Dell PowerEdge + SATA schijf + Debian

Pagina: 1
Acties:

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 22:41
Beetje vage titel, maar ook een vaag probleem...

Situatie:
We hebben al een tijdje een Dell PowerEdge (meen de 750, niet zeker) server draaien met daarin een SATA-schijf. Hierop draait Sarge goed en wel, nouja, dat dachten we. Toen de server aardig vol ging lopen qua gebruik viel het ons op dat de I/O wel erg traag is. DMA-support was in de kernel gebakken maar na het checken met hdparm bleek DMA niet aan te staan voor de SATA schijf. Toen geprobeerd deze aan te zetten met hdparm wat een 'operation not permitted' opleverde.

Wat al gedaan:
Na wat zoeken op het internet bleek het zo te zijn dat de schijf geëmuleerd een PATA schijf was, waardoor de gewone IDE driver van de Intel ICH5 chipset werkte. Na wat zoeken bleek dat ook de libata patches van Garzik vanaf 2.4.27 (:?) aanwezig te zijn. Mocht je deze in je kernel aanvinken (onder de SCSI-support) dan draaien je schijven dus onder de SCSI layer van je kernel. Iets waardoor DMA uiteraard vanzelf aanstaat. fstab aanpassen, je lilo/grub aanpassen en gaan met de banaan. Dat was dan ook de oplossing van het probleem dachten we, dit bleek echter niet te werken:
code:
1
2
3
4
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
libata version 1.10 loaded.
ata_piix version 1.03
ata_piix: combined mode not supported

Na wat zoeken bleek dat hiervoor wel een patch beschikbaar is, aangezien de patch niet is opgenomen in de 2.4-tree. Deze patch heb ik nog niet geprobeerd want: DMA voor je andere PATA devices werkt dan niet. En dat zou ik wel graag voor m'n CD-ROM gebruiken eerlijk gezegd.

Dat was probleem één van alles. Probleem twee is dat ik in die Mickey Mouse BIOS'en van Dell dus niet kan switchen tussen de geëmuleerde mode en de 'echte' SATA mode. Wat op het moment dus eigenlijk het grootste probleem is, die CD-ROM kan altijd nog wel wachten.

Iemand die hier ook problemen mee heeft, of misschien (nog beter) een oplossing weet :D.

zeroxcool.net - curity.eu

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kuch, lezen Zwerver :X

[ Voor 87% gewijzigd door Zwerver op 13-07-2005 01:08 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En met kernel 2.6?

Btw een serieuze server heeft een hardware raid 1 aan boord, regel dat anders. Ben je ook meteen van die absurd kuttige (meerdere uren aan die klotedingen besteed) intel ICH-* chipset af voor i/o. Of iig heb je 'm dan alleen nog nodig voor de cdrom en daarvoor zijn ze nog wel aardig bruikbaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• zeroxcool
En met kernel 2.6?

Btw een serieuze server heeft een hardware raid 1 aan boord, regel dat anders. Ben je ook meteen van die absurd kuttige (meerdere uren aan die klotedingen besteed) intel ICH-* chipset af voor i/o. Of iig heb je 'm dan alleen nog nodig voor de cdrom en daarvoor zijn ze nog wel aardig bruikbaar.
Het is geen serieuze server :). Ik zal vanmiddag eens 2.6 proberen, maar dan geldt hetgeen voor de BIOS setup nog steeds... Iig bedankt.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
ZeRoXcOoL schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 10:19:
[...]

Het is geen serieuze server :). Ik zal vanmiddag eens 2.6 proberen, maar dan geldt hetgeen voor de BIOS setup nog steeds... Iig bedankt.
Laat iig wel ff weten of het andere is gelukt ;) :+

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

Hier staat eventueel een install-cd http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers

Ik heb er goede ervaringen mee. Misschien dat je daar de kernel vanaf kan halen. Er staat specifiek bij de het met de 750 zou moeten werken.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Gewoon zelf lekker die kernel bakken en support voor DMA + ICH 5 :r e.d. aanzetten. Dan kom je met hdparm rond de 56 mb/s.

Wij bouwen zelf altijd de kernel juist om deze problemen te voorkomen.

• zeroxcool
Bedankt iedereen voor de tips. Heb het nu opgelost en het antwoord maar meteen even goed verwerkt hieronder.

De 2.6 kernel gebakken met daarin aanwezig SCSI-support en ook SATA-support. Deze kernel gewoon in /boot neergezet en toen voor:

Woody bak:
Nog even module-init-tools gecompiled.
fstab aangepast van hd, naar sd(a) bij iedere partitie.

Toen gereboot met Knoppix, aangezien de veranderingen in lilo naar /dev/sda (in mijn geval) niet konden, aangezien de huidige kernel dus geen SCSI-disks kon vinden. Knoppix 'vond' de schijven dus wel als SCSI-disk waardoor het een kwestie was van mounten:
mount -o dev /dev/sda1 /mnt/sda1
chroot /mnt/sda1

Dan het juist editen van je lilo.conf en daarna:
lilo

Dan kun je rebooten naar je zojuist gemaakte kernel. En zou alles naar behoren moeten werken, je boot nu dus vanaf /dev/sda1 en al je partities zijn sd (SCSI) partieties ipv hd partities geworden.

Sarge bak:
apt-get install module-init-tools
fstab aangepast van hd, naar sd(a) bij iedere partitie.

menu.lst van Grub aangepast. Mooie aan Grub is dat je niets met de 'Linux' benaming te maken hebt waardoor je geen aanpassingen hoeft te maken, als je als root bijv. (hd0,0) hebt, dan blijft dat ook zo. Het enige wat je veranderd is je root= parameter bij je kernel. Je gaat dus van bijvoorbeeld:
code:
1
kernel /boot/kernel-2.4.31 root=/dev/hda1 ro

naar
code:
1
kernel /boot/kernel-2.6.12 root=/dev/sda1 ro

Rebooten en hier geldt hetzelfde als bij Woody...

Enige probleem wat dan rest is dat je CD-ROM welke op je gewone IDE-bus zit nu geen DMA ondersteunt.

En wat dat probleem met de BIOS betreft, hij pakte nu dus gewoon 'automatisch' de SATA 'normale' modus boven de lagacy-mode.

Pagina: 1