Voeding defect, moederbord nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 08:00

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Toen ik gisteravond terugkwam en mijn kamer inliep hing er zo'n geur alsof Silicon Valley in de brand stond. Al snel kwam ik er achter dat het mijn werk station was. Ik heb die toen snel afgesloten want hij draaide nog goed en wel. Heb de stekker er uitgetrokken en de schade bekeken. Het lijkt er op dat de voeding niet meer goed is en dat die de nodige piek spanningen door de machine heeft gejast. De voeding (die ik al wilde gaan vervangen en reeds een nieuwe voor in bestelling heb) beschouw ik als overleden. Het gehele systeem was ernstig warm dus verdere diagnose heb ik niet echt kunnen stellen, wel is het zo dat de condensatoren rondom de CPU allemaal bol staan en sommige een kleine hoeveelheid prut er bovenop hebben. De videokaart zag er op het eerste gezicht wel ok uit, raid controller (PCI) was niet echt veel bijzonders aan te zien, in hoeverre dat mogelijk is. Netwerk kaart niet echt kunnen bekijken, maar aangezien alles nog volledig leek te werken alvorens afsluiten ga ik er van uit dat die onderdelen nog goed zijn.

Mijn vraag is of het moederbord nog te gebruiken is en of dit risico's voor CPU en ander onderdelen oplevert.

Ik ben momenteel niet thuis op de plek des onheils maar doe uit mijn hoofd even de specs:

Merkloze voeding 350 Watt (R.I.P. MOD) :P
Soltek SL-75XXXX (zou ik moeten opzoeken)
AMD Athlon XP 2600
2 X 512 MB DDR Ram
Geforce FX 5600
Repotec Gigabit LAN PCI
Silicon Image 0680A RAID Controller PCI
2 X Maxtor 40 Gig 7200 Rpm 2 MB Cache PATA
2 X Wester Digital 160 Gig 7200 Rpm 8 MB Cache PATA

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09
Volgens mij vangen condensatoren alleen spaningspieken op, mocht je nu een nieuwe stabiele voeding gebruiken, kan het zo zijn dat je moederbord goed blijft werken. Maar netjes is het niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Bekijk het topic : MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* eens.
Mail naar Soltek en vraag of je nieuwe, vervangende condensatoren kunt krijgen voor het moederbord dat je momenteel in de PC hebt zitten. :)

Overigens denk ik dat het systeem verder nog prima werkt. Koop dus een nieuwe voeding en fix de condensatoren ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Zoals je zelf al zegt, de condensatoren die er niet zo goed meer uitzien, kun je beter vervangen. Als je twijfelt over je bekwaamheid, laat het dan over aan iemand die er ervaring mee heeft. Zo voorkom je meer schade.

Succes!

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja het probleem is dat er meer onderdelen op zitten die kapot zouden kunnen zijn, naast de condensatoren alleen daar zie je het misschien niet van. Heb net inderdaad door dat topic heen zitten kijken, alleen daar lijkt het er op dat die condensatoren gewoon van slechte kwaliteit zijn geweest. Hierbij is dat niet het geval en zijn ze natuurlijk defect geraakt door piek spanningen. Ze hebben overigens wel netjes hun werk gedaan lettend op het feit dat de CPU het nog doet :)

Ik ga er niet zelf aan lopen solderen, te moeilijk en kost veel te veel tijd. De kans dat ik een vervangend moederbord ga kopen is toch groot want machine is veel te belangrijk om stil te staan en zo'n oude plank kost niet zo heel veel. Alleen die heb je niet meteen in huis, vandaar dat het fijn zou zijn als ik vanavond met een vervangende voeding verder zou kunnen werken.

[ Voor 1% gewijzigd door cyspoz op 12-07-2005 12:27 . Reden: Typo's ]

• w_m0zart
Je veronderstelling dat de voeding de condensatoren kapot heeft gemaakt, kan je ook omdraaien. Ik vermoed, dat het bij de condensatoren begonnen is, omdat lekkende condensatoren op moederborden vaker zijn voorgekomen dan defecte voedigen. Toen je condensatoren zijn gaan lekken, werd de voeding zwaarder belast, met als gevolg dat die kapot is gegaan.
Wat denk je ervan?

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Had ik zelf ook al aan zitten denken w_m0zart. Ik heb het moederbord nog niet goed genoeg kunnen bestuderen om lekkage te vinden op de print enzo, maar de voeding had al kuren. Zo wilde de ventilator nog wel eens stil gaan staan. Dus die heeft al geen hoge pet bij mij op snap je... Maar ik zal vanavond nog eens kijken en eventueel voorzichtig proberen met de nieuwe voeding. Dan trek ik wel tijdelijk alle overbodige kaarten uit de machine zodat die niet beschadigd kunnen raken.

• w_m0zart
cyspoz, als de condensatoren niet meer goed zijn, kan het gebeuren dat spanningen op je moederbord niet meer goed gestabiliseerd kunnen worden. Je loopt een groot risico dat je moederbord verder kapot gaat, dan het nu is...
Denk na, _voordat_ je een nieuwe voeding aansluit.
Succes

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Het moederbord kan inderdaad de geest geven met brakke condensatoren. De processor (en mogelijk andere onderdelen ook). Echter heb ik zelf ook een tijd met slechte condensatoren gewerkt. De eerste symptomen die ik kreeg waren onstabiliteit.
Ik had mijn AMD Athlon XP destijds op 2400MHz lopen met 1,85V. Ik heb 'm toen voor de zekerheid op 1953MHz gezet met 1,475V. Het 'onderklokken' (eigenlijk minder ver oc'en sinds de CPU origineel op 1466MHz moet lopen :z) zorgde ervoor dat de condensatoren het minder zwaar kregen.

Zo heb ik een tijdje verder kunnen draaien en gewacht op de nieuwe condensatoren :)

Zie [rml]Thandor in "[ mobo] Epox 8RDA+ lekkende condensatoren..."[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 12-07-2005 13:03 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Heb net zitten kijken in het topic wat je poste en mijn condensatoren zien er uit zoals in deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.meesterjan.nl/zooi/owjee.jpg
Ik denk dat ik het er gewoon op ga gokken aangezien daar nog veel meer mensen zijn met dezelfde problemen. Voor zover mijn kennis klopt zijn die condensatoren onderdeel voor de volt regulatoren voor de CPU en is die dan ook het enige onderdeel dat in gevaar is. Ik hou gewoon de nieuwe voeding vanavond in de gaten en probeer morgen een nieuw MOBO te regelen.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ik typ dit bericht zojuist op de betreffende pc met een nieuwe voeding. Ik heb eerst de machine aangezet zonder alle overbodige spullen (HD's, CD-Rom, Nic, Raid) en in de bios gekeken naar de voltage lijnen en ondertussen goed gecontroleerd of er niks warm werd. Nadat het allemaal stabiel en ok leek, heb ik een geheugen test gedaan kort met memtest om te kijken of het geheugen niet beschadigd is. Dit lijkt niet het geval. Zojuist dus geboot en alles lijkt normaal te werken. Maar ik vertrouw het mobo niet meer. Ondanks dat ik moet zeggen dat kwaliteit dus niet verkeerd is. Ga morgen een nieuw mobo halen om deze mee te vervangen. Alle andere hardware lijkt in orde dus daar hoef ik geen nieuwe spullen voor gelukkig.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 12:55
cyspoz schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:34:
Heb net zitten kijken in het topic wat je poste en mijn condensatoren zien er uit zoals in deze afbeelding:
[afbeelding]
Ik denk dat ik het er gewoon op ga gokken aangezien daar nog veel meer mensen zijn met dezelfde problemen. Voor zover mijn kennis klopt zijn die condensatoren onderdeel voor de volt regulatoren voor de CPU en is die dan ook het enige onderdeel dat in gevaar is. Ik hou gewoon de nieuwe voeding vanavond in de gaten en probeer morgen een nieuw MOBO te regelen.
Die zijn echt neit goed meer; hierdoor kunnen te hoge spanningen gaan lopen, onverklaarbare freezes ontstaan, muizen en toetsenborden die niet meer reageren etc.

Hier op GoT zijn wat users die die condo's met succes hebben vervangen, en het bord zelfs als serverbord gebruiken.

Kleine kans, maar het is cheap om te doen, en als het werkt, spaart het weer wat $$ uit.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja, maar het probleem waar ik mee blijf zitten dat buiten om de zichtbare schade aan de condensatoren er ook andere onderdelen niet zichtbaar beschadigd zouden kunnen zijn. Ik ben dus toch van plan een nieuw mobo te kopen. Maar dat valt dus effe vies tegen zeg. Heb inmiddels 3 adresen gehad maar nog geen Socket A mobo. Hadden er wel eentje, maar die gebruikte nog sdram. Dus dat schoot ook niet erg hard op.

Hij maakte overigens gisteravond tijdens gebruik rare geluiden als de CPU werd belast. Klonk als een voltregulator onderdeel dat overuren aan het maken was.

Inmiddels nieuw moederbord gevonden, wordt een A7N8X-E Deluxe. Gaan we ondanks alle euvel ook nog een beetje op vooruit...

[ Voor 27% gewijzigd door cyspoz op 13-07-2005 11:25 ]

Pagina: 1