krijgt wel een ata boxje erbij te leen en dat......... zal je wel op één of andere manier moeten betalen :'(
Kijk eens op www.budgetphone.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
naarsine schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:34:
Ik heb nog niemand gezien die freeworlddialup heeft genoemd.

Zie http://www.fwd.pulver.com

Neem beide een fwd account, en je kunt elkaar via SIP gratis bellen.
Werkt natuurlijk met een ATA doos.

Daarnaast biedt XS4ALL een inbelgateway naar FWD; je belt een 020
nummer en kiest daarna het fwd account nummer, en klaar.
...
Die xs4all gateway, kun je die gewoon bellen dmv druktoetsen of krijg je een keuzemenu te horen enz?

Ik heb ISDN @ ouders, en ga op mezelf. 't zou natuurlijk ideaal zijn als ik mijn huidige eigen nr gewoon kan doorsturen naar 020 398756712345 (waarbij 12345 dan mn fwd nr is). Vraag is alleen of je het als 1 groot nr kan kiezen, aangezien ik de quattrovox natuurlijk niet naar een menu kan laten luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 16:11
Anoniem: 149504 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 09:46:
Wel prijzig, dat optibel. Je krijgt wel een ata boxje erbij te leen en dat......... zal je wel op één of andere manier moeten betalen :'(
Kijk eens op www.budgetphone.nl
Bij optibel betaal je 30 euro BORG voor het ata boxje. Ik gebruik het nu een aantal weken en ben er dik tevreden over. Vooral omdat ik eigenlijk niet naar GSM bel zijn mijn kosten alleen de 12,95 per maand. Werkt erg goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 17:07
Ook ik zit in enigszins dezelfde situatie als openingsposter ATS (zonder de vriendin in Canada dan ;) ), daar ik graag een hardwarematige oplossing zoek voor mijn telefonie sinds ik glasvezel heb. Graag wil ik daarbij mijn huidige nummer en telefoon behouden. Optibel lijkt me dan ook een goede keuze.

In mijn zoektocht is het me echter nog niet duidelijk geworden of er ATA's (of hardphones met ingebouwde ATA) bestaan die zich *tussen* de Internetaansluiting en een router kunnen plaatsen, maw die niet noodzakelijk afhankelijk zijn van het continu aan moeten staan van de router om te kunnen werken (een ATA met ingebouwde switch zeg maar).

Indien die niet bestaan of erg duur zijn, zou het waarschijnlijk mogelijk zijn om een losse switch te gebruiken die het signaal splitst naar een ATA aan de ene kant, en naar mijn router aan de andere kant, maar ook daar heb ik nog weinig over kunnen vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Superfly op 15-08-2005 14:18 ]

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38
Als ik naar veel voip telefoons kijk dan hebben die vaak een ingebouwde switch waarbij je de telefoon tussen je internetaansluitng en je router plaatst(d.m.v. een WAN en LAN aansluiting). Dit is vooral handig omdat de telefoon dan zijn eigen QOS in de gaten kan houden op je LAN (al het netwerk verkeer gaat er dan doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Laatst online: 10:38
Over met een gewone telefoon via internet bellen, zie ook het topic: Met gewone telefoon via USB naar Skype (VoIP)

Met zo'n kastje à 50 eu kun je via skype of een variant daarvan via internet bellen met een gewone POTS/DECT telefoon(s). De geluidskwaliteit is hetzelfde als een normale telefoonverbinding, alleen moet je wel even opletten dat je niet je internetverbinding al volledig gebruikt met andere programma's (bv door torrent/kazaa/emule verkeer). Skype gebruikt bij mij ongeveer 5kB/s up en down.

Neem er Skype-out beltegoed bij, en je belt voor € 0.017 per minuut naar Canada (of gebruik een van bovengenoemde concurrenten). SkypeIn, waarbij je een telefoonnummer krijgt toegewezen waarop je gebeld kan worden, is in betafase en nog niet in Nederland beschikbaar. Of geef haar ook zo'n kastje of een usb-phone, en je belt geheel gratis met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 17:07
Joop: zijn die VOIP telefoons met ingebouwde switch ook in DECT variant te vinden? Ik vind vooralsnog alleen van die heftige kantoortelefoons :)

Dijkhuis: net als ATS zoek ik liever een hardwarematige (onafhankelijk van pc) oplossing, dus zonder gebruik te moeten maken van pc-gebaseerde software zoals Skype, maar dank voor de link :)

[edit] Na nog meer zoekwerk kom ik eindelijk deze telefoon tegen: http://www.xeloq.com/katana300.pdf . Op de pagina waar deze telefoon wordt aangeboden staat (http://www.xeloq.com/nl/budget.htm) een waarschuwing dat er geen router/NAT/DHCP in de telefoon zit, maar wel een tweede netwerkpoort. Of die dan als simpel doorgeefluik (2-poorts switch) werkt is echter niet duidelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Superfly op 15-08-2005 17:02 ]

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Laatst online: 10:38
als je het pc-onafhankelijk wilt doen, dan kun je ook nog naar pilmo kijken: www.pilmo.nl

Zij maken gebruik van een 'voicefinder', à €149,--

Afbeeldingslocatie: http://www.pilmo.com/images/aansluiten.gif

VoiP bellen naar andere Pilmo gebruikers is gratis, binnen Nederland € 0,010 - 0,028 per minuut (dal/piektarief), en naar Canada voor € 0.04 p/m.

Pilmo is het vroegere Ritstele.com, bestaat al meer dan 5 jaar, zie deze antieke nieuwspost uit augustus 2000(!): Gratis web-to-phone bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeloQ
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-10-2005

XeloQ

XeloQ - Internet Telefonie

Superfly schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 16:24:
Joop: zijn die VOIP telefoons met ingebouwde switch ook in DECT variant te vinden? Ik vind vooralsnog alleen van die heftige kantoortelefoons :)

Dijkhuis: net als ATS zoek ik liever een hardwarematige (onafhankelijk van pc) oplossing, dus zonder gebruik te moeten maken van pc-gebaseerde software zoals Skype, maar dank voor de link :)

[edit] Na nog meer zoekwerk kom ik eindelijk deze telefoon tegen: http://www.xeloq.com/katana300.pdf . Op de pagina waar deze telefoon wordt aangeboden staat (http://www.xeloq.com/nl/budget.htm) een waarschuwing dat er geen router/NAT/DHCP in de telefoon zit, maar wel een tweede netwerkpoort. Of die dan als simpel doorgeefluik (2-poorts switch) werkt is echter niet duidelijk.
[XeloQ] --> ja; dit is een 2 poort switch op deze IP telefoon. Ideaal als je eigen netwerk een DHCP server heeft en je maar 1 muuraansluiting hebt; kan je PC dus weer op de 2e switchpoort van deze telefoon......we hebben nog VEEL meer spul overigens: http://www.xeloq.com/nl/producten.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184679

Modbreak:Graag linken naar de fabrikant en niet een wederverkoper, dit riekt naar spam.

[ Voor 91% gewijzigd door bjck op 28-01-2007 22:43 ]

Pagina: 1