Computer boot sporadisch

Pagina: 1
Acties:

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 14:10

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Goed. Ik ben begonnen met sleutelen aan een pc die met de hand in elkaar gezet is door een gastje van 19 met een "dat doe ik wel" opmerking die er niets meer mee te maken wil hebben... (wat aardig toch... maar goed...)

Het probleem van dit kreng is dat hij tussen de 1 en 30 keer gestart(aan en uit met de power knop) moet worden voor hij daadwerkelijk gaat beginnen aan z'n POST, diskchecks en dan OS booten. Want voor hij eindelijk goed doorstart gebeurd er gewoon "NIETS"

En met niets bedoel ik echt nada. De fans gaan draaien... Het beeld blijft uit en dat was het. Ik heb er zelf geen verklaring voor hoe dit kan maar dit doet hij.

Het kan dus de voeding wezen, de CPU en/of het mobo wezen zover ik een probleem kan bedenken.

Mobo: MSI K8N Neo3 FSR (PCIX)
CPU: AMD Athlon 64 2800+
Voeding: Q-Tec 500W PSU Big Fan Low Noise

Ik heb zelf al een Voeding gewisseld en dat maakt niet uit... dus de voeding zal het waarschijnlijk niet zijn (tenzij deze 2e voeding ook dat probleem heeft...)

Verder zit ik een beetje vast, hoe kan je nou testen of het de cpu is of het mobo de gene is wat kapot is? (heb zelf alleen maar een athlon xp en een pentium3 liggen) of kijk ik mogelijk wat over het hoofd?

Alvast bedankt voor alle hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door Namu op 12-07-2005 23:05 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21

_Ernst_

Mark It Zero!

Met wat voor voeding heb je getest?
Want als ik de combinatie Q-tec voeding en willekeurige reboots zie, moet ik toch meteen aan een voedingsprobleem denken.

Last.fm

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
het zijn geen willekeurige reboots... Hij boet NIET. d'r gebeurt 1 van 2 mogelijkheden wanneer de computer aan gezet wordt.

1. "En met niets bedoel ik echt nada. De fans gaan draaien... d'r komt zo'n knipperende underscore boven links in beeld en dat was het." Zo blijft hij altijd tot de pc uit gaat.

Dit gebeurd ongeveer 80% van de tijd.

2. De pc boot zoals elke normale pc dat doet. (de andere 20%)

[ Voor 9% gewijzigd door Namu op 12-07-2005 22:53 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21

_Ernst_

Mark It Zero!

mmm sorry verkeerd gelezen.

Moederbord al gecheckt op kapotte condensatoren? Kijken of ze toevallig lekken.

Last.fm

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Jah. als er wat fisiek kapot is zit het in het moederbord of iets kleins waar ik overheen kijk.

Ik zit ook het MSI K8N Neo Series draadje te lezen... sommige mensen hebben problem net booten met verkeerde multipliers enzo... Daar ga ik ook naar kijken zodra ik um weer geboot krijg.

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Update:

Na ongeveer 60keer starten ben ik eindelijk de bios in gekomen en gecontroleerd.

Niets is er aan veranderd... Alles standaard en zoals het hoort om het spulletje stabiel te laten draaien...

* Namu zucht

Dit betekend bijna zeker dat er iets hardware matigs aan de hand is...

Ideeën zijn welkom want ik heb ze niet op het moment.

Ik denk zelf nu aan een electrisch probleem... Het moederbord wil of kan geen signal sturen naar de rest van de pc om te booten... Maar wanneer dit wel voor elkaar gekregen wordt blijft het ook de hele tijd ookal zet je de pc uit voor een paar minuten... pas wanneer de pc een (paar) uur uit staat en weer geprobeerd wordt om deze aan te zetten, weigert de pc weer dienst...

Ik denk aan een electrische lading die in de pathways blijft hangen voor een tijdje... Daarom ook dat de pc na een aantal pogingen van niet doen het wel doet, d'r blijft telkes een lading hangen en d'r komt telkes weer wat bij door constant pc uit aan uit aan enz.

Maar goed, dit is verknipte Namu logica en ik kan het natuurlijk compleet fout hebben... Maar dit zit ik zelf te denken.

[ Voor 53% gewijzigd door Namu op 13-07-2005 00:55 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 17:20

Elektronicanet

Leds do it!

Zijn bovenstaande componenten bij dezelfde winkel gekocht? In dat geval zou ik niet moeilijk doen, en je probleem bij hen leggen :)

Zij hebben de bijvoorbeeld de mogelijkheid een ander mobo te pakken...

[ Voor 23% gewijzigd door Elektronicanet op 13-07-2005 01:08 ]

Nederlander in België

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 09:45

Guldan

Thee-Nerd

Heb je al een:

Andere videokaart geprobeerd?
Ander geheugen?
Geen bolle condensatoren op het Mobo?
Maak eens van de reset knop de powerbutton?
Zo kaal mogelijk proberen te booten (zonder CD-Rom etc.)?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Aangezien je dus een streepje links boven krijgt betekent dit dat je cpu iig niet kapot is.
Hij piept ook niet dus het geheugen zal ws ook goed zijn ,

een ander probleem kan wezen de boot volgorde , kijk eens in de bios wat er op primairy staat etc .
of kijk je jumper settings eens. Heb je oude ide kabels gebruikt ? of de nieuwe ultra ata IDE kabels.
met de ultra ATA kbels moet je ze gewoon op cable select laten staan , met de oudere raad ik aan jumper settings te gebruiken.
Je secundaire IDE channel is voor je cd rom kan je gewoon oude kabel voor gebruiken maar wel op primairy zetten.

Een Qtec voeding is ook niuet om over naar huis te schrijven maar een 500watt daarvan moet zeker voldoende zijn.

Ik hoop dat je met deze suggesties een eindje vooruit komt.

Je zult toch dingen moeten gaan uitsluiten.alles wat je uitgesloten hebt moet je gewoon even opschrijven voor jezelf.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb dit probleem wanneer m'n iPod aan m'n USB-poort hangt tijdens het booten, wellicht niet jouw directe oorzaak, maar kijk eens in die richting.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:17
VOEDING!!! Q-Tec is het meest baggere merk wat er is. Je moet ongeveer de kracht van dat ding door 2 delen en dan maar hopen dat je toevallig een stabiele versie hebt. Haal dat ding er zo gauw mogelijk uit, want als ie het helemaal begeeft, begeeft alles het! Vraag bij de lokale pc-boer of ze miss. een merkvoeding hebben liggen. Ik heb zelf een hele goedkope, maar wel een supergoede. (Huntkey LW-6500H3, check pricewatch). Die draait bij mij een AMD64 3500+ @ 3800+ met superstabiele waardes! Iig, zoek niet verder, want het is je voeding. Die andere voeding die je probeerde zal ook wel te zwak zijn geweest.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

en natuurlijk heb je tests gedaan om het e.e.a. uit te sluiten zonder onmiddelijk met de schroevedraaier aan de gang te gaan?
- hoe stabiel zijn je voltages onder flinke workload (stress prg's)
- wat zijn de resultaten van memtest86? (gezien problemen met geheugen icm mobo)
- gaat het beter met zo min mogelijk hardware?

En inderdaad, het lijkt mij in eerste instantie ook de voeding, maar wat specs (video, HD, etc.) zou ook wel aardig zijn om een globale inschatting te maken, als je daar prijs op stelt.

AdB

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Nou, ik kon niet eens de kast in in eerste instatie... zo'n kast met een sleutel op de achterkant :P

Maar volgens mij heb ik het opgelost... Ik heb de voltage naar de CPU ietsjes verhoogd van 1.50 naar 1.55 en de zalman cooler wat sneller laten draaien...

Voorlopig boot hij al twee dagen continuu de eerste keer dat hij aan gaat. Telkes gaat hij 's nachts van het netstroom af om 's morgens weer aan te gaan meteen de eerste keer. Ik blijf het vandaag en morgen nog even in de gaten houden maar zo te zien heb ik het kunnen fixen.

Die Q-Tec zou ik wel willen vervangen maar het is de pc van die gast en hij zegt nee... Nou ja, pech voor hem. Ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Mem test heb ik niet gedaan... Omdat zodra de pc gewoon voor 100% werkt zodra hij opgestart is. Geen corrupties, geen crashes niets.

Minimum hardware heb ik uiteraard gedaan. Da's gewoon standaard vind ik.(of zeg ik nu iets stoms)

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn pc.

Ik heb grote problemen met een koude start nadat de pc een tijdje heeft uitgestaan.

MSI nF4 SLi Platinum
AMD 64 3000+
2 x 512 MB Kingston Value PC3200
Gigabyte 6600GT Passieve koeling
Maxtor SATA Diamondmax 10 - 200 GB
NEC 3540

Wat voor acties heb ik zelf al ondernomen (niet in deze volgorde) :

BIOS update van 3.0 naar 3.4
Q-Tec 400W vervangen door een Zalman 400B-APS (eerste actie)
Memtest-86 op mijn geheugen losgelaten (geen errors)
RAM timings van 2,5 naar 3 veranderd
Windows opnieuw geïnstalleerd
Moederbord al eens vervangen ivm netwerkkaart (probleem deed zich toen niet voor)
Alle USB apparatuur losgekoppeld
NEC 1100 uitgeschakeld
Coolermaster fancontrol uitgeschakeld
No-name netwerkkaartje verwijderd

Toch blijf ik hangers houden bij het opstarten (in het Windows logon scherm (met dat bewegende balkje onderin). Indien Windows wel doorlaadt heb ik vaak random .dll errors.

Wat kan ik nog doen :

HDD testen, Maxtor testprogramma werkt echter niet icm nF4 moederborden en ik heb geen 2e SATA systeem.

Mobo ruilen (lijkt me de meest logische stap).

Videokaart ruilen (denk niet dat er iets mis is met deze, spellen werken perfect).

Is er iemand die dit probleem herkent en een oplossing weet?

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

@ namu: goeie actie. 1,55V op je CPU mag best, fijn dat het opgelost is.
@fruitcake: misschien eigen topic starten? Wel goede start. Het lijkt mij meer een driver probleem. Vooral ook omdat je de hardware varianten redelijk uitgesloten hebt. Ik zou eerst verschillende drivers proberen en even googlen of iemand vergelijkbare problemen heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met SATA, maar niet alleen maxtor heeft testprogr's voor een HD :)
Volgorde in je rijtje lijkt me netjes (al heb je toch al eerder je mobo vervangen). heb je ook al aan je kabels gedacht? heb je een geaard stopcontact (ga anders een klooien met een verlengsnoer). Wat zijn je voltages en temps onder workload? Maar nogmaals volgens mij zit je bij PMG verkeerd.

AdB

Pagina: 1