[2003/XP] WSH 'toegang geweigerd'

Pagina: 1
Acties:
  • 630 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
In ons Windows2003 netwerk willen wij gebruikmaken van script om oa. printers in te stellen. Hierover heb ik hier al één en ander gevonden. Waar ik alleen niet uitkom is dat de XP-client de programma's cscript.exe en wscript.exe niet kan uitvoeren. Hierbij krijg ik de melding 'toegang geweigerd'. Ook als ik lokaal inlog als Administrator.

Is dit lokale instelling van WSH of het register of wordt dit geregeld door de Win2k3-server waarop aanlogd wordt? En hoe zorg ik dat ik toestemming heb om dergelijke scripts uit te voeren?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je op een command prompt gewoon 'cscript' uitvoerd krijg je al een toegang geweigerd? Dat is niet "standaard" dus dat zal een policy setting (File System ofzo) van je collega beheerders zijn? :)

• RemcoZ
Ik denk niet het een policy instelling is. Het netwerk wordt nieuw opgebouwd en dergelijke policys zijn nog niet gemaakt.

De computer is opnieuw opgestart zonder netwerkmogelijkheden en er is ingelogd als Administrator. En helaas is het probleem gebleven. Het lijtk dus iets te zijn van de lokale pc...

En als mijn collega beheerder dergelijke policy doorvoert zorgt wel voor een 'uitzonderingspolicy' voor ons... ;)

Een iets gedetailleerder foutmelding: 'Initialisatie van de Windows Scripting Host is mislukt. (Toegang geweigerd)'.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoZ op 13-07-2005 16:49 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Krijgen we over 3 postings een nog gedetailleerdere foutmelding, of is dit hem helemaal? ;)

In ieder geval - het probleem heb je vermoedelijk niet op een PC die nog nooit op je netwerk is geweest? Heb je speciale GPO's die ge-applied worden? Is dit op alle PC's? :)

Heb je het probleem al als je gewoon cscript opstart, of is het pas op het moment dat je een specifiek script probeert uit te voeren? :)

• RemcoZ
@ elevator: gaan we sarcastisch doen? In dat geval zou ik ook maar eens beter lezen. Het probleem doet zich ook voor wanneer ik stand-alone (zonder netwerkmogelijkheden) inlog op de lokale computer met als gebruiker 'Administrator'.

Als men hier niet genoeg info of initiatief toont wordt je uitgehoond, doe je dat wel (sterker: door een post aan te passen en niet een extra reply te maken) dan kun je alsnog de wind van voren krijgen!

Ok, genoeg geschop. Dit blijft een plek met een grote hoevelheid mensen die erg veel kennis hebben. En vergis me aub niet, ik ben nog steeds heel blij met elke hulp die ik kan krijgen! :)

Kan het zijn dat GPO's ook van toepassing wanneer er wordt ingelogd als Admin op een lokaal systeem? Is het wellicht een instelling van het lokale beveiligings beleid? En zo ja, welke dan, want ik niet iets vinden wat daarmee te maken lijkt te hebben.

Om antwoord te geven op de vragen. Deze pc is de eerste (en tot nu toe enige) pc die is toegevoegd aan ons nieuwe domein (1 domeinserver). GPO's die worden toegepast: Password policy, Uitvoeren van een algemeen batch bestand (alleen maar 'net use'-commando's), Active Desktop bureaublad achtergrond. De foutmelding doet zich voor bij elk willekeurig script, gestart vanaf de lokale machine en vanaf een netwerklocatie.

Ik zie de machine wel in Acticve Directory en de gebruiker is gemigreerd. Ik kan ook herinneren dat ik deze machine in het domein heb toegevoegd van de machine zelf.

• RemcoZ
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb mogelijk meer informatie. ;)
Ik ben verder gaan graven in de policy's. Bij microsoft heb ik GPMC SP1 gedownload en geïnstalleerd. Nadat ik ALLE policy's heb uitgeschakeld zijn er nog twee gedeeltes die ík niet kan plaatsen:

In het gegenereerde rapport vindt ik Computer Configuration > Component Status het volgende:
Groepsbeleidstructuur: Succes
EFS Recovery: Succes (no data)
Register: Succes
Security: Succes

En bij User Configuration > Component Status:
Groepsbeleidstructuur: Succes
Register: Succes
Scripts: Succes
Software-installaties: Succes

Ik kan alleen nergens vinden waar ik instellingen kan maken om deze items in- en/of uit te schakelen. Is er iemand die hier iets mee kan of in ieder geval weet wat dit inhoudt?

• elevator
  • Niet online

elevator

RemcoZ schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 08:57:
@ elevator: gaan we sarcastisch doen? In dat geval zou ik ook maar eens beter lezen. Het probleem doet zich ook voor wanneer ik stand-alone (zonder netwerkmogelijkheden) inlog op de lokale computer met als gebruiker 'Administrator'.
Ik doe heel m'n leven al sarcastisch - ik was niet van plan er mee op te houden eigenlijk ;) Iig - ik bedoelde het niet vervelend naar je - maar het is wel handig om gwoon vanuit de start de volledige melding te geven :)
Kan het zijn dat GPO's ook van toepassing wanneer er wordt ingelogd als Admin op een lokaal systeem?
Computer GPO's wel ja :)
Om antwoord te geven op de vragen. Deze pc is de eerste (en tot nu toe enige) pc die is toegevoegd aan ons nieuwe domein (1 domeinserver)
En met andere PC's werkt het wel?

Je zal denk ik het beste eerst even uitzoeken of dat dit specifiek aan je domein omgeving ligt of aan iets anders :)
Pagina: 1