Toon posts:

Kan iemand mij helpen mijn ideale pc te samenstellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan deze zomer een pc te gaan bouwen. Ik weet alleen nog niet wat ik er allemaal in ga zetten. En in plaats van google of alle talloze posts van dit forum te doorzoeken, maak ik maar even een nieuwe thread aan. Ik hoop dat dat ok is.

Ik heb de volgende dingen nodig, en de volgende ideeen er over.
  • Processor
    • Het wordt een AMD64. Maar dan zijn er nog steeds een hoop opties (alleen al in Tweakers Pricewatch.) Wat hulp om de verschillen te bepalen, aub?
  • Moederbord
    • Geen idee welke ik moet nemen. S939 wel, denk ik. Kan ie weer even vooruit. Netwerkaansluiting erin, SATA ondersteuning (hoewel ik hier niet zoveel vanaf weet), ondersteuning voor minstens 4 USB 2 aansluitingen op de achterkant en 2 op de voorkant van de kast. Onboard soundcard is niet nodig, ik heb al een goede soundblaster liggen (maar dit is misschien niet aan te ontkomen.) Meer weet ik niet van mobo's af. Enlighten me.
  • Videokaart
    • Ik wil Linux EN Windows gaan draaien op deze pc. De ATI linux drivers zijn niet al te best, dus ik denk NVidea. Verder hoeft de kaart niet bleeding edge te zijn. Ik heb het gevoel dat ik op dit gebied niet zo veeleisend ben als de gemiddelde tweaker.
  • Kast
    • Ik dacht aan een chieftec kast. Die zien er allemaal erg mooi uit en zijn erg makkelijk te installeren. Maar als je een goed alternatief hebt, zeg het maar. Ik wil graag 2 USB 2 aansluitingen op de voorkant, maar ik wil deze liever op de fan-controler (hierop kom ik zo terug.)
  • Coolers
    • Hoeveel heb ik er nodig? Welke zijn goed te betalen, zijn redelijk stil en kunnen met een fan-controler bestuurd worden?
  • Fan-controler
    • Ik weet hier erg weinig vanaf. Ik heb deze gevonden, en hij ziet er goed uit. Vooral de USB aansluitingen op de voorkant (deze zitten goed geplaatst, omdat mijn kast op de grond zal staan.) Maar ik weet niet of ze USB 2 zijn en ik heb over deze controler ergens een slechte review gelezen. Blijkbaar heeft ie een irritant geluidje als ie opstart enzo. Ideeen?
  • HD
    • Ik dacht aan een kleine maar snelle HD om de OSsen en swap-partition op te zetten (ik begrijp dat de HD een grote bottleneck is) en een grote, wat langzamere HD voor de rest.
  • RAM
    • Ik dacht, 1GB. Maar wat voor RAM? En is 2 sticks van 512MB beter? Of 1 stick van 1GB? Ik hoorde dat ik twee sticks in dual channel mode kan zetten. Heeft dit te maken met het moederbord? En zijn twee sticks niet goedkoper dan 1 stick met dezelfde hoeveelheid?
  • DVD-writer
    • Ik dacht aan deze drive. Dual layer, lightscribe. Maar als je een reden weet waarom dit geen goed idee is of een betere weet, meld het even.
Heb ik iets gemist? Algemene tips/suggesties?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelf heb je blijkbaar al wat inzicht, dus dat is een goed begin :). Ik zou zeggen, voor de volgende dingen:
- processor: kies een midrange model. Meestal meeste waar voor je geld (tenzij je wil overklokken, dan neem je een instapmodel en beproef je je geluk :p). Aangeraden: AMD Athlon 64 3500+
- mobo: kan ik je niet aanraden, heb zelf geen AMD64, en upgrade gaat nog wat duren voor mij :). De meeste S939 mobo's bieden wel standaard 6 USB-poorten of meer denk ik.
- geheugen: 2x 512 MB is goedkoper, met 1 Gb kan je nog een tijdje vooruit. Dual Channel, inderdaad, maar een AMD heeft daar niet/nauwelijks baat bij. Alleen bij de P4 geeft dat een performanceboost.
- je keuze voor een snelle OS-schijf en een normale dataschijf = best ok. Jij moet de groottes bepalen :)
- kast: ik raad je een Antec Sonata aan. Stil & stijlvol (met wat geluk heb je geen fancontrollers nodig). USB 2 & Firewire aansluitingen vooraan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je mist eigenlijk nog een heel belangrijke vraag.

Wat wil je ermee doen?

Als je office werk ermee wil gaan doen hoef je geen zware videokaart erin te hebben, ga je gamen dan juist weer wel. Etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Inderdaad, de primaire vraag wat is je doelstelling voor zo'n beest? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad. Ik wil er van alles mee doen. Office werk, programmeren, graphics design, video kijken, muziek luisteren en ook wel wat games, maar dit zijn meestal wat oudere games.

Zoals ik zei, ik ga Gentoo Linux en Windows XP erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Dus een echte dikke videokaart is geen vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een 6600GT dan, midrange :), de hoeveelheid geheugen moet je zelf bepalen... Ik weet niet hoeveel geheugen je nodig hebt voor programmeren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Graphics design, zou ik toch voor de 1024 gaan of je moet 3dsmaxxen en heel zware shit gebruiken.. Maar ik zelf denk dat 1024 wel genoeg zou zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19
bij het zien van de topic titel dacht ik, oh nee, weer zo'n kansloze topic..
Echter, netjes gedaan!, goed beargumenteerd en goed te lezen.. :) je bent goed op de hoogte van de meeste dingen

Moederbord -> socket 939 voor 'toekomstige' upgrades als je voor AMD gaat
CPU -> wordt automatisch een AMD 64 bit CPU als je gaat voor bovenstaande chipset
Geheugen -> ik zou 1 GB nemen op 1 stick als het kan (i.v.m uitbreidingen later)
Kast -> je eigen persoonlijke voorkeur aangezien jij ertegen aan moet kijken (voor koeling kasten, zoek google is af of vaporchill)

HDD -> ik zou voor S-ATA gaan, hoeveel schijfruimte geen idee wat jij met je pc doet. Maar 200 GB is tegenwoordig wel redelijk standaard

tips:
Koop een 'dure' voeding van een A merk, en bezuinig hier NIET op
. Zoek ff GOT af naar wat mensen over het algemeen goede voedingen vinden!

hopelijk heb je er wat aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gideon82, ik denk dat hij sowieso al een AMD64 wou O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Borromini schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:52:
gideon82, ik denk dat hij sowieso al een AMD64 wou O-)
Boeie hij wil alleen helpen en zijn zin onderbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hm, we gaan nu wel offtopic maar soit.

Mijn post is niet beledigend bedoeld, heb ook niet de indruk dat hij zo overkomt; ik stel gewoon vast dat hij er blijkbaar over gelezen heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:23:
Het wordt een AMD64. Maar dan zijn er nog steeds een hoop opties (alleen al in Tweakers Pricewatch.) Wat hulp om de verschillen te bepalen, aub?
Intel is not an option in de non-laptop-markt, dus AMD blijft default keuze van desktop tot workstations/servers:
- Athlon 64 3000+ : als je later naar dualcore wilt upgraden, dan gewoon de goedkoopste Venice-core erop smijten, hetzelfde voor overklokkers. Venice-core is lekker zuinig.
- Athlon 64 3500+ : goede performance zonder een overdreven prijskaartjes, dus prijs/kwaliteit.
Geen idee welke ik moet nemen. S939 wel, denk ik. Kan ie weer even vooruit. Netwerkaansluiting erin, SATA ondersteuning (hoewel ik hier niet zoveel vanaf weet), ondersteuning voor minstens 4 USB 2 aansluitingen op de achterkant en 2 op de voorkant van de kast. Onboard soundcard is niet nodig, ik heb al een goede soundblaster liggen (maar dit is misschien niet aan te ontkomen.) Meer weet ik niet van mobo's af. Enlighten me.
Default antwoord ik in de upgradetopic met Asus A8N-E, goedkoopste nForce 4 mobo zonder SLI. SLI is alleen interessant als je 2 * 500+ euro aan grafische kaarten in 1x kan betalen, anders zal je met 2 kaarten altijd trager gaan draaien dan 1 kaart en het vreet stroom (dus extra voeding nodig, elektriciteitsfactuur, extra kabaal,...).
Ik wil Linux EN Windows gaan draaien op deze pc. De ATI linux drivers zijn niet al te best, dus ik denk NVidea. Verder hoeft de kaart niet bleeding edge te zijn. Ik heb het gevoel dat ik op dit gebied niet zo veeleisend ben als de gemiddelde tweaker.
Linux? ATI is not an option => nVidia. Goede prijs/kwaliteit-verhouding: GeForce 6600 GT, deze kaart kan goed concurreren in de vga-charts met de GeForce 6800.
Ik dacht aan een chieftec kast. Die zien er allemaal erg mooi uit en zijn erg makkelijk te installeren. Maar als je een goed alternatief hebt, zeg het maar. Ik wil graag 2 USB 2 aansluitingen op de voorkant, maar ik wil deze liever op de fan-controler (hierop kom ik zo terug.)
Als het puur om een degelijk kast met een fatsoenlijk voeding gaat, dan AOpen kiezen, anders een A-merk naar jouw smaak, altijd controleren dat er een A-merk voeding met voldoende vermogen insteekt.
Hoeveel heb ik er nodig? Welke zijn goed te betalen, zijn redelijk stil en kunnen met een fan-controler bestuurd worden?
Coolermastertjes zijn opvallend goedkoop, maar maken nogal kabaal. Voor stillere ventilators zou je beter bij Papst gaan zien, dat is een goede ventilatorenfabrikant.
Ik weet hier erg weinig vanaf. Ik heb deze gevonden, en hij ziet er goed uit. Vooral de USB aansluitingen op de voorkant (deze zitten goed geplaatst, omdat mijn kast op de grond zal staan.) Maar ik weet niet of ze USB 2 zijn en ik heb over deze controler ergens een slechte review gelezen. Blijkbaar heeft ie een irritant geluidje als ie opstart enzo. Ideeen?
Dit valt buiten mijn vakdomein, als elektronicus soldeer ik graag mijn eigen spul.
Ik dacht aan een kleine maar snelle HD om de OSsen en swap-partition op te zetten (ik begrijp dat de HD een grote bottleneck is) en een grote, wat langzamere HD voor de rest.
WD 74GB Raptor als bootschijf zodat je OS'en lekker snel kunnen geladen worden en een opslagschijf van 250GB (deze hebben een uiterst goede gieg/euro-verhouding). Vermijd wel die Maxtor DiamondMax 10 bugged serie, wie weet hebben ze nog bugged exemplaren op voorraad bij je computerboer. Er zijn veel van zulke schijven kapot geflashed in de hoop dat het beter word.
Ik dacht, 1GB. Maar wat voor RAM? En is 2 sticks van 512MB beter? Of 1 stick van 1GB? Ik hoorde dat ik twee sticks in dual channel mode kan zetten. Heeft dit te maken met het moederbord? En zijn twee sticks niet goedkoper dan 1 stick met dezelfde hoeveelheid?
1GB is nu nodig voor de games en allerlei toepassingen, 2GB is voor intensieve gebruikers zoals ik wel aangenaam. Als je op lange termijn op 1GB wilt eindigen, dan 2 latjes van 512MB erin, anders een dikke lat van 1GB erin. Athlon 64 is ook zuinig met geheugenbandbreedte, dual channel wordt pas goed benut met de dualcore.
Ik dacht aan deze drive. Dual layer, lightscribe. Maar als je een reden weet waarom dit geen goed idee is of een betere weet, meld het even.
Default DVD-brander is de Nec, deze merk heeft ervoor gezorgd dat de gewone consument betaalbaar kan DVD's branden, een tijdje geleden zorgde Nec met degelijke DVD-branders de doorbraak door de € 100 grens.
Heb ik iets gemist? Algemene tips/suggesties?
Uiteraard heb je iets gemist (anders zou je zulke topics niet meer starten, want doorgewinterde tweakers weten zelf wel goed wat voor hardware dat ze nodig hebben).

Budget, het belangrijkste parameter om een systeem samen te stellen.

Wat ga je met het systeem doen, minstens zo belangrijk als het budget. En geen vage beschrijvingen zoals "ik wil gamen", ja we hebben games en games. Van C&C95 tot BF2.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, budget: 1000 euro. Daar kan ik een paar honderd overheen als er een goede reden is.

Oh, en het gaat dus alleen over de pc. Alle randapperatuur heb ik al. De geluidskaart heb ik ook al.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Wat is je budget?

Processor: AMD64 met Venice core. Deze zijn snel en verbruiken minder (=minder warm = overclock potentie)

Moederbord: Neem er een met de nVidia nForce4 Ultra chipset. Deze hebben geen ondersteuning voor SLI. Uit je verhaal blijkt dat je dat ook niet nodig hebt. Voldoende USB2 poorten; meestal 4 aan de achterzijde; 6 voor overige poorten). De chipset is momenteel de snelste en stabielste op de markt. nVidia biedt daarbij ondersteuning met 64-Bit drivers voor zowel Windows 2K/XP als Linux.

Videokaart: Neem hier vanwege de driverondersteuning onder Linux ook een nVidia voor. Welke videokaart gebruik je nu? Hoe tevreden ben je hierover? De huidige kaarten zijn door de komst van de 7800GLX weer wat goedkoper geworden. Een 6600 (welke versie dan ook) is voor het meest werk voldoende.

Kast: Is heel afhankelijk van je budget. De één vindt 30 euro voor een kast al teveel de ander geeft er zo 300 euro of meer aan uit. Kies er een die eenvoudig en met zo min mogelijk schroeven in elkaar gezet hoeft te worden. Scheelt aanzienlijk in de tijd en is makkelijk voor uitbreiden. Bijvoorbeeld de AOpen H600B is een goede eenvoudige kast voor een redelijke prijs.

Coolers: De hoeveelheid en de grootte is afhankelijk van je kast. Probeer een kast te kiezen waar ook 120mm fans in kunnen. Door het grotere oppervlak verplaatsen ze meer lucht dan 90 of 80mm fans. Hierdoor draaien ze op een lager toerental waardoor er minder herrie wordt geproduceert.

Fan-Controller: Heb ik geen verstand van. Veel moederborden zijn tegenwoordig vanuit het OS zo in te stellen dat ze de fans die op het moederbord zijn aangesloten goed kunnen besturen. Een goede voeding die een eigen bediening heeft is ook een must. De Enermax voedingen vallen mij wat betreft geluidsproductie tegen. Ik heb laatst het advies gekregen (Bij Alternate) om voor de Tagan voedingen te gaan. Volgens hen weinig geluid, stabiele lijnen en in verhouding goedkoop. 89 Euro voor een 480Watt voeding bijvoorbeeld.

Geheugen: Kies voor een Dual Channel oplossing. Het is sneller dan met slechts 1 module. Kies ook voor maximaal 2 modules. 4 Modules van 512MB zorgt voor een trager systeem dan 2 modules van 1GB. Ik kan je de Kingston HyperX modules van harte aanbevelen. Veel waar voor je geld! 2x1GB is wel duurder dan 4x512MB.

DVD-Writer: Waarom wil je er een met LightScribe? Het is een techniek waar je extra voor betaald terwijl het in de praktijk nauwelijks wordt gebruikt. De schijfjes zijn duurder dan "standaard" DVD schijfjes en het duurt ongelooflijk lang voordat je een fatsoenlijk resultaat met LightScribe op een schijfje hebt. De NEC branders worden veel gebruikt en krijgen veel lof. Ook voor de NEC´s geld: veel waar voor je geld. Let op! NEC branders ondersteuning geen Mount Rainier.

HD: Kies voor een SATA schijf. Ikzelf gebruik Hitachi´s (IBM) al een jaar of 8. Ben er zeer tevreden over ondanks vele negatieve berichten van anderen. Hou er rekening mee dat bijvoorbeeld de 200GB SATA maxtor schijven soms problemen geven icm nVidia nForce4 (zelf ook ervaring mee na aankoop van een dergelijke schijf tijdens een "aanbieding", uiteindelijk weer voor Hitachi gegaan). Wil je veel snelheid, kies dan voor 2 kleinere schijven die je via RAID-0 samen kunt laten werken. Het risico is groter maar over het algemeen nog vrij interessant in vergelijking tot één Raptor van redelijke omvang.

BTW: Veel moederborden worden tegenwoordig met rounded cables geleverd voor montage. Dit is positief voor de airflow. Probeer dan ook een moederbord te kiezen waar deze kabels mee worden geleverd. Scheelt weer wat poen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
Wij dachten zo´n beetje hetzelfde tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik wil toch nog even het fabeltje ontkrachten dat een AMD64 sneller zou zijn met Dual Channel geheugen :). Die hebben aan een gewone setup meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aan de andere kant, ik ben niet van plan hoger dan 1GB te gaan, dus 2*512MB is zoieso goedkoper. En dual channel gaat automatisch, begrijp ik.

Verwacht zo dadelijk een nieuwe reply van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog alle replies die ik heb gehad, plus sommige notities van mijzelf op een rijtje.
  • Processor
    • AMD Athlon 64 3500+
    • Venice Core (minder verbruik)
  • Moederbord
    • Asus A8N-E (nForce 4, goedkoop, geen SLI)
  • Videokaart
    • nVidia GeForce 6600 GT
    • Geheugen: 1024
    • Edit: Click Staat ie hier ergens bij? En 1024? Zo zie je maar weer hoe weinig ik van dit soort dingen af weet. Da's misschien ietsjes te veel. Ik zie hem niet eens in de lijst staan.
  • Kast
    • AOpen
    • Chieftec (nog steeds mijn voorkeur)
    • Antec Sonata
    • Ik denk maximaal 80 euro voor de kast
  • Coolers
    • Coolermaster (luid)
    • Papst (stiller)
    • 120mm fans
  • Fan controler
    • Niet. Misschien op moederbord.
    • Ik zal hiernaar nog eens goed zoeken.
  • HD
    • Snelle OS schijf, normale dataschijf.
    • SATA
    • Bootschijf: WD 74GB Raptor (Beetje te duur, misschien 36GB versie)
    • 200GB SATA schijven problemen met nVidia nForce 4? Niet met Asus (zoals gesuggesteerd in deze thread)?
  • Geheugen
    • Kingston HyperX modules.
  • DVD writer
    • Ik wil graag lightscribe. Ik zal het niet vaak gebruiken, maar ik moet wel eens een professioneel uitziend CDtje voor een grote opdracht afleveren. Lightscribe is daar een prima oplossing voor.
    • Anders dus een NEC brander. Noted.
Zoals altijd, alle suggesties zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, hier mijn eerste draft van mijn nieuwe pc (sterk beinvloed door het commentaar in deze thread.) Ik zou graag meer commentaar zien.

Moederbord: Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB)
Kast: Nog niet zeker. Zal een chieftec kast worden.
PSU: Ook nog niet zeker. Misschien zit ie al in de kast.
HD 1: Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
HD 2: Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Cooler: Papst 4412 FGL (120mm, 26dB, 3p)
Videokaart: Nog niet zeker.
Geheugen (x 2): 512MB PC2700 DDR CL2 (Kingston HyperX)
DVD-brander: Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe)
Fan controller/card reader: Aerocool CoolPanel Silver, Fan controller / 8 in 1 Cardreader (Zilver)

Nog wat vragen / notities:
  • De coolers. Ik wist niet dat er zoveel soorten waren. Casefans, chipset-coolers, HD-coolers, videokaart-coolers, heatsinks, bla bla. Dat is toch zeker niet allemaal nodig? Wat voor cooler staat er nu in mijn lijst hierboven? En wat is nog meer nodig?
  • De HD2 heeft SATA 2. Is dit iets wat ik kan gebruiken? Het is sneller dan SATA 1, neem ik aan? Kan het gekozen moederbord dit wel gebruiken? Want van die HD is ook een bijna gelijke SATA 1 versie.
  • Die fan controller/card reader ziet er wel goed uit. Kan 2 fans besturen. Dat is genoeg. Hij heeft 2 USB2 aansluitingen en een 8-in-1 card-reader die wel handig zal zijn. (Ik zal het niet VAAK gebruiken, maar wel handig voor de digitale fotocamera chip.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Best-buy guide, nutteloos topic.

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19
jotheman schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:59:
Best-buy guide, nutteloos topic.
mwah, deze TS heeft wel de moeite genomen om er iets 'nuttigs' van te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Euh.. Verklaar je nader, aub. Ik weet niet wat / waar de best buy guide is. Bovendien heb ik meer aan een direct antwoord op mijn vraag van fellow tweakers. Waar is dit forum anders voor?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:57:
Dit is een goede casefan op voorwaarde dat er gaten in de kast voorzien zijn om zulke grote 12cm ventilatoren te monteren.
Geheugen (x 2):[/b] 512MB PC2700 DDR CL2 (Kingston HyperX)
Dure cas2 ram, het verschil kan je alleen in benchmarks zien, dus niet voelbaar in performance, wel in prijs. Bovendien is ouwe PC2700 ram duurder dan het "standaard" PC3200 ram, twinmos latjes van 512MB kosten maar € 40 per stuk.
De coolers. Ik wist niet dat er zoveel soorten waren. Casefans, chipset-coolers, HD-coolers, videokaart-coolers, heatsinks, bla bla. Dat is toch zeker niet allemaal nodig? Wat voor cooler staat er nu in mijn lijst hierboven? En wat is nog meer nodig?
Met koeler bedoelt men meestal de processorkoeling, waarschijnlijk ga je die boxed koeler vermijden en ineens voor een Zalman CNPS 7700 gaan. HD koeling heb je in de goede kasten niet nodig, videokaartkoeling is interessant om de kleine fan daar het zwijgen op te leggen, hetzelfde voor chipsetkoelers deze kan je door passieve exemplaren vervangen. Heatsink, koelvinnen, dus het blok ijzer van een koeler.
De HD2 heeft SATA 2. Is dit iets wat ik kan gebruiken? Het is sneller dan SATA 1, neem ik aan? Kan het gekozen moederbord dit wel gebruiken? Want van die HD is ook een bijna gelijke SATA 1 versie.
SATA II zegt niks: nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd Gewone Sata 1 kan 150MB/s transferen, terwijl de harde schijf toch een pak trager werkt, dus de 300MB/s is nog niet nodig. Het mobo heeft Sata met 300MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ok even mijn mening
tot nu toe goed systeem

antwoord op de videokaart
waarschijnlijk een miscomunicatie ze bedoelden 1024 werkgeheugen
niet 1024 mb videokaart :)

en het geheugen hyper X geheugen is eigenlijk meer overclock geheugen
als jij gaat editten neem ik aan dat je een stabiel systeem wil en
dat niet zo snel gaat doen dus dan zou ik eerder kijkken
naar value ram geheugen

ofcourse my opinion only

[ Voor 4% gewijzigd door HADES2001 op 13-07-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:57:
Ok dan, hier mijn eerste draft van mijn nieuwe pc (sterk beinvloed door het commentaar in deze thread.) Ik zou graag meer commentaar zien.

Moederbord: Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB)
Kast: Nog niet zeker. Zal een chieftec kast worden.
PSU: Ook nog niet zeker. Misschien zit ie al in de kast.
HD 1: Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
HD 2: Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Videokaart: Nog niet zeker.
Geheugen (x 2): 512MB PC2700 DDR CL2 (Kingston HyperX)
DVD-brander: Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe)
Fan controller/card reader: Aerocool CoolPanel Silver, Fan controller / 8 in 1 Cardreader (Zilver)

Nog wat vragen / notities:
  • De coolers. Ik wist niet dat er zoveel soorten waren. Casefans, chipset-coolers, HD-coolers, videokaart-coolers, heatsinks, bla bla. Dat is toch zeker niet allemaal nodig? Wat voor cooler staat er nu in mijn lijst hierboven? En wat is nog meer nodig?
  • De HD2 heeft SATA 2. Is dit iets wat ik kan gebruiken? Het is sneller dan SATA 1, neem ik aan? Kan het gekozen moederbord dit wel gebruiken? Want van die HD is ook een bijna gelijke SATA 1 versie.
  • Die fan controller/card reader ziet er wel goed uit. Kan 2 fans besturen. Dat is genoeg. Hij heeft 2 USB2 aansluitingen en een 8-in-1 card-reader die wel handig zal zijn. (Ik zal het niet VAAK gebruiken, maar wel handig voor de digitale fotocamera chip.)
uhm je heb nu pc2700 staan dat is volgens mij niet voldoende voor een amd64 je hebt minstens pc3200 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:03:
Euh.. Verklaar je nader, aub. Ik weet niet wat / waar de best buy guide is. Bovendien heb ik meer aan een direct antwoord op mijn vraag van fellow tweakers. Waar is dit forum anders voor?

Bedankt.
U vraagt wij draaien.
Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Juli 2005

Erg handig om voorbeelden uit te halen.
Verder zie ik hier rapture en Neo_revisited prima adviezen geven. Maar moet je wel aanraden gewoon voor 1 reepje 1GB RAM te gaan. Dual Channel haal je geen extra performence mee op een AMD64 en als je over een half jaar/jaar wat extra ram bij wilt zetten is het hebben van 1 reepje 1GB veel slimmer dan 2x512. En is het prijsverschil 2x512 / 1GB zo groot? Volgens mij scheelt dat een euro of 10/15 :? toch?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01
De best buy guide waar iemand het al over had, staat hier.

Voor jou zal dit waarschijnlijk niet heel erg interessant zijn aangezien er veel (misschien) onnodige dingen tussen staan. Je kan echter wel kijken welke producten aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kast die ik waarschijnlijk neem: http://www.chieftec.com/products/500A/NewH.htm
Zie de 120mm fan optie (en de andere handige opties.)

Ok, dus niet het HyperX ram geheugen. Ik nam hier het advies van Neo_Revisited. En het is ook nog eens niet genoeg voor AMD64? Welk soort RAM kan men mij aanbevelen?

Zalman CNPS 7700, huh? Welke: deze of deze?

En die SATA 2 is dus onzin? Het verschilt maar een tientje ofzoiets, maar als de HD die snelheid toch nooit haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
rapture schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:08:
Dure cas2 ram, het verschil kan je alleen in benchmarks zien, dus niet voelbaar in performance, wel in prijs. Bovendien is ouwe PC2700 ram duurder dan het "standaard" PC3200 ram, twinmos latjes van 512MB kosten maar € 40 per stuk.
Ik heb onlangs de KHX3200AK2/1G Dual Channel set gekocht voor een prijs van toen slechts euro 109,-. Dat is een zeer nette prijs voor 2x512MB PC3200 @ 2-3-3-6-1. Als je even goed zoekt kun je soortgelijke modules ergens anders voor min of meer dezelfde prijs verkrijgbaar zijn.
SATA II zegt niks: nieuws: Misvattingen over "SATA II" opgehelderd Gewone Sata 1 kan 150MB/s transferen, terwijl de harde schijf toch een pak trager werkt, dus de 300MB/s is nog niet nodig. Het mobo heeft Sata met 300MB/s.
Sterker: SATA-II is een bedrijf. Er bestaat SATA in meer varianten met 150MB/s of 300MB/s met of zonder NCQ/TCQ ondersteuning.

Ik snap echter niet wat je met zo´n Raptor wil bereiken. Je OS op zo´n dure schijf zetten zodat je pc sneller opstart? Die 5 seconden winst is het niet waard. De goedkoopste winkel vraagt voor een 36GB schijf nog altijd euro 98,-. Voor euro 11,80 meer (ook laagste prijs Pricewatch) koop je twee 80GB Seagate Barracuda´s met NCQ. Meer opslagruimte en in RAID-0 ook supersnel.

Daarbij: met de nieuwe moederborden heeft je pc toch iets langer nodig bij het opstarten omdat de controllers moeten worden geïnitialisseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Neo_revisited schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:29:
Ik snap echter niet wat je met zo´n Raptor wil bereiken. Je OS op zo´n dure schijf zetten zodat je pc sneller opstart? Die 5 seconden winst is het niet waard. De goedkoopste winkel vraagt voor een 36GB schijf nog altijd euro 98,-. Voor euro 11,80 meer (ook laagste prijs Pricewatch) koop je twee 80GB Seagate Barracuda´s met NCQ. Meer opslagruimte en in RAID-0 ook supersnel.
Oohh! 5 seconden! Meer dan ik had gehoopt. ;) Tja, die 36 GB is meer dan genoeg voor m'n OSsen en swap-partition. En die 10.000 rpm is gewoon shiny. Ik kan het niet anders uitleggen. Maar je hebt ook wel een punt. Ik zal er eens goed over nadenken.
Daarbij: met de nieuwe moederborden heeft je pc toch iets langer nodig bij het opstarten omdat de controllers moeten worden geïnitialisseerd.
Hm.. Wat bedoel je met controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als er bv. onboard S-ATA controllers opzitten (dus niet standaard in de nForce chipset, maar los, bv. van Silicon Image), die hebben ook een bios. Als je die controller niet uitschakelt wordt die ook in het bootproces opgenomen (die chip gaat kijken naar aangesloten harde schijven). Bij mijn A7N8X-E Deluxe heb ik dat ook, en als je die controller nodig hebt (nForce 2 heeft geen native S-ATA ondersteuning, en ik heb alleen S-ATA schijven), dan zit dat wel wat in de weg eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het moederbord dat ik gekozen heb heeft wel native SATA support, dus ik zou dat probleem niet hebben. Of zie ik dat nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hoogstwaarschijnlijk niet. Maar de kans is groot dat er zo'n extra controller op je mobo zit, voor meer S-ATA aansluitingen. Dan moet je die wel uitschakelen, zodat het je bootproces niet vertraagt. Ik geloof dat nForce4 normaal 4 S-ATA poorten ondersteunt. Alles wat daarboven gaat is afhankelijk van 3rd party chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
Borromini schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:49:
Als er bv. onboard S-ATA controllers opzitten (dus niet standaard in de nForce chipset, maar los, bv. van Silicon Image), die hebben ook een bios. Als je die controller niet uitschakelt wordt die ook in het bootproces opgenomen (die chip gaat kijken naar aangesloten harde schijven). Bij mijn A7N8X-E Deluxe heb ik dat ook, en als je die controller nodig hebt (nForce 2 heeft geen native S-ATA ondersteuning, en ik heb alleen S-ATA schijven), dan zit dat wel wat in de weg eigenlijk...
Precies! Ik heb de MSI K8N Neo4 Platinum. Deze heeft 2 RAID controllers aan boord. 1 van nVidia die in de nForce4 chipset zit en 1 van Silicon Image. Voordeel is dat je tot maximaal 12 schijven (8xSATA en 4xPATA) aan zou kunnen sluiten en deze kunt mixen in 2 RAID-sets. Nadeel is dat die controllers na het BIOS boot proces hun eigen boot proces doorlopen. Omdat ik nu geen RAID gebruik heb ik ze uitgeschakeld in het BIOS waardoor het opstarten sneller gaat.

In de ASUS A7N8X Deluxe die ik heb gehad, maar die nu defect is, was het niet mogelijk die controller uit te schakelen en doorloopt hij tijdens het opstarten altijd de initialisatie van de RAID controller, dat scheelt weer tijd (ten nadele!).

Als je je pc uitrust met voldoende geheugen zal er minimaal geswapt worden waardoor een snelle schijf daarvoor niet noodzakelijk is. Hou er ook rekening mee dat een 10.000rpm disk over het algemeen ook meer geluid produceert....

Over het geheugen: niet iedereen profiteert van snel geheugen. Velen die ik ken schaffen cheap shit aan en draaien daar lekker op. Ik geef liever wat meer uit aan geheugen ipv van een duurdere processor. 200 euro extra voor een processor die als je geluk hebt 5% beter presteerd of 30 euro extra aan geheugen uitgeven voor 3-4% winst. Beiden stelt voor velen niet veel voor, maar doe mij dat laatste dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meer vragen:
  • Geheugen. Mijn laatste keuze is het volgende: 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM). Is dat dus een goede keuze? En wat is er 'beter' aan PC4000 of PC-nog-hoger? Die staan er ook tussen.
  • Ik weet nog steeds niet specifiek welke videokaart ik moet nemen. Van de nVidia GeForce 6600 GT staan er hier nog een hoop. Ook al zie ik bij geen een het woord nVidia staan. Anyway, welke zou ik moeten kiezen? Wat heb ik eigenlijk aan meer geheugen in mijn videokaart in de praktijk? En wat zijn de andere verschillen?
  • Ik wil graag van iemand die er wat van afweet advies over welke fancontroler ik moet nemen. Nu ik er over nadenk hoef ik helemaal die cardreader niet. Het liefst wil ik een fancontroler die in mijn floppy-bay past en toch nog een klein LCD display heeft voor de temps en de rpms. Ik vind het zonde er CD-drive ruimte aan te besteden. Als dit niet mogelijk is (zeer waarschijnlijk), kan ik dan eens wat ervaringen horen van mensen over de CD-bay controlers? Twee USB 2.0 ingangen zijn overigens min of meer een vereiste. :)
  • Ik heb besloten ook maar een nieuwe dvd/cd-rom drive te kopen. Die dingen zijn erg goedkoop, dus dat kan wel. Maar er zijn er ook zoveel. Advies? Hij moet natuurlijk dual-layer dvd's kunnen lezen.
Bedankt! En natuurlijk ook bedankt aan iedereen die tot nu toe geholpen heeft!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik bump even de thread omhoog. Ik wil graag snel al deze dingen kopen (het duurt toch lang genoeg voor ze echt aankomen) en deze zomer nog een nieuwe pc hebben. :)

Maar niet zonder antwoord te krijgen op die vragen van mijn laatste post. Kan iemand a.u.b even kijken?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 21:56:
Meer vragen:

[list]• Geheugen. Mijn laatste keuze is het volgende: 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM). Is dat dus een goede keuze? En wat is er 'beter' aan PC4000 of PC-nog-hoger? Die staan er ook tussen.
De bandbreedte van het geheugen dat gegenereerd wordt met PC3200 geheugen is al meer dan de AMD64 processors (huidige generatie) gebruiken. Sneller geheugen heeft geen invloed op de prestaties. In tegenstelling tot wat sommigen beweren helpen low-latency geheugen modules wel de prestaties te verhogen doordat de processor simpelweg minder lang hoeft te wachten op data nadat deze data bij het geheugen heeft opgevraagd. Nu kost CL2 (CAS Latency 2) in verhouding tot CL3 geheugen een stuk meer. Vaak is PC3200 CL2.5 geheugen voor een redelijk bedrag te koop en geeft in geval van een kleiner budget voor geheugen de voorkeur.
• Ik weet nog steeds niet specifiek welke videokaart ik moet nemen. Van de nVidia GeForce 6600 GT staan er hier nog een hoop. Ook al zie ik bij geen een het woord nVidia staan. Anyway, welke zou ik moeten kiezen? Wat heb ik eigenlijk aan meer geheugen in mijn videokaart in de praktijk? En wat zijn de andere verschillen?
Je ziet in de pricewatch alleen het type chipset staan (bijv. 6200 / 6600 / 6600GT). De maker van die chipset is nVidia. De maker van de videokaart is echter een ander bedrijf die de chipset van nVidia koopt en daaromheen met een eigen PCB, geheugen, koelblok en / of fan de videokaart compleet maakt.

De hoeveelheid geheugen die jouw videokaart nodig heeft hangt af van wat je ermee gaat doen. Zelf geef je aan dat je slechts af en toe een spelletje speelt en dat dat dan vaak de wat oudere spellen zijn. In dat geval is 128MB geheugen voldoende. In slechts een beperkt aantal gevallen geeft 256MB geheugen (momenteel) voordeel. Je moet dan denken aan DOOM3 of Farcry in hoge resoluties met AA en FA opties aan.

De verschillende merken gebruiken ook verschillende monitoraansluitingen (DVI / SUB-D) sommigen hebben een TV-OUT, etc. Ook wordt er verschil gemaakt in de koeling. Kleine fan = veel herrie. Grote fan = minder herrie. Geen fan = geen herrie (bijv. oplossing met heatpipe). Verder gebruiken de verschillende videokaart producenten ook verschillende geheugenmodules. Een 6600GT van merk A kan dus sterk verschillen aan een 6600GT van merk B.

Waarom neem je net als het moederbord niet een Asus videokaart? De Asus GeForce 6600GT 128MB Extreme N6600GT TD is nu verkrijgbaar voor een bedrag van +/- € 175,-
• Ik wil graag van iemand die er wat van afweet advies over welke fancontroler ik moet nemen. Nu ik er over nadenk hoef ik helemaal die cardreader niet. Het liefst wil ik een fancontroler die in mijn floppy-bay past en toch nog een klein LCD display heeft voor de temps en de rpms. Ik vind het zonde er CD-drive ruimte aan te besteden. Als dit niet mogelijk is (zeer waarschijnlijk), kan ik dan eens wat ervaringen horen van mensen over de CD-bay controlers? Twee USB 2.0 ingangen zijn overigens min of meer een vereiste. :)
Hier moet je mij niet voor hebben. ;) Ik zie ze regelmatig maar vind het speelgoed. Nog nooit heb ik er één gezien voor een 2.5" bay. Ik vermoed dat het erg moeilijk is op een dusdanig kleine ruimte voldoende knoppen te kunnen plaatsen, zeker als je er nog een lcd schermpje tussen wil hebben.
• Ik heb besloten ook maar een nieuwe dvd/cd-rom drive te kopen. Die dingen zijn erg goedkoop, dus dat kan wel. Maar er zijn er ook zoveel. Advies? Hij moet natuurlijk dual-layer dvd's kunnen lezen.
Elke dvd-speler kan dual-layer dvd´s afspelen. Dat is de standaard van dvd-rom (dual-layer en dual-sided). Zover bekend worden er ook geen writers meer verkocht die geen dual-layer meer ondersteunen. Dat een opslag van 8.5gb op een schijfje nut kan hebben, daar twijfel ik niet aan, of de prijs van één dual-layer schijfje net zoveel waard is als zowat tien single layer schijfjes daaraan twijfel ik wel.

Ik gebruik zelf een NEC en ben hierover erg te spreken. De prijs van een DVD+/-RW-DL is dusdanig laag dat je zelf een keus goed zou moeten kunnen maken. Kies er een in een bijpassende kleur van je kast (beiger / zwart / zilver) of neem er een waarbij de frontjes los worden bijgeleverd (alla AOpen DUW1608A).

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Neo_revisited schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:28:
[...]

De bandbreedte van het geheugen dat gegenereerd wordt met PC3200 geheugen is al meer dan de AMD64 processors (huidige generatie) gebruiken. Sneller geheugen heeft geen invloed op de prestaties. In tegenstelling tot wat sommigen beweren helpen low-latency geheugen modules wel de prestaties te verhogen doordat de processor simpelweg minder lang hoeft te wachten op data nadat deze data bij het geheugen heeft opgevraagd. Nu kost CL2 (CAS Latency 2) in verhouding tot CL3 geheugen een stuk meer. Vaak is PC3200 CL2.5 geheugen voor een redelijk bedrag te koop en geeft in geval van een kleiner budget voor geheugen de voorkeur.
Ok, dacht al zoiets. Denk je dat een CL2.5 significant sneller is? Ik zou mijn huidige keuze:

1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM)

kunnen vervangen door twee van deze:

512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram)

Misschien heb ik dan, behalve CL2.5, ook IETS voordeel van het dual channel dat mijn moederbord ondersteunt. Wat denk je daarvan?
[...]

Je ziet in de pricewatch alleen het type chipset staan (bijv. 6200 / 6600 / 6600GT). De maker van die chipset is nVidia. De maker van de videokaart is echter een ander bedrijf die de chipset van nVidia koopt en daaromheen met een eigen PCB, geheugen, koelblok en / of fan de videokaart compleet maakt.
Bedankt voor de info. Ik moet wat meer leren over dat soort dingen.
De hoeveelheid geheugen die jouw videokaart nodig heeft hangt af van wat je ermee gaat doen. Zelf geef je aan dat je slechts af en toe een spelletje speelt en dat dat dan vaak de wat oudere spellen zijn. In dat geval is 128MB geheugen voldoende. In slechts een beperkt aantal gevallen geeft 256MB geheugen (momenteel) voordeel. Je moet dan denken aan DOOM3 of Farcry in hoge resoluties met AA en FA opties aan.
Mee eens. 128 lijkt me genoeg.
De verschillende merken gebruiken ook verschillende monitoraansluitingen (DVI / SUB-D) sommigen hebben een TV-OUT, etc. Ook wordt er verschil gemaakt in de koeling. Kleine fan = veel herrie. Grote fan = minder herrie. Geen fan = geen herrie (bijv. oplossing met heatpipe). Verder gebruiken de verschillende videokaart producenten ook verschillende geheugenmodules. Een 6600GT van merk A kan dus sterk verschillen aan een 6600GT van merk B.

Waarom neem je net als het moederbord niet een Asus videokaart? De Asus GeForce 6600GT 128MB Extreme N6600GT TD is nu verkrijgbaar voor een bedrag van +/- € 175,-
Prima. Dat zal dan zeker geen conflicten geven, in ieder geval. Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen TD en Top LE, behalve de 15 euro?
[...]

Hier moet je mij niet voor hebben. ;) Ik zie ze regelmatig maar vind het speelgoed. Nog nooit heb ik er één gezien voor een 2.5" bay. Ik vermoed dat het erg moeilijk is op een dusdanig kleine ruimte voldoende knoppen te kunnen plaatsen, zeker als je er nog een lcd schermpje tussen wil hebben.
Ja, inderdaad. Ik denk dat ik op zoek moet naar een goede 5.25" fancontroller. Met USB, zonder cardreader, en verder een beetje goedkleurend bij m'n kast.
[...]

Elke dvd-speler kan dual-layer dvd´s afspelen. Dat is de standaard van dvd-rom (dual-layer en dual-sided). Zover bekend worden er ook geen writers meer verkocht die geen dual-layer meer ondersteunen. Dat een opslag van 8.5gb op een schijfje nut kan hebben, daar twijfel ik niet aan, of de prijs van één dual-layer schijfje net zoveel waard is als zowat tien single layer schijfjes daaraan twijfel ik wel.

Ik gebruik zelf een NEC en ben hierover erg te spreken. De prijs van een DVD+/-RW-DL is dusdanig laag dat je zelf een keus goed zou moeten kunnen maken. Kies er een in een bijpassende kleur van je kast (beiger / zwart / zilver) of neem er een waarbij de frontjes los worden bijgeleverd (alla AOpen DUW1608A).

Suc6!
Juist. Het maakt dus niet zoveel uit. Dan zal het wel gewoon de snelste worden die er tussen staat, als ie goed kleurt.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 15:43:
[...]Ok, dacht al zoiets. Denk je dat een CL2.5 significant sneller is? Ik zou mijn huidige keuze:

512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram)

Misschien heb ik dan, behalve CL2.5, ook IETS voordeel van het dual channel dat mijn moederbord ondersteunt. Wat denk je daarvan?
Goed idee. Hoeveel de performance exact toeneemt door gebruik can CL2.5 geheugen ipv CL3 geheugen en het gebruik van dual-channel in plaats van single channel valt op basis van de hardware gegevens hier niet zo te zeggen.
Prima. Dat zal dan zeker geen conflicten geven, in ieder geval. Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen TD en Top LE, behalve de 15 euro?
Als de TOP Limited Edition maar 15 euro extra kost zal ik die nemen. De performance van die kaart is zo´n 10% beter. Door gebruik van een snellere core (520MHz tov 500MHz) en sneller geheugen (550MHz eff. 1,1GHz tov 500MHz eff. 1GHz) is hij simpelweg sneller.

Zelf kun je het met een "standaard" extreme edition ook proberen zover over te klokken, met het risico de garantie te verliezen. Bij de TOP (Top Overclock Performance) LE is dat laatste niet het geval.
Bedankt!
Alstu!

[ Voor 3% gewijzigd door Neo_revisited op 14-07-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn ongeveer de laatste vragen:

* Nu bijna precies bekend is welke hardware mijn pc krijgt, wat zijn dan de eisen voor de voeding? De chieftec kasten hebben meestal 360W. Is dat genoeg? En moet ik me zorgen maken over de hoeveelheid connecties die de voedingen hebben?

* Als je nog iets zou kunnen verbeteren aan mijn pc (een snelheids-upgrade), wat zou dan de beste keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een snelheids-upgrade? Je CPU dus :). Dat gaat het meest merkbaar zijn. Sneller geheugen heeft voor een AMD 64 nauwelijks invloed op je prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CPU upgrade is iets te duur. Dus ik zal maar niet meer zeuren en blijven bij mijn huidige lijst.

En, eh, wat zit er allemaal bij een boxed processor dat niet bij een niet-boxed versie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 17:11:
CPU upgrade is iets te duur. Dus ik zal maar niet meer zeuren en blijven bij mijn huidige lijst.

En, eh, wat zit er allemaal bij een boxed processor dat niet bij een niet-boxed versie zit?
garantie en een koeler
edit: oh, en een boekje van hoe je koeler en cpu moet plaatsen :)

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 14-07-2005 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Garantie is goed. Boekje ook. Ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd, namelijk.

Maar heb ik nog wat aan die cooler als ik al zo'n grote Zalman monteer? Kan die cooler dienen als een ander soort cooler?

Oh, en ik zit nog steeds met deze vraag: Nu bijna precies bekend is welke hardware mijn pc krijgt, wat zijn dan de eisen voor de voeding? De chieftec kasten hebben meestal 360W. Is dat genoeg? En moet ik me zorgen maken over de hoeveelheid connecties die de voedingen hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik stel voor dat je nu es het exacte lijstje van je huidige config geeft - dat werkt makkelijker voor ons dan uit al de vorige posts te moeten destilleren wat je nu precies wel en niet neemt :). Dan ga je ook heel wat meer respons krijgen op de vraag van je voeding.

Het voordeel van de boxed versie is dus drie jaar garantie ipv de standaard 1 jaar. Je kan in principe even goed die boxed koeler behouden, die presteert niet slecht, maar wil je stiller en koeler, dan moet je je bv. er zo'n Zalman bijkopen. Aangezien je niet gaat overklokken denk ik dat die boxed koeler ruim volstaat voor jou. AMD64's worden ook niet enorm warm normaal, zeker niet als je het vergelijkt met Intels Prescotts, de huidige heethoofdjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk! Hier is mijn huidige lijst:

Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, boxed) - € 267,95
Moederbord: Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) - € 90,00
Kast: Chieftec kast (niet nog steeds niet zeker welke) - € 90,00
Harde schijf 1: Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) - € 165,90
Harde schijf 2: Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB) - € 123,48
Casefan: Papst 4412 FGL (120mm, 26dB, 3p) - € 16,99
CPU Cooler: Zalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940) - € 34,80
Videokaart: Asus GeForce 6600 GT 128MB (PCIe, DVI), Extreme N6600GT Top LE - € 185,00
Geheugen (x2): 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram) - € 53,91
DVD writer: Philips DVDR16LSK 16x (Retail, Dual-Layer, Lightscribe) - € 67,95
Fan-controller: Enermax TecTroid A7 UC-A07FATR2 (Zilver) - € 27,50

Het wordt (zeker in de zomer) erg warm in mijn kamer. Ik blijf denk ik bij de Zalman. De prijs valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met die Zalman doe je sowieso geen miskoop, en een reservekoeler is altijd handig, mocht er iets mis gaan :). Voor die 35 euro moet je het niet laten vind ik.

Wat je case betreft: ik wist niet dat er Chieftec-cases met 120 mm-fans waren... Soit, je keuze wordt dus daardoor beperkt hé. Ik veronderstel dat je dat weet. Als ik jou was zou ik voor een case met 2x 120 mm fans nemen. Ik zou denken aan een Antec P160 (die heeft trouwens een lcd-scherm waarop je temps kan aflezen, en ziet er best vet uit). Of een gelijkaardige kast. Maar ik denk dat ik dat al es vermeld heb :).

Die 360W voeding zal redelijk nipt zijn denk ik... Misschien dat je beter wat headroom neemt en een Zalman 400W, of een gelijkaardige Enermax of Tagan zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je voor Chieftec ga, pak dan die 400+W kasten, dat beperkt de keuzevrijheid al. Dan moet je nog een kast vinden die 12cm ventilatorengaten heeft.

CL3 versus CL2.5 versus CL2 zijn erg minieme verschillen, max enkele procentjes die alleen zichtbaar zijn in benchmarks, dus niet voelbaar verschil. Van € 80 voor gewone Twinmos geheugen naar € 108 voor CL2,5 geheugen is wel voelbaar (prijsverschil van 3 à 4 bakken Belgische pintjes/bier exclusief leeggoed/statiegeld), vooral als je een goei € 150 boven je € 1000 budget gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antec P160, huh? Deze? Ik kan op de screenshot nergens het LCD scherm vinden. Of heb ik de verkeerde P160? Anyway, erg aluminium-ig. Past vast goed bij zilverkleurige inbouw-dingen.

Ik moet met die kast een aparte PSU kopen. Dus misschien is wat goedkoper geheugen niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In de productbeschrijving:

Swiveling front control panel
- Swivels up to 45 degrees.
- Connectors: 2 x USB 2.0, 1 x IEEE 1394 (FireWire, i.Link) and 2 x audio jacks.
- LED temperature display with two built-in sensors

Ok, het is geen grote display, maar functioneel is het wel :).

Je zou ook voor een Antec Sonata kunnen kiezen, daar zit standaard een 380W PSU in. Maar wel een klep die de drive bays verbergt (al kan je die klep wel verwijderen denk ik). Ook 2x 120 mm fans (1 met kast meegeleverd, net als bij P160 dacht ik, en standaard redelijk stil). Met die Sonata heb ik goeie ervaringen, al denk ik dat de P160 nog beter koelt.

[ Voor 39% gewijzigd door Borromini op 14-07-2005 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Nieuwe reply ipv edit...

[ Voor 92% gewijzigd door Borromini op 14-07-2005 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
die 360watt van chieftec is idd erg krap, ik heb zelf ongeveer dezelfde config, alleen dan socket754, maar verder redelijk identiek, en heb dus ook een chieftec (CX series, zit een 120mm gat in, en enkele 92mm)
En mijn voeding heeft er best wel moeite mee. Ik heb daarbij ook nog eens een iets lichtere videokaart, dus jouwe zal nog wat krapper worden. Ofwel, koop een zalman 400 watt, of tagan 480 ofzo om niet meer krap te zitten. Of zoals ik een antec truecontrol-II 550watt :P maar die mag dan ook weer 140 euri kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik niet kan vinden: Zit die aluminiumige floppy-drive erbij? En die aluminiumige cd-drives die erin zitten? Of heb je niet zelf zo'n kast?

Er zit geen fancontroller in, toch? Die moet ik dus zoieso kopen. En als ik die toch koop, waarom dan niet een met mooi blauw LCD scherm (die ik in mijn lijst heb staan)? En tja, dan is dat hele controle-paneel niet nodig, en waarom dan die kast?

Aan de andere kant kan ik ook een fancontroller kiezen met alleen knoppen (meer dan 2, misschien). Ik heb met die case immers geen extra USB's of schermpje nodig.

Lastig kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Edit: kut 2e pagina niet gezien :(

[ Voor 100% gewijzigd door Satch op 14-07-2005 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:25:
Wat ik niet kan vinden: Zit die aluminiumige floppy-drive erbij? En die aluminiumige cd-drives die erin zitten? Of heb je niet zelf zo'n kast?

Er zit geen fancontroller in, toch? Die moet ik dus zoieso kopen. En als ik die toch koop, waarom dan niet een met mooi blauw LCD scherm (die ik in mijn lijst heb staan)? En tja, dan is dat hele controle-paneel niet nodig, en waarom dan die kast?

Aan de andere kant kan ik ook een fancontroller kiezen met alleen knoppen (meer dan 2, misschien). Ik heb met die case immers geen extra USB's of schermpje nodig.

Lastig kiezen...
Tja, de keuze is aan jou natuurlijk hé. Bekijk het zo: je hebt je hardware al, nu nog je voeding en kast. Het zijn de laatste loodjes, en die wegen soms het zwaarst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En die floppy drive? Weet je of die er bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weet ik niet, heb die kast zelf niet... Je zou es kunnen mailen naar Antec :), of hier op tweakers.net ff rondkijken naar topics daarover, en bezitters een personal message sturen over die floppy... Dan weet je het meteen. Ik zou zeggen, ja, want het staat op alle foto's. Maar dan zouden de DVD/CD-frontjes er ook bij moeten zitten als je die redenering volgt. Meestal moet je die er apart bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels al voor de Antec kast gekozen, dus ik moet nu een PSU en een nieuwe fancontroller zoeken. ;) Hier is een review. De CD/DVD frontjes zitten erbij, en het floppy-drive frontje ook. Heel netjes.

Bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

My pleasure, kom je pc showen als ie af is hé :). Screenshotjes, binnen & buiten, want het is een uitgelezen selectie :). Mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard. Is misschien iets minder interessant, omdat ik niet ga case-modden, maar ik ga toch die foto's maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Net even die review van jou gecheckt (heb het altijd al een mooie kast gevonden, en wist dat de reviews meestal heel positief waren), en ik las hier dit:
Remember Antec's Truepower series of PSU's have a dedicated fan-only Molex connector that will temperature regulate your fans for really quiet performance.
Je voeding heb je al dacht ik, maar misschien dat het de moeite waard is om er es naar te kijken :). Misschien is het verschil niet zo groot als je de prijs van de PSU + fan controller tegenover die van zo'n Antec voeding zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm.. Wat wil dat zeggen? Dat een fancontroller niet meer nodig is, omdat de PSU het al regelt? Vreemd dan, dat ze in de zin ervoor een fancontroller aanraden. De truepower staat niet in pricewatch, trouwens. Er staan wel smartpowers. En de wattages daarvan verschillen niet zoveel in prijs, dus ik zou direct een 500W kunnen nemen. Heeft dat nog nadelen (meer warmte / stroomverbruik) als ik niet alle 500W daadwerkelijk gebruik? Mijn natuurkunde-kennis zegt nee, maar ik weet het niet zeker.

Anyway, zoals altijd zijn er te veel opties. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Maar misschien is een voeding van hetzelfde merk als mijn kast wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zolang het een kwaliteitsmerk blijft maakt het niet uit welk merk voeding je neemt. Die 500W zal meer warmte genereren, maar de kast heeft uitstekende koelmogelijkheden, en de PSU zelf zal ook wel op de 500W berekend zijn :). Ik zou zeggen, Google wat om meer info over die SmartPower te vinden, als er zo'n fancontroller inzit, des te beter - en misschien vind je ook hier weer op GoT mensen die je kunnen helpen ivm eigen ervaringen :).

Ik denk dat die Truepowers wél id pricewatch staan... Volgens mij zijn het die TP-II dingen. Een nieuwere versie veronderstel ik. Check es op de site van Antec anders...

Ik zag dit op de Antec-homepage staan over de TP II:
"Fan Only power connectors allow True Power to control case fan speeds, reducing total system noise"

Dus ja, die optie zit er nog op :).

[ Voor 31% gewijzigd door Borromini op 14-07-2005 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tynos
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 20:57
desujet: Vaak zijn er topics, waarbij er gewoon een vraag door iemand gesteld wordt. Kunnen we niet beter gewoon een soort van topic starten waarbij je allerlei losse vragen kunt stellen ivm componenten van computers+uitleg evt?

Neem risico's in wat jij geloofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan allemaal... Jammer, ik vind zo'n fancontroller wel cool staan. ;)

Die TP II dingen zijn ook weer wat duurder. De goedkoopste zegt ATX 2.2. Betekent dat dat ie niet in mijn kast past (standard ATX) of heeft dat een soort backwards compatibility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tynos schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:35:
desujet: Vaak zijn er topics, waarbij er gewoon een vraag door iemand gesteld wordt. Kunnen we niet beter gewoon een soort van topic starten waarbij je allerlei losse vragen kunt stellen ivm componenten van computers+uitleg evt?
Goed uitgebouwde upgrade/vervangtopics zoals dat van de TS hebben het voordeel dat je met een concreet project bezig bent. Voor upgrades e.d. is er het grote upgradetopic. Het nadeel van zo'n topic is dat iedereen door mekaar praat. Als iemand echt moeite doet voor een uitgewerkte, gemotiveerde topicstart, dan is dat een volwaardig topic waard. Meestal kunnen topics zoals 'ik wil een nieuwe pc' of 'wat kan ik hieraan upgraden' recht naar dat upgradetopic - van die vragen zijn er dertien in een dozijn.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:36:
Kan allemaal... Jammer, ik vind zo'n fancontroller wel cool staan. ;)

Die TP II dingen zijn ook weer wat duurder. De goedkoopste zegt ATX 2.2. Betekent dat dat ie niet in mijn kast past (standard ATX) of heeft dat een soort backwards compatibility?
Dat betekent dat ie recentere ATX-versies ondersteunt. Vraag me niet wat dat juist inhoudt. Ik denk dat het o.a. te maken heeft met eisen van processorfabrikanten, nieuwe hardwarefuncties van de PSU enzo? Maar ben er niet zeker van hé :). Het zou in ieder geval geen probleem mogen vormen voor jou.

En tja, zo'n fancontroller - dat blijft jouw keuze hé :). Het sleutelwoord blijft afwegen, en je budget in de gaten houden, indien dat van toepassing is.

[ Voor 37% gewijzigd door Borromini op 14-07-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het een wat goedkopere PSU wordt met een fancontroller aan de voorkant. Heb ik weer een extra speeltje en heb ik zelf controle over de fans.

Dit is een leuke: click. Hij kost twee 5.25" bays, maar de Antec case heeft ze. Misschien een beetje overdreven, though.

Edit: Hm... Er zit een klein dinosaurusje op dat lcd scherm. Dat verpest nou weer voor een groot deel het hele ding. Bovendien blijkt het lastig te zijn hem te mounten.

Ik denk dat ik met een Antec Smartpower ga. Antec SmartPower 2.0 SP-450, 450W (ATX12V v2.0), denk ik. 450W lijkt me genoeg.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

ff een vraagje: waar wil je hem gaan kopen?
En hoe zit het met extra schroefjes, kabels, ect. ect.?

[ Voor 40% gewijzigd door souderkeamer op 15-07-2005 12:50 ]

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:56:
Ik denk dat het een wat goedkopere PSU wordt met een fancontroller aan de voorkant. Heb ik weer een extra speeltje en heb ik zelf controle over de fans.

Dit is een leuke: click. Hij kost twee 5.25" bays, maar de Antec case heeft ze. Misschien een beetje overdreven, though.

Edit: Hm... Er zit een klein dinosaurusje op dat lcd scherm. Dat verpest nou weer voor een groot deel het hele ding. Bovendien blijkt het lastig te zijn hem te mounten.

Ik denk dat ik met een Antec Smartpower ga. Antec SmartPower 2.0 SP-450, 450W (ATX12V v2.0), denk ik. 450W lijkt me genoeg.
De antec smartpower lijkt me een zeer goede keuze voor dat budget
de True dingen in de pricewatch zijn trouwens de TruePower's de 430watt daarvan valt in dezelfde prijsklasse. Ik weet niet wat het verschil in hardware van de PSU is, maar neem aan dat de truepower van iets hogere kwaliteit is. Dus ik zou die ook evt. in je vergelijking opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
masterofoboe schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:41:
ff een vraagje: waar wil je hem gaan kopen?
En hoe zit het met extra schroefjes, kabels, ect. ect.?
Ik ga bij een aantal bedrijven een offerte aanvragen. Als het moet ga ik naar meerdere winkels, maar ik hoop korting te krijgen voor een grote aankoop.

Wat voor kabels? Zitten alle nodige kabels en schroefjes niet altijd bij de onderdelen? Als het moet heb ik nog wel een hoop schroefjes liggen, maar geen kabels.
De antec smartpower lijkt me een zeer goede keuze voor dat budget
de True dingen in de pricewatch zijn trouwens de TruePower's de 430watt daarvan valt in dezelfde prijsklasse. Ik weet niet wat het verschil in hardware van de PSU is, maar neem aan dat de truepower van iets hogere kwaliteit is. Dus ik zou die ook evt. in je vergelijking opnemen
Ik heb al aan aci (die toevallig in de buurt zit) een offerte gevraagd. Ik ben tevreden met mijn huidige keuze en denk dat ik er bij blijf.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij aci kunnen ze de Asus A8N-E niet bestellen. Ze hebben wel een Asus A8N-SLI. Ik kon op GoT niet goed het verschil vinden. Kan het SLI bord goed werken met de rest van mijn hardware? Zijn er bekende problemen?

Anders kan ik natuurlijk altijd het moederbord ergens anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje off-topic:
Een voeding draait niet constant op zijn volle vermogen. Enkel wanneer veel stroom gevraagd wordt, zal er veel stroom (lees vermogen = U.I) geleverd worden.
Zeggen dat een 500W PSU warmer wordt dan bv. een 300W voeding is zever in pakjes. Als er bv maar 200W gevraagd wordt zal die 500W versie het makkelijker hebben om dit te leveren en over het algemeen juist koeler zijn omdat de 300W voeding te veel op zijn tippen moet werken.

Daarnaast speelt de efficiëntie van een voeding een zeer grote rol. Hoe minder efficiënt een voeding is, hoe meer energie omgezet wordt in warmte ipv in gelijkstroom. Twee voedingen van 500W, waarvan de ene een eff. heeft van 60% en de andere 80%, zullen beduidend verschillen in temperatuur. (bij gelijkaardige koeling natuurlijk).

Als laatste kun je proberen om een zuinig systeem te bouwen. Vooral de CPU en graka zijn de grote verbruikers. Hoe meer zij zuipen, hoe harder de psu moet werken, hoe meer warmte van alle drie er vrijkomt.

Als er enkel nr de efficiëntie gekeken wordt, komt Enermax er steeds bij de beste uit...

Reactie op Borromini:
Wat dus wil zeggen dat de potentieel geproduceerde restwarmte omhoog gaat wanneer je een krachtigere voeding koopt.
Ma nee! Waarom doe ik nog moeite om iets uit te leggen ;(
Welke voeding produceert de meeste warmte?
300W voeding, max load, 70% efficiëntie
500W voeding, max load, 85% efficiëntie

Idd, die van 300W! Immers 30% van 300 = 90W en 15% van 500 = 75W.
(Als we stellen dat de restenergie volledig in warmte wordt omgezet.)
Indien ze beide dezelfde efficiëntie hebben, dan klopt hetgene je zei wel. In de praktijk is dit echter zelden het geval en mag je dan ook niet zomaar als onbelangrijk wegschrappen.

(Wat heeft dat laatste te maken met de vraag van de TS?? :Z )

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ Trebbel: een 500W kan - zoals je zelf zegt - potentieel meer warmte ontwikkelen dan een 300W voeding. Restwarmte heb je altijd, en voor zover ik geïnformeerd ben is dat een procentuele verhouding, en geen absoluut aandeel in het totale wattage. Wat dus wil zeggen dat de potentieel geproduceerde restwarmte omhoog gaat wanneer je een krachtigere voeding koopt.

Het punt is, als je een of ander apparaat bouwt, waarop ga je de veiligheid/stabiliteit dan checken? Dan ga je kijken naar de maximumbelasting, de worst case scenario's - en dat is exact wat we hier ook doen. De TS heeft een high end systeem (onderaan het high end segment, maar evengoed high end), en dan kan je beter met het ergste (lees: hoge warmteontwikkeling) rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 20:10
Ik zou zeggen, check bestbuy onder reviews van tweakers.net :O
Pagina: 1