[XP] Enorme vertragingen bij het openen van applicaties

Pagina: 1
Acties:

• jrd
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-06 19:27
Goed... ik begin bij het begin. Ben redelijk nieuw wat betreft het posten hier maar ik lees altijd wel erg veel. Ik heb geprobeerd te zoeken naar een oplossing voor mijn probleem maar voor zover ik het kan zien heeft niemand hier hetzelfde probleem als dat ik heb. Hierbij dus een redelijk wanhopige poging tot een oplossing.

Mijn probleem is niet zo zeer ernstig maar zeker wel erg irritant. Ik heb 2 Hitachi 80GB SATA schijven in Raid 0 draaien op mijn DFI Lanparty Nf4-Ultra. Op het eerste gezicht draait alles perfect. Het browsen over de schijf gaat heerlijk, de leessnelheden van mijn schijven zijn perfect. Het probleem doet zich echter voor dat op het moment dat ik een foto, filmpje of mp3'tje probeer op te starten, dit tergend lang duurt. Denk hierbij aan zo'n kleine 5 tot 10 seconden. Gedurende deze "wachttijd" zie ik gewoon de muiscursor in beeld met daarbij het zandlopertje. Nu is mijn computer kennis niet van een dergelijke niveau dat ik zelf achter het probleem kan komen... maar ik weet wel genoeg om te weten dat dit niet de bedoeling is met mijn systeem. Hieronder zal ik de specs opgeven.

AMD 64+ (S939) 3800+ venice core
DFI Lanparty nf4-ultra
2x 512 mb twinmos C2,5
2x 80 GB Hitachi SATA (HDS728080PLA380) (hier is OS op geinstalleerd)
1x 160 GB Maxtor ATA (Type onbekend op moment) (dit is overigens puur voor opslag, en hiervandaan werden ook geen bestanden geopend)
Sapphire X800XL 256 MB
Zalman 400W voeding
NEC 3500A DVD±R/W drive

Dit alles draaiend onder windows XP SP2. Hiervan heb ik de firewall functie en virusbeveiliging functie uit gezet. Ik heb overigens de problemen ook als ik de programma's direct open. Hiermee bedoel ik dus dat ik ook heb geprobeerd winamp op te starten zonder een mp3 aan te klikken. Als er meer info nodig is dan verschaf ik deze graag.

Hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn probleem.

Gr,
jrd

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 13:49
Voor veel programma's is het 'gewoon' dat ze lange laadtijden hebben, ze zetten zichzelf (en hun gegevens) in het geheugen. Is deze verandering plotseling, of deden ze dit altijd al? Ik zou me voor kunnen stellen dat je geheugen te langzaam draait, of dat er fouten in zitten.

I see red pixels.

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 14:49
Omdat je het over mediabestanden hebt zou je het volgende eens kunnen proberen. Ga naar de map die zo langzaam laadt, klik daar met de rechtermuis op, Eigenschappen -> Aanpassen -> En zet het pull-down menuutje op Documenten (en klik dat vinkje eronder aan). Misschien helpt het?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 22:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Heb je de nodige drivers geinstalleerd voor je chipset e.d. ?

• jrd
Nou het is eigenlijk pas sinds kort. Ik heb hiervoor altijd gewoon zonder raid gedraaid met mijn normale ATA drive. Ik heb pas sinds kort eigenlijk m'n systeem in Raid 0 draaien. Ikzelf heb het vermoeden dat of mijn Raid aandrijving niet helemaal goed is of misschien een conflict met 1 van mijn achtergrond programma's... het is zo moeilijk te pinpointen. Maar mijn geheugen snelheid is niet veranderd ten opzichte van mijn vorige windows installatie met mijn ATA schijf.

En als reactie op Sjeik en Wacky:

Ik heb inderdaad de chipset drivers geinstalleerd. Deze waren welliswaar van de CD afkomstig maar dat lijkt me niet zo veel uitmaken. En het is niet alleen 1 map die problemen heeft ermee... het is gewoon in het algemeen... maakt niet uit waar de bestanden zich bevinden.

Overigens als aanvullende informatie, ik heb de programma's zoals winamp gewoon op mijn C schijf geinstalleerd waar dus ook mijn OS staat. Daarbij is het zo dat als winamp eenmaal draait het zeer soepel gaat met wisselenen van mp3's zolang ik dit kort achter elkaar doet, en dan plotseling na 15 mp3's (dit is een willekeurig getal iedere keer) te wisselen achter elkaar doet hij ineens weer hetzelfde als wat hij doet met het openen van een nieuwe mp3 als winamp is afgesloten. Dit houdt dus in dat de muziek van het huidige liedje gewoon door draait en het vervolgens een seconde of 5 duurt voordat het nummer wordt afgespeelt dat ik zojuist heb aangeklikt.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Niet toevallig een dwarsliggende on-access virusscanner? probeer die eens even te disabelen.

• jrd
Neh... ik gebruik verder geen virusscanner of iets dergelijks. Zijn er nog eventueel andere programma's die misschien op de achtergrond kunnen draaien waarvan bekend is dat ze dit soort dingen kunnen veroorzaken?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

...misschien een virus dan :X ?

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- Wat is het CPU gebruik tijdens die wachttijd, welke processen slurpen die CPU % op ? -> zie Taskmanager

- Doet het zich voor bij alle programma's? Je noemt specifiek een paar keer Winamp, daar zijn wat probs met starten en sluiten in de 5.09xx versies.
Welke programma's nog meer? Welke niet?

[ Voor 10% gewijzigd door roelio op 13-07-2005 00:47 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• jrd
Nou jullie gaan dit niet geloven... ik heb al 5 dagen achtereen last hiervan. Ik dacht ik ga eens serieus kijken wat er precies misgaat en ik open taakbeheer en begin wat plaatjes, mp3's, filmpjes te openen. En binnen nog geen seconde na het dubbelklikken staan ze op m'n scherm. Dit heb ik nog niet meegemaakt sinds m'n installatie. Het vreemde is dus, ik heb NIETS veranderd om dit te verbeteren.

Maar goed dit wil niet zeggen dat het volledig opgelost is. Ik ga nu in ieder geval naar bed en zal het morgen ochtend vroeg nog maar eens proberen om te kijken of ik er dan weer last van heb. En als dat zo is zal ik inderdaad even het CPU gebruik noteren en welk process m'n CPU gebruikt. In ieder geval tot nu toe al bedankt voor alle hulp, heb gemerkt dat het me ook op een andere manier heeft na laten denken over het probleem.

Morgen ochtend hopelijk het goede vervolg op dit probleem :)

• jrd
Ok ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Ik heb vanaf het begin van de windows installatie een mediaspeler gebruikt die ik eigenlijk altijd op m'n oude systeem ook heb gebruikt. Speler heet videolan, deze zorgt er dus oogenschijnlijk voor dat m'n CPU voor 100% belast wordt op het moment dat deze een media file opent. Het zij een mp3, avi, mpeg, jpeg, enz. Nu heb ik eergister winamp opnieuw geinstalleerd en deze de opdracht gegeven om alle bestanden over te nemen en deze voortaan standaard met winamp te openen.

Nu blijkt (aangezien ik gister dus niet achter m'n systeem heb gezeten wegens een verjaardag) dat m'n vriendin er gisteravond al geen last meer van had. Dus ik kan denk ik met een behoorlijke zekerheid zeggen dat de oorzaak de mediaplayer was. Maar goed alsnog bedankt voor alle hulp, zoals ik al in de post hiervoor aan heb gegeven... een gesprek als dit heeft me geleerd op een andere wijze tegen problemen aan te kijken en het in andere hoeken te zoeken dan die voor de hand liggen.

Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat ik al de laatste 5 dagen ofzo bezig ben met het speculeren of het nou aan m'n moederbord of harde schijf ligt. Ben blij dat het opgelost is op het moment en ga nu met een gerust hart naar bed. Wat mij betreft: Topic closed.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

:X Hmm als alleen het openen van media files traag gaat welke je allemaal met het zelfde programma opent lijkt mij het eerste wat je doet eens kijken hoe het met een ander programma gaat :?
Maar goed blij dat het werkt.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je in 'msconfig' ook voor de gein al eens alles uitgezet wat niet moet starten, dus zoiezo het tabblad 'opstarten' ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• jrd
Dat klopt Dystic, het rare is alleen dat het programma waar ik het over had die voor de vertraging zorgde dus niet al deze media bestanden opende. Videolan is puur een programma dat de videobestanden afspeelt, het is dus vreemd dat dit programma er voor zorgt dat explorer (voor de pictures) en winamp (voor de mp3's) enorm veel problemen hebben met opstarten. Maar ik heb nu dus videolan van m'n computer afgehaald en dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat alles weer als een trein opstart.

Overigens was de optie die Sanjanfrake in zijn laatste post aangeeft mijn volgende stap. Maar ik ben blij dat het probleem gelocaliseerd is... ik vind het alleen vreemd aangezien ik nog nooit eerder problemen heb gehad met videolan, ik heb dit programma namelijk altijd al gebruikt, ook op mijn oude systeem.
Pagina: 1