[DNS] Resolve probleem in win2k3 netwerk.

Pagina: 1
Acties:

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De situatie is alsvolgt:

1 Domein waar 2 servers in hangen.

1e Server (w2k3) welke de PDC is en DNS draait maar GEEN directe externe verbinding naar buiten heeft.

2e Server (w2k3) welke ook een domain controller is in het domein welke wel een externe verbinding heeft en ook DNS draait.

Het probleem:

Op server 2 kunnen wij alles resolven zowel lokaal als extern, met gebruik van 127.0.0.1 als dns.
Alle rootservers staan er in etc etc. geen probleem dus.

Op server 1 welke dus niet aan een extern touwtje hangt kunnen wij logischerwijs ook alleen de interne adressen resolven.
Wij willen dat ook deze server externe adressen kan resolven dus hebben wij een forwarder naar server 2 ingesteld.
Echter externe adressen weigert ie te resolven :?

Ook met nslookup als we als default server nr 2 instellen krijgt ie een time out en resolved hij niets.
Firewall en dichtstaande poorten e.d. is niet aan de orde aangezien wij deze (nog) niet hebben draaien.

Heeft er iemand wat tips? want waarschijnlijk is het een kwestie van ergens een vinkje weghalen o.i.d. vermoed ik ;) :D

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
D3NN1S schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:46:
De situatie is alsvolgt:

1 Domein waar 2 servers in hangen.

1e Server (w2k3) welke de PDC is en DNS draait maar GEEN directe externe verbinding naar buiten heeft.
vanaf 2000 hanteerd MS het multi-master principe, en maken ze dus geen gebruik meer van PDC's/BDC's.

Dus daarom noemen we dat een DC (kan hooguit pdc-emulator zijn).

Hoe bedoel je geen "directe externe verbinding" :? zit geen modem in? of kan helemaal niet op i-net komen:?
2e Server (w2k3) welke ook een domain controller is in het domein welke wel een externe verbinding heeft en ook DNS draait.

Het probleem:

Op server 2 kunnen wij alles resolven zowel lokaal als extern, met gebruik van 127.0.0.1 als dns.
Alle rootservers staan er in etc etc. geen probleem dus.
127.0.0.1 moet je daar niet voor gebruiken, dat is een soort van "test adres" en niet bedoelt om mee te netwerken
Op server 1 welke dus niet aan een extern touwtje hangt kunnen wij logischerwijs ook alleen de interne adressen resolven.
Wij willen dat ook deze server externe adressen kan resolven dus hebben wij een forwarder naar server 2 ingesteld.
Echter externe adressen weigert ie te resolven :?

Ook met nslookup als we als default server nr 2 instellen krijgt ie een time out en resolved hij niets.
Firewall en dichtstaande poorten e.d. is niet aan de orde aangezien wij deze (nog) niet hebben draaien.

Heeft er iemand wat tips? want waarschijnlijk is het een kwestie van ergens een vinkje weghalen o.i.d. vermoed ik ;) :D
Ik vind je hele verhaal onduidelijk.

leg eens duidelijk uit wat de namen/ip adressen zijn van je servers, en hoe de routering naar i-net loopt.

Normalite heb je 1 dns server (AD-integrated).
Hierin is standaard geen root ( . ) zone aanwezig
je kunt werken via root-hints of forwarders, en dan werkt dat gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 13-07-2005 16:54 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Check de DNS logging op Server2 op het moment dat je vanaf Server1 een nslookup uitvoert tegen Server2.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D3NN1S schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:46:
... ergens een vinkje weghalen o.i.d. vermoed ik ;) :D
Vinkje zetten bij "disable recursion" op de advanced properties page.
Daarna even DNS restarten, denk'k

[ Voor 5% gewijzigd door Brahiewahiewa op 14-07-2005 02:49 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==