Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[TomTom Navigator 5] Hoe connecten met Sirf II GPS Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb TomTom Navigator 5 werkend met het NMEA protocol (gebruik een Leadtek GPS ontvanger) en het werkt op zich fijn maar heb het idee dat ik beter Sirf II kan gebruiken. Maar nu het probleem: ik krijg dat ding in TomTom niet herkent in Sirf-modus :?

Ik heb het programma'tje van Leadtek site gedownload en daarop is te zien dat ik via Sirf || erg goede ontvangst heb en gewoon kan connecten zoner problemen. In TomTom heb ik geprobeerd via TomTom wired-gps instelling, via andere-NMEA-receiver instelling en op alle baudrate geprobeerd maar zonder resultaat. Iemand een tip :?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

1. In het juiste topic posten
2. NMEA is een communicatie-protocol tussen tomtom en GPS-ontvanger (en dus niet chipset specifiek)
3. SIRF is een chipset-type van een bepaalde fabrikant (en dus geen modus)
4. als het werkt, dan werkt het. Werkt het niet, zie 1. :)
5. topicreport :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Welk topic dan precies :? Sorry, maar ik kan alleen het TomTom Mobile 5 topic vinden :?

Maar volgens jouw kan het dus wel werken via de 'andere-NMEA'-instelling in TomTom? Moet ik nog een bepaalde baudrate of zo hebben dan want zoals ik al gepost had heb ik dit geprobeerd :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

shit sorry, dacht even dat je het over tomtom-mobile had, dat moet allemaal in het grote topic, dit is blijkbaar de standalone en daar zijn allemaal losse topics voor. lekker logisch, My mistake.

andere NMEA-gps is idd the way to go. MITS je leadtek natuurlijk dat protocol ondersteund :)
anders kijk je even op www.leadtek.com zoek je je gps op en dan staat daar een baudrate (tenminste, die kon ik voor 2 bluetooth GPSen makkelijk vinden daar)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Baud Rate
4,800 to 38,400 bps

Input Messages
NMEA/SiRF Binary Set altitude, position, date & time, select output messages and rates

Output Messages
SiRF Binary plus proprietary messages NMEA-0183 v2.0 GGA, GSA, GSV, RMC, VTG, GLL

Ik heb er niet zoveel verstand van maar iig heb ik Sirf werkend op alle baudrates maar dus alleen in het programma van Leadtek. In TomTom wordt de GPS ontvanger totaal niet herkent (of moet ik een paar minuten wachten?) :? Zelf dacht ik dat de TomTom wired GPS ook een Sirf II dingetje was en heb in TomTom daarom ook geprobeerd via de wired-tomtom-receiver instelling maar ook dan herkent hij niets.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Sabbi

je denkt aan mij.

ff voor de duidelijkheid sirf is zowel een chipset als een communicatie protocol...
Sirf-chipsets kunnen gewoonlijk zowel in sirf als in nmea spreken... NMEA is een text-mode protocol, kan je gewoon uitlezen als je dmz een terminal-emulator naar je gps connect.
Zie je dit soort regels langskomen:
code:
1
$GPVTG,t,T,,,s.ss,N,s.ss,K*hh

kan je direct de snelheid bv uitlezen.;
Sirf-protocol is byte-code, en levert geen nette regels op maar een hoop hexadecimale reup.

Sirf kan hierdoor wat sneller informatie doorgeven (strakker gecodeerd) maar volgens mij kan tomtom daar niet helemaal netjes mee overweg, heb ik ook wel eens geprobeerd aan de praat te krijgen. mja, op 4800 baud komt de nmea data ook best rap genoeg door. (is niet zoveel data, en tomtom is toch pustraag)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb NMEA wel onder 38400 baud werken omdat 4800 toch vaak wat te traag was. Ik dacht dat dit misschien was te verhelpen met het gebruik van Sirf II maar dat zal dan wel niet helemaal zo zijn.

Maar TomTom is inderdaad af en toe behoorlijk traag, eigenlijk heb je alleen wat aan de teksten als 'over 100 meter ....' maar op het moment dat je linksaf moet en je zit 5 meter van de bocht is het pas 'linksaf'; je hebt gewoon geen tijd om voor te sorteren. Maar goed, altijd beter dan niets zullen we maar zeggen :P Wel jammer want in TomTom 3 nooit problemen gehad.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Sabbi

je denkt aan mij.

als je echt dapper wilt zijn kan je ook nog wat nmea -configuratie-messages naar je gps sturen om in te stellen dat je gps bv vaker de positie doorgeeft en minder vaak de satteliet-status...
zomaar een voorbeeldje van je nmea-mmsges tweaken Is ook wel met de hand te doen maar met winfast gaat het wat simpeler...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het meteen proberen! Thx :)

Verwijderd

Ik heb eeb Holux bluetooth ontvanger die ik perfect geconfigureerd kreeg met de bijgevoegde applicatie. Echter Tomtom zag hem niet (ook niet als andere ontvanger), toen heb ik het eigen programma van Tomtom gebruikt en die zag hem direct.

Merk wel dat het dikwijls wat spelen is voordat het lekker werkt.
Pagina: 1