Toon posts:

[XP] Boot niet: Ntoskrnl.exe & disk configuration errors*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,
Ik heb gisteren nog een 2e Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM 16MB Cache hdd erbij gekocht, dezelfde als die er al in zit. Ik was van plan deze harde schijf voor audio doeleinden te gebruiken, dus heb hem in Windows XP op de oude harde schijf geformateerd en met partitionmagic in 3 partities gezet, 2x 20GB en 1X (ongeveer)195GB. Een systeempartitie voor een 2e windows, een opnamepartitie en een data partitie.
Mijn oude hdd waar windows XP op staat is gewoon 1 partitie van 250GB.
Dit alles is ook gelukt, maar de problemen begonnen vanmiddag toen ik bezig was om Windows XP x64 op mijn nieuwe hdd te installeren, op een partitie van 20GB.
Windows kopieerde de bestanden, wat altijd eerst zo is, en daarna start ie opnieuw op om windows verder te installeren. Dit laatste is bij mij niet het geval. Als je met multiboot aan de slag gaat hoor je toch ook een menuutje te krijgen waar je het gewenste OS kunt kiezen? Dit gebeurde iig niet.
Ik kreeg de melding dat de NTOSKRNL.EXE mist of corrupt is en dat ik die moet installeren. De onderwerpen omtrent dit probleem heb ik al opgezocht, zowel op GOT als op Google.
Boot.ini kan ik niet inkomen, en het originele bestand ook niet vervangen. Nou dacht ik; ik koppel mijn oude hdd los, en installeer windows x64 gewoon op die hd. Na de restart kreeg ik de melding dat het Besturingsprogramma gefaald heeft om te laden.
Nou, dit zal dan wel aan deze windows versie liggen dacht ik, dus dan maar proberen de 32bit XP te installeren. Nu werkte dat opeens ook niet meer |:( |:( |:( zelfde melding als X64.
Ik kan op die hdd dus geen OS'en installeren, ookal zit ie op S-ata 1, en de oude afgekoppeld.
Nu heb ik net de oude weer aangekoppeld, zegt ie dit: "Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check Bootpath and Disk hardware. Please check the Windows Documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information". Dit is echt vreemd, want eerst gad ie dus nog de melding over het missende NTOSKRNL.EXE.

Nu komt het er dus op neer dat mijn oude hdd die vol staat met belangrijke gegevens dus niet leesbaar is, aldus die melding, en op mijn nieuwe hdd kan ik geen OS installeren 8)7
Terwijl alles voorheen goed werkte, er was niks mis met beide harde schijven.
Ik ben echt ten einde raad, hoe kan dit nou?? iemand enig idee wat er mis is?
Het is een beetje een lang verhaal geworden, helaas. Iig alvast bedankt voor de moeite.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik breid de titel nog even uit, [XP] zegt een beetje weinig, aangezien heel veel topics in Casemodding & Elektronica daar over gaan :+

Heb je Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. al eens doorgenomen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt idd, ik was in alle stress vergeten het een topictitel te geven, ik had er al [XP] neergezeten, maar na het verhaaltje typen ben ik het vergeten om de rest toe te voegen.

Maar iig, ik heb dat Boot-topic doorgelezen, en het heeft me wel enigsinds geholpen, ik heb mijn windows op de oude harde schijf weer aan de praat, godzijdank :)
Heb door middel van de Recovery dinges van de XP cd-rom met het bootcfg /add commando de boot.ini file weer in orde gekregen, waar het dus gelukkig ook aan lag :)

Maar het andere probleem is er nog steeds, als ik een OS (Windows 32bit of Windows x64) op mijn nieuwe 2e maxtor probeer te installeren doet ie het niet bij de restart, fout tijdens starten van besturingssysteem krijg ik dan.....
Zeer vreemd, waarom kan ik in godsnaam geen OS op die hd zetten?
Ik moet toch naast mijn volle 32bit windows ook windows x64 op die nieuwe hd kunnen zetten?
Iemand enig idee waar dat aan ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die het weet?? :'(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Niet zo snel kicken aub - wacht gewoon ten minste 24 uur :)

Verder - welke foutmelding krijg je nu precies? :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het verhaaltje is idd ook een beetje onduidelijk uitgelegd.

Het zit dus zo: Als ik een windows, maakt niet uit welke, op mijn 2e harde schijf wil installeren wordt er geknoeit met de boot.ini op de eerste hd, na de eerste restart van het kopiëren van bestanden krijg ik enkel de melding "NTOSKRNL.EXE is missing or corrupt, please reinstall a copy of this file".
Dit los ik op door de recovery console te draaien vanaf de windows cdrom, en dan bootcfg /add te kiezen. Ik doet dit op de systeemroot van C: (mijn eerste hd), en voeg ook die windows toe. Dan werkt het, ik krijg een bootmenu waar mijn oude windows 2 keer instaat, en 1 keer de onafgemaakte installatie van x64. De bovenste windows werkt dan weer. Als ik dat gedaan heb haal ik de fout regels uit boot.ini, en is het bootmenu goed.
Maar als ik dan x64 kies om verder te gaan met de installatie, krijg ik weer die melding"NTOSKRNL.EXE is missing or corrupt, please reinstall a copy of this file".
Het lukt me dus met geen enkele mogelijkheid om een windows op de 2e hd aan de praat te krijgen, eerst een verneukte boot.ini, daarna werkt het gewoon niet.

Dit is trouwens hoe mijn boot.ini er nu uitziet:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional NL" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Dit moet toch goed zijn lijkt me?
Winxp32 zit dus op C:, 1 volledig partitie, en x64 op D:, van mijn 2e hd een partitie van 20 gb, daarnast nog een keer 20gb (leeg) en nog een 199GB partitie.

Wat doe ik fout? kortom, hoe installeer ik windows x64 naast windows xp op mijn 2e hd, eerste partitie? (hoop dat jullie mijn verhaaltje nu begrijpen)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zeur ;)
Maar is er nou nog niemand die dit weet????

Verwijderd

Als ik het goed begrijp probeer je dus een systeem op je s-ata te installeren.
Bij mij ging dat ook fout.
Hij zag tijdens installatie de disk wel maar liep bij herstart in de soep.

Een oplossing zou zijn om tijdens de installatie via diskette de drivers te laden van je s-ata (third party drivers).
Xp heeft dan wel volledige controlle over je s-ata.

Succes
Pagina: 1