versteker doet beetje raar..

Pagina: 1
Acties:

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Hi All,

Ik weet niet als het wel de bedoeling is om hier een vraag te stellen over m'n auto versterker maar het is meer een technische vraag.

De speaker die aan de versterker hangt gaat vol op en neer wanneer ik het volume van de versterker omhoog gooi. De elco's worden opgeladen en weer ontladen zo lijkt het.

Waardoor kan dit effect optreden?

Zelf denk ik aan de voedingskabel, dit is een speaker kabeltje (heb wel beide draden gebruikt voor + ) die er al lag. Als dit een bekent fenomeen is zal ik even een nieuwe kabel trekken maar het is niet een erg grote vesterker dus dacht dat het wel zou werken....

Voor de goede orde.. de versterker + speaker is goed, had hem hiervoor aan m'n pc hangen namelijk...

Alvast bedankt :*)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
ocDaan schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:26:
Hi All,

Ik weet niet als het wel de bedoeling is om hier een vraag te stellen over m'n auto versterker maar het is meer een technische vraag.

De speaker die aan de versterker hangt gaat vol op en neer wanneer ik het volume van de versterker omhoog gooi. De elco's worden opgeladen en weer ontladen zo lijkt het.

Waardoor kan dit effect optreden?

Zelf denk ik aan de voedingskabel, dit is een speaker kabeltje (heb wel beide draden gebruikt voor + ) die er al lag. Als dit een bekent fenomeen is zal ik even een nieuwe kabel trekken maar het is niet een erg grote vesterker dus dacht dat het wel zou werken....

Voor de goede orde.. de versterker + speaker is goed, had hem hiervoor aan m'n pc hangen namelijk...

Alvast bedankt :*)
Wat voor type versterker/speakers/bekabeling etc heb je?

Bij welke luidspreker is het (woofer, tweeter oid)?

Doen ze het aan je computer niet?

Wat bedoel je met elco's?

Als je geluid harder zet is het normaal dat de conus beweegt (excursie heet dat), althans, niet bij tweeters, maar bij kickbass/woofers/subwoofers zie je het, vooral bij subwoofers.

Of is je impedantie verkeerd? (4 ohm speakers aan 8 ohm versterker of vice versa)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

@ocDaan:

Hoe snel gaat de speaker heen en weer ?
Is de beweging onderdeel van het geluid dat je aanbiedt ?

Waarom denk je aan de voedingskabel ?

@LiquidSmoke:

Verkeerde impedantie ??? Wat heeft dat hiermee te maken ? En bestaat het uberhaupt wel ? Hooguit dat je versterker dat niet trekt...

Heb je ooit wel eens een tweeter op en neer zien gaan ?

Inderdaad, de woofer gaat zichtbaar heen en weer als het geluid harder staat (en dat is ook erg logisch natuurlijk !)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 16:08
@LiquidSmoke:

Verkeerde impedantie ??? Wat heeft dat hiermee te maken ? En bestaat het uberhaupt wel ? Hooguit dat je versterker dat niet trekt...

Tuurlijk gaat een tweeter niet op en neer, dat stond er ook bij :P

Verkeerde impedantie kan je versterker / luidspreker beschadigen, daarom vraga ik ernaar

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

LiquidSmoke schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 13:26:
@LiquidSmoke:

Tuurlijk gaat een tweeter niet op en neer, dat stond er ook bij :P

Verkeerde impedantie kan je versterker / luidspreker beschadigen, daarom vraga ik ernaar
Mmmmm.....
Een tweeter gaat wel degelijk op en neer, alleen niet zichtbaar.
Overigens insinueer je iets anders:
Bij welke luidspreker is het (woofer, tweeter oid)?
Een speaker heeft (zoals je waarschijnlijk ook weet...) een impedantie die bij elke frequentie anders kan zijn. Zeg maar de weerstand bij een bepaalde frequentie. Inderdaad moet deze enigszins overeenkomen met de versterker en inderdaad kan dit defecten tot gevolg hebben. Maar vaak resulteert dit in gelijkspanning en niet in wisselspanning.

Of is er sprake van een "knal" naar boven en daarna een "knal" naar onder ???

Eerst het probleem, dan de oplossing