Toon posts:

Cluster bouwen met Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen ik heb al een best wel lange tijd zitten zoeken naar antwoorden op mijn vraag, maar toch is het voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb op het moment een servertje draaien met niet zo hele goede specs, maar hij doet zijn ding, alleen nu krijg ik er nog 2 pc's bij en dan was mijn vraag, kan ik beter een cluster in windows bouwen en dan alle services daarop laten draaien. Of zou het gewoon sneller zijn als ik 3 servers appart verschillende services laat draaien ?

Ik heb ook het een en ander gehoord van failsafe met microsft datacenter, hier kun je dan 4 nodes mee hebben. Maar ik hoor dat er veel mensen negatief over zijn, dat er bij het falen van 1 node er ineens een heel cluster uitvalt.

Tevens kan ik geen duidelijkheid vinden over het identiek zijn van de server ( als je kijkt naar hardware ) Microsoft zegt dat zo leuk aan de begin van de zin dat ze wel hetzelfde MOETEN zijn, maar dan op het einde zeggen ze dit is om fouten in de configuratie te voorkomen.

Even in het kort dus:

Als ik voor Load Balacing ga is dat sneller dan dat als ik de servers allemaal appart verschllende services geef. En is het wel eens mogelijk met verschillende hardware ?

Tevens vraag ik mij ook af of er een windows apache plugin is zodat hij ook met meerdere cpu's kan werken. ( ik weet wel dat hij bestaat voor linux maar voor windows ben ik hem nog neit tegengekomen ).

----

Sorry voor mijn redelijk lange topic, en voor het misschien mijn iets onduidelijk uitleggen, maar zoals je misschien al lees heb ik er nog niet echt veel verstand van, en de search gebruiken of google heeft mij ook niet bijster veel geholpen.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn kennis in geavanceerde windows opstellingen is beperkt, dus over clusters kan ik niet helpen (wist overigens niet dat dat al ging met windows :P )
Wel kan ik antwoord geven op de vraag over apache op meerdere cpu's
apache2 doet namelijk meerdere threads, en kan zich dus ook over meerdere cpu's schalen.
met, en moet je het zelfs expliciet uitzetten wanneer je dit niet wil (--with-prefork ofzoiets tijdens compile)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Clustering met Windows is leuk, maar onbetaalbaar. Ik meen dat er een Windows 2003 versie is die dat kan, maar die kan ik zelfs via MSDNAA niet downloaden. Een server upgrade is goedkoper en handiger.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Mwah, daar was ik ook al redelijk bang. Alleen ik heb hier nu 3 pc's staan die ik eigenlijk wel van een functie wil voorzien.

Dit draaide ik al op de traagste bak:

- Webserver
- Database
- DC++ Hub
- FTP-Server
- Ventrilo-Server

En dat is een p3 450mhz.

Tevens hoorde ik dit iemand zeggen :
aah maar dan kun je beter gewoon een slave windows server maken die automatisch replicate

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Die quote gaat over het hebben van een member server in een windows 200x Active directory omgeving, waarbij je je member automatisch laat repliceren met je primairy domain controller.

Clusteren kan maar dan heb je dus meerdere licenties van de windows 2003 enterprise of windows 2000 Advanced server nodig. In een grote organisatie is dat betaalbaar en rendabel, maar voor een thuissituatie natuurlijk nooit. Er draait hier een Exchange 2003 cluster op 2 windows 2003 enterprise servers want dat is nodig, maar thuis zou ik dat nooit doen.

Installeer één van die pc's als extra servertje en laat die een paar taken doen die je nu op je trage servertje hebt draaien, dat is het simpelste ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:19:
Mwah, daar was ik ook al redelijk bang. Alleen ik heb hier nu 3 pc's staan die ik eigenlijk wel van een functie wil voorzien.

Dit draaide ik al op de traagste bak:

- Webserver
- Database
- DC++ Hub
- FTP-Server
- Ventrilo-Server

En dat is een p3 450mhz.

Tevens hoorde ik dit iemand zeggen :

[...]
Die functies kun je ook onder linux, dat heeft op zo'n bak een flike performance boost. ventrillo kun je gewoon downloaden van hun site, webserver, database, ftp lijkt me duidelijk, DC++ heb ik geen ide van, maar zal ook wel draaien.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Denk iets verder vooruit. Wat kosten 3 machines 24/7 aanstaan? Een ruwe schatting is omgeveer 100 euro per pc per jaar. Kom je dus op een totaal van 300 euro per jaar aan stroomkosten (waarschijnlijk nog wel meer, maar er is vast iemand die de huidige stroomprijs op kan zoeken).

Kom nog eens bij dat 3 computers 1) meer ruimte innemen en 2) waarschijnlijk trager zijn en 3) meer herrie maken. Verder bestaat je systeem ook uit oudere onderdelen die waarschijnlijk eerder kapot gaan.

Ik persoonlijk zou alle 3 de computers verkopen en één klein (snel) systeem bouwen. Desnoods een Via epia 1ghz met 512mb ram en 2 hdd's in een veilige raid array. Dan heb je niet alleen een snel systeem maar ook eentje die stil en energie zuinig is en wellicht betrouwbaarder (in ieder geval voor je data). Dan kan je altijd nog besluiten om er bijv. een externe hdd aan te hangen.

Wil je echt preformance dan kan je ook andere oplossingen verzinnen, wellicht zelfs met een mobile cpu.

Ik heb het bij eneco uitgerekend, die komen op Uw kosten enkeltarief € 171.36 per pc per jaar uitgaand van 100w per pc.

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 13-07-2005 13:02 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

Ik vind het wel grappig.

TS heeft een p3 450 als server. Echter meent wel 3 x Windows 2003 Enterprise Edition te kunnen aanschaffen a ongeveer 5000 euro per exemplaar. Kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat deze meneer een iets minder legale optie op het oog heeft.

Dam heb ik het nog niet eens over het ontbreken van een SAN o.i.d. dat ook nodig is voor een dergelijke opstelling.

[ Voor 18% gewijzigd door Shuriken op 13-07-2005 13:15 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft bedrijfs licentie van windows 2000 datacenter, dus ja het betreft hier wel een legale optie. Tevens sta ik open voor eventueel andere oplossingen.

Dat van stroomverbruik was ik wel achter en daarom gebruik ik ook 2x een pentium 3 ervoor, mede omdat die 1. weinig watt verbruiken, en tevens niet gigantisch warm worden.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:16:
Mijn vader heeft bedrijfs licentie van windows 2000 datacenter, dus ja het betreft hier wel een legale optie. Tevens sta ik open voor eventueel andere oplossingen.

Dat van stroomverbruik was ik wel achter en daarom gebruik ik ook 2x een pentium 3 ervoor, mede omdat die 1. weinig watt verbruiken, en tevens niet gigantisch warm worden.
Uhm Datacenter word niet los verkocht. Dus de licentie is specifiek gebonden aan de machine(s) waarop die gelevert word.

Maar goed buiten dat. Voor Windows 2000 Datacenter 3 node cluster heb je een Fiber channel SAN nodig. Daarbij dus nog een Fibrechannel switch. Dat is nogal prijzig spul (>20.000 euros)

Verder vermeld je niet hoeveel mensen van de server gebruik maken/hoe druk de website bezocht word. Dus is een beetje lastig in te schatten hoe dit het beste op te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Shuriken op 13-07-2005 14:01 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• defusion
  • Niet online
Een vriend van mij draait op dezelfde hardware, 1 exemplaar hetvolgende:
P3 450mhz
192mb ram
2x200gb sata
promise sata controllertje

gentoo linux met:
apache2.0.54, mod_php4, mod_perl
mysql4.0.21
ventrillo, versie onbekend, een oudere iig vanwege licentie problemen
samba server
pure-ftpd

hij draait dus geen dc++ hub, maar de belasting is nu vrij minimaal, dus een DC++ zou er wel bij moeten kunnen. zie bijv. http://citkit.ru/package/verlihub/

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Clustering kan al vanaf de enterprise edition, maar volgens mij alleen 2-way, met datacenter vanaf 4-way (kan ook dat ik nog in de war ben met de oude 2000 specs, en dat het aangepast is in 2003).

Let trouwens wel dat clustering en load-balancing iets anders is.. Clustering doe je vooral om failures op te vangen, terwijl je load balancing doet om de uh.. load te balancen..

Is inderdaad leuk om mee te spelen, maar weet niet wat je ermee wilt doen. Als het om te spelen is, prima.. Voor productieomgevingen zou ik iemand in de arm nemen die er verstand van heeft, wat jij (klaarblijkelijk) nog niet hebt.. no flame intended..

Als je wilt clusteren zijn er genoeg howto's te vinden, je hebt wel paar SCSI controllers nodig, en disks of backplanes die simultaneous access toestaan voor de quorum disk. Zelf geen ervaring mee..

Als je wilt load balancen, kan dat met de ingebouwde NLB service, al vanaf Windows Server 2003 standard edition, werkt uitstekend voor simpele TCP based services als HTTP. Je installeert dan bijvoorbeeld 3 losse webservers, en met de NLB service maak je een nieuwe virtual ip'tje aan, die dan de load aan de hand van jouw regels verdeelt :)

[ Voor 14% gewijzigd door axis op 13-07-2005 14:30 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
AtleX schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:07:
Clustering met Windows is leuk, maar onbetaalbaar. Ik meen dat er een Windows 2003 versie is die dat kan, maar die kan ik zelfs via MSDNAA niet downloaden. Een server upgrade is goedkoper en handiger.
Uhm.. Enterprise edition kan prima clusteren met clustering services.. en die kan ik al 2 jaar gewoon vanaf de MSDN subscriber downloads binnenhalen..

Neemt niet weg natuurlijk dat 3x2500$ een beetje teveel van het goed is..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties ;)

Het is meer om te kijken hoe het is, en dus om te spelen, maar zoals ik het hier allemaal lees komt er een stuk meer bijkijken dan ik in eerste instantie dacht. Iemand anders nog een oplossing voor :

Pc 1 ( Server ) :
Pentium 3 450 Mhz 196 SDRAM
Ding draait nu nog :
- Webserver
- Database
- DC++ Hub
- FTP-Server
- Ventrilo-Server

Pc 2 :
Pentium 3 1 ghz 512 sdram

Pc 3:
Amd 850mhz 512 DDR
Shuriken schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:54:
[...]

Uhm Datacenter word niet los verkocht. Dus de licentie is specifiek gebonden aan de machine(s) waarop die gelevert word.
Kheb net ff geinformeerd bij me pa, kweet niet wat hij nou heeft maar hij wou eigenlijk mij geen licentie geven :(. Terwijl hij laatst nog zei dat hij het wel goed vond.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 15:14 ]

• axis
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 15:14:
Het is meer om te kijken hoe het is, en dus om te spelen, maar zoals ik het hier allemaal lees komt er een stuk meer bijkijken dan ik in eerste instantie dacht.
Beetje spelen is niets mis mee, leren we allemaal van.. alleen is clustering redelijke complexe materie, zelfs voor de pro's..
Iemand anders nog een oplossing voor :
Er zijn al wat oplossingen aangedragen.. op elke server wat anders installeren is een oplossing.. Kan onder windows, kan onder linux, wat jij wilt.. Onder linux kun je misschien ook met clustering spelen, maar dat zal vast ook niet makkelijk zijn (heb zelf alleen ervaring met windows load balancing)..

Of een combinatie van windows en linux, wat jij wilt :)
Kheb net ff geinformeerd bij me pa, kweet niet wat hij nou heeft maar hij wou eigenlijk mij geen licentie geven :(. Terwijl hij laatst nog zei dat hij het wel goed vond.
Zoals al eerder opgemerkt, kan hij je die licentie voor datacenter niet geven, en dan zou je er drie nodig hebben.. Datacenter wordt niet eens verkocht, die krijg je voor een paar ruggen per licentie bij je >8 CPU machines van tienduizenden euro's..

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 13:23

killercow

eth0

Mag ik een hele stomme suggestie doen?

De services die je er wilt draaien zien er redelijk Hobby achtig uit, en zijn daarnaast ook nog eens vrij simpel.

Ik denk dat je met minder pijn en moeite een geweldig leuk linux clustertje kunt opzetten welke in alle waarschijnlijkheid ook nog eens veel stabieler is. (zeker als je er niet gewoon 3 losse machnies van maakt, maar er een LVS clustertje met failover van maakt.)

Daarnaast denk ik dat omdat je dit als hobby doet het niet zo'n punt is om ook eens wat met linux te spelen. leer je ook nog een ander Operating system ook.

(en niet meteen allemaal flamen dat hij om windows vraagt, windows is voor hem (en vele andere kleine en grote cluster en server problemen gewoon niet de oplossingen., en ik denk dat een gratis linux install dat in dit geval wel is)

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Linux heb ik zeker al aan gedacht, ik heb zelf ook al een hele tijd linux gedraait op mijn server, alleen dan loop ik weer tegen stomme fouten aan. Ik heb nu mooi veel vrije tijd, dus ik denk dat ik wel bezig ga met linux helemaal leren. Eens ff kijken of ik er een boek over kan krijgen ( normaal ben ik niet zo'n fan van uit boek leren, maar meer van zelf proberen en uitzoeken. Maar bij linux kan dat niet zo makkelijk of wel ? )

Tevens als het me veeel moeite kost maakt het niet zoveel uit, ik vind het altijd leuk om zo nieuwe dingen te leren en meer ervaring op te doen, net zoals axis zegt :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 16:05:
Tevens als het me veeel moeite kost maakt het niet zoveel uit, ik vind het altijd leuk om zo nieuwe dingen te leren en meer ervaring op te doen, net zoals axis zegt :)
Ga dan eerst leuke en nieuwe dingen leren. En dan ga je pas eens over cluters of loadbalancing denken.

En dan even om je het "datacenter" uit je hoofd te zetten;

Datacenter Edition

Component Requirement
Computer and processor
Minimum: 400 MHz processor for x86-based computers or 733 MHz for Itanium-based computers; recommended: 733 MHz processor

Memory
Minimum: 512 MB of RAM; recommended: 1 GB of RAM

Hard disk
1.5 GB hard-disk space for x86-based computers; 2.0 GB for Itanium-based computers

Other
Minimum: 8-way capable multiprocessor machine required; maximum: 64-way capable multiprocessor machine supported.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit heeft weinig met PNS te maken, maar gewoon met freewheelen.

Move PNS > WOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 16:05:
Linux heb ik zeker al aan gedacht, ik heb zelf ook al een hele tijd linux gedraait op mijn server, alleen dan loop ik weer tegen stomme fouten aan. Ik heb nu mooi veel vrije tijd, dus ik denk dat ik wel bezig ga met linux helemaal leren. Eens ff kijken of ik er een boek over kan krijgen ( normaal ben ik niet zo'n fan van uit boek leren, maar meer van zelf proberen en uitzoeken. Maar bij linux kan dat niet zo makkelijk of wel ? )

lees eens wat over openMOSIX, is vrij simpele vorm van clusteren, vind ik dan. En het werkt ook met verschillende hardware, dus perfect, aangezien vaak identieke hardware per node nodig is.
Heb ik een keertje gemaakt met 4 stuks 566mhz celeron dingetjes die ik van school had gekregen voor een tientje per stuk :P
daarna weer compleet verkocht voor 100 euri :)

Verwijderd

In Windows Server 2003 Enterprise en Datacenter Edition zit een Clustering Service waarmee je zelf ook Windows server clusters kunt bouwen. Je vindt hem onder de Administrative Tools, Cluster Administrator.
Afbeeldingslocatie: http://img343.imageshack.us/img343/2756/clustering7bq.th.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 19:12 . Reden: typo ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 18:35:
In Windows Server 2003 Enterprise en Datacenter Edition zit een Clustering Service waarmee je zelf ook Windows server clusters kunt bouwen. Je vindt hem onder de Administrative Tools, Cluster Administrator.
[afbeelding]
Da's de clusteradministrator welke mee geinstalleerd wordt met de installatie van het adminpak. Deze kan dus zelfs op windows XP draaien. De clusterservice zelf kan (als apart component) geinstalleerd worden tijdens een unattended setup, of later via Add/Remove Programs -> Windows components.... Ik vermoed dat de door jouw getoonde afbeelding, van een machine is, na de eerste reboot na installatie van de clusterservice. Na (handmatige) installatie van de clusterservice (en een herstart) verschijnt een wizard waarmee de eerste clusternode van het cluster te configureren is.

Let er ook even op dat applicaties aan drie eisen moeten voldoen wil een applicatie uberhaubt op een cluster kunnen draaien:
1- Communicatie via TCP/IP, dit is het enige protocol wat de MS clusterservice ondersteund.
2- Een Adminstrator moet het pad op kunnen geven naar de applicatiedata geplaatst word (de applicatie zelf wordt lokaal op de nodes geinstalleerd, applicatiedata komt op het shared storage).
3- Clients moeten kunnen reconnecten naar de virtual server na een failover.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:29:
[...]
Da's de clusteradministrator welke mee geinstalleerd wordt met de installatie van het adminpak. Deze kan dus zelfs op windows XP draaien. De clusterservice zelf kan (als apart component) geinstalleerd worden tijdens een unattended setup, of later via Add/Remove Programs -> Windows components.... Ik vermoed dat de door jouw getoonde afbeelding, van een machine is, na de eerste reboot na installatie van de clusterservice. Na (handmatige) installatie van de clusterservice (en een herstart) verschijnt een wizard waarmee de eerste clusternode van het cluster te configureren is.
Hij komt van een Windows Server 2003 Enterprise machine met SP1
Direct na Windows-installatie vond ik die Cluster Administrator in de Administrative Tools terug, niets extra toegevoegd via Add/Remove Programs :?
En meteen na het openen van de Cluster Administrator kun je kiezen wat je wil doen, een bestaande cluster verbinden of een nieuwe cluster aanmaken (en met dat laatste open je dus die wizard) :)
Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/5418/clusteradmin9kl.th.gif

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
_Arthur schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 16:31:
[...]

Minimum: 8-way capable multiprocessor machine required; maximum: 64-way capable multiprocessor machine supported.
een 8-way capable machine is geen must hoor, je kan het op een p3 500mhz prima draaien..beter nog ik had het ooit draaien hier op een dual p3 500 met 1gb ram :P

enja datacenter koop je 'bij een server' en niet los (kan niet eens zelfs), de cd's kan je dan van het werk meenemen en thuis even testen ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 21:08:
[...]
Hij komt van een Windows Server 2003 Enterprise machine met SP1
Direct na Windows-installatie vond ik die Cluster Administrator in de Administrative Tools terug, niets extra toegevoegd via Add/Remove Programs :?
En meteen na het openen van de Cluster Administrator kun je kiezen wat je wil doen, een bestaande cluster verbinden of een nieuwe cluster aanmaken (en met dat laatste open je dus die wizard) :)
[afbeelding]
Kijk eens of de clusterservice geinstalleerd is, en draait op die machine. De servicenaam is "ClusSvc", default pad is C:\Windows\Cluster\clussvc.exe). Dit is de daadwerkelijke clusterservice. Zonder deze service dus geen cluster!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mkors/GOT/cluster.jpg

De service zelf kan als extra component opgegeven worden tijdens een unattended setup.

Ik kan me nl. niet voorstellen dat er een wizard start die een configuratie uit wil voeren van iets wat helemaal niet geinstalleerd staat op een server.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 14-07-2005 08:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-03 14:18
Ben ik nu de enige die dit gezien heeft. Hij heeft verschillende service lopen op zijn server en wilt wegens performance dit verspreieden over 3pc's.
Nu die services zijn denk ik niet van levensbelang met failover en dergelijke.

Hij geeft aan dat hij nog 2 extra p3 heeft waarvan 1pc 1ghz en 512mb.
Nu kan hij toch om veel ellende te sparen al die services naar die pc verhuizen dit gaat toch al een hele stap voorwaarts zijn.
En zoals ze zeggen voor zulke dingen gaat een linux systeem nog eens performanter zijn dan een windows systeem.
Draai dat linux systeem dan nog eens in console en je kunt er weer een tijdje tegen aan.

• axis
Ja precies, de TS had al een bepaalde conclusie getrokken, maar daar wordt dan niet meer zo'n rekening mee gehouden :)

Pagina: 1