Donkere vlek op foto/lens

Pagina: 1
Acties:
  • 4.113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 10:59
Sinds vandaag hebben mijn foto's links-boven een zwarte vlek. Gisteren deed hij het nog prima! Op de LCD van mijn fototoestel (Canon Powershot A520) is hij bij verschillde zoomstanden en diafragmainstellingen ook goed te zien. Ik heb al meerdere keren geprobeerd de lens van de voorkant schoon te maken (o.a. met brillenpoetsdoekjes) maar dat mocht niet baten :(.

Voorbeeld: (let niet op de wazigheid van de foto, heb deze zonet snel genomen)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cslim/pub/Rare_vlek_klein.jpg

Ik heb een topic gevonden waar ongeveer hetzelfde probleem werd beschreven, maar die was al aardig oud. Daar werd onder andere geopperd dat er vuil op de CCD (sensor?) zat of op de spiegel. Maar aangezien ik geen D-SLR heb zal het de spiegel wel niet wezen :/ Maar aangezien je met deze camera de lens er eigenlijk nooit afhaalt zou je zeggen dat het bijna onmogelijk is dat er stof op de sensor komt?

Wat denken jullie ervan? (is het verstandig om de camera zelf proberen open te maken)

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-11 22:16

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Is het geen (diepe) kras? En kun je niks zien als je door de lens kijkt (eventueel bijlichten) ?

Nu ook met Flickr account

• 4hp
Wacky schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:28:
Is het geen (diepe) kras? En kun je niks zien als je door de lens kijkt (eventueel bijlichten) ?
Als ik van voren door de lens kijk zie ik geen diepe kras of iets in die richting, het glaswerk is vrijwel krasloos voor zover ik kan zien. Aan de binnenkant van de lens zie ik ook geen rare dingen.

De vlek is het beste zichtbaar als er maximaal (4x) is ingezoomd...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58

YellowCube

Wait...what?

stof kruipt waar het niet gaan kan, dus geheel onmogelijk is stof op de sensor niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stof kan inderdaad ook bij niet-DSLR's prima op de sensor komen, 't is een stuk onwaarschijnlijker, maar het kan wel degelijk. Daar is overigens ook meteen bijna niks tegen te doen volgens mij, behalve de hele cam uit elkaar schroeven en of je dat wil...? :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:03

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als het stof is helpt een beetje schudden met de camera misschien?

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb misschien ook nog iets mafs voor je.

Ik stond verleden zondag te schieten met m'n 350D, en toen kroop er zo'n heel klein onweersvliegje door m'n viewfinder (aan de binnenkant!). Hoe het beestje er gekomen is is me nog steeds een raadsel (heb geen lenzen gewisseld) maar het is misschien een mogelijkheid.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• 4hp
Bolk schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 18:58:

Ik stond verleden zondag te schieten met m'n 350D, en toen kroop er zo'n heel klein onweersvliegje door m'n viewfinder (aan de binnenkant!). Hoe het beestje er gekomen is is me nog steeds een raadsel (heb geen lenzen gewisseld) maar het is misschien een mogelijkheid.
Ben maandag wel in de natuur geweest; misschien is het beestje in mijn camera overleden en is het nu wachten totdat het is verteerd :/ Ik zal dat schudden ook eens proberen, misschien helpt het. In ieder geval bedankt voor de reacties :)

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 00:59
Vaak bieden camerafabrikanten de mogelijkheid je camera te reinigen... misschien een optie?

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Da's net als in The Ring maar dan nog enger :D

Hee maar voor je probleem, dat lijkt wel stof, maar niet op de sensor want dat ziet er anders uit, ik denk eerder binnenin de lens. Als je nog garantie hebt, claimen, zo niet, dan kun je alleen maar proberen de cam uit elkaar te halen en met een blaasbalg schoon te blazen.

Nooit de sensor aanraken!! Ook niet met doekjes of kwastjes, m.u.v. visibledust of swabs.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 13-07-2005 20:34 ]

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-11 10:21

salient

Want omdat ik herhaal

haha, dat heb ik dus ook gehad met mijn 20D, een of ander HEEEEEEEEL klein miertje (was in Ghana, daar lopen wel rare insectjes rond)
Hij liep naar het midden, keek even, en verdween weer uit beeld.. Nooit meer gezien :)

--

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ssalient schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:23:
[...]

haha, dat heb ik dus ook gehad met mijn 20D, een of ander HEEEEEEEEL klein miertje (was in Ghana, daar lopen wel rare insectjes rond)
Hij liep naar het midden, keek even, en verdween weer uit beeld.. Nooit meer gezien :)
Ik heb 'm ook niet meer gezien. Dat kan 2 dingen betekenen, of hij is eruit gekropen, of hij heeft het leven gelaten voor wat het is. Ik hoop dat ie voor optie 1 is gegaan :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Misschien zit er gewoon een schaamhaar in. Volgende keer wat rustiger aan doen hé :+

日本!🎌

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
[...]

Dat is niet eens zo gek. Electrische aparatuur creeert ozon, en dat vinden mieren wel lekker :P
Je hebt bijvoorbeeld ook soms dat er een grote groep mieren in een voeding van een pc kruipen

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:03

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

[...]

En toen meegenomen naar Nederland en nu zitten er allemaal biologen met de handen in het haar over waar die nieuwe kolonie vandaan komt. :+

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n PowerShot A95!

Ik heb alles voor zover ik er bij kon komen goed schoongemaakt, lens was geheel krasloos (cam is nog nieuw) en ook al flink geschudt, om te kijken of het los kwam, maar er was geen beweging in te krijgen.

Ik was al bang dat ik 'm weg moest brengen voor garantie of om te laten reinigen :( maar van de ene op de andere dag was het ook weer spontaan verdwenen. Phewww :)
Pagina: 1