Toon posts:

[LCD] Relatie resolutie - energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag me af hoe de relatie tussen energieverbruik en resolutie is bij LCD schermen van dezelfde afmetingen. Je ziet bijvoorbeeld in laptops (waar energieverbuik nogal belangrijk is) 15 inch schermen met een native resolutie van 1024 * 768 en 15 inch schermen met met een native resolutie van 1400 * 1050.

Ik meen dat het energieverbuik van een laptopscherm uit twee onderdelen bestaat. (1) De backlighting en (2) de energie benodigd voor het manipuleren van de LCDs. Bij het 1400 * 1050 scherm moeten er meer LCDs gemanipuleerd worden, wat meer stroom kost, maar is dit nou een significant verschil met het 1024 * 768 scherm? Het is voor de vraag het handigst als we er even vanuit gaan dat de backlighting voor beide schermen evenveel energie verbruikt. Dus ik ben puur geïnteresseerd in de energie die nodig is om die extra pixels aan te sturen. Ideeën? Ik ben geneigd te denken dat dit verschil verwaarloosbaar is als je het naast de benodigde energie voor de backlighting zet, maar eigenlijk heb ik geen idee.

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 13:09
Klopt. De energie voor het aansturen van de (sub-) pixels is erg klein vergeleken met de energie die benodigd is voor de backlight. Zeker bij een laptop zal de energie voor het aansturen van de (sub-) pixels verwaarloosbaar zijn, omdat backlight en processing samen véél meer energie verbruiken.