Fileserver/externe hdd met netwerkinterface

Pagina: 1
Acties:

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:39
Ik ben op zoek naar een systeem waarin ik verschillende hardeschijven kan plaatsen en deze dan via het netwerk kan delen.

Nu zijn hier verschillende oplossingen voor, zoals de LinkSys USB naar netwerk converter voor externe hardeschijven en natuurlijk kan je een gewone PC bouwen hiervoor.

De eerste, de linksys kan maximaal 2 schijven per keer aansluiten. En je moet voor elke schijf een externe USB aansluiting kopen. Dat is dus 100 euro + 2 x 30 euro (160 euro) voor 2 schijven. En voor 10 schijven betaal je dan 800 euro (zonder de schijven natuurlijk)

En totaal nieuwe PC bouwen is behalve duurder ook nog eens lastiger in het onderhoud.

Wat ik dus zoek is een externe hdd case voor meerdere schijven die door een Xbox (als mediacentre) en een gewone PC als shared dir gezien kan worden.

Ik zoek dus iets als:
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Maar dan zonder de ingebouwde schijf, en met meer aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door astute op 13-07-2005 18:07 ]

Pickle Rick!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-02 20:28
Ik denk dat je vanuit performance oogpunt toch beter een pc kan bouwen op basis van een Duron of Celeron of iets in die geest. Daarnaast, je refereert naar 10 schijven; de enige zinnige oplossing om die op te bergen lijkt me dan een goede case.

Je zou natuurlijk kunnen kijken naar een semi professioneel NAS bakkie als de Iomega NAS x00D.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• astute
In dat NAS bakkie, zit alsnog een CPU e.d.

Is het niet mogelijk om net als IDE -> USB een interface te hebben van IDE -> Ethernet?

Dus dat je je schijven gewoon in een netwerkswitch prikt

[ Voor 22% gewijzigd door astute op 13-07-2005 17:56 ]

Pickle Rick!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-02 20:28
Kijk eens bij Google. Kan me niet voorstellen dat je als je bovenstaande zoektermen gebruikt niet duizenden relevante hits krijgt...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• astute
HaveBlue schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:57:
Kijk eens bij Google. Kan me niet voorstellen dat je als je bovenstaande zoektermen gebruikt niet duizenden relevante hits krijgt...
Welke zoektermen? En ik denk dat ik ook zelf zonder Tweakers.net wel had kunnen verzinnen dat ik op google.com kan kijken :s Dit is echt iets heel specifieks

Ik zoek dus iets als:
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Maar dan zonder de ingebouwde schijf, en met meer aansluitingen.

[ Voor 25% gewijzigd door astute op 13-07-2005 18:07 ]

Pickle Rick!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

fear my google skills:
eerste hit :
http://www.dedigitalerevolutie.nl/toontext.asp?id=7732
bij zoekactie:
http://www.google.nl/sear...schijf%22+site%3Anl&meta=

Dus maw .. zoekvraag
Ik gebruikte wifi als extra keyword .. omdat:
1) de resultaten anders te veel waren
2) je nu wordt doodgegooid met die dingen

[ Voor 24% gewijzigd door henkleerssen op 13-07-2005 18:10 ]

• astute
Deze dingen had ik al gevonden. Maar het gaat hier specifiek om veel schijven. Deze set ups zijn er ook al van Hawking en van LinkSys. Die van Hawking is 99$ voor een kastje.
Maar ik zoek dus iets waar ik meteen 5 tot 10 schijven in kan plempen. Meteen 2 TB op 't netwerk sharen.

Pickle Rick!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

astute schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 18:16:
Deze dingen had ik al gevonden. Maar het gaat hier specifiek om veel schijven. Deze set ups zijn er ook al van Hawking en van LinkSys. Die van Hawking is 99$ voor een kastje.
Maar ik zoek dus iets waar ik meteen 5 tot 10 schijven in kan plempen. Meteen 2 TB op 't netwerk sharen.
hoe goedkoop moet het zijn?
Want wat jij vraagt is er volgens mij niet in de consumer segment.. alleen in het professionele segment.. en dat kan aardig in de papieren lopen.. of maakt je dat niks uit?
Zoek eens op NAS solutions harddisks of zo...

• astute
naja, 1000 euro max.

Het moet niet meer worden dan een stand alone PC. Het lijkt me als je een controller voor 1 schijf 100 euro is. Er eentje voor 10 schijven het tienvoudige of minder is.

[ Voor 82% gewijzigd door astute op 13-07-2005 18:58 ]

Pickle Rick!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
astute schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 18:57:
naja, 1000 euro max.

Het moet niet meer worden dan een stand alone PC. Het lijkt me als je een controller voor 1 schijf 100 euro is. Er eentje voor 10 schijven het tienvoudige of minder is.
Die beredenering gaat niet helemaal op lijkt me.
Een moederbord voor 2 processoren is vaak duurder dan 2 mainboards waar 1 proc op past. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar vaak wel. Je zit met veel meer aansturingen die op elkaar aan moeten sluiten. Dat soort regelelektronica kost nou eenmaal wat meer over het algemeen.

Edit:
Misschien is dit iets voor je? Zit wel aardig tegen je max. budget aan, geen idee of het in Nederland/Europa te krijgen is, maar het is wel ongeveer wat je zoekt volgens mij.

[ Voor 17% gewijzigd door Brede P op 13-07-2005 19:32 ]

• astute
Wat ik niet helemaal uit die beschrijving van die Buffalo kan opmaken is of er nou al schijven inzitten. Maar het is wel wat ik zoek.

1000 euro was dus zonder schijven. Maar 1000 euro met schijven is natuurlijk helemaal fijn.

Pickle Rick!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Kijk anders hier eens naar, met een grote kast en ide naar usb converters kan je een heel eind komen.

http://www.silexeurope.de.../network/usb/sx1000u.html

--[SPECS]--

• astute

Pickle Rick!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Het is heeel simpel...

Neem een oud pc'tje of koop er eentje 2e hands met de volgende specs:

-CPU: 400 - 1000 mhz (15-40 euro)
-Mem: 256 - 512 MB (25-50 euro)
-Mobo: lekker ruim met 4 of 5x PCI (30 euro)
-Netwerk: Gigabit LAN kaartje (25-30 euro)
-RAID controller: PCI controller met 4 IDE of SATA poorten ( 80 euro?)
-Behuizing: Coolermaster Stacker (120 euro)
-3x 4in3 module voor HDD's (3x 15 euro)
-Voeding: Coolermaster 450 watt (80 euro)

Totaal: 420 - 475 euro!

Dan heb je nog ~550 euro over voor HDD's. Gaat zeker wel lukken he! :*)

Met dit systeem kun je alle HDD's een plek geven. Via de Gigabit LAN kaart kun je ze dan snel bereiken (in mijn netwerk bijna net zo snel als een Lokaal station!)

NB: Wireless kan ook, maar raad ik af ivm:
1. lagere snelheid
2. hogere accesstime/ping
3. moeilijker te beveiligen
4. minder stabiliteit

Je kunt dan zo vanuit windows alle harddisks op share zetten. Vanaf alle andere PC's in het netwerk doe je dan:
1. Deze computer -> Extra -> Netwerkverbinding maken..
2. Locatie kiezen: \\server\(harddisk)
3. Ok, en herhalen voor elke disk.

Dit is het meest praktische systeem en het draait supersnel. Voor het gebruik van 10 HDD's is het ook zeker weten de goedkoopste oplossing. :)

[ Voor 20% gewijzigd door frankknopers op 14-07-2005 19:00 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1