Opstandige dvd-brander

Pagina: 1
Acties:

• marco_sire
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01-2023
Pffff, ik heb al tijden een probleem met me dvdbrander en weet me echt geen raad meer.
Zo nu en dan (zonder regelmaat, zonder aanwijsbare reden) start me pc opnieuw op terwijl ik aan het branden ben. Er draaien geen zware programma's op de achtergrond mee.

Ik heb er al verschillende kenners naar laten kijken maar die wisten ook geen oplossing (een nieuwe partititie maken met een kale versie van windows en een legale versie van nero en dan branden: ging ook fout).

Ik heb een nec 2510a. Iemand enig idee (of moet ik wat meer specs plaatsen??)??

er zijn nog wel wat meer dingen die ik heb geprobeerd maar ik hoor eerst graag tips want misschien heb ik die oplossingen niet volledig uitgevoerd...

marco_sire@hotmail.com

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Wat voor voeding heb je erin zitten en wat voor andere onderdelen ?

Verwijderd

Hoe zit het met de firmware van de brander? Originele of recentere (versie?), officiele of niet-officiele?

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 19:03

RicX

Het leven is geen ponypark

en nog belangrijker: gebruik je steeds dezelfde dvd's / cd's om te branden, of heb je ook al eens met verschillende geprobeert ??

offtopic:
een beetje meer info in je startpost zou wel handig zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door RicX op 13-07-2005 12:55 ]

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• marco_sire
RicX schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:53:
en nog belangrijker: gebruik je steeds dezelfde dvd's / cd's om te branden, of heb je ook al eens met verschillende geprobeert ??
hier kan ik antwoord op geven (bovenstaande vragen zoek ik vanavond even uit): allerlei verschillende media's gebruikt met elke keer wisselend resultaat --> zo gaan er 5 goed en dan ineens 3 achter elkaar start me pc opnieuw op. het is alleen met branden by the way.

marco_sire@hotmail.com

Verwijderd

marco_sire schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:56:
[...]

hier kan ik antwoord op geven (bovenstaande vragen zoek ik vanavond even uit): allerlei verschillende media's gebruikt met elke keer wisselend resultaat --> zo gaan er 5 goed en dan ineens 3 achter elkaar start me pc opnieuw op. het is alleen met branden by the way.
Zoek hier dan best eens op verder en probeer te zien of er een verband is tussen het uitvallen van de pc bij het branden van bepaalde soorten media.
Indien dit het geval is kan je best deze media gewoon vermijden, ofwel met een firmware upgrade (indien je dit nog niet gedaan hebt) zou dit moeten opgelost worden. Indien er geen verband is, moeten we verder zoeken...
Maar probeer de andere vragen idd al op te zoeken vanavond ofzo...

• RicX

RicX

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:02:
Zoek hier dan best eens op verder en probeer te zien of er een verband is tussen het uitvallen van de pc bij het branden van bepaalde soorten media.
Indien dit het geval is kan je best deze media gewoon vermijden, ofwel met een firmware upgrade (indien je dit nog niet gedaan hebt) zou dit moeten opgelost worden. Indien er geen verband is, moeten we verder zoeken...
hij zegt toch dat ie verschillende soorten media gebruikt 8)7 dan is de kans dat het aan de media ligt net uiterst klein geworden
maar nog even trugkomen op je antwoord op mijn post... je zegt dat er 5 goed gaan en daarna 3 fout.. is het altijd zo dat ze pas beginnen fout te gaan nadat de computer een tijdje aanstaat of nadat je de dvd-brander al een tijdje bent aan het gebruiken (cd's of dvd's laten draaien)? want dan kan het ook nog eens aan de warmte liggen.... maar kijk eerst maar eens wat voor voeding je hebt, want heel vaak kan het al door een andere voeding worden opgelost

• marco_sire
RicX schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:06:
[...]

hij zegt toch dat ie verschillende soorten media gebruikt 8)7 dan is de kans dat het aan de media ligt net uiterst klein geworden
maar nog even trugkomen op je antwoord op mijn post... je zegt dat er 5 goed gaan en daarna 3 fout.. is het altijd zo dat ze pas beginnen fout te gaan nadat de computer een tijdje aanstaat of nadat je de dvd-brander al een tijdje bent aan het gebruiken (cd's of dvd's laten draaien)? want dan kan het ook nog eens aan de warmte liggen.... maar kijk eerst maar eens wat voor voeding je hebt, want heel vaak kan het al door een andere voeding worden opgelost
ik hoop dat dat het is want ik ben er al tijden mee bezig en wordt er soms niet vrolijk van. soms gaat trouwens de eerste ook al fout dus het is niet per definitie zo dat het pas fout gaat als de pc een tijdje aanstaat.

marco_sire@hotmail.com

• marco_sire
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:02:
[...]

media ligt het niet aan want het gaat soms wel goed soms niet en bij andere media is dat hetzelfde verhaal. bedoel je een firmwareupgrade van de brander (nec 2510a) of van de software (nero 6.3.25 nog wat,....)??

marco_sire@hotmail.com

• RicX

RicX

marco_sire schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:09:
media ligt het niet aan want het gaat soms wel goed soms niet en bij andere media is dat hetzelfde verhaal. bedoel je een firmwareupgrade van de brander (nec 2510a) of van de software (nero 6.3.25 nog wat,....)??
als media soms wel en soms niet goed gaat kan het altijd nog aan de media liggen... het hoeft niet zo te zijn dat als de brander niet goed met de media om kan gaan, hij die schijfjes voor 100% niet slikt... en hij bedoelt de firmware upgraden... firmware is de software die in hardware zit... in jouw geval dus de brander, de nec

• marco_sire
RicX schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:13:
[...]

als media soms wel en soms niet goed gaat kan het altijd nog aan de media liggen... het hoeft niet zo te zijn dat als de brander niet goed met de media om kan gaan, hij die schijfjes voor 100% niet slikt... en hij bedoelt de firmware upgraden... firmware is de software die in hardware zit... in jouw geval dus de brander, de nec
vriend van me heeft dezelfde brander en dezelfde dvd's en die heeft geen problemen. en van die firmware 'sorry, hij is een beetje dom' ;)

marco_sire@hotmail.com

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-03 19:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hier kun je evt. een nieuwe firmware upgrade downloaden voor de brander. 1ste kolom, 3de van onder. Volg wel exact de instructies op die erbij zitten.
Dit zou het probleem kunnen oplossen, maar dit kan ik niet garanderen. Lees de readme die erbij zit. Je krijgt vaak iig betere media support.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• marco_sire
Nyarlathotep schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:20:
Hier kun je evt. een nieuwe firmware upgrade downloaden voor de brander. 1ste kolom, 3de van onder. Volg wel exact de instructies op die erbij zitten.
Dit zou het probleem kunnen oplossen, maar dit kan ik niet garanderen. Lees de readme die erbij zit. Je krijgt vaak iig betere media support.
thanks. ga het vanavond proberen. nog even een (misschien niet te snuggere) vraag: de laatste firmware versie is de meest uitgebreid (bevat alle fixen van de voorgaande versies) en hiervoor hoef je niet eerst oudere firmware-versies er op te zetten??

marco_sire@hotmail.com

Verwijderd

Het lijkt er op dat je controller verantwoordelijk is voor je reboot.
Dat zou kunnen liggen aan:
- een stukken DVD brander
- een stukken HDD
- BIOS instelling van je controller
- een stukken controller
- een overbelaste voeding

Fout opsporen:
- Je HDD is te testen met een tool bv die van maxtor. Deze tools zijn er volgensmij voor elkmerk HDD. Kies voor de niet windows variant dat je alleen je HDD test en niet je OS. Je test dan ook gelijk of je controller lekker draait. Kopieer onder windows eens 4,7Gb van A naar B op je HDD. Fouten in je data doorvoer kunnen ook leiden tot problemen.
- BIOS instellingen... die zijn lastiger te checken.. je moet er wat kijk op hebben en systematisch testen. Niet te veel ter gelijk veranderen!!
- Je DVD brander... probeer eens of je de fout kunt opwekken bij een simulatie van het branden.
Dan kun je het medium uitsluiten.
- Vergeet niet je data kabels te checken die zijn soms gewoon niet goed aangedrukt of half los getrokken. De kabels zelf kunnen ook beschadigd raken en leiden tot onverklaarbare reboots.
- Oja bijna vergeten check ook je voeding!! Je brander trekt aardig wat stroom als je voding een onderspanning geeft gaat het "licht" ook uit in je PC! Er zijn hiervoor veel monitoring tools beschikbaar.

Als je dit allemaal hebt getest en je het nog niet hebt gevonden....
Laatste optie:
- test de brander in een ander systeem.

>:)

• marco_sire
als jullie het probleem een beetje kunnen inschatten is het dan een brander-probleem?? of een voedingprobleem?? of heb ik te weinig werkgeheugen (256mb bij xp pro sp1)?? of moet ik me bois 'flashen' (help nou wordt het te technisch)??? of me 'aspi drivers' (nog zo'n nixzeggende term voor mij)??

marco_sire@hotmail.com

• marco_sire
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:36:
- Vergeet niet je data kabels te checken die zijn soms gewoon niet goed aangedrukt of half los getrokken. De kabels zelf kunnen ook beschadigd raken en leiden tot onverklaarbare reboots.

Als je dit allemaal hebt getest en je het nog niet hebt gevonden....
Laatste optie:
- test de brander in een ander systeem.

>:)

Kopieer onder windows eens 4,7Gb van A naar B op je HDD. Fouten in je data doorvoer kunnen ook leiden tot problemen.
is al gedaan en dat is het niet.....helaas.

van a naar b kopieren (van ene pc naar andere pc in het netwerk leidt ook wel eens tot een reboot. wat is dan jouw conclusie??

[ Voor 44% gewijzigd door marco_sire op 13-07-2005 13:49 ]

marco_sire@hotmail.com

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:
Windows-related opmerkingen: in een standaard Windows XP systeem herstart de computer automatisch zonder een duidelijke foutmelding te geven. Je kunt dit uitschakelen via Deze Computer - Eigenschappen - Geavanceerd - Opstart en herstelinstellingen - Instellingen - Systeemfouten - vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". Verder kun je in NT/2K/XP ook veel nuttige informatie halen uit de systeemlogboeken. Zie Configuratiescherm - Systeembeheer - Systeemlogboeken (Event Viewer) of start - uitvoeren - eventvwr.msc.
Ook al eens geprobeerd ?
Mocht je na dit een Blauw scherm krijgen dan kun je misschien wat beter achterhalen waar de fout zit.
Als het systeem hierna nog steeds gewoon keihard reboot zonder een blauw scherm te genereren zit er wat fout bij je hardware.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• marco_sire
Delta2 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:45:
Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:

[...]

Ook al eens geprobeerd ?
Mocht je na dit een Blauw scherm krijgen dan kun je misschien wat beter achterhalen waar de fout zit.
Als het systeem hierna nog steeds gewoon keihard reboot zonder een blauw scherm te genereren zit er wat fout bij je hardware.
dit heb ik ook wel eens gedaan en dan zag ik allerlei onduidelijke shit staan. 1 keer stond er iets met bluetooth in de dump. heb ik gelijk me bluetooth-software weggehaald maar toen liep het nog steeds niet goed.

marco_sire@hotmail.com

Verwijderd

marco_sire schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:43:
[...]

is al gedaan en dat is het niet.....helaas.

van a naar b kopieren (van ene pc naar andere pc in het netwerk leidt ook wel eens tot een reboot. wat is dan jouw conclusie??
Hmm even denken..

Als dat gebeurt dan ligt het waarschijnlijk niet aan de DVD brander!!

Dan zit ik toch te denken aan een foute BIOS instelling.
In het BIOS staat denk ik een instelling te "hoog of te snel" je moederbord kan dat wel aan maar één van je componenten niet! bv werkgeheugen, bussnelheid (oa PCI bus) etc...

Positief is dat er dan waarschijnlijk niets stuk is maar het vervelende is dat dit soort problemen. Lastig te vinden zijn!

PS Is de pc in kwestie een zelfbouw PC of een kanten klaar model?

• RicX

RicX

never mind... laten we zeggen... het was nog vroeg in de morgen ;)

Verwijderd

RicX schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:06:
[...]

Ik vond het niet duidelijk dat er een verband tussen een bepaald soort media was en het uitvallen of niet, daarom heb ik nog eens uitdrukkelijk gevraagd of er een verband tussen is. Als het probleem zich puur willekeurig voordoet bij elke soort media, dan zal het idd waarschijnlijk niet aan de media liggen.

Met firmwareupgrade bedoel ik die van de brander... (nieuwere firmwares ondersteunen inderdaad namelijk meerdere soorten media) en je hoeft alleen de allerlaatste nieuwe te installeren, die installeert gelijk ineens alles wat in de vorige firmware versies ook zat.

De beste manier om uitsluitsel te krijgen of het aan de brander ligt of elders is de drive uitproberen in een andere pc (zoals reeds vermeld).

Monitor ook eens de voltlijnen van de voeding als je begint te branden en voordat je begint te brande, als je een opmerkelijk verschil ziet, kan het idd aan de voeding liggen.

• marco_sire
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:17:
[...]

Hmm even denken..

Als dat gebeurt dan ligt het waarschijnlijk niet aan de DVD brander!!

Dan zit ik toch te denken aan een foute BIOS instelling.
In het BIOS staat denk ik een instelling te "hoog of te snel" je moederbord kan dat wel aan maar één van je componenten niet! bv werkgeheugen, bussnelheid (oa PCI bus) etc...

Positief is dat er dan waarschijnlijk niets stuk is maar het vervelende is dat dit soort problemen. Lastig te vinden zijn!

PS Is de pc in kwestie een zelfbouw PC of een kanten klaar model?
hmmm, als je iets fout instelt in je bios dan ben je nog verder van huis toch?? toch maar weer aan de experts overlaten.....met de goldie-oldie cd-brander had ik die problemen by the way nooit, maar je dvd-brander vergt meer van je pc neem ik aan. is het bios flashen een idee (ook al weet ik niet hoe het moet maar daar zijn de experts voor).

PS: het is inderdaad zelfbouw. niet door mij maar door een experts ;) vanwaar deze vraag??

marco_sire@hotmail.com

• marco_sire
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:38:
[...]

Met firmwareupgrade bedoel ik die van de brander... (nieuwere firmwares ondersteunen inderdaad namelijk meerdere soorten media) en je hoeft alleen de allerlaatste nieuwe te installeren, die installeert gelijk ineens alles wat in de vorige firmware versies ook zat.

De beste manier om uitsluitsel te krijgen of het aan de brander ligt of elders is de drive uitproberen in een andere pc (zoals reeds vermeld).

Monitor ook eens de voltlijnen van de voeding als je begint te branden en voordat je begint te brande, als je een opmerkelijk verschil ziet, kan het idd aan de voeding liggen.
brander uitwisselen heb ik ook al eens geprobeerd en dat was de oplossing helaas niet: bij een ander draaide die als een zonnetje :(

laatste opmerking snap ik niet helemaal: monitor voltlijnen??

marco_sire@hotmail.com

Verwijderd

monitor voltlijnen = kijk eens na hoe stabiel de voeding blijft wanneer je brandt en kijk dan of er een noemenswaardige afwijking is tegenover wanneer je niet brandt...
Als dat zo is, is de kans groot dat het aan je voeding ligt
Dit kan je doen met een programmaatje zoals speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) en het meest nauwkeurig is nog met een multimeter.
Volgens mij is de kans echter klein dat het aan de voeding ligt. Een dvd brander vergt toch niet zo veel meer dan een cd-brander hoor.

Als een andere brander wel werkt in je pc is dit al een aanwijzing dat het aan de brander zelf ligt, maar uitsluitsel kan je pas krijgen als je de brander in een andere pc kan testen.

Verwijderd

marco_sire schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:50:
[...]

hmmm, als je iets fout instelt in je bios dan ben je nog verder van huis toch?? toch maar weer aan de experts overlaten.....met de goldie-oldie cd-brander had ik die problemen by the way nooit, maar je dvd-brander vergt meer van je pc neem ik aan. is het bios flashen een idee (ook al weet ik niet hoe het moet maar daar zijn de experts voor).

PS: het is inderdaad zelfbouw. niet door mij maar door een experts ;) vanwaar deze vraag??
Met je "goldie-oldie cd-brander" werkt je systeem op zijn sloffen.. met een DVD brander is dat wel anders! 4,7 GB in 20min en soms sneller... dat vergt wel iets!

BIOS flashen NOOIT doen tenzij je weet wat je doet ... gaat er iets fout dan is je moederbord ECHT niet meer bruikbaar (met een paar uitzonderingen dan)!!!

Fouten instellingen in het bios komen vaak voor! Ook bij experts :D!!
Dit gebeurt heelvaak bij zelfbouw systemen vandaar mijn vraag.
[losse opmerking]PC's zijn net nopper bijna iedereen kan het in elkaar steken... maar het goed instellen daar komen vaak de problemen naar boven.[/losse opmerking]

Fouten instellingen in het bios hebben meestal geen definitieve gevolgen voor je systeem met uitzondering van o.a. je CPU, voltage, bussnelheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 15:14:
[...]

Met je "goldie-oldie cd-brander" werkt je systeem op zijn sloffen.. met een DVD brander is dat wel anders! 4,7 GB in 20min en soms sneller... dat vergt wel iets!
ah ok, je hebt het over de bandbreedte, ik dacht dat het over de belasting van de voeding ging
maar zelf bij bandbreedte heb je al een heel oude pc nodig wil die het niet meer kunnen trekken...

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Tja,

Mogelijk zit de oplossing in de koeling van je systeem?
(weet niet of je ook in de casemod secties zit).

Maar kan best zijn (met dit weer) dat je systeem gewoon te warm word als je brand.

heb het zelf ook, alles gaat prima, laat ik mijn nieuwe sata harde schijf heel hard werken boot hij ook opnieuw.

Je kan alles proberen, alleen dit zou een hele goede reden kunnen zijn.
(probeer eens kassie open, met eventueel een ventilator erop.

• marco_sire
FFF schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 17:39:
Tja,

Mogelijk zit de oplossing in de koeling van je systeem?
(weet niet of je ook in de casemod secties zit).

Maar kan best zijn (met dit weer) dat je systeem gewoon te warm word als je brand.

heb het zelf ook, alles gaat prima, laat ik mijn nieuwe sata harde schijf heel hard werken boot hij ook opnieuw.

Je kan alles proberen, alleen dit zou een hele goede reden kunnen zijn.
(probeer eens kassie open, met eventueel een ventilator erop.
heb het ook in de winter.....dus helaas. is het ook niet. specs van me pc komen er aan.

marco_sire@hotmail.com

Verwijderd

Ga zoals reeds gezegd eens op deze link kijken
http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/557

de 2510a staat ertussen : 3de vanaf onderaan geteld in de linkse kolom
-> laatste nieuwe firmware 2.18

lees dan ook goe de instructies, ik zie al direct staan dat je kan upgraden met deze versie als je al vanaf 2.15 hebt, dus kijk ook eerst nog eens na welke versi je momenteel hebt, dit kan je bijvoorbeeld doen met het programmatje Nero InfoTool dat normaal mee geinstalleerd wordt als je Nero installeerd (het zou dan ergens tussen je Programs bij Start Menu moeten staan in het Nero mapje)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 11:48 ]

• marco_sire
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 11:45:
Ga zoals reeds gezegd eens op deze link kijken
http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/557

de 2510a staat ertussen : 3de vanaf onderaan geteld in de linkse kolom
-> laatste nieuwe firmware 2.18

lees dan ook goe de instructies, ik zie al direct staan dat je kan upgraden met deze versie als je al vanaf 2.15 hebt, dus kijk ook eerst nog eens na welke versi je momenteel hebt, dit kan je bijvoorbeeld doen met het programmatje Nero InfoTool dat normaal mee geinstalleerd wordt als je Nero installeerd (het zou dan ergens tussen je Programs bij Start Menu moeten staan in het Nero mapje)
heb het gedown-ed. weekend even uitproberen. bedankt voor het advies :)

marco_sire@hotmail.com

Pagina: 1