[Router] Wel internet via Uplink niet via WAN

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 19:28
Hoi, zit met een netwerkprobleempje en ondanks ik hier de search heb gebruikt heb ik geen soortgelijke situatie kunnen vinden.
Heb op dit moment een werkende internetverbinding door mijn router (E-Tech RTBR03) via de uplink aan mijn kabelmodem te linken (weet niet of dit dmv een cross-of straightkabel is).
Volgens de handleiding dient dit echter via de WAN poort te gebeuren, maar dan krijg ik geen verbinding met internet. Het huidige verbindingsschema ziet er dus als volgt uit :
Kabelmodem -> Uplink poort van router -> PC via "nomale" poort.
Nu vroeg ik me af of dit nog nadelige gevolgen kan hebben voor de download/upload snelheid.

Als ik mijn kabelmodem meteen op de PC aansluit krijg ik ook geen verbinding, waardoor ik vermoed dat er een crosskabel tussenzit. Is het aan te raden om deze te verwisselen voor een straightkabel van mijn kabelmodem naar mijn router zodat deze gewoon in de WAN aansluiting kan?

Alvast bedankt :)

Stadia / PSN : whenheco

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 19:28
Weet echt niemand het antwoordt :?
Heb kunnen terugvinden dat de uplink eigenlijk voor een 2e router of hub zou moeten zijn.
De kabelmodem doet het echter ook via de uplink, maar vraag me af of het voor netwerkprestaties beter zou zijn om deze via de WAN poort te aansluiten. Dat zou dan betekenen dat ik een andere kabel in huis zou moeten halen.

Stadia / PSN : whenheco

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Een router met een uplink :? Weet je dat wel zeker ?

Normaal gesproken heeft een router alleen een WAN poort en enkele (gelijkwaardige) LAN-poorten..

Uplink is iets uit de tijd van de hubs...

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Betekent gewoon dat je em niet als router gebruikt maar als switch waarvan alle poorten als uplink kan dienen.
Heb je dingen als mac-clone al gedaan(mits noodzakelijk)

Verwijderd

SjoZ schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 22:58:
Een router met een uplink :? Weet je dat wel zeker ?

Normaal gesproken heeft een router alleen een WAN poort en enkele (gelijkwaardige) LAN-poorten..

Uplink is iets uit de tijd van de hubs...
Uhm de meeste hebben het tegenwoordig vaak nog wel hoor, óf ze zijn auto-mdix :)

Verwijderd

Hoi,

Je gebruikt waarschijnlijk een Crossover netwerkkabel en je switch/router beschikt niet over autoswitching poorten ( vandaar die uplinkpoort ).

Probeer maar eens een 1 op 1 netwerkkabeltje je zult zien dat overige poorten nu wel werken en de uplink poort niet meer..

Suc6

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20

Prx

Een uplink poort is om te stacken, wat moet zo'n ding op een router? :P

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
mijn router (draytek) heeft ook een uplink poortje redelijk normaal hoor en alleen maar makkelijk :)

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 08:39
Je probleem is HEEL simpel:

Je modem maakt ZELF al de internet verbinding. Om via een router (WAN poort) verbinding te krijgen, moet je de modem instellen om via (bijv. PPTP) te verbinden. Op deze manier kun je in de router de instellingen van je abbo invoeren, die dus via de modem verbinding maakt. De WAN poort functioneerd alleen als de router in staat is om de verbinding op te stellen. Als de modem als DHCP (oftewel 'de modem maakt zelf de verbinding') staat ingesteld, is dit niet mogelijk en doet de WAN poort niks...

De reden dat het dus wel via de uplink poort werkt, is omdat je router voorzien is van een ingebouwde switch, en simpelweg het verkeer van je modem direct door stuurt...

TIP: check je modem handleiding voor mogelijkheden tot het instellen van PPTP (of andere inbel variant)

Gravity sucks...

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 08:39
ThaProximus schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 01:37:
Een uplink poort is om te stacken, wat moet zo'n ding op een router? :P
Zit gewoon een switch in de router, met een uplink kun je dus meerdere switches stacken aan de router... ;)

Gravity sucks...

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Ah das zeker zoon router met 2 ja je leest het goed 2 WAN poorten.
Eentje voor straight en eentje voor cross...
Tja ik wist ook niet dat ze bestonden totdat ik ze laats zag :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1