Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Auto: Botsalarm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het mogelijk is om een soort botsalarm te maken voor in de auto, dit met behulp van een afstandsmeter en iets dat de snelheid van de auto opvraagt.

Verder weet ik dus niet of het mogelijk is om goedkoop iets te vinden waarmee je afstanden kan meten, dit is volgens mij heel ingewikkeld. De snelheid van de auto kan je volgens mij opvragen door iets aan het dashboard te hangen.

Verder nog een alarm maken wat niet zo moeilijk is.

Nu mijn vraag:

Zijn er goedkope afstandsmeters te vinden, zoja: Hoe zou ik kunnen bepalen wanneer de auto precies botst, hier is zware wiskunde voor nodig geloof ik.

Hopelijk kunnen jullie helpen zodat ik dit later (als ik een auto heb) kan maken.

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 22:20
beste en goedkoopste oplossing : je ogen :P

Ik neem aan dat je zelf een achteruit rij meter wilt bouwen.

De snelheid hoef je niet te meten aangezien je de snelheid uit de meting van de afstand kunt halen.
afstand tussen 2 metingen delen door de meet tijd is snelheid.

ik weet niet precies wat er allemaal op de markt is voor goedkoop spul. maar der zal ergens wel in een bouwmarkt een cheapyass afstands meter bestaat.

Met een beetje verstand van programmeren kom je dan een eind.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Of je koopt een kant-en-klare achteruitrijmelder? Of wil je wat anders TS?

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oei, dit is best wel ambitieus... :)

Dit onderwerp wordt al onderzocht door diverse autofabrikanten. In den beginne was er de automatisch aanpassende cruise-control. Voorkomt niet direct alle aanrijdingen en waarschuwt niet bij alle automerken, maar voorkomt wel kop-staartjes die gevolg zijn van het (verkeerd / gemakzuchtig) gebruiken van cruise-control. En natuurlijk de piepende hulpjes bij het achteruit inparkeren.

Ik kan zo wel een aantal lastige problemen verzinnen bij het voorspellen van een botsing:
- bepalen hoe stevig en zwaar het object is waar je mogelijk een botsing mee krijgt;
- objecten bewegen lang niet altijd volledig voorspelbaar, zeker niet in het verkeer;
- valse meldingen moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen, anders schiet het ding z'n doel voorbij (je wilt niet bij ieder voorbijschietend musje dat het alarm afgaat, want dan rij je, nadat-ie je voor de 3e keer in 10 minuten een hartverzakking bezorgt, naar de garage om 'm uit te laten schakelen);
- het is lastig te bepalen wat de bestuurder al gezien heeft en al op gaat reageren.

Er is vast nog veel meer te verzinnen, maar dit waren de eerste dingen waar ik op kon komen...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je pakt een afstandsensor bv http://www.pololu.com/products/misc/0136/

In de datasheet zien we een grafiek waarop staat dat er bij een bepaalde afstand een bepaalde spanning afgegeven word. Met opamps een comparator solderen met een potmeterje kan je dan instellen dat er bv een ledje gaat branden, iets gaat piepen (alarm),... als de gemeten afstand te kort is.

Waar is de zware wiskunde? niet meer dan wat optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen zal je niet nodig hebben.

Je kan het nog uitbreiden door bv een USB-experimenteerbordje te gebruiken, hiermee heb ik eens in een schoollabo ff snel iets geprogrammeerd om op mijn laptop de afstand te zien.

Kan je een exacte omschrijving geven zodat we weten wat je eigenlijk bedoel. bv Als je puur wilt weten wanneer een auto botst, dan kan je even goed een rij drukknoppen op de bumper monteren en deze zullen wel ingedrukt worden als je ergens tegen rijd.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 13-07-2005 21:09 ]

Verwijderd

afstands sensoren van een ready-to-go-inparkeer setje en en GPS ?

Verwijderd

Topicstarter
Mja, sinds dat mijn moeder gebotst heeft met de auto (Verschiet je hard van) op een parking en er tegenwoordig echt veel mensen zot doen op de baan wil ik later toch wel iets hebben dat botsingen doet vermijden.

Ik bedoel dus enkele sensors vooraan op de auto die er voor zorgen dat er een alarm af gaat als er iemand voor je neus komt rijden.
Op een drukke parking kijk je ook niet altijd vooruit en bij warme temperatuurtjes zie je ook niet alles.

Afstandsensors bestaan dus, oké dat is fijn!
Verder kan ik dit dan ook gebruiken bij het parkeren.

Weten jullie toevallig of er in een auto ergens een aansluting is om de snelheid te verkrijgen. (Wij hebben een Ford Galaxy en een Ford Focus)

Verder nog bedankt voor de snelle reacties.

Verkeersveiligheid voorop.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de snelheid is meestal niet zo ergens een draadje.

Meestal is de snelheidsmeter in een auto eigenlijk gewoon een voltmeter. je zou dan gewoon de spanning als maat voor de snelheid kunnen gebruiken

Ik weet niks van autotechniek af. maar dit is zoals ik het zou oplossen om analoog een snelheid te meten. wat ik zeg kan dus totaal fout zijn.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 11:22
Je snelheidsmeter zit meestal aangesloten bij de versnellingsbak. Daar kun je de snelheid vandaan halen. Maar dan heb je die nog niet achtering of helemaal voorin. Kijk wel uit als je gaat delen van de connector. Het kan dan zijn dat je normale snelheidsmeter te weinig spanning krijgt. En dus niet goed meet of helemaal niet. Zonde voor bekeuringen voor te hard rijden.

Klaas

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Je kunt de snelheid ook aflezen uit de toeren... In zoals gezegd wordt in de versnellingsbak... Maar waarom wil je dat eigenlijk.. Als ik het begrijp: Je woont in een drukke stad/dorp of what ever. En je hebt je auto geparkeerd. En er botst een andere auto tegen jouw auto op.. Dat dan het alarm afgaat ? of zie ik wat verkeerd ?.
Dit zou eventueel kunnen door verplaatsing dat je je auto in z'n vrij zet (moet zowieso altijd) en zonder handrem. Dus bij een botsing gaat de auto rollen en dat jij dan zorgt dat het alarm afgaat. Ik weet dit is makkelijk gezegd. Maar het kan een (goedkope?) oplossing zijn...

Groeten Jelte

/Edit. Zit de snelheid niet in het aantal omwentelingen ? van de band of de motor.
In mexico het populaire land van de (taxi) Vw kever zitten vaak hele kleine wielen/banden/velgen onder. Zo dat je meer geld kwijt bent..

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte,89 op 14-07-2005 10:05 ]

Revive the guild!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Snelheidsmeter wordt gemaakt door een RPM-sensor op de versnellingsbak of het differentieel te zetten. Die sensor geeft een bepaalde frequentie af die mbv een Frequency-voltage converter in een stabiel voltage wordt omgezet. Een toerenteller werkt hetzelfde maar die zit 'voor' de versnellingsbak.

Als je dus de frequentie of het voltage wat er van gemaakt wordt om rekent naar de snelheid (dat moet je dus ijken en zo)... tja dan heb je de snelheid :+

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Pagina: 1