S-ATA schijf wordt niet herkend door Windows setup

Pagina: 1
Acties:
  • 3.236 views sinds 30-01-2008

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goeieavond iedereen :)

Ik heb een probleem met de installatie van Windows XP op een S-ATA schijf. De schijf wordt namelijk niet herkend door de Windows setup.

De drivers van de S-ATA controller heb ik netjes ingeladen met de meegeleverde diskette maar zelfs hiermee wordt er geen enkele harde schijf gezien. Ik heb ook al de diskette geprobeerd van de Abit website en zowel de drivers voor XP als voor 2k geprobeerd. Overigens krijg ik na een reboot steevast de fout dat het bestand txtsetup.oem een fout bevat.

Ik heb verder ook al de S-ATA kabel vervangen, een andere floppydrive en een andere diskette geprobeerd maar niets wil helpen.

In het BIOS heb ik ook al rondgezocht en de VIA S-ATA RAID Controller staat als primaire controller opgegeven. Ook is er geen optie zoals bij de meeste ASUS moederborden om S-ATA schijven als IDE schijven voor te doen.

Specs:
Abit KV8 Pro
AMD Athlon 64 3000+
512MB TakeMS PC3200
WD Caviar SE 80GB S-ATA harde schijf
Asus Radeon 9250 128MB videokaart

Misschien is het iets heel simpels dat ik over het hoofd zie maar ik geraak er zo echt niet uit en ik word er onnozel van :(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mis ik nu het aanmaken van de RAID-configuratie of komt dat pas na het laden van de drivers?

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:01:
Mis ik nu het aanmaken van de RAID-configuratie of komt dat pas na het laden van de drivers?
Ik wil geen RAID configuratie aanmaken. De harde schijf moet simpelweg herkend worden voor het installeren van Windows. :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
Als die zeurt om de txtsetup.oem heb je de floppy toch echt verkeerd gemaakt.
Het makkelijkste is even de driver van de Asus K8V te pakken, hierin zit een makdisk.exe die de disk voor je aanmaakt.

• Admiral Freebee
  • Niet online
mad-dog schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:06:
Als die zeurt om de txtsetup.oem heb je de floppy toch echt verkeerd gemaakt.
Het makkelijkste is even de driver van de Asus K8V te pakken, hierin zit een makdisk.exe die de disk voor je aanmaakt.
Het bestand txtsetup.oem staat wel degelijk op de floppy (ook op de floppy die er al bijzat). Hij zegt dan ook niet dat het bestand ontbreekt maar dat het fouten bevat. En dit zegt hij alleen na een warme reset dus niet als ik hem eerst uitzet en terug aanzet. :?

Ik ga het in ieder geval ook nog is proberen met de CD die bij het moederbord kwam om nog maar eens een diskette aan te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-07-2005 22:11 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

amour021 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:03:
[...]
Ik wil geen RAID configuratie aanmaken. De harde schijf moet simpelweg herkend worden voor het installeren van Windows. :)
Soms MOET je wel een RAID-configuratie aanmaken al is het maar voor 1 schijf (althans, bij mijn K8V van ASUS)

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:11:
[...]

Soms MOET je wel een RAID-configuratie aanmaken al is het maar voor 1 schijf (althans, bij mijn K8V van ASUS)
Bij m'n vader z'n pc (met een Gigabyte moederbord) was dit iig niet nodig. Je krijgt wel een melding van de ROM van de S-ATA controller waarmee je een RAID configuratie mee kunt maken. Dit moederbord geeft echter geen melding oid en in het BIOS kan ik ook niets vinden. Ik ben dan ook geen expert in RAID configuraties :?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 22:03

jotheman

Was like that when I got here!

Idd, gewoon een array aanmaken met 1 schijf erin, dan doet ie 't wel. Is standaard bij ASUS...

I see dead pixels...

• Admiral Freebee
  • Niet online
jotheman schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:20:
Idd, gewoon een array aanmaken met 1 schijf erin, dan doet ie 't wel. Is standaard bij ASUS...
En hoe doe ik dat? In de handleiding staat alleen maar beschreven (en dan nog vaag) hoe de utility onder Windows XP werkt, lekker handig als Windows XP niet wilt installeren :/

Ondertussen heb ik eens geprobeerd een diskette te maken met behulp van de driver CD, zonder resultaat..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoofdstuk 3-5 in het Manual al gelezen?

En Appendix E1?

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 13-07-2005 22:28 ]

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:26:
Hoofdstuk 3-5 in het Manual al gelezen?

En Appendix E1?
Ja, al geprobeerd met de BootROM aan én uit. Appendix E1 is de beschrijving voor de tool in Windows waar ik niet veel mee ben aangezien ik niet in Windows kan zonder dat het is geinstalleerd..

Er stonden trouwens twee mappen met de naam DriverDisk op de CD, allebei voor S-ATA maar geen van beide werkt. 1 van de twee blijft zelfs de fout geven dat het bestand txtsetup.oem een onverwachte fout heeft veroorzaakt op regel 1742 in D:\nt\base\boot\setup\oemdisk.c.

De andere geeft deze fout alleen bij een warme reset.. vaag allemaal :?

Een bestand dat de diskette automatisch aanmaakt heb ik niet kunnen vinden op de driverCD maar je mag toch wel verwachten dat de bijgeleverde diskette het doet?

[ Voor 41% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-07-2005 22:36 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bootrom moet sowieso aan en als 1st bootdevice gezet worden. Dan de RAID configuratie instellen via de optie die je ziet tijdens het opstarten.

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:35:
Bootrom moet sowieso aan en als 1st bootdevice gezet worden. Dan de RAID configuratie instellen via de optie die je ziet tijdens het opstarten.
BootROM staat aan, bij boot order kan ik alleen tussen de gebruikelijke dingen zoals Hard Disk, CD-ROM, Floppy, LAN, LS120, enz kiezen dus heb ik ingesteld CD-ROM, Hard Disk, Floppy maar ik heb ook al andere combinaties geprobeerd.

Er zit overigens een DVD-brander aangesloten als IDE Secondary Master ivm met een makkelijker weg te werken kabel, ik zal hem eens op IDE Primary Master aansluiten.

Edit: geen resultaat :/
Edit2: Volgens mij is die schijf zo dood als een pier. Hij maakt geen geluid (toch geen geluid dat de computer overstijgt) en wordt ook niet warm na een geruime tijd aan te hebben gestaan. De molex ernaar geeft wel gewoon stroom (gemeten met een multimeter): 5.06V en 12.07V dus dat is in orde.

Helaas heb ik geen andere S-ATA schijf om te testen, ik ga hem morgen eens proberen in mijn vader zijn PC...

[ Voor 26% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-07-2005 23:15 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zelfde resultaat in m'n vader zijn PC: de harde schijf wordt niet herkend. Ik ben hem vandaag gaan omruilen maar het nieuwe exemplaar doet net hetzelfde :(

Ik ben echt ten einde raad, het enigste wat ik kan bedenken is incompabiliteit tussen de HDD en de VIA RAID Controller. Het moederbord van m'n vader zijn PC is namelijk ook opgebouwd rond een VIA chipset. Helaas heeft geen van beide moederborden een aparte SATA controller.

Edit: Ik heb de oplossing gevonden! :*)

Ik ben nog maar eens gaan Googlen en na een geruime tijd kwam ik deze pagina tegen:
http://forums.viaarena.co...eadid=66500&enterthread=y

De tweede reply legt de oplossing uit; een compatibiliteitsprobleem tussen nieuwere WD schijven en VIA S-ATA controllers dus. Het schuiven van een jumpertje over pin 5 en 6 loste het probleem op en de schijf wordt nu vrolijk geformatteerd door de Windows XP Setup na het laden van de S-ATA drivers :)

Bedankt voor jullie hulp allemaal! _/-\o_ GoT rules!

[ Voor 41% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-07-2005 16:21 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 14:48
Ik heb nu dus het probleem dat mijn SATA schijf word herkend door windows, maar als ik de schijf wilt formateren (bij een 1e instalatie) zegt ie ineens dat de schijf beschadigd is, had jij dat ook ? Ikzelf heb een ASUS a8v deluxe.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Admiral Freebee
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 21:33:
Ik heb nu dus het probleem dat mijn SATA schijf word herkend door windows, maar als ik de schijf wilt formateren (bij een 1e instalatie) zegt ie ineens dat de schijf beschadigd is, had jij dat ook ? Ikzelf heb een ASUS a8v deluxe.
Nee, bij mij werd de schijf nergens herkend (ook niet in het BIOS) dus logischerwijze ook niet door de Windows Setup. Die deelde simpelweg mee dat er geen vasteschijfstations gevonden waren.

Wat me wel opviel is dat de tweede partitie van de schijf razendsnel in Windows werd geformatteerd (en nee, ik had geen snelle format gekozen). Maar het werkt wel :)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, als ik een diskette (in mijn geval een usb stick in een laptop) er in doe met de driver bestanden van de SATA hard disk, dan krijg ik ook die foutmelding regel.
Maar ik heb een MSI moederbord, en van de drivers en hulptools op de cd word ik ook niet veel wijzer.
Weet iemand hoe ik misschien hier een oplossing voor krijg?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zou hier eens tussen neuzen. Dit kwam al vaker aan de orde.

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een dergelijk topic kick is absoluut onnodig, dit onderwerp is reeds veel recenter en bovendien veel vaker behandeld. De oplossing is ook heel simpel. De setup van Windows XP accepteerd alleen extra drivers vanaf een diskette en niet vanaf een USB device. Je moet dus de drivers op een diskette zetten of wanneer er geen diskette station aanwezig is de drivers slipstreamen en een eigen Windows XP installatie CD maken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.