Hoe test ik of mijn HDD in CHS of LBA mode werkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37
First of all, specs:
DFI LanPartyUT nF4 UltraD
AMD Athlon64 3200+
2 x 512MB
Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA
Samsung Spinpoint SP2504C 250GB SATA

De schijven zitten op de nForce SATA poorten (mijn bord heeft dus geen extra SATA-RAID controller).

Gisteren kreeg ik mijn nieuwe schijfje binnen, een Samsung Spinpoint SP2504C (250GB SATA). Dus ik heb die harde schijf in min systeem erbij gehangen en kwam er later bij het partitioneren achter dat die schijf in CHS mode draaide :? . Ik herkende dit probleem van mijn vorige moederbord, de DFI nForce2 series.en gign mijn bios in om de schijf handmatig op LBA te zetten. Helaas was deze optie echter alleen voor PATA schijven beschikbaar in de BIOS. Vreemd en op DFI-fora krijg ik geen antwoord op mijn vraag hoe ik de schijf in LBA moet laten draaien.

Na enige gepruts heb ik wellicht een oplossing gevonden: SATA RAID inschakelen voor de betreffende harddisk en deze alleen in een JBOD array zetten.

Echter, hoe kom ik er nu achter of de schijf in LBA of nog steeds in CHS draait?

Als iemand een manier heeft om de schijf zonder RAID in LBA te krijgen vind ik dat nog mooier uiteraard.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

LBA werkt hij mee. CHS was dacht ik tot zo'n 500MB. Pin me er niet op vast.

Hoe kwam je er achter dat hij in CHS draaide?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Syzzer
Prutz0r schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:51:
LBA werkt hij mee. CHS was dacht ik tot zo'n 500MB. Pin me er niet op vast.

Hoe kwam je er achter dat hij in CHS draaide?
Vlak na de POST krijg je altijd zo'n mooi overzichtje van IRQ's ed. Daarbij noemt hij ook de gevonden SATA schijven met naam, aansturing en grootte. Bij mijn Seagate stond dus netjes LBA maar bij die Samsung stond dus CHS. De Partition magic die je van floppy's start gaf ook foutmeldingen op de samsung schijf toen hij in CHS draaide. Als ik de schijf echter in windows gewoon er bij plug (hotpluggen schupt kont :p ) kan ik m probleemloos partitioneren en benaderen. Ik heb al meerdere mensen gevonden die hetzelfde hebben met het bord en andere schijven, echter wordt daar nooit een oplossing aangedragen. Het lijkt een DFI probleem te zijn, ik ga ervanuit dat de schijf zelf gewoon in orde is.

• Syzzer
Hoewel het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag nog steeds niet bekend is, heb ik wel een oplossing gevonden voor mijn oorspronkelijke probleem. Ik zal deze nog even melden voor search-doeleinden.

Nadat ik de schijf in een JBOD array had geplaatst en gepartitioneerd, bleek hij namelijk wel gewoon goed herkend te worden in normale SATA modus. Blijkbaar gaat dat pas goed als er mbv de RAID-BIOS op LBA geboot is en vervolgens een geldige partitietabel geschreven is op de schijf. (De schijf moet dus wel in LBA hebben gedraaid blijkt achteraf)

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb hier 2 SATA drives, een maxtor 250GB en een 200GB
Die van 250GB geeft tijdens het booten aan dat hij in CHS mode draait terwijl de 200GB in LBA mode draait.
In windows werkt alles gewoon naar behoren zover ik kan zien, maar het irriteert me wel een beetje.
Heb een A8NSLI en AMD 3500+.
Ik neem aan dat als ik jouw aangedraagde oplossing gebruik ik alle info van de schijf verlies.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Hier nog iemand met hetzelfde probleem. PC is van mijn broertje.
AMD Athlon 64 3000+, Asus A8NSLI
Maxtor 200GB SATA en Maxtor 300GB SATA. De 200GB wordt wel aangegeven als LBA en de 300GB versie als CHS in t 2e bootscherm. Ik vermoed dat de 2e schijf instabiliteit veroorzaakt in windows, zelfs na een frisse install (geheugen is ok).
In de bios krijg ik em niet ingesteld op LBA. Iemand nog een idee?
Pagina: 1