Toon posts:

Moederbord koeler draait te hoog in toeren

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb 1,5 jaar geleden een MSI K7N2 delta mainbord gekocht.
sinds een 4maanden doet hij een beetje raar.

op de soutbridge of the northbridge zit een koelertje (ik weet niet meer zeker welke van de 2 het is maar het zit op degene die het meeste wordt belast) de northbridge volgens mij.

maar dat maakt verder niet zoveel uit. Er zit een klein koelertje op en wanneer ik mijn pc langer dan 2uur uit heeft gestaan en dan weer opstart maakt hij een enorm hard lawaai alsof dat koelertje ergens tegen aanloopt. Na ongeveer 1minuut neemt dat lawaai steeds meer af tot het helemaal weg is.

Nu heb ik een andere koelert van msi toegestuurd gekregen en die erop gezet maar die doet precies hetzelfde. dus het licht niet aan het fannetje zelf.

ik hoorde iemand dat je de draaisnelheid ofzow in kon stellen in de bios maar heb er nix over kunnen vinden in het boekje van het moederbord.

dus weet iemand toevallig hoe ik dit kan verhelpen?

bij voorbaat dank :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 23:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me niet at zo'n fannetje temperatuur controlled is oid. Volgens mij heb je gewoon pech en is dat nieuwe fannetje ook kapot. Ik zou gewoon voor een paar euro een Zalman northbridge coolertje halen, dan heb je helemaal geen lawaai meer ;)

Verwijderd

idd een passieve koeler lijkt mij ook het mooiste, anders blijf je bezig.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:37:
wanneer ik mijn pc langer dan 2uur uit heeft gestaan en dan weer opstart maakt hij een enorm hard lawaai alsof dat koelertje ergens tegen aanloopt. Na ongeveer 1minuut neemt dat lawaai steeds meer af tot het helemaal weg is.
dit doet mij aan het volgende denken:
wanneer de pc langer dan 2 uur heeft uitgestaan is de pc volledig afgekoeld
koudere temp = krimpen van materiaal
wanneer je de pc terug opzet, begint die weer op te warmen
warmere temp = uitzetten van materiaal
na een minuut begint het lawaai steeds meer af te nemen tot het helemaal weg is = de NB begint steeds meer op te warmen tot die zo'n temp heeft bereikt dat het materiaal zich zo heeft gezet in een bepaalde positie dat het fannetje geen lawaai meer maakt...

dit is volgens mij hetgeen wat er gebeurt
oplossing: idd die passieve zalman koeler

Verwijderd

Dat is iets wat heeeeeeeeel veel moederborden hebben. Vooral Asus en Abit borden. Omdat het moederbord recht staat slijt het ventilatortje niet gelijk uit. Eenmaal op bedrijfstemperatuur stopt het geluid.

Een passief koelertje bespaart je veel geluidsoverlast.

Verwijderd

Topicstarter
haha ok daar zijn jullie allen het dus over eens. een pasive cooler erop zetten.

Maja geluidsoverlast hou ik toch wel met een AMD Athlon XP cooler en de ATI 9800PRO die er nog inzitten.

Maar weet niemand iets van dat je dat in kan stellen in de bios, ik heb iamand erover gehoord. over de toerentall ofzow die je dan in kan geven zodat hij niet te hard gaat draaien. Of is dat volkomen onzin?
Pagina: 1