Toon posts:

[10.3.9) usb/fw hd wordt niet aangekoppeld.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Ik heb hier een externe 200GB schijf die eerst altijd werkte op mijn Powerbook in Panther. Als ik in Tiger zit wordt de schijf wel gewoon herkend en de fat32 partitie aangekoppeld. In Panther ziet die de schijf ongeveer nooit. Als ik de schijf insteek en dan Disk Utility open blijft deze hangen bij het laden van gegeven, als ik de usb/fw stekker er even uit trek pats komen de gegevens maar niet die van de externe schijf.
Op de schijf zit een 10GB grote Fat32 partitie, de rest is een EXT2 partitie met al mijn muziek, film en belangrijke documenten erop. Vrijdag moet ik op een fuifje wat muziek draaien en daarvoor moet ik die schijf kunnen aankoppelen op mijn laptop.
System Info blijft ook hangen bij het verzamelen van gegevens, als je kabel even eruit getrokken wordt en weer erin ziet hij wel dat er bijv een USB Mass Storage Device aan de bus zit maar daar houd het op.

Geprobeert (met fw en usb):
  • Schijf in tiger aan te koppelen -> geen probleem, alleen er is nog geen EXT2 ondersteuning voor Tiger. En ik heb Tiger alleen erop om even te 'proeven'.
  • Geboot met de installatieschijf van Panther -> vindt de gewoon de harde schijf.
  • Panther opnieuw geïnstalleerd -> werkte, alleen nadat de updates erop waren gezet niet meer.
  • Schijf aankoppelen op x-tal Linuxbakken -> geen problemen.
  • Schijf aankoppelen op mijn enige windowsbak -> geen problemen.
  • Schijf in een andere Sweex behuizing gepropt -> zelfde probleem.
  • Andere 60GB externe schijf van iemand anders -> geen problemen.
  • 40GB schijf in de behuizing gezet van de 200GB schijf -> geen problemen.
  • Gezocht naar soortgelijke problemen mbv Google/GoT search -> niets kunnen vinden.
  • Schijf gecontroleerd op fouten -> geen fouten kunnen vinden.
Vermoedens:
Fouten in een update van de mass storage device drivers icm grote schijven?

Hardware:Iemand suggesties om dit probleem te verhelpen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje... schijf moet operationeel zijn voor vrijdag :(

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Enige oplossing die ik nu zie is even werken met 10.3.0 zodat je tenminste dat feest kan draaien. Dit probleem lijkt me eigenlijk meer in de behuizing of filesytem te zitten.

Ik neem aan dat je niet nog ergens ruimte van 200GB vrij hebt, want anders is de optie natuurlijk alles overpompen, schijf formateren in een formaat wat wel goed werkt onder OSX (HFS+, FAT32, NTFS(readonly)).

Met welk programma heb je de HD gecheckt?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
Sage schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:03:
Enige oplossing die ik nu zie is even werken met 10.3.0 zodat je tenminste dat feest kan draaien. Dit probleem lijkt me eigenlijk meer in de behuizing of filesytem te zitten.

Ik neem aan dat je niet nog ergens ruimte van 200GB vrij hebt, want anders is de optie natuurlijk alles overpompen, schijf formateren in een formaat wat wel goed werkt onder OSX (HFS+, FAT32, NTFS(readonly)).

Met welk programma heb je de HD gecheckt?
Ik heb de schijf gecheckt met 'e2fsck' en 'badblocks' beide onder linux. Ik ben op het moment de muziek over het pompen naar een 40GB schijf die ik dan zolang in de behuizing zet. Het probleem zal niet bij het filesystem liggen denk ik, omdat de hele behuizing niet wordt herkend in 10.3.9 met laatste updates en in Tiger wel alleen kom ik vanuit Tiger niet op de ext2 partitie omdat er nog geen ondersteuning (ext2fsx is nog niet tiger-ready) voor is.
Eerst werkte de schijf wel met OSX 10.3.9 maar toen ik opeens deze weer probeerde aan te koppelen gaf die een melding dat die schijf een bestandssysteem bevat dat hij niet kan lezen. En dat terwijl er niets mee aan de hand is.