Toon posts:

Linux als server

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij een zaterdag klant van mij wil ik een oude nt server gaan migreren naar linux.
er draait nu windows NT4. die alleen voor filesharing en printersharingen zorgt evenals DHCP de serve is een PDC

nu ik alleen 1x in de 4 weken daar kom wil ik dat de server altijd moet kunnen blijven draaien.

Nu had ik het volgende idee

ik neem 2x een supermicro SuperServer 5014C-T welke 2x sata raid heeft die ik dus mirror.
dan maak ik de complete server werkend. dus samba, cups dhcp.

de 2e server krijgt identiek de zelfde setup. ik copieer dus alle config en dergelijke.
maar op de 2e server doe ik alleen de services niet starten die dhcp,smb,en cups.

alle data die op server 1 komt laat ik snachts copieren van server 1 naar server 2. dus een volledige backup.

als er dan in geval van nood iets is dan hoeven ze alleen maar de netwerk stekker uit 1 server trekken en via 1 scriptje de services te starten op de 2e server.

de mail en nat word al door de firewall server geregeld.

dan heb ik een vrij lowcost servers die zeer betrouwbaar is.

zijn er meer die het op zo'n manier hebben opgelost ?

is de topic titel aan te passen als 2x linuxserver als vervanging NT PDC

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 19:56 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je vervangt een oude NT4 server door twee nieuwe Linux servers? Mag ik vragen waarom je het nodig acht twee servers nodig te hebben?

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Je kan toch ook alle data die veranderd laten wegschrijven naar een aparte (hotswap) harddisk.
je hebt dan bv een RAID 1 voor system in beide servers en een RAID 1 voor data in de server die echt wordt gebruikt.
Als server down gaat hoef je alleen de data harddisk in de andere server te doen en klaar..

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
omdat het makkelijk is om een goeie backup de hebben ( er hadden officieel al 2 servers moeten staan 1x PDC en 1x BDC.

een server van 900 euro is goed koper als 15 man die de hele dag niet kunnen werken.

15 man x 45 euro x 8 uur is 5400 euro dus dat is snel verdiend.

of moet ik een scipt maken die elk uur alleen de gewijzigde bestanden copieert

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 20:05 ]

Verwijderd

Mja, ik vind dit niets te maken hebben met Professional Networking & Servers. Een paupere oplossing implementeren bij een zaterdagklant en daarover nog eens advies te vragen is niet de bedoeling van dit forum.

Bovendien is deze oplossing (twee servers gemirrord) al talloze malen besproken, ga daar eerst maar eens naar zoeken.

Dit topic is gesloten.