[16:9] iemand ervaring met zelfgemaakt werk in breedbeeld?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Aangezien ik sinds kort een eigen DV-camcorder heb (Sharp VL-z950) die breedbeeld kan opnemen zonder de boven en onderrand weg te gooien (dus 720x576 pixels in 16 : 9 verhouding) vroeg ik mij af of het ook nog een nuttige toepassing heeft in de praktijk.
Ik heb er uiteraard al even mee zitten spelen en ben er achter gekomen dat je in de meeste software (uiteraard) geen breedbeeld en 4:3 kunt mixen in hetzelfde project (althans niet in Studio)

Natuurlijk kan ik er een mooi projectje van maken en netjes op DVD branden in 16 : 9 (TMPGenc kan hier uitstekend mee overweg), maar ik vroeg me dus af of het aan te raden is voor grotere projectjes.
Ik ben nu bezig met een projectje wat met 3 camera's is opgenomen, dus dat is uiteraard nog in 4:3 gedaan, aangezien ik nog geen ervaring heb met breedbeeld en niet alle camera's konden in breedbeeld opnemen.

Iemand ervaring ermee en nog truuks en tips?
Dingen die ik voorzie op dit moment is dat sommige toepassingen en/of filters nog niet met niet-vierkante-pixels overweg kan, maar dat zou ook mee kunnen vallen aangezien DV ook geen vierkante pixels heeft (720x576 ipv 768x576)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Niemand??
Op zich is dit niet-antwoorden natuurlijk ook een antwoord :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 14:25
Wat is nu precies je vraag?

Ik werk bijna altijd met breedbeeld materiaal in Adobe Premiere en soms Pinnacle Studio. Ik kom eigenlijk nooit problemen tegen.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:56

Frits Flits

SOUND! Designer

Wij hebben ook een camera die in 16:9 kan opnemen. Meestal bewerk ik die video's met Adobe Premiere Pro. Als je daarmee leert omgaan en wellicht nog met Adobe After Effects dan heb je toch wel genoeg in huis om je video's mee te editen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frits Flits op 16-07-2005 08:48 ]

specs

• TD-er
KingRoad schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 23:20:
Wat is nu precies je vraag?

Ik werk bijna altijd met breedbeeld materiaal in Adobe Premiere en soms Pinnacle Studio. Ik kom eigenlijk nooit problemen tegen.
De vraag is eigenlijk of men die breedbeeld-optie ook werkelijk gebruikt voor de betere huis-tuin-en-keuken-filmpjes.
Problemen waar ik aan zat te denken was meer dat het bijvoorbeeld minder prettig filmen is en mogelijk tips waar je op moet letten enzo.
Mischien een beetje vaag omschreven inderdaad, maar dit is dan ook mijn eerste camera waarmee ik meer kan doen dan op een statief monteren en inzoomen, (18 jaar oude Sony pro-8 camera, dus absoluut niet compact) dus ik wilde eigenlijk ervaringen horen met met name breedbeeldopnamen.
Frits Flits schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 08:47:
Wij hebben ook een camera die in 16:9 kan opnemen. Meestal bewerk ik die video's met Adobe Premiere Pro. Als je daarmee leert omgaan en wellicht nog met Adobe After Effects dan heb je toch wel genoeg in huis om je video's mee te editen.
Met premiere (pro) kan ik wel werken, dus de software is niet echt een probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door TD-er op 16-07-2005 13:26 ]

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk dat het mixen van 4:3 materiaal met 16:9 materiaal geen goed idee is, krijg je de hele tijd of rare verspringingen of je moet zwarte balken bij 4:3 gaan toevoegen of knippen ofzo, lijkt me niks.

Ik heb zelf ook een camera (Sony DCR-TRV-60E) die native 16:9 is. Dus geen 4:3 panel die ook een 16:9 stand heeft, maar native 16:9. Daarmee heb ik wel wat gefilmd en bij mij zie je dus als ik de mijne in 4:3 zet, dat je beeldmateriaal mist. :P (Logisch eigenlijk.)

Op zich is 16:9 filmen heel mooi, maar iedereen die ik zo'n beetje ken en ikzelf natuurlijk ook, hebben breedbeeld spul staan thuis, dus dan is het echt mooi strak en veel beter als 4:3. Wat beter is voor jou hangt natuurlijk af van je doelgroep en de de mate van 16:9 penetratie. ;)

Pakketten die er goed mee overweg kunnen zijn onder andere Sony Vegas en Premiere Pro, waarbij ik Vegas persoonlijk een aanzienlijk prettiger pakket vind, makkelijker te begrijpen dan Premiere maar toch weer vele malen krachtiger dan bijvoorbeeld Studio. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1