Toon posts:

[alg] The Other Side(tm)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me of er wel eens mensen zien hier die (zomaar opeens) uit interesse eens de overstap hebben gemaakt naar een heel andere programmeer omgeving die ze normaal gewend zijn, gewoon om eens te kijken hoe men het "aan de andere kant doet"?

Of, heb je ooit een min of meer gedwongen overstap meegemaakt en mis je je oude taal en/of platform?

Om zelf te beginnen, mijn background is in C/C++. Ik heb vroeger veel op het MFC/Win32 platform gewerkt, en maakte veelvuldig gebruik van MSVC 5 t/m 2003. Destijds ben ik zomaar eens een keer met Motif begonnen onder Unix. Niet de beste of meest advanced toolkit, maar gewoon om eens te kijken hoe men het daar aanpakte. Ik heb daar nog een flink poosje allemaal eigen tooltjes mee inelkaar gezet.

Sinds een jaar of 2 heb ik de overstap gemaakt van clientside C++ naar voornamelijk serverside Java. Een dubbele "the other side" dus. Sinds die tijd heb ik erg weinig C++ meer aangeraakt. Af en toe lees ik nog wel eens wat berichten op fora erover, en ik merk dan steeds meer dat ik het ergens toch wel mis. Niet alleen uit een technologisch oogpunt, maar ook uit een soort van nostalgie.

Momenteel zit ik ook een beetje te kijken om gewoon eens met asp.net te gaan beginnen. Niet omdat het beter zou zijn, maar gewoon uit nieuwschierigheid naar de actuele technieken en opbouw van framework + lib aldaar.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43

ThunderNet

Flits!

Ik heb zo ook wel een paar rare stappen gemaakt, chronologische volgorde:
  • Basic
  • Visual Basic
  • Java
  • Assembly
  • C
  • C#
Daarnaast heb ik in de tijden ervoor ook naar Turbo Pascal 7, VC++ 6, en nog een paar talen gekeken, maar dit zijn toch wel de hoofdtalen :)
vooral de oversprong Java - Assembly is natuurlijk 'raar' te noemen, van high-level naar low-level.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 20:58
Ik ken het. Ik ben van .NET naar java gegaan. Ben er nu meer dan een jaar professioneel mee bezig en bevalt me prima. Vooral Swing vind ik relaxed (behalve die draak van een JTable)...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

PhoneTech schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:23:
Ik ken het. Ik ben van .NET naar java gegaan.
Je bent overgestapt van een framework naar een programmeertaal? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

-NMe- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:26:
[...]

Maar goed dat die ;) erachter staat.

Ik heb verder niet echt de behoefte om over te stappen naar een ander platform. c++ kan ik geen brood mee verdienen en .NET vind ik het net niet. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik in een totaal ontoegankelijke en onduidelijke wereld terecht komt waar mijn manier van denken niet in past. Onder java heb ik dat ook wel eens, maar ik vind de laatste tijd meer tools die bij mijn manier van denken passen. Back to the basics maar krachtig indien nodig (bv Spring).

Ik ben soms wel eens bezig met volledig andere talen en dan met name Prolog. Dit komt omdat ik er in het verleden erg veel mee bezig ben geweest. Ruleengines/expertsystemen etc (bij mijn vorige werkgever) en zodoende kriebeld dat ook nog wel eens. Ik wil binnenkort bezig om een draai te geven aan mijn prolog compiler die ik vorig jaar heb ontwikkeld zodat dit beter ingezet kan worden bij java. Het moet eenvoudiger zijn om java te integreren in Prolog, dan Prolog in Java. Dat is het enigste naast Java waar ik me eigelijk mee bezig hou qua talen.

En als je echt eens iets cools wilt proberen, probeer nice.sourceforge.net eens. Dan weet je meteen hoe ongelovelijk achterhaald c#/java etc wel niet is.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:35:
[...]

Ik heb verder niet echt de behoefte om over te stappen naar een ander platform. c++ kan ik geen brood mee verdienen en .NET vind ik het net niet.
Het gaat natuurlijk in de eerste instantie niet om brood verdienen (in dit geval ;) ), ik doelde een beetje op de ervaring om je eens in een hele andere wereld te onderdompelen. J2EE ken ik de basic en een paar advanced dingen nu wel na 2 jaar (let wel, er blijft nog enorm veel te ontdekken/leren over).

Op het .NET platform zou ik weer helemaal een beginner zijn. Even wat door de MSDN lib heengebladerd heb ik wel, en ik lees ook wel eens wat arikelen in MSDN magazine, maar echt -iets- er mee gaan maken, en je even helemaal erin verdiepen is toch essentieel voor dat "the other side" gevoel.
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik in een totaal ontoegankelijke en onduidelijke wereld terecht komt waar mijn manier van denken niet in past.
Momenteel heb ik dat voornamelijk met PHP. Mischien dat er daar eens gewoon wat mee moet maken, maar momenteel staat die 'taal' me zo tegen dat ik me er moeilijk toe kan aanzetten (mischien ten onrechte).

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Kan niet zeggen dat ik een overstap heb gemaakt "om te kijken hoe ze het aan de andere kant doen", maar meer puur uit noodzaak. Zo heb ik PHP+SQL geleerd om m'n website te maken, C# voor visual studio .net plugins, en Java voor de lousy opdrachten op school (J2SE) en m'n stage (J2ME). Verder gebruik ik gewoon C++ waar dat het handigst is, en gelukkig voor mij is dat vrijwel voor alles ;).

Ik heb wel een brede interesse in developmentgebieden: computer graphics, sound processing, compilerbouw, AI, OS internals, ...

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 13-07-2005 17:53 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Je moet inderdaad wel eens wat andere dingen voor je opleiding leren. Zo heb ik twee C++ courses gedaan toen ik in Amerika op de universiteit zat, en moest ik terug in Nederland juist weer Java leren. Voor mezelf maak ik de overstap juist vrij gradueel; begin met een heleboel research naar de nieuwe omgeving, tot ik ervan overtuigd ben dat het een goede keus is, en daarna begin ik er mee te werken. Zo ben ik eigenlijk begonnen met PHP, een jaar of 4 geleden, en nu ben ik overgestapt op Python.

Rustacean

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 20:58
-NMe- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:26:
[...]

Hehe....NET staat voor mij synoniem voor C#. De overstap qua taal was dan ook niet zo groot.

Ik moet wel kwijt dat winforms goede databinding mogelijkheden heet, ipv van java die dat niet standaard heeft en je eigenlijk alles zelf moet doen (op 3d part libraries na dan)...

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik experimenteer ook zeker veel. Enige taal waar ik me bijna expert in mag noemen is PHP(5), maar dat zijn er wel meer. Ik prog nog niet zo lang en moet beginnen aan een informatica studie dus ik probeer hier en daar een beetje uit te zoeken wat er zoal te vinden is. Talen waar ik al wel mee geexperimenteerd heb en over gelezen heb zijn: VB/C#.NET, C++, Java, PHP en ik ben nu met Ruby bezig.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Verwijderd

Wat mij het meest intereseert zijn de grote 'andere werelden'. Zo ben ik eens op de Mac met Cocoa aan de slag gegaan. Dat is toch weer een heel apart wereldje, waar je in je normale programmeer omgeving eigenlijk niet zo snel iets voor zou doen. Toch gebeurd er op de Mac best wel veel, er zijn veel grote frameworks beschikbaar en Apple zit natuurlijk niet stil.

Voor mij is .NET ook zoiets. Een vrij grote wereld waar veel dingen waarschijnlijk enigsinds vergelijkbaar gedaan worden als in mijn eigen wereld (J2EE). Helaas heb ik weinig noodzaak om iets met .NET te gaan doen, maar ik wil er zeker nog wel eens wat tijd in stoppen.
Pagina: 1