Ik ben van plan deze zomer een pc te gaan bouwen. Ik weet alleen nog niet wat ik er allemaal in ga zetten. En in plaats van google of alle talloze posts van dit forum te doorzoeken, maak ik maar even een nieuwe thread aan. Ik hoop dat dat ok is.
Ik heb de volgende dingen nodig, en de volgende ideeen er over.
Alvast bedankt!
Ik heb de volgende dingen nodig, en de volgende ideeen er over.
- Processor
- Het wordt een AMD64. Maar dan zijn er nog steeds een hoop opties (alleen al in Tweakers Pricewatch.) Wat hulp om de verschillen te bepalen, aub?
- Moederbord
- Geen idee welke ik moet nemen. S939 wel, denk ik. Kan ie weer even vooruit. Netwerkaansluiting erin, SATA ondersteuning (hoewel ik hier niet zoveel vanaf weet), ondersteuning voor minstens 4 USB 2 aansluitingen op de achterkant en 2 op de voorkant van de kast. Onboard soundcard is niet nodig, ik heb al een goede soundblaster liggen (maar dit is misschien niet aan te ontkomen.) Meer weet ik niet van mobo's af. Enlighten me.
- Videokaart
- Ik wil Linux EN Windows gaan draaien op deze pc. De ATI linux drivers zijn niet al te best, dus ik denk NVidea. Verder hoeft de kaart niet bleeding edge te zijn. Ik heb het gevoel dat ik op dit gebied niet zo veeleisend ben als de gemiddelde tweaker.
- Kast
- Ik dacht aan een chieftec kast. Die zien er allemaal erg mooi uit en zijn erg makkelijk te installeren. Maar als je een goed alternatief hebt, zeg het maar. Ik wil graag 2 USB 2 aansluitingen op de voorkant, maar ik wil deze liever op de fan-controler (hierop kom ik zo terug.)
- Coolers
- Hoeveel heb ik er nodig? Welke zijn goed te betalen, zijn redelijk stil en kunnen met een fan-controler bestuurd worden?
- Fan-controler
- Ik weet hier erg weinig vanaf. Ik heb deze gevonden, en hij ziet er goed uit. Vooral de USB aansluitingen op de voorkant (deze zitten goed geplaatst, omdat mijn kast op de grond zal staan.) Maar ik weet niet of ze USB 2 zijn en ik heb over deze controler ergens een slechte review gelezen. Blijkbaar heeft ie een irritant geluidje als ie opstart enzo. Ideeen?
- HD
- Ik dacht aan een kleine maar snelle HD om de OSsen en swap-partition op te zetten (ik begrijp dat de HD een grote bottleneck is) en een grote, wat langzamere HD voor de rest.
- RAM
- Ik dacht, 1GB. Maar wat voor RAM? En is 2 sticks van 512MB beter? Of 1 stick van 1GB? Ik hoorde dat ik twee sticks in dual channel mode kan zetten. Heeft dit te maken met het moederbord? En zijn twee sticks niet goedkoper dan 1 stick met dezelfde hoeveelheid?
- DVD-writer
- Ik dacht aan deze drive. Dual layer, lightscribe. Maar als je een reden weet waarom dit geen goed idee is of een betere weet, meld het even.
Alvast bedankt!