[PHP] Multiple files upload

Pagina: 1
Acties:
  • 3.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In PHP is het niet zo moeilijk een file-upload script te maken zodat een enkel bestand van je pc naar de server gestuurd wordt, maar is het ook mogelijk om meerdere files tegelijk te uploaden?

Volgens een aantal mensen die ik gesproken heb is dit niet mogelijk toch kan ik me herinneren dat ik ooit een site gebruikt heb die deze mogelijkheid wel had.

Ik ben zelf op zoek gegaan en volgens mij is het in php alleen niet mogelijk (maar ik kan me vergissen) in combinatie met een java geval ( radupload http://www.radinks.com/upload/ ) zou het echter wel kunnen. Voor deze applet moeten de gebruikers echter weer een javaclient installed hebben en het hele idee is nou net om alles zo simpel mogelijk, web based te maken. Ook voor de mensen die niet zoveel interesse en verstand van computers/internet hebben.

Zijn er verder misschien ook andere mogelijkheden en zo ja wat zou de beste manier zijn dit voor elkaar te krijgen? Dit is geen script request of iets dergelijks een omschrijving van wat mogelijk is is al voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13
Je kan toch gewoon meerdere file inputs op een pagina zetten? In .NET werkt dat in ieder geval prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
afaik kan gmail het ook. ms daar eens kijken hoe ze het daar in de HTML in doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld meerdere upload velden? Dat kan inderdaad, maar als je dan laten we zeggen 100 bestanden moet uploaden wordt het een langdurig en saai werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gmail accepteerd op dit moment helaas geen nieuwe accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://nl2.php.net/manual....file-upload.multiple.php

Het kan alleen met extra form tags, meerdere files in 1x selecteren kan alleen met een java applet.

Een creatieve oplossing om van het eindeloos selecteren van bestanden af te zijn en is gebruik te maken van een zip bestand met daarin de bestanden die je wilt uploaden. Deze kan je dan op de server met php laten uitpakken. Het is omslachtig maar mocht om de een of andere reden een java applet niet mogelijk zijn, dan kan je daar aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dan kom je inderdaad uit bij een applet of flash plugin iod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sprout >

Ja daar heb ik ook aan gedacht. Als ik echt geen andere oplossing kan vinden ga ik dit doen. Ik wil het alleen zo simpel mogelijk voor de eindgebruiker houden en zelfs zippen is voor sommige mensen al abracadabra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heb je gezocht? zoeken naar 'meerdere files tegelijk uploaden'

[ Voor 78% gewijzigd door NMe op 12-07-2005 12:39 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:52

ripexx

bibs

Heerlijk dat iedereen weer achter elkaar aan holt. ;)

Op het win32 & IE platform heb je veel meer keuze dan alleen Flash of Java

Als eerste kan je deus zelf een ActiveX object schrijven wat de mogelijkheid heeft om drag en drop toe te passen. Werkt perfect in verschillende omgevingen. Daarnaast kan je via ActiveX gebruik maken van het JAvascript filesystemobjetc. De file encoden en via XMLhttprequest naar de server schoppen. En dat allemaal zonder refresh van de client.

Dus er is veel meer mogelijk. Wil je het simpel zoek je een java applet ;) op hotscripts.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:29:
Je bedoeld meerdere upload velden? Dat kan inderdaad, maar als je dan laten we zeggen 100 bestanden moet uploaden wordt het een langdurig en saai werkje.
100 bestanden zou ik uberhaupt niet via een webinterface doen...

Geef de persoon dan een FTP account en maak een script dat de bestanden vandaaruit naar de applicatie verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Of geef gewoon een linkje naar een ftp locatie. Dan kan je met IE gewoon drag-n-drop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

djluc schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:10:
Of geef gewoon een linkje naar een ftp locatie. Dan kan je met IE gewoon drag-n-drop gebruiken.
Dan moet het anonymous FTP zijn wat meestal niet echt gewenst is lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Bosmonster schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:26:
[...]
Dan moet het anonymous FTP zijn wat meestal niet echt gewenst is lijkt me :)
Er zijn ook oplossingen te bedenken waarbij je een random username/password combinatie aanmaakt. Dit doe je dus door met PHP een user aan te maken op de FTP server. Vervolgens stuur je een header('ftp://username:pass@myftpserver.com'); Echter heeft een recente veiligheidsupdate dit wel iets moeilijker gemaakt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 17:13:
[...]
Er zijn ook oplossingen te bedenken waarbij je een random username/password combinatie aanmaakt. Dit doe je dus door met PHP een user aan te maken op de FTP server. Vervolgens stuur je een header('ftp://username:pass@myftpserver.com'); Echter heeft een recente veiligheidsupdate dit wel iets moeilijker gemaakt geloof ik.
Klopt deze security update zorgt ervoor dat je geen username:password@sitenaam.ext meer kan plakken in de adresbalk van je browser, om bepaalde "spoofing" troep te blokkeren of whatever....

je geeft zelf aan dat ze al geen Java ondersteuning of whatever hebben dus dan neem ik aan dat een FTP Client ook niet standaard is? indien je gebruik wilt maken van IE's built-in FTP service moet je wel goed dingen dicht gaan timmeren op je server zodat ze niet bij je root kunnen (of whatever en dingen weg gaan gooien) verder moet je met FTP erg goed opletten. Indien je wil dat het IN de pagina weergegeven wordt kun je dus die spoofingupdate omzeilen door bijvoorbeeld een iFrame te gebruiken waar je de FTP URL in aanroept

Verder is denk ik een ActiveX Control een mooie oplossing, want met FTP heb je toch een stuk beheer erbij, je kunt eens kijken naar XUpload (http://www.aspupload.com/xupload.html) en als je geen geld neer wilt leggen hiervoor het proberen na te bouwen, dit kan in Microsoft Visual Studio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op phpfreakz.nl staat een script van een fotoalbum waarin je de foto's in een zip file kan uploaden en die zipfile daarna door de server weer uitgepakt word.

http://www.phpfreakz.nl/library.php?sid=7784

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:01:
Op phpfreakz.nl staat een script van een fotoalbum waarin je de foto's in een zip file kan uploaden en die zipfile daarna door de server weer uitgepakt word.

http://www.phpfreakz.nl/library.php?sid=7784
"op zich" een handige oplossing inderdaad, maar gebruikers zullen altijd lopen te klieren om het in een zipfile te krijgen......en om alvast op de reactie "bij Windows is het ingebouwd, klikkerdeklik" vooruit te lopen, je hebt ze er ALTIJD bij die er gewoon niet uitkomen.....dus dit is een prima oplossing als je een enigzins technisch handige gebruikersdoelgroep hebt, maar voor de simpelere gebruikers is dit een oplossing die niet als "handig" ervaren wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Een hoop verschillende oplossingen :)

Ik ga aan de slag met de ideeen er moet vast wel iets van te maken zijn. Ik ga denk ik gewoon beginnen met een java-applet, wellicht met een javacheck erbij zodat mensen het kunnen (auto)installeren wanneer het niet geinstalleerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Toevallig zit ik inderdaad met exact hetzelfde issue ... ben eigenlijk al een hele tijd aan het rondkijken wat de makkelijkste optie is. Ik ben alleen - wat betreft Java - een beetje door de bomen het bos kwijt. Kan een file-upload inderdaad ook via een Applet? Uit een Java tutorial pagina die ik gisteren gelezen heb, begreep ik namelijk dat Java Applets geen toegang kunnen krijgen tot het file-system van de host waarop ze draaien.

En dan zijn er nog termen als Java Beans, Serverside Java, J2EE (of zoiets). Wat is een goed begin-punt om je dit soort begrippen eigen te maken? Of kan ik beter even naar de boekhandel lopen voor een handboek?

Overigens heb ik al wat gekeken naar bestaande Java-toepassingen hiervoor, maar die zijn allemaal eigenlijk alweer te uitgebreid.

En van de Flash-kant heb ik ook al vaker gehoord dat het mogelijk moet zijn om bestanden te uploaden, maar ik heb hiervoor nooit een tutorial of een uitleg kunnen vinden. Is het inderdaad wel mogelijk in Flash?

Ter verduidelijking nog even het stukje tekst van de JAVA tutorial waar ik het over had:
What Applets Can and Can't Do

For security reasons, applets that are loaded over the network have several restrictions. One is that an applet can't ordinarily read or write files on the computer that it's executing on. Another is that an applet can't make network connections except to the host that it came from. Despite these restrictions, applets can do some things that you might not expect. For example, applets can invoke the public methods of other applets on the same page.
Bron: http://java.sun.com/docs/...pplet/overview/index.html

[ Voor 26% gewijzigd door gvanh op 13-07-2005 09:52 . Reden: Quote van Java tutorial toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 13:42

BreeeZe

Devt

Ik gebruik JUpload
Dat is een signed applet met upload voortgang en eventueel thumbnails.
De bezoekers van mijn site zijn over het algemeen ook 'simpele' gebruikers en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Heb er ook een linkje boven staan naar Java.com met de uitleg dat ze daar even naar toe moeten als het niet werkt en dan de plugin kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:52
Ben nu ook even met JUpload bezig geweest, maar is het daarmee mogelijk om de gebruiker ook zijn eigen mapnaam te laten kiezen waarin de foto's worden geupload? Ik heb wel in de config files van JUpload gekeken, maar kan niets concreets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gvanh schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 09:50:
Toevallig zit ik inderdaad met exact hetzelfde issue ... ben eigenlijk al een hele tijd aan het rondkijken wat de makkelijkste optie is. Ik ben alleen - wat betreft Java - een beetje door de bomen het bos kwijt. Kan een file-upload inderdaad ook via een Applet? Uit een Java tutorial pagina die ik gisteren gelezen heb, begreep ik namelijk dat Java Applets geen toegang kunnen krijgen tot het file-system van de host waarop ze draaien.

En dan zijn er nog termen als Java Beans, Serverside Java, J2EE (of zoiets). Wat is een goed begin-punt om je dit soort begrippen eigen te maken? Of kan ik beter even naar de boekhandel lopen voor een handboek?

Overigens heb ik al wat gekeken naar bestaande Java-toepassingen hiervoor, maar die zijn allemaal eigenlijk alweer te uitgebreid.

En van de Flash-kant heb ik ook al vaker gehoord dat het mogelijk moet zijn om bestanden te uploaden, maar ik heb hiervoor nooit een tutorial of een uitleg kunnen vinden. Is het inderdaad wel mogelijk in Flash?

Ter verduidelijking nog even het stukje tekst van de JAVA tutorial waar ik het over had:

[...]
Wat je daar quote in normaal nederlands: Je java applet kan geen bestanden lezen en schrijven op de computer van de gebruiker. Netwerkverbindingen kun je alleen leggen naar de host waar de applet vandaan komt. Er staat je dus niets in de weg een verbinding te leggen naar een php upload script voor elk van de de bestanden die geupload moeten worden.

Als ik deze pagina lees, lijkt het overigens gewon mogelijk met php alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pssst, YeXo, je reageert op een bericht van 2 jaar geleden. Ik vermoed dat gvanh ondertussen al wel een oplossing heeft gevonden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Als je het niet erg vind om een combinatie met perl te gebruiken zou ik eens kijken naar uberuploader. Deze tool kan in 1 sessie meerdere files uploaden, het is echter niet zo dat ze allemaal tegelijk gaan, ze worden gewoon na elkaar geupload. Maar dat zal er niet sneller of langzamer om gaan.

Misschien kan je er iets mee

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:52
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:43:
[...]

Als ik deze pagina lees, lijkt het overigens gewon mogelijk met php alleen.
Daar heb je alleen wel meerdere form-elementen, en dan moet je dus alsnog alle bestanden stuk voor stuk selecteren. Ik meen dat het oorspronkelijk de bedoeling was om met één form-element meerdere bestanden te willen selecteren.
Pagina: 1