Nieuwbericht ICT salarissen gestegen

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 09:30

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik kijk een beetje raar tegen dit FP bericht aan:
nieuws: Onderzoek: ict-salarissen gestegen

Er wordt met getallen gesmeten die volgens mij en een aantal anderen complete onzin zijn. Lees de reacties maar eens door.

Wat ik me dan afvraag: hoe betrouwbaar is die bron, ik heb nog nooit van dat bureau gehoord? Moeten we nieuwsberichten van zo'n bron dan wel plaatsen? Je komt op deze manier niet helemaal reeel en geloofwaardig over.

Dit is geen kritiek maar nieuwsgierigheid :)

• Bud_s
  • Laatst online: 28-02 15:01
Ik wou inderdaad dat die getallen klopten ... al was het maar bij benadering :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Breed&Partners (het betreffende bureau) doet dit soort onderzoeken wel vaker. Je kunt (of iig kon, weet niet of het nog kan) je daar opgeven voor allerlei soorten onderzoeken, en dan kreeg je om de zoveel tijd een verzoek om een vragenlijst in te vullen. Kon over van van alles gaan. Is net zoiets als dat gebeuren van Interview-NSS etc. Ik doe er ook aan mee.

Over de betrouwbaarheid: tsja... ik denk dat de onderzoekers iets te lang boven de lijmpot gehangen hebben met hun neus? Of ze zijn ergens in getrapt.

Over inkomen word altijd opgeschept (borrelpraat op verjaardagen etc), net als de lengte van de jongeheer enzo. Delen door twee lijkt me in de meeste gevallen wel zo realistisch.

43000 voor een jonge (dus bijv onervaten MBO-er) ICT-er... geloof je het zelf? Dat zijn bijna 100.000 ouderwetse guldens... Dan ben je, mits je niet al te gek doet, binnen een 10-15 jaar miljonair. Als je zo gek bent het te geloven dan.

Virussen? Scan ze hier!

• André
  • Laatst online: 02-03 09:30

André

Analytics dude

Topicstarter
wildhagen schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:05:
Over de betrouwbaarheid: tsja... ik denk dat de onderzoekers iets te lang boven de lijmpot gehangen hebben met hun neus? Of ze zijn ergens in getrapt.
Er klopt iig iets niet :P
Over inkomen word altijd opgeschept (borrelpraat op verjaardagen etc), net als de lengte van de jongeheer enzo. Delen door twee lijkt me in de meeste gevallen wel zo realistisch.
Een raar fenomeen is dat, ik lieg daar nooit over, waarom zou ik? Het zijn voornamelijk materialisten die graag iets groter praten.
43000 voor een jonge (dus bijv onervaten MBO-er) ICT-er... geloof je het zelf? Dat zijn bijna 100.000 ouderwetse guldens... Dan ben je, mits je niet al te gek doet, binnen een 10-15 jaar miljonair. Als je zo gek bent het te geloven dan.
En dat is waarom ik dit topic gestart heb. Het klopt gewoon niet.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

André schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:21:

[...]

Een raar fenomeen is dat, ik lieg daar nooit over, waarom zou ik? Het zijn voornamelijk materialisten die graag iets groter praten.
Mjah, niet iedereen, dat had ik er ff bij moeten zetten (het is laat...), maar wel veel mensen. Zelf hou ik er ook niet zo van, van mij hoeven ze niet te weten wat ik verdien. Ik ga daar dus ook nooit op in (ook nu niet), maar ik kan iig wel melden dat véél lager dan die 43.000 is.
[...]
En dat is waarom ik dit topic gestart heb. Het klopt gewoon niet.
Precies, hier ben ik het wel mee eens. Voor iemand met een paar jaar ervaring zal zo'n salaris heus wel mogelijk zijn (zeker een paar jaar terug, met de krapte op de ICT-markt), maar niet voor een schoolverlatertje dat net van het MBO komt en net droog achter de oren is en net met zijn eerste fulltime baan begint (niets ten nadele van MBO-ers hoor, ben er zelf ook een).

Virussen? Scan ze hier!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
De cijfers lijken me ook nogal sterk. Als dit onderzoek inderdaad gebaseerd is op het systeem dat wildhagen omschrijft, dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat er door een groot deel van de deelnemers flink overdreven wordt als ze het over hun salaris hebben inderdaad. Hoewel een beetje 'n degelijk onderzoeksbureau dat zou moeten opvangen, er zijn statistische functies genoeg, lijkt het me ook dat ze hier de mist in gegaan zijn. Het zou dan ook niet verkeerd zijn om in dit nieuwsbericht hier en daar een kleine nuance aan te brengen en in het vervolg te overwegen dergelijke onderzoekjes niet meer als nieuws te brengen, maar dat is iets wat in de redactie besproken zal moeten worden.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-03 16:22

Nik

* Nik gaat loonsverhoging vraagt :)

En zoals Youri zegt, dit soort dingen moeten we niet meer plaatsen. Op de radio hoorde ik er ook al iets van :? Zelfs ANP heeft het gepubliceerd :)

[ Voor 205% gewijzigd door Nik op 13-07-2005 08:30 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het onderzoeksburo de Breed en Partners heeft best een naam als het om beloningsonderzoeken gaat. Elk jaar voeren ze die weer uit, voor ICT-ers wordt dit gepubliceerd in de Automatiseringsgids.

De bedragen zijn echter wel te hoog, ook als je rekent dat het bruto jaarsalarissen met vakantiegeld, bonus, 13e maand etc zijn. Misschien kennen ze zelfs nog een waarde toe aan het hebben van een leaseauto, maar ook dan komt een startende ICT-er niet aan dat bedrag. Je zult dan ongeveer 3200 euro bruto per maand moeten verdienen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Niemand heeft het ooit over MBO-schoolverlaters gehad. Onder "jonge" ICT'ers verstaan ze iedereen met minder dan vijf jaar werkervaring, leeftijd en opleiding spelen daarbij geen rol. Bovendien tellen ze alles mee (incl. vakantiegeld, reiskosten, verzekeringen, auto, dertiende maand, etc.) en zal het waarschijnlijk wel om bruto salarissen gaan. Wat dan nog overblijft lijkt me geen onredelijk hoog bedrag, hoewel het inderdaad wel aan de hoge kant lijkt te zijn.

Ik zie in ieder geval geen reden waarom de bron expres zou overdrijven, ze werken hoogstens met vertekende informatie. Loepzuivere gegevens heeft niemand, dus het zou een beetje arrogant zijn voor een nieuwssite om te zeggen van "hmm, met dit onderzoek zijn we het niet zo eens, laten we het maar niet posten... oh wacht, die andere daar komt beter overeen met ons wereldbeeld, laten we die maar wel doen dan" :+.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Bud_s
  • Laatst online: 28-02 15:01
wildhagen schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:25:
[...]
Precies, hier ben ik het wel mee eens. Voor iemand met een paar jaar ervaring zal zo'n salaris heus wel mogelijk zijn (zeker een paar jaar terug, met de krapte op de ICT-markt), maar niet voor een schoolverlatertje dat net van het MBO komt en net droog achter de oren is en net met zijn eerste fulltime baan begint (niets ten nadele van MBO-ers hoor, ben er zelf ook een).
Hier een IT-ertje met 17 jaar ervaring, toevallig ook nog bij de zelfde werkgever.

Mijn "beloning" neigt toch echt meer naar dat va de jonge ICT-er hoor. (ik laat even in het midden of dat erboven of eronder is :D )

edit:

Ik zie dat ook de andere zaken worden meegeteld. Klinkt opeens een stuk minder overtrokken. Ik denk ff aan mijn auto, telefoon en nog een paar andere vreemdsoortige vergoedingen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bud_s op 13-07-2005 23:04 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-03 08:31
Het varieert per bedrijfssector natuurlijk, HBO + 5 jaar ervaring en mcsa in een advocatenkantoor of dezelfde kwalificaties bij een zorginstelling schelen je snel 10.000 euro op jaarbasis.
Pagina: 1