[SB Audigy + 5.1] Raar geluid, center overheerst

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik heb een Soundblaster Audigy (LS?) geluidskaart met een Labtec 5.1 setje.
Komt op zich prima geluid uit, alleen heb ik wat probleempjes.

Als ik een DVD speel met PowerDVD, kan ik niet kiezen voor 5.1 maar alleen voor 4 of 6 speakers. Als ik kies voor 6 speakers, dan komt veelal de spraak alleen door de centerspeaker en klinkt het geheel een beetje vreemd, dof en niet vol.

Als ik een game speel (bv. Juiced of GTA SA), dan komt het geluid ook voornamelijk door de centerspeaker en klinkt het ook niet goed. Het klinkt niet vol, maar juist wat dof. De stemmen klinken ook niet vol. In Juiced hoor ik bv. de muziek hard door alle speakers, maar het motorgeluid komt superzacht door de center en verder niet.

Ik heb in Windows zelf aangegeven dat het geluid in 5.1 afgespeeld moet worden en in het bijgeleverde programmaatje van de Audigy heb ik aangevinkt dat er Dolby Digital gespeeld moet worden e.d. Verder kan ik nog instellen hoe hard ik de center en bass wil laten klinken en die staan beide op vol. Als ik zon testje doe ('links voor, midden voor, rechts voor, rechts achter, links achter') dan klinkt alles prima en in verhouding. Ook kan ik er nog voor kiezen dat als ik bv. muziek afspeel dat niet surround is, ik toch dit surround effect kan creeren door een deel over de achterspeakers te spelen (Dit heeft een bepaalde naam, cmss ofzo).

Je kan zoveel instellen: in het volumevenster van de Audigy staan tig opties, in het configuratiescherm kan ik apart de Dolby Digital instellen EN de Windows geluidsinstellingen instellen. Daarnaast kan ik in de programma's zelf (DVD player, games etc.) ook nog weer van alles instellen.

Ik weet heus wel wat ik doe en wat ik instel, maar ik krijg het geluid niet echt goed. Zoals gezegd, klinken de stemmen in films dof en alleen over de center, en in games komen stemmen e.d. ook vaak over de center en klinkt het niet vol.

Heb ik iets verkeerd ingesteld of hoort dit zo? Wat ik ook gek vind, is dat ik in veel games niet eens EAX kan instellen, terwijl mijn Audigy tot EAX 3.0 ondersteunt.

Iemand een idee?

[ Voor 18% gewijzigd door Syntagma op 13-07-2005 13:30 ]

• Syntagma
Subtiel schopje :o

Iemand een idee?
Zeer welkom.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou het kunnen dat Sub en center verwisselt zijn? Meestal zitten die samen op een aansluit plug, en het wil nog wel eens voorkomen dat die niet goed staan (sub krijgt center info en andersom). Dan zou je inderdaad zacht dof geluid krijgen, omdat lage tonen niet goed op je center werken die alles onder bijv. 80Hz filtert.

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-07-2005 09:33 ]

Verwijderd

6 speakers is 5.1 geluid het ligt er een beetje aan hoe je je speakers hebt aangesloten ik denk ook dat sub/center of iets met de front speakers wat verkeerd zit aangesloten..

• Syntagma
Bedankt voor de reacties, ik geloof niet dat er wat verkeerd zit aangesloten want anders zou die test van 'links voor, midden voor, rechts voor, rechts achter, links achter' toch ook verkeerd moeten klinken? Maar die gaat goed!

Ik kan nog wel even kijken naar center/sub, maar met het afspelen van muziek e.d. klinkt het altijd goed dus ik neem aan dat de sub wel goed zit.

Ik heb overigens deze set:

Labtec Arena 675 (was heel goedkoop maar doet het voor mij prima).
Afbeeldingslocatie: http://www.lost.hr/novi/slike/1919vLABTEC_Arena675.jpg

Als ik een DVD speel met 6 speakers dan gaat volgens mij alle audio over de normale speakers en de stemmen over de center.. zo klinkt het althans, erg irritant. Maar goed dat legde ik in de startpost al uit.

Ook vreemd dat ik geen EAX kan kiezen in sommige games, ligt dat weer aan de kaart? Dat bv. de Audigy LS niet ondersteund wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door Syntagma op 15-07-2005 09:49 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
Is de center niet juist bedoeld om stemmen over te laten horen?

• Syntagma
Nou dat zou heel goed kunnen, maar ik vind het niet erg mooi en natuurlijk klinken..
En ook bij het spelen van games.. bij een racegame komt de muziek vol uit alle speakers en de motorgeluiden klinken een beetje zielig door de center.. terwijl ik die juist overal om mij heen zou moeten horen, lijkt me.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het klopt dat de stemmen uit de Centerspeaker komen, en het klopt ook dat het bij GTA San Andreas erg bagger klinkt.

Dat de stemmen e.d. uit de Center komen en erg hard klinken, is een kwestie van wennen. En als het geluid bagger klinkt bij dvd's, dan zou ik andere speakers kopen :).

Dat je EAX niet overal kunt instellen ligt aan de spellen zelf: niet elk spel ondersteund dat.

[ Voor 16% gewijzigd door Jckx op 15-07-2005 16:34 ]

• Syntagma
Ok.. het geluid klinkt niet bagger, in tegendeel. Maar ik vind de verdeling niet mooi. Je zou toch in een film juist het geluid om je heen moeten horen, dus als er iemand van links naar rechts loopt, moet toch ook zijn stem van links naar rechts gaan? Ik heb nu de indruk dat de stem alleen door de center gaat. Daar zal ik nog eens op letten dan.

En waarom klinkt het bij GTA SA brak? Is dat bij iedereen zo?

Maar die EAX staat er wel als optie bij alleen is ie grijs en kan ik er niet op klikken..

[ Voor 11% gewijzigd door Syntagma op 15-07-2005 16:35 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien moet je eens naar het bass management bij de settings van je soundcard kijken, en daar dan de crossover frequentie instellen. Misschien is je center wat minder goed in de lagere tonen, die moet je dan naar je sub doorsturen, alles onder de 75 a 80Hz bijv. Als je dat niet trapsgewijs kunt verstellen kun je misschien je center als 'small' aanduiden. Als het daar niet kan, dan misschien op de sub zelf. Kwestie van even proberen.
Kortom, misschien worden er nu teveel lage tonen naar de center gestuurd meer dan hij kan verwerken.
Regel ook het volume vd center, zodat hij een mooi geheel met de linker en rechter speaker vormt.

[ Voor 42% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-07-2005 16:55 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zijn je drivers up to date? Die kun je halen van de Creative site. EAX 4 is inmiddels in gebruik, en die kan jij ook gebruiken na een update van de drivers.

• Syntagma
Ik heb de update gedaan, thanks.

Ik zit nu Blade Trinity te kijken en ik vind het gewoon slecht klinken.
Alle stemmen gaan enkel en alleen over de centerspeaker en dat klinkt gewoon dof en lelijk.
Als er muziek komt, dan is het opeens keihard over alle speakers. Het lijkt wel of in '6 speaker mode' in PowerDVD, de center een heel groot deel van de power opvangt en de rest er maar bekaaid vanaf komt.
Wanneer ik in PowerDVD kies voor 4 speakers vind ik het 10x mooier, dan worden mn twee voorste speakers tenminste ook bij alles gebruikt en klinkt het veel voller. Maar dat is raar, want ik heb niet voor niets een 5.1 setje.

Ik heb ook al zitten spelen met de luidsprekerinstellingen, bas-omleiding (cross-over), surround mixer, etc. En in PowerDVD kun je ook nog kiezen voor movie mode, music mode, etc. Maakt ook allemaal flink verschil wat je neemt. Want bijv. de trailers op de dvd zijn niet in surround dus die klinken weer heel anders dan de main film.

Pff ik hou het nu maar even op 4 speakers maar ik vind het wel vaag.
Pagina: 1