Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PIC] Aanschaffen materiaal

Pagina: 1
Acties:

• Jetro2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 22:06
Heb dus de tutorial op www.circuitsonline.net met de PIC16F84A doorlopen. Op de instructies na, snap ik het allemaal redelijk(heb in een vorig leven nog eens electronica gevolgd) en wil ikt nu de praktijk eens gaan testen.
Mijn vraag is : waar kan ik het best mijn materiaal aanschaffen?
Voor de Belgen : weten jullie een goede handelaar in de buurt van herentals zitten? of bestel ik beter online?

Aangezien de prijzen sterk dalen bij grotere afnames, is het dan aangeraden om meerdere PIC's of andere te kopen?( fikken ze snel op is eigenlijk mijn vraag :P ).

Zijn er nog andere PICs met meer functies die makkelijk en goedkoop te proggen zijn?

I'm not a geek! I'm a lvl 12 Paladin!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je kan beter een 16f628 nemen, is goedkoper en heeft meer functies. Daarnaast heeft hij een pinout compliant(oid?)

Is op die site trouwens veel info te vinden waar je kan bestellen ed :)

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 13-07-2005 22:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Jetro2 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:04:
Voor de Belgen : weten jullie een goede handelaar in de buurt van herentals zitten? of bestel ik beter online?
Samples aanvragen bij microchip :p
Aangezien de prijzen sterk dalen bij grotere afnames, is het dan aangeraden om meerdere PIC's of andere te kopen?( fikken ze snel op is eigenlijk mijn vraag :P ).
Ik heb er 3 en die doen het nog allemaal. Gewoon voorzichtig zijn en zorgen dat je de security bits niet progt
Zijn er nog andere PICs met meer functies die makkelijk en goedkoop te proggen zijn?
Ik heb nu de PIC16F628A. Daar is een wat makkelijkere progger voor te bouwen en heeft wat extra dingetjes onboard. Hij is 100% gelijk aan de footprint van de F84A

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je online zou willen bestellen kan ik je de Voti Webshop aanraden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Jetro2 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:04:

Herentals is een dikke 20km van Westmall...

Ik raad je aan om naar Geronika te rijden, daar hebben ze zogoed als alles... of anders valt het wel te bestellen.

De Nederbelg !

• Jetro2
Ik heb nu de PIC16F628A. Daar is een wat makkelijkere progger voor te bouwen en heeft wat extra dingetjes onboard. Hij is 100% gelijk aan de footprint van de F84A
Heb je een linkje naar die nog gemakkelijkere Progger?
Op Voti.nl is mijn oog gevallen op de PIC16F877
De analoge ingangen staan me wel aan :9 .
Of is deze gewoon te moeilijk om mee te beginnen(of geen makkelijke programmer voor te vinden)?
Prijs is wat duurder, maar de mogelijkheden evenredig.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik wil geen flame war beginnen maar ik vind zelf nu na een beetje ervaring dat atmel een zeer makkelijke instap is in de microcontroller wereld.

Heb nu 2 projecten gedaan
1 met assembler en een Microchip 16F877a:
-Goed te doen maar wel erg lastig en overzichthouden is het belangrijkste

2 met C als programmeer taal in de compiler Codevision (hier zit ook een wizard in is zeker makkelijk alleen is deze gelimiteerd in de trial versie) en de ATmega16 van Atmel
-Het programmeren in C vind ik zelf een stuk gemakkelijker.
Tevens zijn er ook hiervoor genoeg programmers te vinden voor de Atmel(zelfs die zonder enige tussenkomst van andere chips direkt op de atmel gaan dus enkel draadjes).
Met de wizard van Codevision kun je ook heel simpel ADC gebruiken. Dan is het puur in de code met read_adc(0); bijvoorbeeld de waarde van kanaal 0 op te vragen (ATmega16 heeft 0-7).

Er zijn voor de Microchip ook genoeg C compilers maar ik vind Codevision zeer gemakkelijk werken omdat je eigenlijk niet meer op de basis instellingen hoeft te letten puur je eigen programma (let wel voor debuggen is een beetje kennis van assembler altijd raadzaam ;) )

kijk eens op www.avrfreaks.net

PAS OP: Het spelen met security bits en setting bits kan je chip omzeep helpen. Mijn advies is begin hier pas mee als je wat verder gevordert bent met je programmeer kennis. Zou zonde zijn dat het na 1 keer al niet meer werkt vanwege een foute instelling.

De ATmega16 wordt standaard met een interne oscillator van 4MHz geleverd de 32 met 8MHz (btw deze waardes 16 en 32 staan voor de hoveelheid KB's aan flash).
Van de Microchip weet ik het even niet meer.

Als laatste nog de site van de docent van mij die dit vak heeft gegeven. Misschien heb je er wat aan ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Steefph op 14-07-2005 20:23 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Jetro2
Heb ik inderdaad wat aan, thx.
Ik ga met microchip beginnen denk, omdat die wel populair lijkt te zijn, maar Atmel zal ik zeker nog een nakijken.
Ben nu nog aan het uitzoeken welke de beste(lees goed en goedkoop ;) ) programmer is.
Het makkelijkst zou een zijn die onder WinXP zou werken.

*edit: welke progger heb jij gebruikt voor jou 16F877A??

[ Voor 10% gewijzigd door Jetro2 op 14-07-2005 21:32 ]

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
kijk eens bij www.lancos.com. Daar vind je het programma PonyProg en kan de meeste chips programmeren.

Op de site staan ook verschillende programmers en het merendeel werkt prima onder WinXP.

Voor de 16F877a heb ik dezelfde gebruikt als die je voor de 16F628 of welke ook zou gebruiken ( De programmer van CircuitsOnline ). De pinnen zitten ergens anders maar het programmeren gaat op dezelfde manier (alleen in de bijbehorende software paar dingen aanpassen. Meestal alleen het type ;) )

[ Voor 45% gewijzigd door Steefph op 14-07-2005 21:46 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Ikzelf vind WinPic800 een hele handige programmer. Deze kan namelijk een PIC detecteren, zodat je ook binnen een milliseconde ziet of je programmer en PIC uberhaupt werken ;). Ook ondersteunt deze programmer USB-programmers :9~ en kan ie goed verifieren terwijl hij programt!
De standaardtaal is wel Spaans ofzo, die moet je in het begin even omzetten in Engels in een van de menu's.

• Hempje
  • Laatst online: 11-05-2021
Ik ben een 3 maanden geleden ook begonnen met PIC's, en heb toen hetzelfde probleem gehad.
Eerst heb ik de programmer van circuitsonline nagemaakt, maar hiermee kon ik 'helaas' alleen een 16f84 mee proggen.
Toen heb ik de Wisp628 van Voti besteld, en die doet ook de 628 die ik nodig had in mijn project.
Ding is hartstikke betrouwbaar, mede door de externe voeding voor de programmer.

En ik ben ook in essembler begonnen, terwijl ik wel al een beetje c ervaring had. Ik moet zeggen met een beetje wilskracht heb je dat zo onder de knie. su6 dermee ;)

RaZoRbLaDe over hempje: "I know how you are, straigt-to-the-point-without-zeiver, no-bullshitting-me-otherwise-my-ass".

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik 'denk' dat het minder ver is om naar turnhout te rijden waar ook een geronika is en net iets meer te doen is dan in westmalle. Kwestie van 40km niet voor wat geek stuff te rijden.

• Jetro2
Mr.SiS schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:39:
Ik 'denk' dat het minder ver is om naar turnhout te rijden waar ook een geronika is en net iets meer te doen is dan in westmalle. Kwestie van 40km niet voor wat geek stuff te rijden.
Had op de site ook al gezien dat dat Turnhout sneller leek.

• Jetro2
Bij VOTI.NL wou ik het volgende bestellen
Met dit gerief zou ik enkele schakelingen willen proberen, ook communicatie tussen de 16F877A en de 16F628A. Mijn vraag is nu eigenlijk over de kristallen.
Moeten dit kristallen zijn of zijn resonators (minder nauwkeurig) ook goed?
Welke snelheid nemen => 20MHz max of minder.
Welke snelheid voor 16F788A als ik de ingebouwe frequentie van de 16f628A wil gebruiken?
Misschien nog enkele componenten waar men wel leuke dingen mee kan doen (sugesties :? )
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jetro/bestelsmal.JPG
Big size

Pagina: 1