[XP] Windows installatie op "virtuele" C: partitie*

Pagina: 1
Acties:

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-02 19:40
Ik heb eens op een computer half jaar geleden, (pentium 4 2,60 MHz, 512 MB RAM), 2 Windows XP installaties gehad. Deze stonden allebei op C:, nou ja, eentje (Engels) stond op de "echte" C: en de andere (Nederlands) op een virtuele, dat alleen C: was in dat besturingssysteem en op 't andere OS was 't gewoon E: oid (Ingewikkeld? :P)

Op 't moment heb ik Windows XP (x86) geinstalleerd, en ik wil daarnaast ook nog de 64-bit versie installeren. Nu lukt 't alleen niet meer om een "virtuele" C: schijf te maken. Niet dat 't zo erg is als 't geinstalleerd is op een partitie met een andere schijfletter, maar het is veel handiger als het gewoon C: is. Sommige programma's kunnen namelijk alleen maar op C worden geinstalleerd (vraag me niet waarom).

Maar ik vraag me nu af of dit gewoon een fout was de vorige keer, of dat er toch een manier is om een "virtuele" C schijf te creeren.. Weet iemand dit? 8)7

offtopic:
En ga nou niet zeggen dat 't helemaal niet kan.. :X

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gewoon in ieder van de besturings-systemen de naam C: geven aan de gewenste partitie :)

bijv:

xp_64
disk(0),part(0) = E:
disk(0),part(1) = C:

xp_32
disk(0),part(0) = C:
disk(0),part(1) = E:

Verwijderd

Kan me vergissen, maar ik doe dit wel eens op 1 van m'n test-peeceetjes.
Eerst Windows (welke versie dan ook) installeren op de eerste partitie, C:\ dus, dan met partitioneringstool (ik gebruik "aefdisk" veel) de partitie verbergen. Volgende partitie aanmaken, formatteren en die wordt dan door de volgende Windows setup gezien als C:\.
In dit geval gebruik ik wel een "third party boot-loader", zoals bijv. XOSL.

Als je daarna dan de eerste partitie "unhidden" maakt, zou het denk ik moeten lukken.
Kmoet wel eerlijk bekennen dat ik het niet zo vaak doe, dus moet iedere keer zelf weer puzzelen :D

• tjmv
defusion schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:18:
gewoon in ieder van de besturings-systemen de naam C: geven aan de gewenste partitie :)

bijv:

xp_64
disk(0),part(0) = E:
disk(0),part(1) = C:

xp_32
disk(0),part(0) = C:
disk(0),part(1) = E:
Hoe werkt dat precies? Als ik 'm onderaan m'n boot.ini zet, dan wordt het gezien als een OS.
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect /noexecute=optin

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:26:
Eerst Windows (welke versie dan ook) installeren op de eerste partitie, C:\ dus, dan met partitioneringstool (ik gebruik "aefdisk" veel) de partitie verbergen. Volgende partitie aanmaken, formatteren en die wordt dan door de volgende Windows setup gezien als C:\.
In dit geval gebruik ik wel een "third party boot-loader", zoals bijv. XOSL.

Als je daarna dan de eerste partitie "unhidden" maakt, zou het denk ik moeten lukken.
Kmoet wel eerlijk bekennen dat ik het niet zo vaak doe, dus moet iedere keer zelf weer puzzelen :D
't Liefste heb ik gewoon de normale boot-loader. Maar ik kan me herinneren dat ik wat aan 't kloten was met Partition Magic, en daarna windows xp had geinstalleerd. Waarschijnlijk was dit dus hetzelfde principe.

[ Voor 4% gewijzigd door tjmv op 13-07-2005 22:32 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
dat uitvoeren, en dan ff bij disk management checken. Ik weet of dat voor XP klopt btw, maar denk het wel.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zet nog even het OS in je topic titel en maak even snel de opmerking dat dit soort dingetjes imho altijd vragen om problemen is :)

• tjmv
defusion schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:13:
%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
dat uitvoeren, en dan ff bij disk management checken. Ik weet of dat voor XP klopt btw, maar denk het wel.
Oke. Ik dacht namelijk dat er misschien iets aangepast moest worden in 't boot.ini bestand. Maar dit had ik dus al geprobeerd, maar dan komt Windows weer met zo'n leuke melding:
"Windows cannnot modify the drive letter of your system volume or boot volume."
elevator schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:55:
Ik zet nog even het OS in je topic titel en maak even snel de opmerking dat dit soort dingetjes imho altijd vragen om problemen is :)
offtopic:
Omdat ik 't antwoord wel weet op de meeste makkelijke dingen, dit is echter niet zo makkelijk :P

't Word denk ik toch maar weer zelf wat puzzelen :+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoek even naar 'MountedDevices' (in je registry of op GoT) - daarin kan je je driveletter wijzigen maar dit kan wel wat nare consequenties hebben :)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Is het ook goed als de schijf gewoon twee driveletters heeft?

Met subst C: E:\ kun je gewoon een C:\ aanmaken die gewoon verwijst naar E: .

Daarna zou je zelfs nog met TweakUI (XP Powertoys) de E:-schijf kunnen laten verdwijnen uit de schijfoverzichten (van de verkenner e.d. ).

• tjmv
@elevator
Kon je dit niet wat eerder zeggen? :P Laat maar..
...dit kan wel wat nare consequenties hebben :)
Zoals dat ik niet meer in m'n windows kan komen? Kan ik toch al niet meer nu :z

K heb trouwens een topic gevonden hier op GoT waar iemand precies 't zelfde wil, alleen is er maar 1 reply met 't antwoord wat ik niet wil horen :P

[ Voor 9% gewijzigd door tjmv op 14-07-2005 20:37 ]

• tjmv
offtopic:
Klein kickje, maar een nieuwe post omdat het over iets anders gaat dan de vorige post en die wordt anders te lang..

Waarom doen dingen nou nooit wat je wil dat ze doen |:(

Ik had dus de C: partitie verborgen. Als ik nu windows xp (x64) wil installeren, begint die weer te zeuren dat die bestanden wil schrijven naar de verborgen partitie, en dat 't niet gaat omdat windows het bestandssysteem niet herkent 8)7. En ik krijg de andere partitie dus ook niet bootable.

Ik dacht dus aan een verse installatie op een schijf die er nog ligt. Staan nog wel belangirjke bestanden op, maar de partitie waar 't besturingssyteem op stond heb ik geformatteerd. Moet dus wel lukken. Dan een image maken van de installatie en op de andere schijf neerplanten. (Werkt dit eigenlijk wel? :+)

Btw, als er iemand een snellere oplossing weet, of hoe je snel een partitie bootable krijgt, dan zeg 't maar. Ik kan namelijk wel wat tijd besparen :)

Misschien een of andere klein OS installeren op die partitie om 'm bootable te maken? Wat is dan de kleinste? Een of andere linux variant ofzo? Anders brand ik wel ff een afgeslankte xp installatie, met alleen... windows xp, zonder andere zooi. :D

edit:
Ik kan me trouwens herinneren dat de betreffende computer waarop 2 partities waren met de letter c (1x virtueel) dat op beide partities boot.ini etc stonden.

edit:
Hehe, ik heb 't eindelijk werkend gekregen :).
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:26:
Dat gedeelte heb ik zo ongeveer gedaan. Computer opgestart met een ultimate boot cd, zo'n partitieprogramma opgestart, daarna D: actief gezet (hierdoor werd dit C: en de vorige C: werd automatisch verborgen) en toen kon ik windows x64 installeren op C: :)

Toen ik eenmaal in 't OS zat, had ik nog een drive F: waar ik vanaf wou (dit was dus de echte C:). Ik kon de drive niet verbergen met disk management, dus moest ik weer een zo'n partitioneringstool op gaan starten, en daarmee lukte 't wel :)

offtopic:
Nu moet ik alleen ff wachten op de drivers van DFI ;( Ik heb nog geen geluid hehe.

[ Voor 40% gewijzigd door tjmv op 15-07-2005 17:32 ]

• tjmv
Oke.. Probleempje. Ik dacht dat ik wel wist hoe 't moest, dus ik ging nog een OS installeren (gewoon om locaal php scripts te testen en ik wou dit niet doen in windows XP). Dus, ik weer precies 't zelfde doen als gisteren, maar.... 't Lukt gewoon niet meer.

Nu heb ik wel alles op C: geïnstalleerd, maar ik kan niet meer booten vanaf de andere partities omdat er maar 1 actief is. Dit is gebruikelijk, maar dit wil ik wel veranderen, omdat ik eerst ook 2 actieve partities had, en dan lukt 't wel.

Maar er is geen programma - voor zover ik weet - dat toestaat dat er meerdere actieve partities zijn. Hoe los ik dit dan op?? (Geen idee hoe ik dit had gedaan..)

edit:
Ik dacht tenmiste dat ze allebei actief waren, maar ik lees overal dat er maar 1 actief kan zijn, omdat het systeem anders niet kan booten?

[ot]Wtf.. Hoe heb ik dat dan gisteren gedaan :S[/ot]

Ik heb al lang niet meer naar dit topic gekeken, maar zag 't toevallig bij m'n post historie staan. Ik heb dit inmiddels al opgelost, was niet zo moeilijk.

-OS installeren (actieve partitie, C:)
-Nieuwe partitie aanmaken en actief markeren
-OS installeren (actieve partitie, virtuele C: (D:))
-bootvolgorde goed zetten
-klaar

[ Voor 34% gewijzigd door tjmv op 31-07-2005 22:27 ]

Pagina: 1