Toon posts:

10mbit werkt, 100mbit niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag.

Ik heb hier een computer staan, een oud bakje, (compaq presario, athlon xp 1700+ en 512 ram).
Deze computer is van mijn broertje.
Daar zat een 10mbit netwerk kaart in.
Alles leuk en aardig, maar op een lanparty is dit irritant.
Dus ik zo vrijgevig als ik ben geef hem een 100mbit kaartje.
Op drome (lanparty waar ik van het weekend was) werkte hij perfect.
Komen we thuis, weigerd hij dienst.
Dus ik zoeken waar het nou in zit.
We hebben een Linksys router, dus geen cheapass ding waar het aan kan liggen btw :)
Ik handmatig dat ding ip adressen even, krijgt hij verbinding, joepie, maar geen internet.
Na een half uur zoeken kom ik er achter dat als je hem op 10mbit, half of full duplex zet je opeens WEL internet hebt.
Nu is dit nu wel even een oplossing maar als ik straks tot de aanschaf van een ADSL 2 lijn overga kan hij niet op volle snelheid downloaden. Dat is dan weer minder.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit?
Ik dacht eerst bekabeling maar dat is gewoon een catagorie 5 utp van nog geen jaar oud dus dat lijkt me sterk.
Het betreft hier ovigens een standaard sweex netwerkkaartje oftewel realtek.

Edit: 10mbit full werkt dus ook niet, mijn fout.
Het enige waar ik dus internet mee kan krijgen is 10mbit half.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:55 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Zet hem eens op 100Mb Full Duplex.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:49:
Zet hem eens op 100Mb Full Duplex.
100mbit full en half heb ik al geprobeert, geen positive uitslag.

Verwijderd

Heb dat vaker meegemaakt.. ligt aan de linksys router..
Op een of andere manier gaat het fout met autosensing..

Vast zetten op 10m mb half/full en het werkte wel.

Misschien is er een fw upgrade voor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:54:
Heb dat vaker meegemaakt.. ligt aan de linksys router..
Op een of andere manier gaat het fout met autosensing..

Vast zetten op 10m mb half/full en het werkte wel.

Misschien is er een fw upgrade voor.
Ik heb recenterlijk mijn fw ge-upgrade maar ik zal kijken :).

Verwijderd

Kijk je UTP kabel eens na, die is vast niet goed !
10Mbit werkt dan wel, maar 100Mbit niet.....

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:58 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je twist van de utp kabel niet goed zitten werkt hij maar op 10 Mbit. Probeer eens een andere netwerk kabel.

toch leuk dat ik net mijn öndertiel hierop heb aangepast.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:57:
Dat dacht ik ook, meestal de twisten niet op de goede aders !

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:57:
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
dit en niks anders

Ik snap eigenlijk niet goed waarom dat er zoveel mensen zo graag die draadjes willekeurig erin knijpen.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 13:00 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:08
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:46:

Ik dacht eerst bekabeling maar dat is gewoon een catagorie 5 utp van nog geen jaar oud dus dat lijkt me sterk.
Het betreft hier ovigens een standaard sweex netwerkkaartje oftewel realtek.
Even testen met een andere kabel, zet desnoods de router even naast de pc en doe er een kort kabeltje tussen... bekabeling is vaker de oorzaak dan je denkt.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:59:
[...]

[afbeelding]
dit en niks anders

Ik snap eigenlijk niet goed waarom dat er zoveel mensen zo graag die draadjes willekeurig erin knijpen.
Hmm dit is interresant, we gaan het proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:59:
[...]

[afbeelding]
dit en niks anders

Ik knijp ze er niet willekeurig in btw, mij is geleerd dat het niet uitmaakt zolang je aan de andere kant maar dezelfde volgorde hebt.
Het kan echter wel zijn dat hier een fout in heb gemaak.

• Klaus_1250
  • Laatst online: 13:58
Een knik in de kabel, of scherpte bocht/kromming kan ook voor problemen zorgen. Het kan (maar minder waarschijnlijk) dat iets waar de kabel langs loopt erop stoort.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:06:
Ik knijp ze er niet willekeurig in btw, mij is geleerd dat het niet uitmaakt zolang je aan de andere kant maar dezelfde volgorde hebt.
semi-willekeurig is nog altijd willekeurig.

Verwijderd

Topicstarter
Klaus_1250 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:06:
Een knik in de kabel, of scherpte bocht/kromming kan ook voor problemen zorgen. Het kan (maar minder waarschijnlijk) dat iets waar de kabel langs loopt erop stoort.
Kabel komt uit meterkast en gaat naar boven door het plavond langs mijn muur en naar de computer, er staat echter geen magnetron o.i.d in de weg :)

• Klaus_1250
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:06:
[
De volgorde waarin je de draadjes in de stekker knijpt is wel vrij specifiek. Is al eerder gezegd in dit topic; UTP-kabels werken over het algemeen met twists, dus 2 kabels die om elkaar gedraaid zijn en storingen op die manier voorkomen en het signaal verder kunnen dragen dan 1 kabel. Maar, als de volgorde in de stekker niet goed is, werkt dit systeem niet.

Verwijderd

Topicstarter
Klaus_1250 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:09:
[...]

De volgorde waarin je de draadjes in de stekker knijpt is wel vrij specifiek. Is al eerder gezegd in dit topic; UTP-kabels werken over het algemeen met twists, dus 2 kabels die om elkaar gedraaid zijn en storingen op die manier voorkomen en het signaal verder kunnen dragen dan 1 kabel. Maar, als de volgorde in de stekker niet goed is, werkt dit systeem niet.
Ah kijk dit wist ik dus niet :) handig om te onthouden.

edit: Wel wazig dat dit dan niet altijd geld want de kabel van mij en van de buren heb ik op dezelfde manier geknipt die werken wel goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 13:13 ]

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
hmm er zijn idd andere combo's mogelijk maar er is gewoon een standaart die altijd goed werkt en overal wordt gebruikt :)

• Klaus_1250
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:11:
[...]

edit: Wel wazig dat dit dan niet altijd geld want de kabel van mij en van de buren heb ik op dezelfde manier geknipt die werken wel goed :)
http://searchnetworking.t...83,sid7_gci969815,00.html laat dit wel mooi zien.

Ik denk dat het afhankelijk van de lengte van de kabel en de storingen erop of het wel of niet gaat werken waneer die niet precies goed is aangesloten. Verder, omdat ie op 100mbit verbinding maakt, wil niet zeggen dat je dit dan ook echt haalt. Het kan best zijn dat er veel errors zijn en dat data meerdere malen moet worden verstuurd.

Vergeet trouwens niet dat stroomkabels over een lange lengte naast UTP-kabel ook problemen kan geven, evenals dus knikken of scherpe bochten (bijvoorbeeld UTP-kabel doortrekken in via leidingen die voor stroom zijn bedoeld). Een te scherpe bocht zorgt ervoor dat de twists niet meer goed werken.

Verwijderd

Topicstarter
Klaus_1250 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:21:
[...]

http://searchnetworking.t...83,sid7_gci969815,00.html laat dit wel mooi zien.

Ik denk dat het afhankelijk van de lengte van de kabel en de storingen erop of het wel of niet gaat werken waneer die niet precies goed is aangesloten. Verder, omdat ie op 100mbit verbinding maakt, wil niet zeggen dat je dit dan ook echt haalt. Het kan best zijn dat er veel errors zijn en dat data meerdere malen moet worden verstuurd.

Vergeet trouwens niet dat stroomkabels over een lange lengte naast UTP-kabel ook problemen kan geven, evenals dus knikken of scherpe bochten (bijvoorbeeld UTP-kabel doortrekken in via leidingen die voor stroom zijn bedoeld). Een te scherpe bocht zorgt ervoor dat de twists niet meer goed werken.
Bedankt :) Er worden nu nieuwe stekkertjes gekocht en ik knip hem eerst op de hierin aangegeven manier en dan gaan we kijken wat er gebeurt :)

• Klaus_1250
martijnf schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:15:
hmm er zijn idd andere combo's mogelijk maar er is gewoon een standaart die altijd goed werkt en overal wordt gebruikt :)
Je kan per "twist" de volgorde wel wisselen. Maar, als je dan een keer de stekker moet vervangen, moet je wel weer gaan opletten dat je ze op dezelfde manier weer aansluit. Is altijd makkelijker om het gewoon te doen zoals het eigenlijk moet. Plaatje een keer uitprinten, plastificeren en bij je UTP-tang leggen :-)

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 10:51
offtopic:
Drome 12 was gaaf, alleen een beetje aan de warme kant!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:11:

Volgens jouw systeem is er 1 op 40320 (faculteit van 8 ) kansen dat het de standaard volgt, 4 op 40320 kansen dat het werkt en uiteindelijk 40318 op 40320 kansen dat het problemen geeft. Dus gewoon de standaard volgen die altijd werkt ipv zoveel mogelijk zitten te gokken en hopen op puur geluk.

Het heeft idd met het twisten te maken, door verkeerd aan te sluiten wordt het twist-effect vernietigd. Waarom zouden we dan nog utp gebruiken als je het niet benut?

correct me if wrong met die getallen, het moet alleen maar aantonen dat je beter de standaard volgt.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 13:29 ]

• Klaus_1250
rapture schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:26:
[...]

Volgens jouw systeem is er 1 op 256 kansen dat het de standaard volgt, 4 op 256 kansen dat het werkt en uiteindelijk 252 op 256 kansen dat het problemen geeft. Dus gewoon de standaard volgen die altijd werkt ipv zoveel mogelijk zitten te gokken en hopen op puur geluk.

Het heeft idd met het twisten te maken, door verkeerd aan te sluiten wordt het twist-effect vernietigd. Waarom zouden we dan nog utp gebruiken als je het niet benut?
Niet alle aansluitingen/twists worden geloof ik gebruikt (maar de helft?), dus, je hebt wel iets meer kans dat het gaat werken. Verder kun je binnen twists de twee kabels wel omwisselen denk ik, dus das ook weer meer kans.

[ Voor 7% gewijzigd door Klaus_1250 op 12-07-2005 13:30 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Klaus_1250 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:29:
Niet alle aansluitingen/twists worden geloof ik gebruikt (maar de helft?), dus, je hebt wel iets meer kans dat het gaat werken. Verder kun je binnen twists de twee kabels wel omwisselen denk ik, dus das ook weer meer kans.
1 twist (oranje) heen en 1 twist (groen) terug bij 100mbps.

Totdat je gaan migreren naar Gigabit, dit gebruikt alle paren intensief, dan mag je het boeltje opnieuw gaan knijpen.

Eigenlijk is er over de standaard geen discussie mogelijk, gewoon zoals het bij de tekening staat: dit en niks anders. Vergelijkbaar met waarom moet je in Nederland rechts rijden en niet links zoals de Britten dat doen?

* rapture gaat straks 3 exaamkes (het stuk over Ethernet) van Cisco CCNA 1 doen.

[ Voor 53% gewijzigd door rapture op 12-07-2005 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb de kabel anders geknipt het en probleem is idd opgelost, dank allen :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 10:35:
ok ik heb de kabel anders geknipt het en probleem is idd opgelost, dank allen :)
offtopic:
geknipt of geknepen ?

U hebt gezocht op knippen:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

knip·pen1 (onov.ww.)
1 het geluid 'knip' maken met duim en vingers
2 knipperen
3 geschikt zijn om geknipt te worden

knip·pen2 (ov.ww.)
1 snijden met een schaar
2 met de schaar creëren
3 met een tang enz. inknippen