Diamondmax 9 Plus met problemen

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Hallo,

Ja... nog een harddisk die loopt te kloten. De vorige keer was het een oude 40 gig schijf waarvan maar 1 partitie te benaderen was vanuit Windows. Met TESTDISK was de partitietabel (FAT32) gerepareerd en werkte hij weer... Gelukkig maar..

Nu, nauwelijks een maand later begint m'n 200 GB S-ATA, raar te doen.
Het begon vorige week met een blauw scherm en een reboot, waarna er Scandisk kwam.

Scandisk heeft zo'n HALF UUR (!!) lopen draaien, maar heeft niets gefixt.

CHKDSK vind er een hoop, maar CHKDSK /F geeft een melding dat hij C: niet kan locken. Op de vraag of ik on boot wilde scannen antwoordde ik ja, echter heeft hij dit niet gedaan.

Booten met een 98SE flop, CHKDSK /F gaf een melding dat ik scandisk moest gebruiken (ja, lekker duidelijk weer)

Na het booten met een WinXP LiveCD kon ik nogsteeds geen CHKDSK draaien, aangezien hij die schijf wederom niet kon locken (terwijl die LiveCD daar niets mee deed...)

Na een reboot en lang wachten (een P4 3 GHz met goed spul die een 35 minuten over een opstartpoging doet (waarvan 25 minuten Scandisk) lijkt me niet best) startte hij dus door en zat ik wéér in Windows. Ik gaf Windows de opdracht Defrag uit te voeren, omdat ik hoopte dat dit IETS zou uithalen. Mede dat ik naar beneden loop hoor ik een TOK, en dacht, het zal wel.. hij tikt vaker..

Ik kwam terug en kreeg een melding van Third Master Failed, en herstartte het systeem.

Een opvallend iets: Bij Scandisc loopt hij heel traag, hij loopt naar 25...26.... en weer naar 25 en gaat dan verder. Datzelfde doet hij óók rond de 59 procent..

Elke keer draait Scandisk, maar vind of fixt niets. Zo nu en dan (bij die 25 en 60 procent) tikt de harddisk...

Ik ben zo ongeveer ten einde raad, zeker nu PowerMax's test aangeeft dat er niets mis is (de quick test)..

Ik heb de winkel gebeld om te vragen hoe nu verder te handelen. Ze vertelden mij dat ik wel kon komen ruilen, en dat ze hem dan testen. Maar als PowerMAX straks aangeeft dat die schijf goed is, dan vinden hun ook niet veel denk ik..

Heeft iemand suggesties waar bovenstaande problemen aan (kunnen) liggen, of mogelijkheden om iets dieper uit te zoeken wat het probleem is?

Alvast bedankt!

• Sypher
Powermax is klaar... "Powermax has Detected error(s).. Do you want to fix it?"... Ach, als er iets op C: naar z'n grootje geholpen was reinstalleerde ik dat wel :)

Hij repareerde het binnen een seconde of 2... Helaas heb ik nu geen tijd om te testen ...

Verwijderd

Als je zeker wilt weten dat je schijf in orde is draai je natuurlijk de meest uitgebreide test die Powermax biedt. Als hij dan een concreet error-report of een foutcode geeft heb je genoeg informatie om die schijf te RMA'en, of terug te brengen naar je detaillist als je daar nog garantie bij hebt.

Dat dat foutje binnen twee seconden gerepareerd is, is natuurlijk mooi. Maar een moderne schijf hoort gewoon geen fouten te vertonen. Want in de regel is het zomaar verschijnen van fouten wel een slecht voorteken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 16:40 ]

• Sypher
Ok, mooi... ik boot 'm dus in Windows, krijg ik een fout van LSASS.exe, dat er een parameter niet meegegeven was.. Een search levert me een oplossing op. Ik start die CD op, wacht ... en ga naar Deze Computer (die traag laad, maar ja.. een CD...) en ik zie tot mijn verbazing dat geen van mijn 4 partities van die schijf aanwezig zijn....

Oftewel: Leuk dat Maxtor die "fout" gefixt had, maar is wel degelijk iets mis blijkbaar... Want bij het booten van die cd zei die "tok" .... een paar keer...

Ik word hier echt hopeloos van, ik dacht dat het achter de rug zou zijn... blijkbaar niet...

Heeft iemand nog suggesties? Ik heb overigens geen PC's verder die S-ATA hebben....

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Gooi eens een extra koeler in je kast,... waarschijnlijk wordt een en ander gewoon te warm..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Probeer "chkdsk /p /r" is.

• Sypher
all_by_myself schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:11:
Gooi eens een extra koeler in je kast,... waarschijnlijk wordt een en ander gewoon te warm..
Er is geen plaats meer voor koelers, en heb juist een tijd geleden HDD koelers gekocht

• Sypher
Zo, ik heb hem overnieuw gestart met een 98SE bootdisk, die system en samfiles gekopieerd en geboot... Bleek dat m'n Mcafee EN m'n Windows zelf half beschadigd waren.. Ingelogged als Admin, mijn account overnieuw gemaakt (die was verdwenen) en ik kon weer bij m'n spullen..

Ik heb snel belangrijke dingen naar m'n nieuwe 200 gig schijf (die ik de vorige keer bij problemen met m'n 40 gig schijf gekocht had) overgezet, dingen als mail, firefox settings enzo ;)

Lekker geformatteerd, geconvert naar NTFS en nu is het XP setup aan het lopen... Ik heb vandaag nog geen tikken gehoord... Heel vreemd...

Edit:
Mede dat ik dit bericht typ hoorde ik wel een tik, en bleef het kopieren van files op 62% hangen... verdomme :'( ...

Op ESC drukken om die file te skippen lukt niet, vanaf daar kan hij niets meer kopieren.. Zal wel even checken of dat niet aan mijn cdtje ligt, krassen ofzo..

Dat word morgen toch 120 km rijden om die harddisk te swappen....

[ Voor 29% gewijzigd door Sypher op 15-07-2005 12:19 ]

• Sypher
Of niet, ik heb m'n koeler van m'n harddisk losgemaakt (PC is gelijk een stuk koeler, dus als ik hem weer aansluit doe ik dat direct op de voeding en draai ik de fans om zodat die zuigen ipv blazen... scheelt hopelijk ook in airflow...

Maar hij doet het dus weer, heel raar, XP staat er weer op (na een format C: dus) alleen het rare is dat hij niet geformatteerd is als NTFS, terwijl ik daar wel om vroeg in het setup..

Anyway.. hij doet het voorlopig weer, hopelijk blijft dat zo!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...en jij vertrouwt die schijf nog?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Zoals ik al zei, wanneer je een concrete foutmelding hebt van je schijf moet je hem in principe meteen terugsturen. Niet alleen omdat beginnende fouten in de regel duiden op een dieperliggende oorzaak (zoals hitte, zal bij jou niet het geval zijn, maar ook een structureel mechanisch defect) maar ook omdat het voor je eigen gemoedsrust fijner is als je met een nieuwe schijf werkt ;)

• Sypher
Vertrouwen, ach... hij tikt niet en ik kan er voorlopig weer even mee vooruit... Eerst maar even aanzien, op vakantie gaan en anders lekker terug of RMA..

Maar Powermax gaf dus een foutmelding, maar heeft het zelf gefixt..

Nu m'n koeler dus los ligt werkt hij prima, kan het zijn dat de schijf te weinig stroom kreeg ofzo? :?

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Jouw probleem komt mij bekend voor bij de Maxtor 9 serie S-ATA schijfjes...

Ooit de data van een schijf kunnen redden door heel vaak te hotpluggen dmv de sata kabel tot ie het weer even normaal deed en dan backuppen als een gek....

RMA die schijf, niet te vertrouwen....

My best guess: een rotte PATA-SATA brug op die schijf...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Sypher
Ik heb toch een vermoeden dat het niet de schijf was...

Ik denk - en daar hoorde ik een kennis van me ook over - dat het zo was:
Je koelt aan 1 kant, daardoor word je schijfje krom die in je Harddisk zit, en gaat hi jtikken...

Ik heb nu nog 2 jaar garantie, dus ik kan 't lekker aankijken... In ieder geval kan ik het even "uitzingen" tot ik op vakantie ga, eind volgende week... beter dan aanklooien met m'n laptop

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 19:01

vr6-only

Blub Blub

haha zo koel wordt ie ook niet dat ie krom gaat trekken 8)7

It ain't stupid if it works!

• Sypher
Tsja, ik vond het enigzins best logisch klinken, en toevallig dat hij zonder dat probleem níet heeft...

Verwijderd

Koelen met een standaard fannetje levert misschien een graad of 5 à 10 celsius temperatuurverschil op. De behuizing van een harde schijf is van ~2 mm dik gestanst metaal en het binnenwerk en de mechanische delen zijn ontworpen om weerstand te kunnen bieden aan flinke temperatuurverschillen van zeker wel zo'n 30 graden tussen uit en draaiend. Kijk je in de white papers dan zie je dat schijven tussen de ~5 en 50 graden celsius probleemloos moeten werken. En dan zou zo'n koelinkje ervoor zorgen dat de platters kromtrekken? :D

Je kunt natuurlijk best met die schijf gaan werken als je dat een goed idee vindt, maar onthou wel dat een gevonden fout, ook al is die gerepareerd, ook door de fabrikant zelf als geldige RMA-reden wordt gezien - en dat is echt niet zonder reden. Maar je moet 't zelf weten. :)

• xXDimiXx
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Het ligt waarschijnlijk aan de voeding van je pc. Ik heb dezelfde problemen gehad met zelfs 3 maxtor schijven, 2 ervan waren sata 1 ata. Het kan soms maanden duren voordat ze beginnen te tikken, maar als het zover is, dan is het goed mis. Maar ik ben na veel gekloot achter gekomen dat het aan een te zwakke voeding ligt. Ik had eerst een 300w voeding, maar voor 2 hd's en de rest van standaard stroomtrekkers issie toch echt iets te zwak. Heb er nu een 400w voeding in zitten en heb er nu geen last meer van gehad. (afkloppen)

Live life to the fullest!

Verwijderd

Ik heb iig hetzelfde Kloppende geluid met een maxtor soms.
Hij loopt nog dus niet al te veel aandacht aan geschonken verder.

Volgens mij is dat tikken een maxtor afwijking.
Ik heb ook nog 2 zeepoorten die zijn stil en tikken _nooit_ zelfs niet bij uitzetten pc dus op 1 of andere kromme manier vind ik het eng.
Maargoed.
Pagina: 1