[TFT's aanschaffen] Kippige mensen en ander gezeur.

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
als dit beter in SG past graag een move ;)

Kan iemand mij vertellen of hij/zij dit soort problemen ook kent en wat hier evt. tegen te doen?
Ik ben o.a. systeembeheerder bij een bedrijf met ong. 20 client PC's.

Nu heb ik mijn werkgever zo ver gekregen alle CRT's te vervangen voor TFT's. Op het moment hebben wij ook 20 CRT's die er dus hopelijk allemaal snel uitgaan. :)

Ik dus zoeken voor een goedkoop model TFT wat toch oke is en 17 inch is.
Nu ben ik bij de Samsung Syncmaster 710V uitgekomen waarvan er nu ook eentje als testbeeldkanon hier staat.
Als hij bevalt bij meerdere mensen (ik zet em elke keer bij iemand anders neer) schaffen we na een weekje of wat een hele partij hiervan aan.

Nu hoort het kreng op 1280x1024 te draaien @ redelijk wat Hz. Ik wil heel erg graag dat die TFT's hier komen omdat ik er dan zelf ook eentje krijg natuurlijk ( ;) ) en omdat het gewoon veel mooier staat en makkelijker te sjouwen is e.d... meer ruimte en noem maar op!

Hij heeft nou bij 2 gebruikers op het bureau gestaan en andere gebruikers hebben over de schouder weer mee zitten kijken en nu hoor ik constant het gezeur over 'dat de lettertjes zo klein zijn' :|

Als ik die TFT op mijn bureau heb gooi ik em meteen op 1280x1024 @ 75 Hz. Maar nee, die gebruikers moeten dat ding op 800x600 hebben anders kunnen ze het niet lezen.

Dit is toch niet normaal meer? Dat hele ding komt nu niet tot zijn recht en ik loop me hier kapot aan te ergeren.. die gebruikers zijn af en toe (meestal) zo kortzichtig met computers dat ze het bloed af en toe onder mijn nagels vandaan halen :P
Gaan ze hun outlook venster opmeten met een liniaal en bij de gebruiker d'r naast met nog wel een CRT ook en dan vergelijken. "Zie je wel dat het allemaal kleiner is geworden, zo kan je toch niet werken :r Dat jij nou nog goede ogen hebt...! Wij hebben lezen :r "..

Ik heb dus lopen spelen met de Windows thema instellingen (Win2K), bijv. Windows Klassiek extra groot. Maar sommige programma's hebben hier het spreekwoordelijke schijt aan en houden hun lettertype gewoon klein terwijl het startmenu er yosti-achtig uit begint te zien..

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan je er tegen doen? Of moet ik maar gewoon pijnlijk aanvaarden dat iedereen dat ding op 800x600 gaat draaien? :|

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
Als je op 1280*1024 wil blijven draaien lijkt het me verstandiger om voor dit soort mensen dan maar met 19" tft's te gaan werken. Ik vind het ook prima op een 17", zit er nu ook achter, maar dat geldt niet voor iedereen.

Punctuality is the politeness of kings

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

ik denk dat ik zou zeggen "stop caring" tegen mezelf, en de eerste gebruiker die naar me toe komt met "het beeld is wazig" z'n kop eraf trekken :P

Is een goedkope 19" TFT geen oplossing? Zelfde resolutie namelijk, is alles een stuk groter. Kost natuurlijk ook wel weer meer...

Hier stond een dode link.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Het is grotendeels een kwestie van wennen. En nee, de secretaresse heeft doorgaans niks aan 1280.

Hier op 't werk staan allemaal 1280 Eizo tft's. Maar ja, we zitten hier ook met alleen maar devvers.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Hééél bekend :) Heb hier 60+ gebruikers met dezelfde klacht gehad :|

Oude CRT schermen draaiden op 800x600; nieuwe tft zijn native 1280x1024 maar heb 't gros wel zover dat ze overgestapt zijn op 1024x768.

Windows Standard (large) wordt hier gebruikt door een aantal mensen die 1024x768 (of hoger) toch te klein vinden. Outlook is (tot nu toe) de enige app die er niet naar luistert ...

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
Groot gelijk hebben die mensen, 1280x1024 op een 17" is ook gewoon veel te klein om goed te kunnen lezen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Dat is het em juist.

Als het gebruikers zijn vinden ze een hoge reso niks.
Andersom smullen ze er juist weer van :)

19 inch is idd geen optie ivm kosten :(
LordLynx schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:30:
Groot gelijk hebben die mensen, 1280x1024 op een 17" is ook gewoon veel te klein om goed te kunnen lezen.
Apart dat dat meestal wel de optimale instelling is dan..

[ Voor 47% gewijzigd door DeMoN op 12-07-2005 15:31 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Super_ik
  • Laatst online: 15:13

Super_ik

haklust!

daarom dus dat 19" tft ook alleen 1280x1024 aankunnen :)

en waarom 75hz, mijns scherm is bij 60 veel leesbaarder.

hier op het werk werk ik met 16" op 1280x1024, heeeeeerlijk werken gewoon :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• strandbal
  • Laatst online: 21:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Stel gewoon lekker je eigen monitor zo in als je wilt hebben, en let niet op de rest... Stel het gewoon in zoals zij het willen hebben, dan zeuren ze toch ook niet meer? :)

Wel zo goed voor je gemoedsrust... En dat die dingen niet tot hun recht komen, ach... Dat komen de CPU's in 99% van de zakelijke pc's ook bij lange na niet :P

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Tja... wat vinden die mensen van het scherm als hij op 800x600 staat? (beeld kwaliteit, extra ruimte...)

Zou het meer een kwestie van wennen zijn?
Hoe oud zijn die mensen (40+? B) *hint*).

Zoiets heb ik ook al wel ns met mn pa over gehad, na een tijdje hoorde ik dr nix meer over en nu vind ie het wel een top scherm (tft).

Edit: zou TrueType niet helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 15:36 ]

Verwijderd

Ben misschien niet zo slim 8)7 , maar zit er ook geen 1024x768 instelling tussenin?

Allebei naar het midden en beide tevreden?

Greetz ID2020

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27
En op 1024 x 768 gaan draaien is ook geen oplossing? Ik kan begrijpen dat 1280 x 1024 soms vervelend is maar het is vooral een kwestie van wennen.

En alles instellingen van alle programma's aanpassen om het weer leesbaar te krijgen vind ik ziek.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

LordLynx schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:30:
Kort : Lul niet ( :> ) Ik heb hier een 17'' tft @ 1280 en begrijp niet waarom dit niet te lezen zou zijn...

http://specs.tweak.to/16495

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

Croga

The Unreasonable Man

Ik geef de gebruikers groot gelijk....

Het grote nadeel van een TFT is dat afwijken van de native resolutie niet handig is in verband met het wazig worden van het beeld. 1280*1024 is eigenlijk een te hoge resolutie, als je het scherm op dezelfde afstand hebt staan als je van je CRT gewend bent.

Oplossingen:
- Een TFT scherm geeft veel minder straling af, en heeft een lagere helderheid dan een CRT scherm. Daarom kun je een TFT veel dichterbij zetten dan een CRT zonder dat je ogen er echt last van krijgen. Op die manier is alles beter leesbaar.
- Een 19" TFT scherm gebruikt dezelfde native resolutie met een groter scherm oppervlak. Zet er eens zo een neer, gegarandeerd dat je gebruikers daar minder moeite mee hebben....

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-04 10:13

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik denk dat je je niet druk moet maken over de resolutie. JIJ bent de persoon welke op de monitor moet werken.. Dus waar ga je je druk om maken.
Ik heb nu ook een 19" TFT voor mijn neus staan, en die draait óók op een resolutie van 1152x864. Als ik dat ding op 1280x1024 zet, kan ik het scherm niet meer rustig bekijken. De letters worden dan gewoon te klein.
Het verschil tussen CRT en TFT is wel duidelijk zichtbaar, zeker wanneer je flink moet staren om een scherp beeld te hebben.
Mijn mening, laat die mensen maar lekker op 800x600 werken, deze resolutie gaat vanzelf naar boven... over 3 maanden zitten ze op 1024.. het is gewoon een kwestie van gewenning en je ogen moeten zich aanpassen.
* Calitomnication heeft lenzen met een sterkte van +22 en 22.5, dus ik weet waar ik het over heb... ;)
Thuis heb ik een 17", maar wanneer ik deze op 1280x1024 zet kan ik het scherm écht niet meer lezen.... tenzij ik er 10 centimeter voor ga hangen... De gebruiker moet zich prettig voelen bij het gebruiken van het product. Je kunt de mensen niet dwingen om dat ding op 1280 te zetten.. Doe je dat wél, dan gaat dat de prestaties op de werkvloer beïnvloeden..

[ Voor 19% gewijzigd door Calitomnication op 12-07-2005 15:37 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Ervaring met "normale" gebruikers is:
15" @ 1024x768 = GOED!
17" @ 1280x1024 = NIET goed! B)
19" @ 1280x1024 = GOED!

Ergo, voor normale gebruikers koop je 15" dingetjes en voor jezelf... (8> :9~

[ Voor 10% gewijzigd door JHMvP op 12-07-2005 15:35 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
strandbal schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:31:
Stel gewoon lekker je eigen monitor zo in als je wilt hebben, en let niet op de rest... Stel het gewoon in zoals zij het willen hebben, dan zeuren ze toch ook niet meer? :)

Wel zo goed voor je gemoedsrust... En dat die dingen niet tot hun recht komen, ach... Dat komen de CPU's in 99% van de zakelijke pc's ook bij lange na niet :P
Tjsa, ik ben gewoon vreselijk eigenwijs in dit soort dingen. Het is gewoon zonde :P
Maar misschien dat ik het maar moet laten gaan idd :)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:32:
Tja... wat vinden die mensen van het scherm als hij op 800x600 staat? (beeld kwaliteit, extra ruimte...)

Zou het meer een kwestie van wennen zijn?
Hoe oud zijn die mensen (40+? B) *hint*).

Zoiets heb ik ook al wel ns met mn pa over gehad, na een tijdje hoorde ik dr nix meer over en nu vind ie het wel een top scherm (tft).
Tussen de 27 en de 50 voornamelijk :)
En misschien moeten ze gewoon wennen ja. Het probleem is dat ze niet willen wennen. Ik moet het er echt in rammen gewoon en blijven zeggen en dan zien ze pas in dat ik toch gelijk heb :P
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:32:
Ben misschien niet zo slim 8)7 , maar zit er ook geen 1024x768 instelling tussenin?

Allebei naar het midden en beide tevreden?

Greetz ID2020
Ondetussen heb ik er idd eentje die het ook op deze reso wil proberen. Maar toch moet ie van mij op 1280 :P
Mja, ok. 1024 gaat nog net dan :)

Maar sommige mensen huilen gewoon te snel ;)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik hou het gewoon op mijn 17" CRT.. 1600x1200. Heeeerlijk die kleine lettertjes op je scherm, passen er tenminste een hoop op. Het liefst heb ik 2 schermen, maar dat vind mijn baas onzin..

Maar goed... thuis ga ik denk ik over op 2x 19" / 17" TFT. Dan kan ik daar ook lekker werken..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Tussen de 27 en de 50 voornamelijk :)
En misschien moeten ze gewoon wennen ja. Het probleem is dat ze niet willen wennen. Ik moet het er echt in rammen gewoon en blijven zeggen en dan zien ze pas in dat ik toch gelijk heb :P
zit dr verband tussen de leeftijd en het klaag-gehalte?
zou me nix verbazen als sommige mensen gewoon al een lees bril nodig hebben (+0,5 bijv). Omdat CRT's meer licht uitstralen zullen ze dat nog wel kunnen lezen.
De rest die (nog) geen bril nodig heeft klaagt ook omdat *de rest* dat ook doet. / of ze moeten er nog aan wennen

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Topicstarter, letters te klein? 19" TFT's aanschaffen, voor algemeen windows gebruik (internet, email, chatten/tekstverwerken etc.) zijn TFT's met MVA panel perfect. Deze zijn slecht geschikt voor gaming, maar optimaal kwa prijs/prestatie voor de gebruiken hierboven genoemd.

Te duur? Je hebt ze voor minder dan 300 euro per stuk, niet acceptabel?

15" TFT's geven letters ook groter weer dan 17" TFT's (1024x768 native resolutie), dat is de goedkoopste geschikte oplossing.

[ Voor 58% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 15:48 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Stel bij die mensen cleartype dan eens in.
linkje (eerste hit bij Google wanneer je zoekt op "cleartype tuner")
Dat scheelt een hoop.
Laat anders eens een 19" aanrukken om die lui toch maar te overtuigen dat ze native resolutie willen draaien, want je wilt echt niet een afwijkende resolutie gebruiken. Voordat je het weet krijg je opmerkingen als "nou dit is veel minder scherp dan mijn oude vertrouwde goed werkende beeldbuis" en "ik snap niet dat er zoveel geld over de balk gesmeten is voor niets, want ik was tevreden met de oude"

Mijn ouders heb ik ook weten te overuigen waarom ze een 19" Samsung moesten nemen en niet een 17", door ze mee te nemen naar de winkel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Was al gezegd maar waarom niet allemaal 15" schermpies?

Verwijderd

Probeer de dpi eens te verhogen, dan wordt alles wat groter.
Icoontjes en plaatjes gaan er alleen nogal rot uitzien, maar dat ziet iemand die lettertjes op 1280 niet kan lezen toch niet.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op het werk zit ik achter een 17"TFT op 1280x1024@75Hz en thuis 2x 19"IIyama CRT beide op 1280X1024@100Hz, maar ja ik ben net als TS een ITer (Desktop support/Beheer)

Overigens staan bij ons op het werk/kantoor ook allemaal 17"TFT's en standaard ingesteld op de native resolutie van 1280X1024@75Hz, dat zijn er zo'n 500.

Ik ken het probleem wel. Ik heb eind vorige jaar bij een groot bedrijf gezeten (5000 werkplekken over meerdere vestigingen) waar ook 17"TFT schermen werden geplaatst. Hier wilde sommige personen ook met alle geweld blijven werken met een resolutie van 800X600 en dat gaat nu eenmaal niet echt als de native resolutie 1280X1024 is. Mijn mening is dan ook dat men eens langs Mr. H. Anders zou moeten gaan (misschien overdrijf ik nu, maar kom op 800X600...).

In dit geval kon cleartype niet worden ingeschakeld, omdat alle werkstations nog onder Windows NT 4.0 draaiden.

[ Voor 65% gewijzigd door _Dune_ op 12-07-2005 16:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Zo, even elke post zorgvuldig doorgenomen.
Thx voor de vele tips :)

- DPI ga ik zeker naar kijken
- Cleartype is geen optie - Win2K
- Ik ga de gebruikers idd eerst een een tijdje gewoon op 800 laten werken en later opeens op 1024 zetten. Kijken of ze dan nog hetzelfde zeggen :)
_Dune_ schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:49:

Overigens staan bij ons op het werk/kantoor ook allemaal 17"TFT's en standaard ingesteld op de native resolutie van 1280X1024@75Hz, dat zijn er zo'n 500.
Dat bedoel ik dus, het kan WEL. Ze moeten dus gewoon niet zeuren en doen wat de sysop zegt :P >:)

[ Voor 40% gewijzigd door DeMoN op 12-07-2005 15:52 ]

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-08 22:17
Je kunt bij Configuratiescherm --> Beeldscherm --> Tab Instellingen --> Knop Geavanceerd het aantal DPI instellen voor de letters. Kijk daar is na. Daardoor behoudt je dezelfde resolutie maar kun je de letters vergroten.

Ik weet niet of dit ook voor de boekhoudprogramma's geldt waar ze op werken e.d. Op mijn stage bleven die letters dacht ik hetzelfde. Maar je kunt het tenminste proberen. Het helpt misschien wel een stukje voor het windows gedeelte.

Edit dit is al voorgesteld zie ik.

[ Voor 12% gewijzigd door m.theloosen op 12-07-2005 15:53 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:47:
Probeer de dpi eens te verhogen, dan wordt alles wat groter.
Icoontjes en plaatjes gaan er alleen nogal rot uitzien, maar dat ziet iemand die lettertjes op 1280 niet kan lezen toch niet.
Precies wat ik net wilde posten. In Display Properties, tabblad settings, advanced, tabblad general.

Er zijn hier ook twee personen die op een 21" CRT met 1024x768 zitten te werken, en dan het liefst nog alles full-screen. IMHO is het niet mijn (of de systeeembeheerders) taak om iemand daarvoor te flamen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo goed kunnen zien.
En wat voor probleem is er met het alternatief: die twee personen geen TFT geven?

Signatures zijn voor boomers.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Inderdaad, 15" op 1024*768 is toch prima. Scheelt ook weer een bak geld voor je baas. Kan je voor jezelf nog een 19" neerzetten en nog geld overhouden ook.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
m.theloosen schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:52:
Je kunt bij Configuratiescherm --> Beeldscherm --> Tab Instellingen --> Knop Geavanceerd het aantal DPI instellen voor de letters. Kijk daar is na. Daardoor behoudt je dezelfde resolutie maar kun je de letters vergroten.

Ik weet niet of dit ook voor de boekhoudprogramma's geldt waar ze op werken e.d. Op mijn stage bleven die letters dacht ik hetzelfde. Maar je kunt het tenminste proberen. Het helpt misschien wel een stukje voor het windows gedeelte.
Ze werken de hele dag met een volmacht programma wat eigenwijs zijn eigen stijl aan blijft houden. Daar gaat het ze ook echt om, hebben ze me al zitten vertellen.. maar ik zal die DPI eens proberen want tot nu toe heb ik alleen de reso bekeken :)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

DeMoN schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:51:
Dat bedoel ik dus, het kan WEL. Ze moeten dus gewoon niet zeuren en doen wat de sysop zegt :P >:)
Wat al niet kan.
Een plank doorzagen met een schroevendraaier kan ook. 8)7

Maar nu snap ik de houding van je gebruikers ook beter. :>

• shades684
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:41
Ik kan het me op zich wel voor stellen dat van 800x600 naar 1280x1024 best wel een grote stap is.
Als het aan mij ligt zo'n groot mogelijke monitor met zo'n hoog mogelijke resolutie, maja zo denken gewonen gebruikers nou eenmaal niet, die blijven liever binnen hun eigen vertrouwde(lees kortzichtige) wereldje.
Als de nood echt aan de man komt kan je nog altijd de oude vertrouwde moker in display error genereren O-)

Windows 7 - There Haven’t Been This Many Leaks Since Watergate

• Yokozuna
De topicstarter heeft 2 opties:

- Goedkoopste: 15" TFT's, 1024x768, letters groot genoeg, 180 euro per stuk.
- Stoerste: 19" TFT's, 1280x1024, letters groot genoeg, 280-320 euro per stuk.

Optie 1 zal waarschijnlijk het meest praktisch zijn.
maar ik zal die DPI eens proberen want tot nu toe heb ik alleen de reso bekeken :)
DPI optie is geen 100% oplossing want werkt alleen in sommige applicaties/websites etc.

[ Voor 78% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:18 ]

• Initial G
  • Laatst online: 21:09
haha, ik zie het al voor me, al die mensen met liniaaltjes die komen zeuren. Ik zeg: hou voet bij stuk en plak een grote Specsavers sticker op de deur van je kantoor! Nee maar win eens advies in bij een arbo-dienst, die lopen hier toch vaker tegenaan. Dat ze lensen hebben zegt niks, dan kunnen ze nog wel een leesbril opzetten.

• Yokozuna
Demon, ik zit hier met een 17" CRT (effectief 15.8" ofzo dus) op 1280x960 te draaien. M'n huisgenoten zeggen "damn wat een kleine letters" als ze er soms even achter zitten, terwijl ik m'n ogen er niet bijzonder voor hoef in te spannen en toch niet op m'n beeld zit, gewoon in de arbo-approved houding. Voordat je denkt dat ik mensen die zeuren over kleine letters belachelijk probeer te maken -> M'n huisgenoten zijn een 15" laptop scherm gewend. Daarom zou ik ook aan de topicstarter willen aanraden gewoon 15" TFT's te halen. Die hebben een erg grote dotpitch. Het staat wat minder stoer voor het bedrijf, maar het is wel de goedkoopste 100% oplossing.

[ Voor 83% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:43 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Yokozuna schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:15:
De topicstarter heeft 2 opties:

- Goedkoopste: 15" TFT's, 1024x768, letters groot genoeg, 180 euro per stuk.
- Stoerste: 19" TFT's, 1280x1024, letters groot genoeg, 280-320 euro per stuk.

Optie 1 zal waarschijnlijk het meest praktisch zijn.

[...]

DPI optie is geen 100% oplossing want werkt alleen in sommige applicaties/websites etc.
- 15 inch is lelijk en niet stoer :P
- 19 inch vind mijn baas te duur

;)
Initial G schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:24:
haha, ik zie het al voor me, al die mensen met liniaaltjes die komen zeuren. Ik zeg: hou voet bij stuk en plak een grote Specsavers sticker op de deur van je kantoor! Nee maar win eens advies in bij een arbo-dienst, die lopen hier toch vaker tegenaan. Dat ze lensen hebben zegt niks, dan kunnen ze nog wel een leesbril opzetten.
Idd, ze gebruiken maar lekker hulpmiddelen om te kunnen werken op de manier die ik ze vertel >:)

• Yokozuna
- 15 inch is lelijk en niet stoer :P
Besef je wel dat je geen andere keuze hebt? 17" = te kleine letters (blijkbaar) en 19" = te duur.

Wat is er lelijk aan 1024x768, misschien vind jij het weinig, maar de meerderheid van de mensen bij jou op het werk werkt er volgens mij heel graag mee.

En wat is je budget per scherm nu?

[ Voor 78% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:46 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:31
Leer ermee leven..

Zelfde als een breedbeeld TV, als ik bij vrienden TV kijken en 'm op 4:3 zet schelden ze me verrot dat ik de TV normaal moet laten staan en zetten ze 'm weer op breedbeeld zodat een 4:3 uitzending volledig beeld-vullend verneukt wordt en ineens iedereen dik is.

• Yokozuna
Hehe dat heb ik hier ook, maar dan andersom. Een breedbeeld film rekken ze hier verticaal uit om het beeld op de 4:3 TV te vullen, echt onbegrijpelijk dat ze graag uitgerekte mensen op het scherm zien. Mja, kortzichtigheid zit blijkbaar in het beestje, betrap mezelf er ook nog weleens op :)

[ Voor 19% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:49 ]

Verwijderd

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet TS als sysadmin heb rondlopen! (Eigenwijs!)
De gebruikers mogen toch zelf wel bepalen welke resolutie zij het prettigst vinden?

Als je niet 20 programma's tegelijkertijd open hebt staan, zou ik niet weten waarom de resolutie zo hoog moet zijn. (Wie kan er nou écht al die vensters actief tegelijkertijd aansturen?)
Gewoon tussentijds (inmiddels) overbodige vensters afsluiten, dan heb je dat "extra overzicht" helemaal niet nodig...
Hoge resoluties zijn voor luie mensen :o

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

allereerst: nofi

ik vind je eerlijkgezegd maar een slechte systeembeheerder.

jij moet koste wat kost tft's, terwijl de gebruikers liever crt houden.
waarom laat je het niet zo? is er een onoverkomelijk probleem wat er voor zorgt dat je tft's moet gaan gebruiken?

bovendien kun je je flexibeler opstellen ipv zo'n ultra-starre houding aan te nemen. ga eens naar de gebruiker luisteren. Zij moeten er ten slotte mee werken en niet jij.

je baas doet er beter aan om gewoon crt-tjes te vervangen. die zijn goedkoper en het houdt de werknemers tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 12-07-2005 16:50 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Yokozuna
Ben ik het mee eens, ik snap niet wat er mis is met 15" TFT's die gewoon netjes 1024x768 (blijkbaar de geprefereerde resolutie op het werk daar) native weergeven waarbij de letters ook groot genoeg zijn + goedkoop.

• Initial G
DJSmiley schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:46:
Leer ermee leven..

Zelfde als een breedbeeld TV, als ik bij vrienden TV kijken en 'm op 4:3 zet schelden ze me verrot dat ik de TV normaal moet laten staan en zetten ze 'm weer op breedbeeld zodat een 4:3 uitzending volledig beeld-vullend verneukt wordt en ineens iedereen dik is.
+1 herkenbaar
(Ik denk dat de meeste mensen met een breedbeeldtelevisie er niet aan willen dat een grote 4:3 beter was geweest. :P )
Als eraan te wennen is zou je kunnen beginnen met 920x720 als startresolutie dan na 2 maanden 1024x768 dan 1152*864 etc

[ Voor 3% gewijzigd door Initial G op 12-07-2005 16:51 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Yokozuna schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:44:
[...]

Besef je wel dat je geen andere keuze hebt? 17" = te kleine letters (blijkbaar) en 19" = te duur.

Wat is er lelijk aan 1024x768, misschien vind jij het weinig, maar de meerderheid van de mensen bij jou op het werk werkt er volgens mij heel graag mee.

En wat is je budget per scherm nu?
Deze schermen kunnen we vrij goedkoop inkopen, daarom wordt het deze 17 waarschijnlijk en ik denk dat:...
DJSmiley schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:46:
Leer ermee leven..

..ik hier idd mee ga leven...

Iedereen zo'n scherm en het kan me niet verotten waar die andere mensen mee werken, ik heb iig een 17 inch scherm op 1280 :Y)

• Yokozuna
Deze schermen kunnen we vrij goedkoop inkopen, daarom wordt het deze 17 waarschijnlijk en ik denk dat:...
17" = 1280x1024, je zegt zelf dat veel mensen op je werk dat te klein vinden. 1024x768 draaien op een 17" TFT met 1280x1024 native ziet er niet uit, daarvoor zijn 15" TFT's bovendien ook geschikt en die zijn goedkoper.

Ik heb het idee dat je jouw persoonlijke voorkeur zwaarder laat wegen dan die van 20 andere mensen :(

[ Voor 18% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:55 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:23
TheRookie schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:29:
Hééél bekend :) Heb hier 60+ gebruikers met dezelfde klacht gehad :|

Oude CRT schermen draaiden op 800x600; nieuwe tft zijn native 1280x1024 maar heb 't gros wel zover dat ze overgestapt zijn op 1024x768.

Windows Standard (large) wordt hier gebruikt door een aantal mensen die 1024x768 (of hoger) toch te klein vinden. Outlook is (tot nu toe) de enige app die er niet naar luistert ...
euh, tja logisch dat ze de "goede" resolutie op een 17" TFT niet gebruiken. Als ze ook 800x600 draaien op een 17" crt(waar ik vanuit ga dat het was, aangezien dat al een aantal jaren moet).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Yokozuna
waarom laat je het niet zo? is er een onoverkomelijk probleem wat er voor zorgt dat je tft's moet gaan gebruiken?
Als je tegen je baas zegt dat hij die TFT prijs er door lager stroomverbruik er op lange termijn uit trekt dan stemt hij volgens mij wel in, maar als systeembeheerder zorg je ervoor dat mensen hun werk optimaal kunnen verrichten, dat doe je door rekening te houden met hun voorkeur en volgens mij gebeurt dat hier niet echt...

[ Voor 3% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 16:57 ]

• Initial G
Schiet me te binnen: In het UMCG hebben ze 18 inch philips TFT's, zelfs die hadden sommigen op 800x600 staan i.p.v. de native 1280x1024. Alles was dan wel mooi antialiased, maar zeker niet zo veel makkelijker leesbaar.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Zelf kan ik ook niet goed overweg met mensen die niet native willen draaien maar veel mensen zijn niet gewend aan resoluties boven de 1024x768. Als mensen hier komen (ik draai nochtans maar 1280x1024 op een 17"CRT, en dat vind ikzelf wat te laag van resolutie om goed te kunnen werken) zeggen de meesten dat ik zo veel op mijn scherm heb staan en zo'n kleine letterjtes heb staan. Indertijd heb ik met een Dell notebook gewerkt met een 15,x" TFT met een resolutie van 1600x1200, dat vond ik nog goed werken eigenlijk.

Maar inderdaad is het ieder een persoonlijke keuze, dus ik zou ofwel voor 15" TFT gaan en die op native draaien (1024x768) want de meeste mensen kunnen die resolutie wel goed aan (oké, 15" TFT is über-oud en über-lelijk maar het is toch nog mooier dan 15" CRT of 17" CRT). Anders laat je de mensen gewoon op 1024x768 op 17" werken, dat moet ook nog wel lukken. Ik zou gewoon de mensen laten kiezen tussen 17" en 15": veel zullen voor 15" gaan en misschien kun jij er zo een mooiere TFT voor het uitgespaarde bedrag uithalen voor jezelf :p

Voor de meeste mensen is een hoge resolutie amper nodig: als het enkel voor een briefje in Word is en eens op internet surfen, kom je volgens mij goed toe met 1024x768. Als je echter veel beeldbewerking of ander ontwerp (websiteontwerp, softwareontwerp, ...) werkt, is het zeer handig om een hogere resolutie te hebben. 1280x1024 vind ik in dat geval een minimum om goed te kunnen werken, op 1024x768 erger ik me er steeds aan dat je te veel met de venstertjes moet gaan slepen om te kunnen zien wat je nodig hebt.

Ikzelf zie geen enkel heil in 800x600, dus ik zou echt gewoon die 1024x768 opdringen omdat de meesten dat nog wel zullen kunnen pruimen omdat er zo toch wat meer op het scherm past.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Tsjee...het gaat weer nergens over! :(

Het is de hele discussie niet meer waard.

Ik hoop alleen dat TS -als hij zélf 40'er wordt of last krijgt van bepaalde aandoeningen- een meer begripvol mens als systeembeheerder krijgt die:
- Zich verdiept in afmetingen/resoluties/pixelgroottes/etc
- Zich verdiept in ARBO-regels
- Zich probeert te verplaatsen in zijn gebruikers

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:48:
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet TS als sysadmin heb rondlopen! (Eigenwijs!)
De gebruikers mogen toch zelf wel bepalen welke resolutie zij het prettigst vinden?

Als je niet 20 programma's tegelijkertijd open hebt staan, zou ik niet weten waarom de resolutie zo hoog moet zijn. (Wie kan er nou écht al die vensters actief tegelijkertijd aansturen?)
Gewoon tussentijds (inmiddels) overbodige vensters afsluiten, dan heb je dat "extra overzicht" helemaal niet nodig...
Hoge resoluties zijn voor luie mensen :o
Hoge resoluties zijn voor mensen die graag wat meer overzicht willen hebben.
Logos schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:49:
allereerst: nofi

ik vind je eerlijkgezegd maar een slechte systeembeheerder.
Jouw mening.
Er wordt hier al jaren letterlijk gezeken over dat ze allemaal een crt hebben en dat ze 'bij andere kantoren hebben gezien dat het allemaal tft is'.
Wij zijn een financieel adviseur, vaak klanten over de vloer.
- Veel mooiere look als je het kantoor binnenkomt.
- We zitten aan een drukke straat in Delft met als muur een groot stuk glas. Ziet er nogmaals dus gewoon beter uit allemaal tft's.
bovendien kun je je flexibeler opstellen ipv zo'n ultra-starre houding aan te nemen. ga eens naar de gebruiker luisteren. Zij moeten er ten slotte mee werken en niet jij.
Jij hebt geen idee hoeveel ik al voor die gebruikers doe. Dit is echt het eerste waar ik eigenwijs in ben en dat komt vooral omdat ik vooronderzoek heb gedaan naar een scherm en omdat alle gebruikers meer dan een jaar om een TFT lopen janken. Nu hebben ze er eindelijk een gaan ze hem op zo'n lage resolutie zetten :/
je baas doet er beter aan om gewoon crt-tjes te vervangen. die zijn goedkoper en het houdt de werknemers tevreden.
crt's zijn uit en er is zoals ik dus al eerder zei voor ons een heleboel voordeel bij een kantoor wat volledig op tft's loopt..
JHMvP schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:21:

Ik hoop alleen dat TS -als hij zélf 40'er wordt of last krijgt van bepaalde aandoeningen- een meer begripvol mens als systeembeheerder krijgt die:
Wie zegt dat ik hier niet genoeg van weet? Ik vroeg om jullie ervaringen, meer niet.
Dat heb ik zeker gedaan op dit vlak.
Ik weet precies alle houdingen die je aan moet nemen en de afstanden tot je monitor e.d. tot het gebruk van een voeten steun ja/nee aan toe.
Nogmaals, dat doe ik altijd. Ik doe nu alleen zo omdat ik teleurgesteld ben.

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 12-07-2005 17:25 ]

Verwijderd

DeMoN schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:51:Iedereen zo'n scherm en het kan me niet verotten waar die andere mensen mee werken, ik heb iig een 17 inch scherm op 1280 :Y)
_/-\o_
Typische houding van een IT'er die denkt dat al die andere mensen in het bedrijf er zijn ten behoeve van de afdeling automatizeuring in plaats van zijn plaats te kennen als iemand die slechts een ondersteunende dienst verleend.

Dus: Je moet gewoon je muil houden niet zo zeuren en zorgen dat de mensen die in het bedrijf het geld verdienen dat zo efficiënt mogelijk kunnen doen.

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

JHMvP schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:21:

Inderdaad. De TS moet eens accepteren dat een systeembeheerder maar een ondersteunende functie heeft in een bedrijf. Hij is er in dienst van zijn collega's die werken aan het eindproduct/dienst. Met dit soort oogkleppengedrag nemen ze zo een ander mbo-ertje.

Mensen zonder veel ICT kennis en ervaring noemen mensen als deze systeembeheerder met recht "nerd".

[ Voor 14% gewijzigd door _Oldie_ op 12-07-2005 17:32 ]

• 3dfx
  • Niet online
Doel tekstwerk: 15" (op 1024x768) of 19" (op 1280x1024)
Doel gamen/film kijken: 17" (op 1280x1024)

Echt, niet iedereen heeft zin om de hele dag te turen naar (te) kleine letters, en de meeste mensen die ik ken, hebben hun 17" dan ook op een lagere reso gezet (wat er dus echt niet uitziet, maar wel leesbaar is).
Ikzelf vind 1280x1024 ook te klein/scherp op een 17", maar op een 19" perfect te doen.

Met een kleiner budget kun je ook 15" overwegen (past er wat minder op het scherm, maar altijd nog meer dan bij 800x600 op een 17" LCD :P)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
_Oldie_ schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:28:
[...]

Inderdaad. De TS moet eens accepteren dat een systeembeheerder maar een ondersteunende functie heeft in een bedrijf. Hij is er in dienst van zijn collega's die werken aan het eindproduct/dienst. Met dit soort oogkleppengedrag nemen ze zo een ander mbo-ertje.
:?

Wat nou 'inderdaad' :?
Hoe kan je het nou met JHMvP eens zijn als je niet eens weet wat voor kennis ik allemaal heb wbt de arbo wet en hoe ik verder met mijn collega's om ga :?

Ik denk dat je zelf eens wat minder kortzichtig zou moeten doen ;)

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

DeMoN schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:32:
[...]

:?

Wat nou 'inderdaad' :?
Hoe kan je het nou met JHMvP eens zijn als je niet eens weet wat voor kennis ik allemaal heb wbt de arbo wet en hoe ik verder met mijn collega's om ga :?

Ik denk dat je zelf eens wat minder kortzichtig zou moeten doen ;)

Ik kortzichtig?

Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
Wees een mens, doneer nu of gebruik een ander formaat.

Leuk trouwens. Ga nu maar werken ipv op GoT zitten en luister naar collega's die wel een concrete bijdrage leveren aan de resultaten in je bedrijf.

[ Voor 28% gewijzigd door _Oldie_ op 12-07-2005 17:39 ]

Verwijderd

Hey Leuk topic! Zullen we hier het grote systeembeheerder afzeik topic van maken? Balen, zeg, ik heb hier helemaal niets te klagen. Ik heb overigens wel eens bij een bedrijf gezeten waarbij je de systeembeheerder (bij wijze van spreke) met God moest aanspreken en dat werkte totaal niet efficient.

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
Ik kan uit ervaring spreken dat het per mens verschilt hoe men de scherm resolutie ervaart, afgezien nog van de arbo technische redenen. De een baalt van een specifieke resolutie, de ander vindt het heerlijk.

Ik ondersteun bij mijn werk zo'n 45 ontwikkelaars, welke allemaal verschillende eisen en wensen hebben met betrekking tot hun machines/schermen.

Ik vindt het heerlijk om met een 15,4 inch breedbeeld scherm op 1680x1050 te werken, de ander vindt het vreselijk. Dus ik vraag altijd aan de gebruiker wat zijn specifieke eisen zijn.

Nou snap ik dat het bij een kleine organisatie wat makelijker is om te doen, maar ook bij grote bedrijven kan je bijvoorbeeld schermen ter test bij gebruikers neer zetten en de ervaringen inventariseren.

Ik kan de TS alleen maar een goede raad geven, ga met de mensen praten en gedraag je niet als god. Dit werkt alleen maar averechts, en kan je in het slechtse geval op een reprimande cq ontslag komen te staan (geen gelul, echt meegemaakt in de praktijk).

Probeer het niet bij 1 scherm te houden, maar kijk of je meerder "maten" kan regelen en overleg met de gebruikers. Zij zijn de reden dat je werk heb, niet andersom.

Verwijderd

Ik werk hier op een Compaq 17" (1701) en ik keek net even waar ik op draai. 1280x1024 dus. Bevalt prima maar moest wel wennen aan het begin. Overigens net even wat gespeeld met de resolutie, 800x600 is echt enorm koeieletters zeg! Ik heb hem ook even op 75Hz gezet ipv 60 en dat is ook niet aan te raden, niet te lezen meer op 1280x1024.

• joopv
  • Niet online
@TS: Volgens mij je beter ander soort werk gaan zoeken. Dienstverlening lijkt je niet bepaald in het bloed te zitten. Je maakt het jezelf moeilijk en de gebruikers bij je klanten het leven zuur.

Je lijkt niet te beseffen dat jij er bent voor de gebruikers, en niet andersom. Die zeurders met hun slechte ogen en meetlatjes zijn de reden voor jouw bestaan bij dat bedrijf.

TFT's hebben voordelen, maar ook nadelen - bijvoorbeeld dat je ze slecht op een lagere resolutie kunt gebruiken als de native resolutie. Die voor- en nadelen moet je allemaal op een rijtje zetten, en dan geef je aan het management de opties door. Dan mogen die een beslissing nemen. Jij adviseert daarin alleen maar, objectief als het effe kan. Je behoort geen beslissingen te (mogen) nemen inzake aanschaf van duizenden €'s kostende spullen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
_Oldie_ schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:34:
[...]

Ik kortzichtig?

Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
Wees een mens, doneer nu of gebruik een ander formaat.

Leuk trouwens. Ga nu maar werken ipv op GoT zitten en luister naar collega's die wel een concrete bijdrage leveren aan de resultaten in je bedrijf.
Volgens mij ben je zelf een gefrustreerd MBO'ertje.
Lekker sneu, die reacties van je.
Ik doe mijn werk trouwens verder wel, hoef ik geen aansporing van jou voor te hebben.
Ga jij nou maar lekker fijn op zoek naar andere topics om te kijken of je een zwakte in een TS kan ontdekken zodat je daar lekker op in kan gaan spelen, heerlijk he?

Ik heb mijn TS expres zo getikt dat er een soort lichte spot bij kwam kijken zodat het wat leuker weg zou lezen. Aangezien jij nooit van sarcasme gehoord blijkt te hebben kan jij daar zo te zien niet goed mee om gaan. Dat je mijn signature ook nog eens serieus op gaat vatten is helemaal het toppunt. Ook voor mij meteen een bevestiging wat voor humeurig persoon jij juist bent. Als je alles zo negatief gaat lopen opvatten zou jij itt ik (de god volgens jou) vast wel de duivel moeten zijn.
Monkeybrains schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:05:
Ik kan uit ervaring spreken dat het per mens verschilt hoe men de scherm resolutie ervaart, afgezien nog van de arbo technische redenen. De een baalt van een specifieke resolutie, de ander vindt het heerlijk.

Ik ondersteun bij mijn werk zo'n 45 ontwikkelaars, welke allemaal verschillende eisen en wensen hebben met betrekking tot hun machines/schermen.

Ik vindt het heerlijk om met een 15,4 inch breedbeeld scherm op 1680x1050 te werken, de ander vindt het vreselijk. Dus ik vraag altijd aan de gebruiker wat zijn specifieke eisen zijn.

Nou snap ik dat het bij een kleine organisatie wat makelijker is om te doen, maar ook bij grote bedrijven kan je bijvoorbeeld schermen ter test bij gebruikers neer zetten en de ervaringen inventariseren.

Ik kan de TS alleen maar een goede raad geven, ga met de mensen praten en gedraag je niet als god. Dit werkt alleen maar averechts, en kan je in het slechtse geval op een reprimande cq ontslag komen te staan (geen gelul, echt meegemaakt in de praktijk).

Probeer het niet bij 1 scherm te houden, maar kijk of je meerder "maten" kan regelen en overleg met de gebruikers. Zij zijn de reden dat je werk heb, niet andersom.
Nogmaals, ik gedraag me niet als god. Ik ben systeembeheerder bij meerdere bedrijven en dat al meer dan 5 jaar. En ja, ik ben 21. Doet er verder ook niet toe maar ik kan wel met iedereen goed opschieten, lig goed in het bedrijf en luister zeker wel naar wat de andere mensen te zeggen hebben.
Als ik dat niet deed had ik een policy gezet op 1280 zodat overal waar ik zit ik een 1280 reso zie.
Maar dat doe ik niet, ik vraag eerst aan jullie hoe jullie hiermee om zijn gegaan.
Mijn beslissing is nu dus ook dat ik bij de zeurende mensen de reso op 1024 ga zetten en als ze dat ook te slecht vinden gewoon maar op 800. Mijn baas is dan tevreden want hij wil over op TFT en zit toch alleen maar achter zijn eigen bureau en heeft er verder geen kaas van gegeten. En ik ben dan tevreden want ik heb een mooie syncmaster op 1280 op mijn bureau staan.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

heb me voor genome om te gaan wennen op 1280X1024 op m'n 17'tft maar vind het klein joh, maar houd nog even vol, wel een getuur overgens, even spelen met control en het scrol wiel helpt hier wel mooi voor alleen dan blijf je scrollen...
ook is het dan jammer als je dan zo GOT helemaal links ziet staan, dat je denk hee ik heb nog een andere helft ook

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 12-07-2005 18:42 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:41:
heb me voor genome om te gaan wennen op 1280X1024 op m'n 17'tft maar vind het klein joh, maar houd nog even vol, wel een getuur overgens, even spelen met control en het scrol wiel helpt hier wel mooi voor alleen dan blijf je scrollen...
ook is het dan jammer als je dan zo GOT helemaal links ziet staan, dat je denk hee ik heb nog een andere helft ook
Je kan bij je GoT voorkeuren instellen of je GoT in het midden wilt hebben of niet ;)

• Yokozuna
Er wordt hier al jaren letterlijk gezeken over dat ze allemaal een crt hebben en dat ze 'bij andere kantoren hebben gezien dat het allemaal tft is'.
Hier ben ik het wel mee eens.

Ten eerste hebben oude CRT's vaak een bolle glasplaat waardoor ze meer licht reflecteren, TFT's zijn plat en hebben dus een kleinere reflectie-hoek -> comfortabeler voor je ogen. TFT's hebben bijna altijd een anti-glare laag ipv. een glasplaat wat ook voor een stuk minder reflectie zorgt -> erg fijn op kantoor. Ik vind de overstap naar TFT's zeker nuttig, alleen ik ben het niet helemaal eens met de grootte maargoed, dat maakt de overstap naar TFT's weer deels goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yokozuna op 12-07-2005 18:52 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Mijn beslissing is nu dus ook dat ik bij de zeurende mensen de reso op 1024 ga zetten en als ze dat ook te slecht vinden gewoon maar op 800.
Eh zoals al eerder is aangegeven. IT is een ondersteunend geheel in het bedrijf. En die "zeurende" mensen zijn wel jouw klanten. Je oplossingsrichting is goed, het kan nog wat beter door de gebruikers te vragen wat ze prettig vinden. Daarmee help je hun niet alleen maar laat je zelf ook zien dat je met ze mee denkt en leeft. (Wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn) Wat jij vindt is in dit verhaal ondergeschikt, lullig maar waar.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58
Ik vraag me af of sommigen wel het hele topic gelezen hebben, ik heb het idee dat de meesten deze reactie van DeMoN niet hebben gelezen.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
MarcoC schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 19:18:
Ik vraag me af of sommigen wel het hele topic gelezen hebben, ik heb het idee dat de meesten deze reactie van DeMoN niet hebben gelezen.
In mijn geval kan ik zeggen ja. En nogmaals. Ik kan me de voorstelling maken dat DeMoN teleurgesteld is. Maar de klant wil dat nu eenmaal zo.

Stel hij zou alles instellen op 1280x1024 omdat dit de native res is. En een medewerker begint te klagen over hoofdpijn en brandende ogen. IT is niet de core business. Dus dan wordt hij op het matje geroepen en dan is het simpelweg native of niet de resolutie wordt gewijzigd. DeMoN is nl niet diegene die het geld verdient maar de persoon die ervoor moet zogen dat de core business draaiende moet blijven.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Herkenbaar topic, wij hebben op de zaak precies hetzelfde. Iedereen wou zo'n 'mooi plat schermpie'. Die staan er inmiddels dus ook 17" TFT's. En dan doet het toch wel pijn om die dingen om 800x600 te zien draaien, maar goed ik kan me er verder niet echt druk om maken ik draai zelf vrolijk @ native resolutie en dat werkt prettig.
En ik denk ook dat je erbij neer moet leggen, als je tenslotte wat minder goed ziet ga je er met zo'n scherm alleen maar op achteruit. Daarnaast heb je toch het voordeel dat het er strakker uitziet op kantoor.
Kortom niet aan storen.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik snap twee dingen niet:
1) Welke malloot verzint het hoge resoluties te gaan draaien op een 17" scherm?
2) Welke malloot verzint het om 5:4 resoluties te introduceren?

Doordat de resolutie zo hoog is op een 17", zet iedereen hem lager. Dit resulteert niet alleen in wazig beeld, maar ook nog eens door verneukte verhoudingen omdat alle andere resoluties 4:3 zijn ipv 5:4. Ik snap echt niks van sommige fabrikanten 7(8)7.
/me kijkt fijn naar prachtige scherpe lettertjes op een 19" CRT iiyama @ 1184x864 (4:3) :).

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 13-07-2005 17:09 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DeMoN schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:49:
[...]

Je kan bij je GoT voorkeuren instellen of je GoT in het midden wilt hebben of niet ;)
nog niet opgevallen, zal zo eens kijken, zat al heletijd rechts voor gesorteerd voor me scherm, heb nu een dagje 1280X1024, is wel makkelijk omdat er meer op m'n buroblad past, en het photoshopt lekkerder, toch blijven de lettertjes klein, maar het went wel wat, overgens blijft het afentoe turen omdat ik nog al 'velkkerig' zie (wel scherp maar zie af en toe kleurverschillen op me scherm die er niet zijn, beetje wazig gezecht maar het komt er wel op neer B) )

overgens denk ik dat je ze lekker op 1024X768 moet laten staan voor die mensen, leg je er bij neer, zij moeten er tegen aan kijken (en zo verneukt ziet het er bij mij overgens niet uit op 1024X768)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Yokozuna
Doordat de resolutie zo hoog is op een 17", zet iedereen hem lager.
Hoi meneer generaliseer, in het centrale 17" topic zet iedereen hun TFT waarschijnlijk gewoon op de native resolutie (1280x1024) in windows. En nogmaals het is allemaal een kwestie van gewenning, ik draai nu 1280x960 op een 17" CRT (= ongeveer 15.9" effectief beeldoppervlak). Dit zonder problemen/koppijn/snel moeie ogen. Ik moet wel zeggen dat ik er volgens de Arbo aanbeveling (17 inch: 60 - 85 cm) iets te dicht bij zit, namelijk 50cm, maar ik denk dat dat bij veel mensen met een CRT het geval is. Mijn bureau is 60cm diep en de voet staat met z'n achterkant nu gelijk met de achterkant van het bureau en ik zit gewoon in arbo positie (ellebogen op armleuning en polsen rustend op de rand van het bureau). Ze kunnen mij moeilijk iets verwijten. Een TFT kun je verder weg zetten, maar een 17" TFT heeft effectief een beeldoppervlak van 17" versus 15.8 of 15.9" van een 17" CRT, wat het dus weer compenseert voor mij, blijkbaar ook voor velen in het 17" TFT topic.
Welke malloot verzint het om 5:4 resoluties te introduceren?
Een 5:4 verhouding is in Word documenten en topics etc. juist een voordeel omdat je verticaal meer ruimte hebt, meer overzicht in bestanden die verticaal langer zijn dan horizontaal. In moderne spellen kun je altijd ook wel 1280x1024 instellen dus dat is ook geen punt. Films hebben zoieso geen 4:3 of 5:4 verhouding, hoewel je op een 1280x960 (4:3) 17" scherm wel iets meer ruimte zou hebben voor films (relatief breder scherm).

Hoewel ik 5:4 eerst ook niet logisch vond, vormt het eigenlijk alleen maar een probleem bij foto's, -bestanden die horizontaal groter zijn dan verticaal- (4:3 of zelfs 3:2).

[ Voor 71% gewijzigd door Yokozuna op 13-07-2005 18:26 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi :P.
In het centrale 17" topic zet iedereen hun TFT waarschijnlijk gewoon op de native resolutie (1280x1024) in windows. En nogmaals het is allemaal een kwestie van gewenning, ik draai nu 1280x960 op een 17" CRT (= ongeveer 15.9" effectief beeldoppervlak). Dit zonder problemen/koppijn/snel moeie ogen.
Tuurlijk wen je eraan. Maar is het dus goed? Ik bedoel, als ik elke dag met m'n hoofd tegen de muur ram dan ga ik daar ook aan wennen, maar als dat dan een reden is om het te doen... Vergelijk het voor mijn part met de letters in een boek. Uitgevers hebben onderzocht wat de fijnste lettergrootte is en vervolgens gebruiken ze die overal. Tuurlijk kun je 2x zo kleine letters nemen, maar dat leest minder fijn. Net als op je beeldscherm.
[...]
Een 5:4 verhouding is in Word documenten en topics etc. juist een voordeel omdat je verticaal meer ruimte hebt, meer overzicht in bestanden die verticaal langer zijn dan horizontaal. In moderne spellen kun je altijd ook wel 1280x1024 instellen dus dat is ook geen punt. Films hebben zoieso geen 4:3 of 5:4 verhouding, hoewel je op een 1280x960 (4:3) 17" scherm wel iets meer ruimte zou hebben voor films (relatief breder scherm).

Hoewel ik 5:4 eerst ook niet logisch vond, vormt het eigenlijk alleen maar een probleem bij foto's, -bestanden die horizontaal groter zijn dan verticaal- (4:3 of zelfs 3:2).
Ok, je hebt gelijk als je zegt dat 5:4 fijner is voor office of brows werk. Maar kan je dan niet veel beter je mooie glimmende dunne tft 90 graden kantelen en met de standaard software ervoor zorgen dat je beeld weer 90 graden terug kantelt :? Dan is 4:3 (of eigenlijk 3:4) een stuk fijner dan 5:4. Het probleem met 5:4 is dat veel mensen niet snappen dat 4:3 resoluties niet passen in 5:4. Ze staan je raar aan te gapen en als ze het al snappen dan zeggen ze "dat went wel". Argg 8)7. Net als die breedbeeld-uitrekkers. Zucht... :z

Verwijderd

Heb je wel eens gekeken naar de iiYama E430-S of de E431-S ? Dingen zijn best betaalbaar nu, denk zo een 2-3 tientjes meer dan die samsung, zeker als je er meteen 20 haalt. Ik werk nu met een 710V op me werk terwijl ik thuis zelf altijd een E431-S had de 16ms series van 1,5 jaar geleden, ik moet zeggen dat ik die wel heel erg mis :(

Me andere collegas hebben allemaal iiYama Prolite series, oftewel de bovengenoemde E430-S of de 15` variant.

iiYama is een Go wat dit scherm betreft :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 19:37:
Heb je wel eens gekeken naar de iiYama E430-S of de E431-S ? Dingen zijn best betaalbaar nu, denk zo een 2-3 tientjes meer dan die samsung, zeker als je er meteen 20 haalt. Ik werk nu met een 710V op me werk terwijl ik thuis zelf altijd een E431-S had de 16ms series van 1,5 jaar geleden, ik moet zeggen dat ik die wel heel erg mis :(

Me andere collegas hebben allemaal iiYama Prolite series, oftewel de bovengenoemde E430-S of de 15` variant.

iiYama is een Go wat dit scherm betreft :)
Heel erg bedankt voor de tip, ik zat er namelijk ook een beetje over te peinzen om voor Iiyama te gaan :)

Pagina: 1