Toon posts:

Realtek RTL8139'z megatraag

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 Realtek kaartjes gekocht, en nu is de verbinding heel traag. Ik heb geen HUB of iets dergelijks in gebruik, het is een verbinding met een cross link cable. Wanneer ik iets kopieer tussen de 2 pc's (win98-linux, win98-95, win2k-95) krijg ik de snelheid niet hoger dan 1.7MB/s (dit gaf mijn filemanager aan). De kabel is zeer hoogstwaarschijnlijk goed (ik kan zo gauw even geen andere regelen). Ik heb de volgende vragen:
- Wat betekenen die ledjes?? De handleiding (vodje) zegt er niets over. Er zit 1 groen en 1 rood ledje op de kaarten en ze branden op beide pc's constant. Iets met collisions misschien?
- Wat zijn die duplex modes die je kunt instellen?
- Zijn er meer mensen die die kaartjes gebruiken, en geen problemen hebben? De C'T zegt dat die chip geen problemen geeft.

Bij voorbaat bedankt voor de hulp, grtz

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

als dit 10 megabit kaartjes zijn is dat de maximale snelheid! Als dit 100 megabit kaartjes zijn zouden ze tenminste 6 mb/sec moeten halen.
10 megabit/s is ongeveer 1 megaBYTE per seconde. Dus dat is niet traag, dat is normaal!

een 10 megabit utp netwerkje is geen hardeschijf of een cdromspeler...

Verwijderd

10Mbit = 10MB/8 = 1,25MB/s maximaal!!! Dat is overigens vrij snel hoor.. Als je een 10/100Mbit netwerkkaartje hebt zou het hoger moeten komen, alhoewel 100Mbit zeker niet te garanderen is, hoelang is die kabel van jou??

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Groen lampje brandt bij verbinding, dan knippert oranje als er data ontvangen/verstuurd wordt. Brandt groen niet, dan knippert oranje (handig he ;)) dan is de kabel fout.

Full/half duplex is of je tegelijk of na elkaar kan versturen en ontvangen van iets. Moet je in jouw geval gewoon op full duplex zetten.

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Titan dat klopt niet,
kunt het niet zomaar delen door 8 aangezien het versturen start/stop bits heeft of bij elk pakketje een header ofzoiets
vraag me niet precies waarom maar delen door 10 komt dichter bij het werkelijke maximum.

• FatalError
  • Laatst online: 21:44
Dat door 8 delen klopt redelijk. Met TCP/IP zijn de headers/trailers maar 10 byte groot ofzo, terwijl de data die ertussen zit soms wel 1500 bytes groot is.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even ter verduideliking: Het zijn wel 100 Mbit kaartjes. En 1.7 MB/s zou natuurlijk nooit kunnen met 10 Mbit kaarten, het theoretische maximum is dan 1.25 MB/s, wat je never nooit niet haalt, dus kom je meestal niet verder dan 1 MB/s. Het is wel een lange kabel inderdaad, en ik ga nu ff een andere regelen om te kijken of het sneller gaat.

• Onno
  • Niet online
Wat betekenen die ledjes??
Dat is op bijna elke kaart weer anders. Staat er misschien iets naast de ledjes?
Wat zijn die duplex modes die je kunt instellen?
AUTO, 10HALF, 10FULL, 100HALF, 100FULL
Zijn er meer mensen die die kaartjes gebruiken, en geen problemen hebben?
Ja hoor. Mijn RTL8139's werken allemaal perfect.
Dat door 8 delen klopt redelijk. Met TCP/IP zijn de headers/trailers maar 10 byte groot ofzo, terwijl de data die ertussen zit soms wel 1500 bytes groot is.
Er is veel meer overhead dan dat.
Elk van deze dingen brengt weer wat extra overhead met zich mee:
* Ethernet
* IP
* TCP
* SMB

Verwijderd

Zet de pc's eens dicht bij elkaar als dat te doen is en hang er een 2 meter kabeltje tussen...

• FatalError
  • Laatst online: 21:44
Onno: je hebt gelijk, maar ondanks 'al die' overhead is het best mogelijk om snelheden van zo'n 95 megabit/s (of zelfs meer) te halen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Dit is weer vaag! Ik heb nu een 3m kabel, en het gaat niet beter. Eerder nog langzamer... :( Met mijn lange kabel waren de rode en groene ledjes op beide kaarten de hele tijd aan, en nu alleen nog maar de rooie, en als er verkeer is knipperen ze. Onno: het staat er niet bij. :(
Ik ga nu proberen met een 100 mbit hub, maar ik verwacht niet dat het beter gaat, want die low budget hub's zijn ook niet alles. Weet misschien iemand hoe ik de kwaliteit van het netwerk verkeer kan checken? Met win2k moet dat toch kunnen... collision check ofzo.

grtz!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zijn we weer... Ik weet nu dat een brandend groen ledje betekent dat er full duplex verbinding is. Verder heb ik ondekt dat mijn win95 bak om de 1 of andere vage reden steeds een seconde of 2 helemaal stil gaat staan als ik iets overhaal, en dan weer verder gaat. Misschien een driver of BIOS probleem.

grtz

Verwijderd

Topicstarter
Daar zijn we weer... Ik weet nu dat een brandend groen ledje betekent dat er full duplex verbinding is. Verder heb ik ondekt dat mijn win95 bak om de 1 of andere vage reden steeds een seconde of 2 helemaal stil gaat staan als ik iets overhaal, en dan weer verder gaat. Misschien een driver of BIOS probleem. Mijn harddisk is het volgens mij niet.

grtz

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Voor zover ik weet is dat de reden dat een 3com 100MBit kaartje 140,= kost en een realtek kaartje 45,= kost. Ze zijn allebei sneller dan een 10 MBit kaartje, maar die 3com's schijnen echt veel beter te zijn.

Zelf heb ik ook een realtek 10/100 MBit kaartje (ik denk dezelfde) met een crosslink naar een Xircom 10/100 MBit + Modem 56K. Ik kom ook niet boven de 2 MB/s uit.

• Onno
  • Niet online
Goh... ik haal zomaar veel meer dan 2 MB/s... :)
Ik denk dat je die lage snelheid meer moet zoeken in Windows, je hd, zulk soort dingen.

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Ik heb zelf ook REALTEK 10/100 gebruikt.. (lees: Voltooid verleden tijd)

Ik bleef heel vaak collisions houden en vreselijk trage snelheden.
Ook was het connecten vaak een crime ... kabels vervangen hielp niet ... uit pure frustratie op een gegeven moment 3com kaarten 10/100 erin gebouwd ipv die REALTEKs en ... zie daar connecten gaat altijd goed ... transmits van MINSTENS 22 Mbit/sec gemiddeld ! ! ! bij slechts een eenvoudige test via FTP (op de server) naar de client.

Moraal van dit verhaal: Je kan mazzel hebben met REALTEK (zie Onno) maar ook ontzettende pech ... :(

Kijk eens of je andere netwerkkaarten kunt lenen bij iemand even tijdelijk .. test daar eens mee ... dan heb je zekerheid :)

Suc6

Verwijderd

grmbl, ik herlees deze reply net, en is absoluut zinloos. samenvatting: Realtek netwerk werk best aardig, maar als je nog netwerk gaat bouwen, 3COM! geen realtek brrr

Banshax (edited 07-05-2000).]

Verwijderd

ik heb dat gevoel ook dat die dinge tering sloom zijn. ik ga vaak nog sneller via internet Chello 10mbit 3com kaart, dan met dat realtek ding! :(

• Cyberdeck

Cyberdeck

bizar

Voor huis tuin en keuken gebruik zijn die realtek dingen prima
ik heb wel gemerkt dat ie toch wel wat cpu power vreet. En 3com vind ik te duur.. Ik heb er nu een dlink in zitten 75,- die heeft de hele rimbim, full duplex 10/100 mb met de tx chip, auto negotiation etc en op z'n snelst trekt ie evenveel cpu dan als ie traag gaat, ongeveer 6% van pentium 2-350. Kortom een goede kaart voor een goede prijs!!
Ik heb al bij drie vrienden zo'n ding erin gezet, overal ging de installatie in een wip en overal draait het als een tierelier!
Pagina: 1