[PHP] Product ontwikkelen PHP4 of PHP5?

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hallo,

Voor een eigen bedrijfje willen we een product gaan maken, welke webbased is.
Nu zal dit sowieso wel in PHP geschreven gaan worden, enkel is de versie nog de vraag.
Wanneer ik voor PHP5 kies, kan het voorkomen dat klanten reeds bij een host zitten waar PHP4 op draait. Nu is het wel zo dat wij ook voor hosting willen zorgen, maar niet iedere klant wenst dat natuurlijk....
Een andere mogelijkheid is het backwards compatible maken, maar ja dan kun je net zo goed PHP4 gebruiken :)

Ik heb hieronder wat voor en nadelen opgenoemd.
PHP4
+ bijna overal beschikbaar
- geen OO
- geen exceptions.
- geen datahiding

PHP5
- Nog niet overal beschikbaar
+ wel OO
+ gebruik van exceptions
+ datahiding

Persoonlijk gaat mijn voorkeur sterk uit naar PHP5, omdat het hele principe van OOP mij veel meer aanspreekt en ik zo ook alles heb geleerd. (ik studeer nog)
Nu wilde ik graag om jullie mening vragen wat jullie in een zelfde situatie zouden doen?
Kiezen voor PHP4 of toch voor PHP5. En wat zijn de afwegingen?

[ Voor 12% gewijzigd door Rhapsody op 13-07-2005 10:59 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Hou er rekening mee dat je een product niet in 1 maand afkrijgt (nou, meestal niet), over bv 3 maanden is de situatie kwa 'php' gebruik hoogstwaarschijnlijk veranderd en zullen meer hosters php5 gaan gebruiken.

Ik zou zelf dus kiezen voor php5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kiezen voor PHP5. Ik werk daar nu al een tijdje mee en geeft je zoveel meer mogelijkheden om je software logischer en overzichterlijker in elkaar te zetten middels OOP e.d.. Die paar klanten kunnen overstappen naar een andere host of de host zou zijn software kunnen updaten. Daarnaast zal de toenamen van PHP5 hosts alleen maar toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Qua programmeren is PHP5 mijns inziens ook zeker de beste keuze. Het gaat mij (of liever gezegd ons) puur om de klanten.
Want in feite eis je dan van ze dat ze een PHP5 -host nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat niet als probleem. Jij levert een product waar het bedrijf wat aan heeft neem ik aan. Dat daarvoor eventueel de server geupgrade moet worden lijkt mij geen probleem. Zorg er eventueel voor dat je een eigen server neemt of een bedrijf in de armen neemt die de hosting van de betreffende klant overneemt. Dan kan je gelijk een totaal aanbod bieden. Ik zou er persoonlijk niet te zwaar aan tillen.

Om zeker van je zaak te zijn zou je bij een aantal grotere hostbedrijven moet informeren hoeveel er al PHP5 ondersteunen en hoe ze er tegenover een upgrade staan. Weet je ook waar je aan begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik zou nu toch zeker voor PHP5 kiezen. Versie 5.1 zit er aan te komen en dat zal toch wel het punt zijn waarop veel hosters gaan overstappen. Zeker als je denkt dat je wel enkele maandjes zult ontwikkelen zou ik gewoon daar voor kiezen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 14:28
Redelijk simpel: maak een analyse waarin je kijkt of de klanten je product niet zullen kopen als hun hoster niet over PHP5 beschikt. Vergelijk dus concurrerende producten en trek daar je conclusies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met de bekende PHP accelerators, zijn die er ook voor PHP 5 inmiddels? Lijkt me overigens ook iets dat je eventueel mee moet nemen in je overweging.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Bananeman2002 schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:49:
Hoe zit het eigenlijk met de bekende PHP accelerators, zijn die er ook voor PHP 5 inmiddels? Lijkt me overigens ook iets dat je eventueel mee moet nemen in je overweging.
Ik ben niet bekend met PHP accelerators. ff googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Je kunt bij je product ook best eisen stellen natuurlijk.

Als PHP5 een eis is, so be it. Is alleen maar mooi, want zullen ze sneller hosting bij jou afnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:55:
Je kunt bij je product ook best eisen stellen natuurlijk.

Als PHP5 een eis is, so be it. Is alleen maar mooi, want zullen ze sneller hosting bij jou afnemen ;)
Bijzonder scherpe opmerking - zorg dat het noodzakelijk is dat jouw product op een bepaalde server moet staan met bepaalde mogelijkheden (PHP5 in dit geval) en is dit niet het geval dan is het simpel, dan is de klant genoodzaakt om tevens een veel te duur hostingpakket bij jou af te sluiten.

"Nee hoor mijnheer, het is geen enkel probleem om uw huidig geregistreerde domeinnamen + hostingpakket om te zetten naar onze dienstverlening. Ja, dan mag u dáár even een handtekening zetten - en hier nog ééntje. Prima zo - niets meer aan doen."

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Ik zou ook voor PHP5 kiezen, nu persoonlijk heb ik er wel geen ervaring mee, mits ik nog programmeer in PHP4, maar t'is juist wat vele hier zeggen, een beetje toekomst gericht denken is nooit slecht en persoonlijk vind ik dit een goede troef naar het bedrijf toe. Het is "klaar" voor de toekomst.

PHP5 dus en dan gewoon nog een host zoeken die het ondersteunt. Trouwens als'k mij niet vergis zijn ze al met PHP5.1 beta bezig ofzo, dus..
Veel succes met je project trouwens :).

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik vind dat jullie hier allemaal nogal snel PHP5 aanraden. In de huidige situatie is het gewoon zo dat PHP5 nog niet overal ondersteund wordt; sommige hosts komen al niet verder dan PHP 4.2. Natuurlijk is het mooi meegenomen als je iets in PHP5 maakt, en je daarmee je klanten min of meer dwingt om hosting bij jou te nemen, maar vergeet niet dat er ook klanten zijn die daar niet van gediend zijn of mensen die liever hun eigen sites hosten omdat er gevoelige data op moet komen. Niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om even te upgraden naar PHP5.

Overigens, het lijstje in de topicstart klopt niet. PHP4 heeft wel OO, zij het in beperkte mate. Verder is de implementatie van OO in PHP5 ook nog niet perfect, AFAIK. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het echt om gevoelige data gaat dan zullen ze vast niet op een shared server zitten en zullen ze met een dedicated of colocated server zitten en is een upgrade al helemaal geen probleem niet.

Ik maak zelf ook al mijn software tegenwoordig met PHP5 en heb nooit problemen gehad met klanten, dan scheelt het misschien wel dat ik zelf de hosting voor de meeste doe :)

Als jij in PHP5 denkt je software stabieler, veiliger en sneller te maken heb je al voldoende argumenten om dat daarin te doen. Dat kan je dan dus ook uitleggen aan je klanten waarom je daarvoor gekozen hebt. Dat is belangrijker dan te kijken wat op dit moment de meeste hosts aan bieden, want daar is dan wel een andere oplossing voor te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:14:
Ik vind dat jullie hier allemaal nogal snel PHP5 aanraden. In de huidige situatie is het gewoon zo dat PHP5 nog niet overal ondersteund wordt; sommige hosts komen al niet verder dan PHP 4.2. Natuurlijk is het mooi meegenomen als je iets in PHP5 maakt, en je daarmee je klanten min of meer dwingt om hosting bij jou te nemen, maar vergeet niet dat er ook klanten zijn die daar niet van gediend zijn of mensen die liever hun eigen sites hosten omdat er gevoelige data op moet komen. Niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om even te upgraden naar PHP5.

Overigens, het lijstje in de topicstart klopt niet. PHP4 heeft wel OO, zij het in beperkte mate. Verder is de implementatie van OO in PHP5 ook nog niet perfect, AFAIK. :)
Ik ben mij er van bewust dat PHP4 in beperkte mate OO heeft. Enkel is deze vele malen verbeterd in PHP5. Daarbij vind ik het verschil dermate groot dat ik eigenlijk geneigd ben om te zeggen dat de OO ondersteuning in PHP4 nagenoeg nihil is.

Wat misschien ook nog handig is om te vermelden, is dat het te realiseren product pas vanaf half augustus beschikbaar zal zijn. En pas in september in gebruik genomen zal worden. Van half augustus tot eind augustus is dan de periode om met een pilot te draaien en te testen.

Datis dus ook waarvoor ik dit topique heb gestart. Je ziet bij veel hosts nog geen PHP5 ondersteuning. Dit hoeft geen probleem te zijn aangezien wij ook de hosting willen verzorgen, maar je hebt altijd klanten die zelf al ergens zitten natuurlijk. En daar gaat het ons om, kunnen we van die klanten vragen c.q. eisen dat ze toch een PHP5-host moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:19:
Als het echt om gevoelige data gaat dan zullen ze vast niet op een shared server zitten en zullen ze met een dedicated of colocated server zitten en is een upgrade al helemaal geen probleem niet.
Al eens eraan gedacht dat er op diezelfde server andere webapplicaties zouden kunnen draaien die niet meer werken in PHP5? ;)
Rhapsody schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:29:
En daar gaat het ons om, kunnen we van die klanten vragen c.q. eisen dat ze toch een PHP5-host moeten nemen?
Ik zou het persoonlijk nog niet doen. Wellicht kun je eerst overleggen wat voor die klant de mogelijkheden zijn, maar wanneer je dat niet weet, kun je beter nog even met PHP4 blijven werken. Elk vereiste om met je software te kunnen werken is er een teveel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Wat denk je in PHP5 nou werkelijk meer te kunnen dan in 4? En zoals al genoemt, OOP is ook gewoon mogelijk in PHP4..

Ik zie eigenlijk geen enkele reden om voor 5 te kiezen. Ga uti van 4, en houd 5 in je achterhoofd zodat alles makkelijk te migreren is naar 5 mocht dat ooit de wens worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:54
frickY schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:07:
Wat denk je in PHP5 nou werkelijk meer te kunnen dan in 4? En zoals al genoemt, OOP is ook gewoon mogelijk in PHP4..

Ik zie eigenlijk geen enkele reden om voor 5 te kiezen. Ga uti van 4, en houd 5 in je achterhoofd zodat alles makkelijk te migreren is naar 5 mocht dat ooit de wens worden.
Als OOP-minded programmeur heeft PHP5 meer dan PHP4 te bieden, maar dat heeft meer met de OOP mogelijkheden te maken dan met PHP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-NMe- schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:42:
[...]

Al eens eraan gedacht dat er op diezelfde server andere webapplicaties zouden kunnen draaien die niet meer werken in PHP5? ;)
Als het 'goed' is zou PHP5 backwards compatible moeten zijn. Ik heb daar dus wel degelijk aangedacht. De migratie binnen mijn bedrijf van 4 naar 5 heeft geen enkel probleem opgeleverd. Alle applicaties bleven zonder problemen draaien. Alleen de migratie toendertijd van mysql 3 naar 4 heeft bij een klant die een gratis forum gebruikte problemen opgeleverd omdat daarin gebruik werd gemaakt van een gereserveerd woord als kolomnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:33:
[...]

Als het 'goed' is zou PHP5 backwards compatible moeten zijn. Ik heb daar dus wel degelijk aangedacht. De migratie binnen mijn bedrijf van 4 naar 5 heeft geen enkel probleem opgeleverd. Alle applicaties bleven zonder problemen draaien. Alleen de migratie toendertijd van mysql 3 naar 4 heeft bij een klant die een gratis forum gebruikte problemen opgeleverd omdat daarin gebruik werd gemaakt van een gereserveerd woord als kolomnaam.
PHP5 is volgens mij niet backwards compatible. PHP4 heeft geen access modifiers, en gaat dus kapot op de privates en de publics. (volgens mij hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 12:54
Rhapsody schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:36:
[...]

PHP5 is volgens mij niet backwards compatible. PHP4 heeft geen access modifiers, en gaat dus kapot op de privates en de publics. (volgens mij hoor)
Wel, je kunt gerust PHP4 code op een PHP5 server laten runnen. (Andersom wordt het wel een probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hij bedoelt dat PHP4-scripts in PHP5 ook zouden moeten werken. In theorie klopt dat, maar ik heb een tijdje terug gehoord dat dat niet helemaal het geval was wanneer iemand de wat exotischere PHP4-OO-functies gebruikite. Het grootste deel van de scripts is inderdaad wel gewoon 1:1 te gebruiken in PHP5, maar je zal maar net niet kunnen upgraden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

Het is ook backwards compatible. Wat jij beschrijft is omgedraaid :)

Wij hebben overigens wel problemen om PHP5 in combinatie met Plesk aan de praat te krijgen. Al schijnt dat een FreeBSD probleem te zijn.

Maar goed.. Als je product zo goed is zal een overstapje naar PHP 5, een andere server of een whatever niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Het gaat niet zo zeer om het aanraden van PHP5, maar meer om het feit dat het in mijn ogen niet zoveel uitmaakt.

Bij ons worden ook extra kosten gerekend als applicaties op andere servers dan de onze geinstalleerd moeten worden (logisch, kost gewoon extra uren). Vaak liggen die kosten hoger dan een jaar hosting en is het voor een klant interessanter om het bij ons te hosten.

[ Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 13-07-2005 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:32

alienfruit

the alien you never expected

Hmm, PHP5 en FreeBSD zorgen voor problemen? Ik wilde net een webserver bestellen met PHP5 preinstalled in combinatie met DirectAdmin. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Nee de Plesk versie van FreeBSD heeft er wat problemen mee. FreeBSD is an sich geen probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Aha, ik schrok al. Plesk is wel een van de redenen dat we zijn overgestapt naar DirectAdmin, omdat je volgens de beheerders makkelijker die kon uitbreiden en/of aanpassen (domxml in php etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
ontopic heren :P

Tot zover zijn er dus aardig wat argumenten.
De een vind PHP4, de rest (:P) PHP5.

Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit van de software hoger ligt bij gebruik van PHP5. Maar wat weegt het zwaarste?
Kun je van je klanten verwachten dat zij overstappen naar een PHP5 -host indien nodig?
Het is geen bedrijfskritische software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zoals gezegd: als de applicatie handig is voor het bedrijf cq meerwaarde levert, dan mag je dat verwachten vind ik. En in het verleden is bij mij ook gebleken dat dit nooit een probleem is geweest. En nogmaals: maak anders voor jezelf een klein onderzoek van het aantal hostingproviders met PHP5 en de bereidwillligheid van hostingprovider om de overstap te maken naar PHP5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rhapsody schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 14:40:
Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit van de software hoger ligt bij gebruik van PHP5. Maar wat weegt het zwaarste?
de kwaliteit van de software ligt natuurlijk aan de ontwikkelaars, en als die zich beter voelen met PHP5...
Kun je van je klanten verwachten dat zij overstappen naar een PHP5 -host indien nodig?
Het is geen bedrijfskritische software.
Natuurlijk kan je dat van klanten verwachten, maar als de concurentie ook dergelijke paketten heeft waarbij geen upgrade van de server nodig is dan moet je wel erg goede features/support hebben willen ze jouw product nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReverendBizarre
  • Laatst online: 24-03-2021
PHP5 heeft naast nieuwe OO mogelijkheden nog wel wat andere features die interessant kunnen zijn. Als je bevoorbeeld in je product gebruik gaat maken van MySQL dan kan je in PHP5 gebruik maken van de nieuwe MySQL interface (als je daarbij ook MySQL 4.1+ hebt) die allerlei nieuwe functionaliteit biedt die erg nuttig is. Zoals bijvoorbeeld prepared statements en transaction management. Het werkt echt een stuk fijner dan de oude PHP/MySQL API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PHP5 heeft inderdaad een heel hoop extra mogelijkheden tov PHP4. Naast een zeer verbeterde OO noemt de TS ook al Exception handling, wat mij minstens zo belangrijk lijkt. Het is naar mijn idee zo dat PHP evolueert vanaf een hack-taaltje langzaam maar zeker naar een "echte taal", met dingen als strong typing en object pass by reference e.d.

Zeker voor iemand die net op school alle truuks van "netjes programmeren" heeft geleerd zal zich kapot ergeren aan PHP 4 - aan PHP 5 wat minder.

Er is echter nog wel iets ander dat denk ik mee zou moeten tellen: de stabiliteit van PHP5. Als jij een PHP 5 applicatie bouwt en deze werkt niet naar behoren kan dat 100x een bug van PHP zijn, maar jij wordt er als programmeur op aangesproken. Om me heen zie ik nog heel weinig grote sites die op PHP 5 zijn overgegaan. Ook zou security een issue kunnen zijn: wat als door een bug in PHP de hele database op straat komt te liggen. Uiteraard is dat bij het ene bedrijf ernstiger dan bij het andere....

Overigens beweert eaccellerator PHP5 ondersteuning te hebben, en uiteraard ondersteunt Zend Accellerator het ook (maar daarvoor moet je weer de buidel trekken). Ook voor deze produkten geldt weer dat het maar de vraag is of ze stabiel genoeg zijn voor een produktieomgeving.

Conclusie is dat ik op dit moment een bij bedrijf dat niet intern voldoende kennis heeft van de ins en outs van webprogramming, PHP en hosting, nog niet een PHP5 applicatie naar binnen zou proberen te schuiven, zeker niet als het prgramma essentiele data gaat bevatten. Maar, zoals ook al eerder genoemd is, over een paar maanden kan de situatie heel anders zijn.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Momenteel werk ik voor een klant ook aan een website die door veel grote klanten van hun gebruikt gaat worden. Deze applicatie word ook volledig ontwikkeld in PHP5. Met als grootste motivatie de OOP.

Ik moet ze volledig gelijk geven. de OOP is nog lang niet perfect (return variabelen kan je niet altijd direct vergelijken met statements, en dat soort kleine dingen), maar het is een grote stap voorwaarts.

Als ik een nieuw product zou ontwerpen en ontwikkelen zal ik persoonlijk zeker voor PHP5 kiezen met bovengenoemde motivatie, en als OOP-relatieve redenen als onderhoudbaarheid en uitbreidbaarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Jij komt serieus bij de klant: "Ow enne, heeft uw host wel PHP ondersteuning?" ?

Host gewoon zelf dedicated, hoeft niet eens zo duur te zijn. Krik je prijs wat op en je bent af van het gezeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is je doelgroep??? Kleine mkb'ers zullen er niet zo veel problemen mee hebben om over te gaan naar een andere hoster, als jouw product goed(/belangrijk) genoeg is. Bij grotere bedrijven kan je dit denk ik wel vergeten, en in tegenstelling tot wat de meeste mensen hier denken denk ik dat er vrij veel bedrijven zijn die niet zomaar even voor de lol ( zelfs op een dedicated server ) even van php-versie gaan wisselen, want tussen php-4 en php-5 is er toch wel redelijk wat gebroken. En php-5 is dus lang niet 100% backwards compatible.

Vanwege het test-traject etc. denk ik dat de meeste bedrijven vrij huiverig zullen zijn als jij zegt dat hun hoster of zij ( in geval van dedicated ) eventjes de nieuwste php-versie erop willen zetten, want op dit moment hebben weinig progs het nodig ( beetje kip-ei verhaal ) en vrij veel progs zullen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Onze doelgroep is non-profit organisaties. Stichtingen, (kerkelijke) gemeenten en verenigingen en dergelijke.
Hoewel deze vaak geen site of eentje bij een gratis host hebben vroeg ik het mij dus toch af. Ik wil graag met PHP5 verder, maar mijn collega is van mening dat je het niet van klanten kunt eisen dat zij een PHP5-host moeten hebben.

Het zelf hosten is in dit stadium nog niet echt te doen, aangezien we net pas begonnen zijn. Het is echter wel een idee om eens naar te kijken. Bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door Rhapsody op 13-07-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rhapsody schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 21:57:
Onze doelgroep is non-profit organisaties. Stichtingen, (kerkelijke) gemeenten en verenigingen en dergelijke.
Hoewel deze vaak geen site of eentje bij een gratis host hebben vroeg ik het mij dus toch af. Ik wil graag met PHP5 verder,
als dat je doelgroep is dan zou ik toch wel serieus overwegen of om zelf te hosten of dan toch maar PHP4 te gebruiken.
maar mijn collega is van mening dat je het niet van klanten kunt eisen dat zij een PHP5-host moeten hebben.
tuurlijk kan je dat wel eisen, waarom niet? Microsoft eist ook dat je zo'n machine hebt die daar en daar aan voldoet anders kan je hun product niet draaien, sterker nog, niet alleen Microsoft doet dan, maar elk bedrijf dat software maakt ;)

De vraag alleen is, wat is haalbaar voor je doelgroep, en zitten die te wachten op die software waarvoor ze of een andere hoster moeten vinden, of de boel upgraden terwijl ze voor wellicht een iets hogere prijs ook bij de concurent een pakket kunnen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik hoor van verschillenden die de sprong gewaagd hebben dat PHP4->5 inderdaad hier en daar bestaande pakketen breekt, maar dat ze dat doorgaans in een half uurtje gefixt hadden.

Ergens in het begin is het al eens gevraagd, maar ik heb er geen reactie op gezien: wanneer wil je het op de markt zetten? Volgende week of over 6 maand maakt voor PHP5 een wereld van verschil.

Zelf ben ik met twee projecten bezig: ééntje gaat heel geleidelijk vooruit maar stap 1 ervan wel binnen 14 dagen in productie, op een intranetserver. De ander kan rustig nog 6 maand duren. Voor beide ga ik voor PHP5, met name omdat ze beide nog lang mee moeten en dus goed onderhoudbaar en uitbreidbaar moeten zijn. Daarvoor leent OO zich nu eenmaal. :) Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ik over drie jaar nog blij zou zijn met een PHP4 based fundament. Die intranetsever zal er dus komende week aan moeten geloven. Gelukkig draaien er nu nog erg weinig PHP scripts op. :)

Zelf hosten niet mogelijk? Heeft "mijn" webhost over 6 maand PHP5 op z'n shared hosting? Ik weet het niet zeker. Wel weet ik dat hij voor 40 euro in de maand prima managed VPS pakketen verkoopt waarop hij nu al PHP5 ondersteunt. Die pakketen zijn ook zeer geschikt om als reseller accounts op te verkopen, dus waarom zou je niet zelf kunnen hosten? Zo'n organisatie houdt zich toch (nog) niet bezig met grootte en massa's dataverbruik, zolang je maar zorgt dat ze "genoeg" hebben gaan er vele makke schapen in zo'n account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Je kunt natuurlijk ook je website een .php5 extentie geven en dan vragen aan je host of die php 5 wil installeren en dan alleen werkend op de .php5 extensie.

Misschien is bij Apache zelfs wel op te geven voor een vhost of directory welke x-http extentie ofzo moet wroden gekoppeld aan welke php :)

Server wijzigingen zijn dan helaas wel noodzakelijk, maar als je alles netjes en zorgvuldig doet merkt geen enkele applicatie er dus iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

pierre-oord schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:29:
Je kunt natuurlijk ook je website een .php5 extentie geven en dan vragen aan je host of die php 5 wil installeren en dan alleen werkend op de .php5 extensie.

Misschien is bij Apache zelfs wel op te geven voor een vhost of directory welke x-http extentie ofzo moet wroden gekoppeld aan welke php :)
dat kan allemaal, alleen moet het wel ingesteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
pierre-oord schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:29:

Server wijzigingen zijn dan helaas wel noodzakelijk, maar als je alles netjes en zorgvuldig doet merkt geen enkele applicatie er dus iets van.
Nou dat is het probleem niet, bij mijn host kan ik instellen welke versie ik wil.
Het gaat om de klanten. Dus ik denk dat PHP4 de beste keuze is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Ik zou toch écht voor PHP5 gaan. Ik ben momenteel ook al 3 maanden bezig aan een site/applicatie in PHP5, en moet zeggen dat ik vooral erg in love ben met de nieuwe magic __get en __set methoden.

Je kan heel simpel een objectje maken dat rechtstreeks aan een rij in de database hangt, d.m.v. een base class te bouwen die de database velden vertaalt in object properties, en bijvoorbeeld automatisch waarden weer opslaat als ze wijzigen. dit scheelt echt *uren* werk aan standaard code creëren en is erg lekker herbruikbaar :D

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SchizoDuckie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:59:
Ik zou toch écht voor PHP5 gaan. Ik ben momenteel ook al 3 maanden bezig aan een site/applicatie in PHP5, en moet zeggen dat ik vooral erg in love ben met de nieuwe magic __get en __set methoden.
Ik heb het vaker geroepen, maar ik roep het nog eens: "handig voor een programmeur is niet automatisch goed voor een klant!" Hoeveel beter PHP5 ook is dan PHP4, dat maakt allemaal niet uit. Het merendeel van de hosts op de markt gebruikt nog steeds PHP4, en vooral de goedkopere hosts die vaak meerdere kleine klanten aantrekken zullen niet snel overstappen naar PHP5 omdat het niet geheel backwards compatible is. Ik denk dat PHP5 in de eerstkomende 6 maanden PHP4 langzamerhand gaat vervangen, maar voor de kerst zou ik in elk geval nog geen software uitbrengen die PHP5 als eis heeft. Zeker niet voor die doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

-NMe- schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:14:
[...]

Ik heb het vaker geroepen, maar ik roep het nog eens: "handig voor een programmeur is niet automatisch goed voor een klant!" Hoeveel beter PHP5 ook is dan PHP4, dat maakt allemaal niet uit. Het merendeel van de hosts op de markt gebruikt nog steeds PHP4, en vooral de goedkopere hosts die vaak meerdere kleine klanten aantrekken zullen niet snel overstappen naar PHP5 omdat het niet geheel backwards compatible is. Ik denk dat PHP5 in de eerstkomende 6 maanden PHP4 langzamerhand gaat vervangen, maar voor de kerst zou ik in elk geval nog geen software uitbrengen die PHP5 als eis heeft. Zeker niet voor die doelgroep.
Als er geen nieuwe applicaties voor uitkomen omdat iedereen te chicken is en alleen maar afwacht gebeurt er nooit wat toch?
Er zijn best al goede en goedkope hosters ook die php5 en php4 draaien als je daar gewoon om vraagt. En dan nog, als bedrijf miep je niet over die 10 euro in de maand extra om een site in de lucht te houden.

Ik werk zelfs al sinds maart alleen nog maar in PHP5 aan meerdere projecten, en heb nog nergens problemen ervaren om dat te kunnen verkopen aan een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

SchizoDuckie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:26:En dan nog, als bedrijf miep je niet over die 10 euro in de maand extra om een site in de lucht te houden.
rekening houdend met de doelgroep:
Rhapsody schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 21:57:
... denk ik toch dat 10 euro in de maand teveel kan zijn om alleen maar php5 te hebben, vergis je niet, veel verenigingen willen elke cent besparen daar waar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SchizoDuckie schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:26:
Ik werk zelfs al sinds maart alleen nog maar in PHP5 aan meerdere projecten, en heb nog nergens problemen ervaren om dat te kunnen verkopen aan een klant.
Dat is leuk voor jou natuurlijk, maar dan gok ik dat je voor middelgrote en kleine bedrijven gewerkt hebt. Niet voor grote bedrijven of non-profit organisatie/verenigingen. En die doen echt wel moeilijker hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
En zoals gezegd; Non-profit heeft weinig te besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Rhapsody schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:02:
En zoals gezegd; Non-profit heeft weinig te besteden :)
Dat verdien je toch weer terug doordat je minder hoeft te programmeren lijkt me? en dus minder hoeft te rekenen aan uren? :X

[ Voor 8% gewijzigd door SchizoDuckie op 15-07-2005 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
SchizoDuckie schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:58:
[...]

Dat verdien je toch weer terug doordat je minder hoeft te programmeren lijkt me? en dus minder hoeft te rekenen aan uren? :X
Dat maakt toch niets uit wanneer ik nu voor PHP5 of PHP4 kies?
of ik nu een PHP4 webapplicatie aan 10 klanten verkoop of een PHP5 webapplicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Grote bedrijven die doen moeilijk, MKB-ers doen juist moeilijk. Nooit problemen gehad met grote bedrijven zoals multinationals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
alienfruit schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:49:
Grote bedrijven die doen moeilijk, MKB-ers doen juist moeilijk. Nooit problemen gehad met grote bedrijven zoals multinationals.
Grote bedrijven zullen idd veel minder moeilijk doen. Daar gaat het ook meestal om dermate grote projecten dat die ene eis niet veel verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nooit problemen gehad met verenigingen, stichtingen, kerkelijke gemeente e.d. Zorg voor een hostingsaanbod wat concurerent in de markt staat en die overstap (mist je alles goed begeleidt) zal echt geen probleem worden. Dat zijn mijn ervaringen van de afgelopen 4 jaar... Misschien heb ik het getroffen en heb ik de beste klanten die je je maar kan wensen, maar vermoedelijk zullen de meeste wel zo zijn. Onderbouw je reden waarom, en als je dat niet kan: blijf dan lekker bij PHP4. Dan zal je over het algemeen minder problemen tegenkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 22:50

PanMan

Spun!

Ik denk dat het ook heel erg afhangt van het produkt. Als je een tellertje voor een site ontwikkeld, dat dus maar een klein onderdeel is, zullen klanten minder snel geneigd zijn hun site te verhuizen, dan als je een compleet CMS ontwikkeld. Dat is zo'n ingrijpende verandering in een site, dat je ook best andere eisen aan de hosting kan stellen. Een teller is dat niet.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

alienfruit schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:49:
Hehe, 'k denk dat wij uit ervaring spreken niet waar alienfruit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Sorry, maar werving en/of contactadvertenties kunnen we hier op GoT niet gebruiken. Als je contact met iemand wil, dan doe je dat maar buiten het forum om via mail. Mailadressen staan gewoon in iemand's profiel. En als iemand geen mailadres op heeft gegeven, dan is daar vast een goede reden voor. ;)

[ Voor 74% gewijzigd door NMe op 24-07-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb eigenlijk nog niemand echt horen praten over hoelang die webapplicatie mee moet gaan... En dat is toch naar mijn mening ook heel belangrijk.

Het CMS dat ik aan het ontwikkelen ben wordt in PHP5 geschreven. Ik heb voor dit project veel met PHP4 en Java gewerkt. Toch krijg je mij niet meer snel aan PHP4 hoor!

Als je gewend bent met OOP en je wilt je product kunnen blijven onderhouden en uitbreiden dan merk je echt wel de OOP gebreken in PHP4. Sterker nog, de architectuur die ik nu heb gebouwd kan ik nog moeilijk in PHP4 realiseren. Reflection, abstracte klassen, interfaces (die ik voor versieindicaties gebruik) en data hiding zou ik dan allemaal moeten missen! Maar deze features van de taal maken mijn webapplicatie wel schaalbaar en stabiel.

Misschien is PHP5 dan nog niet zo wijdverspreid er zijn toch zeker wel goede en goedkope hosts te vinden die het ondersteunen. Meestal kom je dan ook bij de betere hosts terecht, omdat deze wel de kennis in huis hebben en geld hebben om een specifieke PHP5 server draaien naast de PHP4 servers.

Als je dus naar de toekomst kijkt is PHP5 waarschijnlijk de beste keuze. Echter, is het een product dat je oplevert en daarna nauwelijks meer iets mee doet, dan zou ik toch voor PHP4 gaan. Simpelweg omdat je dan niet echt genoodzaakt bent aan PHP5 en je klanten dit waarschijnlijk meer zullen waarderen...

Mijn mening is dus dat je jouw keuze voor de taal moet baseren op de tijdsduur waarmee je met het product wat doet.

Ben ik ff blij dat ik mijn doelgroep er wel snel van kan overtuigen om PHP5 hosting te nemen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 20:21

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

even de hele thead doorgelezen op deze mooie zaterdag morgen *pfew*

Tja, ik ben het met oikoyama eens, de duur een toekomstplannen hebben wel degelijk invloed. Wil je hier de komende 2 jaar aan verderbouwen lijkt het me vanzelfsprekend om voor 5 te kiezen ipv 4.

Om het overzicht te bewaren is het dus belangrijk om te kijken naar de volgende dingen:
- doelgroep
- toekomst van de applicatie
- grootte (en dus mate van belangrijkheid voor de doelgroep)
- gebruik van OOP (kan je je model uberhaupt wel in 4 kwijt?)

Ikzelf heb nu een project van (nu) 1 jaar ontwikkelen volledig in 4. Ja, het is OO-gebaseerd, en ja, ik kan vooralsnog uit de voeten met mijn model. Echter ben ik wel aan het kijken naar hoe ik het binnen het volgende jaar ga porteren naar 5. Interfaces, data hiding en de magic functions lonken meer dan ooit :) Het voordeel voor mij is dat ik het geluk heb mn eigen machine te beheren en dus ook zelf kan besluiten wanneer en waarom ik eventueel over zou gaan...

Ben nu trouwens eigenlijk wel benieuwd naar de keuze (en het project) waarvoor je deze vraag gesteld hebt?

Gekkie is a proud member of TheBenny!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen week 1 van onze producten geport van PHP 4 naar PHP 5 als test. Het omvat zo'n 50.000 regels code, maar de aanpassingen waren zo klein dat ik binnen een dagje klaar was. Het is wel verstanding om als je nog in PHP 4 werkt als in je code aan te geven welke velden /* private */ etc zijn en welke methods /* static */ zijn.

Het enige waardeloze punt aan PHP 5 is het clone keyword. Voor dataobjecten werkt dit (afhankelijk van de implementatie natuurlijk) niet echt denderen en het ontneemt je de mogelijkheid clone() methods op objecten te definieren... Het vervangen heirvan was eigenlijk het meeste werk bij de migratie :)
Pagina: 1